Ljubljana, 1. avgust 2013 - Poslanec SLS Franc Pukšič je danes na Vlado RS naslovil pisno poslansko vprašanje v zvezi s političnim kadrovanjem v primeru imenovanja dr. Iztoka Podbregarja za tretjega člana Uprave Aerodroma Ljubljana, d. d., ki je ravno danes, 1. avgusta 2013 nastopil svoj petletni mandat. Poslanec SLS glede na javno dostopne podatke in navedene informacije od Vlade RS pričakuje konkretne odgovore in opredelitve vezane na to kadrovsko odločitev v podjetju, ki je v večinski državni lasti in se tudi sicer nahaja na vladnem seznamu podjetij namenjenih prodaji. Celotna vsebina pisnega poslanskega vprašanja je podana v nadaljevanju.
Spoštovani,
kot smo seznanjeni iz sredstev javnega obveščanja, je bil dne 17. julija 2013 za tretjega člana uprave Aerodroma Ljubljana d. d. imenovan dr. Iztok Podbregar. O navedeni kadrovski izbiri in nasploh o dodani vrednosti te poteze za vodenje Aerodroma Ljubljana, d. d. so se razpisali številni mediji. Odločitev nadzornega sveta navedene družbe je z vidika profesionalizacije upravljanja in stroškovne racionalizacije upravljanja z državnimi podjetji javnosti in tudi meni osebno popolnoma nerazumljiva, namreč, da v teh za slovensko gospodarstvo težkih časih in ob obubožanem državnem proračunu vlada preko Slovenske odškodninske družbe, katere predstavniki so člani nadzornega sveta Aerodroma Ljubljane, d. d., brez resnega razloga povečuje stroške za vodenje te družbe, ki je poleg tega tudi na že potrjenem seznamu 15 družb, namenjenih prodaji. Nerazumljivo je, da v takšni situaciji Vlada RS dovoli takšno povečanje stroškov poslovanja te družbe, novi član uprave bo namreč že samo s svojo plačo pomenil obremenitev družbe za vsaj 125.000 evrov.
Dr. Iztok Podbregar je bil za člana uprave Aerodroma Ljubljane, d. d. imenovan za petletno obdobje, funkcijo naj bi nastopil danes, 1. avgusta 2013. Nadzorni svet družbe je namreč ocenil, "da je treba trenutno upravo okrepiti, predvsem v smislu predvidene spremembe lastništva in investicije v nov potniški terminal". Nadzorni svet se je, kot je znano, za dr. Podbregarja odločil na podlagi njegovih izkušenj na področju letalstva in varnosti ter upravljanja kritične infrastrukture. "Referenca je tudi, da je profesor in doktor znanosti organizacije in menedžmenta. Imel naj bi bogate izkušnje s področja strateškega in kriznega menedžmenta, metod in tehnik pogajanj ter kadrovskega menedžmenta in varnosti". Tako naj bi bila utemeljena njegova izbira za novega člana uprave v Aerodromu Ljubljana, d. d..
Pri vsem navedenem se glede na poznane reference gospoda dr. Iztoka Podbregarja celotna slovenska javnost upravičeno sprašuje o njegovi usposobljenosti za to delovno mesto in o njegovih dejanskih delovnih izkušnjah tako pri prodaji državnih naložb in pri vodenju velikih investicij kot tudi z vidika praktičnih menedžerskih izkušenj. Ne znamo si razložiti, kako lahko izkušnje vodenja obveščevalno varnostne agencije in izkušnje z delovnega mesta načelnika Generalštaba Slovenske vojske pomenijo resno dodano vrednost družbi, ki je tik pred dvema velikima izzivoma, pred veliko investicijo v letališko infrastrukturo in pred prodajo. Takšnih izkušenj pa po doslej poznanem življenjepisu dr. Podbregar nima.
Pred Aerodromom Ljubljana, d. d. je odločitev o pomembni investiciji v nov, 57-milijonov vredni potniški terminal, o kateri bodo na skupščini, ki naj bi bila iz 30. avgusta (iz neznanih razlogov je zdaj prestavljena na september) odločali delničarji, torej država. Investicija naj bi bila sofinancirana s strani Evropske Unije in države Slovenije, zeleno luč je projektu že dala tudi prejšnja Vlada Republike Slovenije. Slovenska odškodninska družba, ki upravlja z večinskim lastniškim deležem v Aerodromu Ljubljana, d.d. je na junijski skupščini podprla razvojne načrte uprave Aerodroma Ljubljana. Pri tem naj bi upravi priporočila, da bi bilo smiselno za ta projekt poiskati morebitnega strateškega partnerja.
Zastavljam si vprašanje, kako lahko Podbregarjevo imenovanje vpliva na načrtovano naložbo v potniški terminal? Po znanih podatkih aktualna uprava Aerodroma Ljubljana, d, d, to naložbo močno podpira, nekateri nadzorniki pa manj. Kot je slišati, se nad idejo ne navdušuje več tudi Vlada RS oz. vladajoča ekipa z resornim ministrom Omerzelom vred. Slovenska javnost se sprašuje, ali izvira pobuda za imenovanje dr. Podbregarja za tretjega člana uprave Aerodroma Ljubljana, d. d. iz političnih razlogov katere od koalicijskih strank ali pa je dr. Podbregar postal član uprave Aerodroma Ljubljana d. d. zato, da bo neke vrste varuh naložbe ali zato, da bo to naložbo poskušal preprečiti ali pa so v ozadju celo kakšni bolj sporni interesi, povezani z denarnim tokom investicije oziroma prodaje. Po zadnjih informacijah naj bi se za nakup Adrie Airways, d. d. in Aerodroma Ljubljana, d. d. že močno zanimali nekateri investitorji, domnevno s Kitajske. Predstavniki družbe China Southern Airlines naj bi se v Ljubljani pogovarjali o sodelovanju, kar naj bi bila tako za Aerodrom Ljubljana, d. d. kot tudi Adrio Airways, d. d. odlična prodajna priložnost. Kakšna bo torej vloga dr. Podbregarja pri investiciji in prodaji?
Zanima me tudi, kako lahko razumemo obrazložitev nadzornega sveta, da je dr. Podbregar primeren zaradi vodenja nove investicije, če je javno znano, da je bilo mnenje dr. Podbregarja ključno pri odločitvi vlade dr. Janeza Drnovška za nakup povsem zgrešene investicije v letalo Falcon. Prav dr. Podbregar je bil namreč njegov svetovalec in ključni član vladne delovne skupine, ki je tedanji Vladi priporočila nakup tega letala. Pri takratnem predsedniku Vlade RS je bil dr. Podbregar tudi v funkciji ministrskega svetnika za obrambo do leta 2002, ko ga je predsednik vlade predlagal za direktorja Slovenske obveščevalno-varnostne agencije.
Računsko sodišče RS je v postopku revizije razkrilo številne nepravilnosti pri poslovanju agencije SOVA v obdobju Podbregarjevega vodenja te agencije. Komisija za nadzor obveščevalnih in varnostnih služb Državnega zbora RS se je z navedenimi nepravilnostmi ukvarjala daljše obdobje, o ugotovitvah je seznanila tudi Državni zbor. Komisija je v javnih stališčih zapisala, da je »ozka skupina znotraj SOVE vzpostavila vzporeden sistem delovanja mimo veljavnih pravil in predpisov in da je SOVA v enem delu delovala kot politična policija v smislu, da je nezakonito posredovala tajne informacije, nezakonita izplačila, tajno sledenje komunikacij mimo zakona..)«. In za to bi moral biti odgovoren prav dr. Podbregar.
Različne institucije, od Varuha človekovih pravic do Informacijske pooblaščenke in posebne Vladne delovne skupine, ki so preiskovale delovanje SOVE za časa direktorja dr. Podbregarja, so prišle do podobnih ugotovitev, torej, da se je na zgoraj opisan način znotraj formalne organizacije oblikovala še »neformalna sredina«, ki je bila brez sistemskega nadzora in je nepooblaščeno izvajala celo vrsto "nalog". Ta del organizacije se je ohranjal ne glede na spremembe akta o organizaciji in sistemizaciji SOVE. Tudi nabava določene specialne tehnike in druge opreme za potrebe te »neformalne skupine« naj bi bila ločena od nabav za ostale organizacijske enote agencije. Nepravilnosti oz. dogajanja, ki so se odvijala na SOVI, navaja tudi poročilo Računskega sodišča, ki ga je obravnavala Komisija Državnega zbora za nadzor javnih financ.
Kot je torej splošno znano, so se na SOVI v času, ko jo je vodil dr. Iztok Podbregar, dogajale številne nepravilnosti, dokazi so bili posredovani tožilstvu in policiji. Ni pa znano, kako so se zadeve zaključile, ali so se, ali so še v teku ali pa so zastarale? Ali je in kakšna ugotovljena odgovornost današnjega vrhunskega menedžerja in nenadomestljivega strokovnjaka za investicije dr. Iztoka Podbregarja za vse tu naštete in številne druge ugotovljene nepravilnosti?
Prav gotovo nam je vsem dr. Podbregar ostal v spominu, ko je pred časom pred TV-kamerami zagotavljal, da na dokumentih SOVE z njegovimi podpisi »ne prepozna svojega podpisa oziroma, da ta ni njegov ter se mu zdi dokaj nenavaden«. Prav tako je po poročanju takratnega časnika Dnevnik zatrdil_ »Parafe nimam in je nikoli nisem uporabljal. Vedno se podpisujem.« Preiskava je kasneje potrdila, da je dr. Podbregar daljše časovno obdobje uporabljal parafo (žig oz. faksimile podpisa), to je bilo razvidno iz številnih listin. Med drugim so se parafe uporabljale tudi za podpisovanje večine dokumentov pri uporabi nezakonitega dela posebnega sklada SOVE. V tem primeru so bile torej njegove izjave evidentno neresnične, podpisi so bili njegovi in tudi parafe je de facto uporabljal.
Prav tako je znano, da je dr. Podbregar v času vodenja SOVE financiral ustanovitev in poslovanje zasebnega podjetja Webs. Projekt formalno ni bil nikoli odobren in podpisan s strani vodstva agencije, se pa je izvajal in financiral. Takratni direktor dr. Podbregar je leta 2004 odobril začetne stroške projekta in zagonske stroške v skupni višini več kot 4,000.000 tolarjev, kasneje pa plačeval tudi po 350.000,00 tolarjev za mesečne stroške delovanja podjetja, ki so se kasneje še povečali. Agencija pod vodstvom dr. Podbregarja je iz neproračunskega dela posebnega sklada (črni fond) v obdobju od julija 2004 do junija 2005 za delovanje omenjenega zasebnega podjetja izplačala finančna sredstva v skupni višini 10.926.000 tolarjev (ti podatki so pridobljeni s spletne strani Vlade RS). Pri pregledu poslovanja agencije s sredstvi neproračunskega dela posebnega sklada in na podlagi uradnih dokumentov agencije, je bilo poleg tega v obdobju od julija 2005 do septembra 2006 ugotovljenih še vsaj deset takšnih nezakonitih izplačil, prejemnik teh nezakonito izplačanih sredstev je bil po ugotovitvah kar takratni direktor agencije, dr. Iztok Podbregar.
Predsednica Vlade RS mag. Alenka Bratušek je v svojih javnih nastopih večkrat opozarjala, da je politično kadrovanje v organe upravljanja in vodenja podjetij in bank v pretežni državni lasti nedopustno in ob različnih priložnostih zagotavljala, da bo torej njena Vlada brez izjeme podpirala zgolj in samo strokovno kadrovanje. Sedaj smo priča, ko Vlada RS politične kadre zaposluje v vodstva državnih podjetjih, poleg tega, da je po naših informacijah novi član uprave Aerodroma Ljubljana, d.d. obremenjen tudi z več kazenskimi postopki in celo spornimi izvedenskimi pričevanji na sodišču.
Kot lahko beremo v teh dneh (24ur.com), "..brez močne politične podpore dr. Iztok Podbregar zagotovo ne bil izbran na ta položaj". Nekateri v ozadju vidijo Gregorja Golobiča, drugi predsednico Vlade, mag. Alenko Bratušek, tretji ministra Sama Omerzela. Zanima me, spoštovana Vlada, kdo je v resnici najbolj zaslužen za to imenovanje? Upamo lahko samo, da ne gre celo za kakšno protiuslugo, saj je, kot vemo, na sodišču prav dr. Podbregar kot izvedenec zavrnil ključni dokaz tožilstva v razvpiti zadevi "balkanski bojevnik".
Spoštovana Vlada, zanima me, ali drži, da za navedenim kadrovanjem v Aerodromu Ljubljana, d .d., ki se je zgodilo 17.7.2013 stoji celotna Vlada, torej, ali celotna ministrska ekipa na čelu s predsednico Vlade podpira tak način vodenja državnih podjetij, slabo prakso, ki je Slovenijo v letih od osamosvojitve pa do danes privedla v to izjemno težko finančno in gospodarsko situacijo?
Naj spomnim, ob vsem navedenem, poleg spornega vodenja in tudi financiranja SOVE, poleg pomanjkanja ustreznih izkušenj za področje vodenja investicij in svetovanja na področju prodaje naložb, je bil namreč dr. Iztok Podbregar še ne tako davno tudi predsednik Liberalne demokracije Slovenije, zato je težko verjeti, da je v omenjeni situaciji šlo za zelo argumentirano "strokovno odločitev" in za obljubljeno profesionalizacijo vodenja družb v pretežni državni lasti.
Glede na naloge in načrte uprave in nadzornikov (gradnja stolpa oz. investicije v nov potniški terminal, iskanje strateškega partnerja..) bi morala biti oseba na delovnem mestu tretjega člana uprave, če je to sploh potrebno, oseba z dolgoletnimi izkušnjami na področju vodenja investicij, z izkušnjami s področja vodenja evropskih projektov in črpanja evropskih sredstev in z mednarodnimi referencami s področja naložbenega svetovanja in prodaje, česar izbrani član uprave po javno dostopnih informacijah več kot očitno nima.
Spoštovana Vlada RS, zanima me, kako ob vseh navedenih dejstvih pred slovensko javnostjo opravičite imenovanje dr. Iztoka Podbregarja na delovno mesto tretjega člana uprave, ki po sklepu nadzornega sveta od 1. avgusta 2013 pomaga pri vodenju Aerodroma Ljubljana, d. d. ?
Ali je nadzorni svet izbral na to delovno mesto dr. Podbregarja na priporočilo Vlade, ali je šlo za strankarsko delitev stolčkov ali pa so člani Nadzornega sveta Aerodroma Ljubljane povabili na razgovor in kasneje izbrali dr. Podbregarja povsem neodvisno, po strokovni plati?
Zanima me tudi, ali je dr. Podbregar predložil ob imenovanju Potrdilo o nekaznovanosti in potrdilo, da ni v kazenskem postopku, če ni, me zanima, ali je to Nadzorni svet od njega sploh zahteval?
Poleg tega me zanima, kaj je z vsemi ovadbami in kazenskimi postopki, ki so bili sproženi proti dr. Iztoku Podbregarju? Koliko jih je od skupaj, koliko jih je od vseh pravnomočnih in koliko jih je zastaralo?
Za čimprejšnji pisni odgovor se Vam zahvaljujem.