Ljubljana, 23. september 2013 – Poslanec SLS Jakob Presečnik je danes - 1. dan 17. redne seje Državnega zbora RS – zastavil ustno poslansko vprašanje ministru za infrastrukturo in prostor Samu Omerzelu in ministrici za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti dr. Anji Kopač Mrak
JAKOB PRESEČNIK (PS SLS): »Predvsem imam vprašanje za ministra za infrastrukturo in prostor. Pričakujem pa, da ga bo ministrica za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti pri eventualni spremembi uredbe, govorim o Uredbi o dopolnitvi Uredbe o cestninskih cestah in cestnini, dopolnila. Verjamem, da pri tej uredbi, ki je bila sprejeta mislim da 12. septembra, ni bilo opozorjeno na to, kaj se je dejansko zgodilo s to uredbo. S to uredbo ste podražili cestnino za nekatera kombinirana vozila in predvsem za tista, ki jih uporabljajo tudi družine z več otroki, da je to tako imenovano družinsko vozilo. Tovrstno zvišanje vinjet za ta vozila je seveda diskriminatorno do ostalih družin. Konec koncev kombinirana vozila, večja vozila za osebni promet, uporabljajo tudi razni zavodi, druge civilno družbene organizacije, humanitarna društva, športna društva in klubi, manjši podjetniki in tako dalje. Prepričan sem, da je odločitev o povišanju cen vinjet za kombinirana vozila protidružinska, protisocialna in s tem tudi v nasprotju z javnim interesom, ki bi moral tovrstne ranljive skupine še dodatno ščititi. Nekako jasno je, da so slednje, predvsem večje družine, bistveno bolj obremenjene od ostalih družbenih skupin, zato nadaljnjih bremen zagotovo ne morejo več nositi. Sprašujem vas, ali boste Vladi predlagali spremembo uredbe o cestninskih cestah in cestnini in tako upoštevali dejstvo, da kombinirana vozila kot osebna vozila uporabljajo omenjene ranljive skupine državljanov in s tem preprečili vse večji občutek, da Republika Slovenija postaja invalidom in družinam neprijazna država. Ali pa vsaj, če mislite, da ni tako, da do tega občutka ne bi prihajalo.«
Minister Omerzel je na vprašanje odgovoril naslednje_
SAMO OMERZEL_ »Najprej bi želel pojasniti, zakaj smo se lotili celotnega koncepta prenove cestninjenja. Kar se tiče same finančne vzdržnosti Darsa, je bil ključni razlog, zakaj smo se celotnega predloga lotili to, da v naslednjem letu zapade Darsu 365 milijonov evrov obveznosti, leto pozneje 245 milijonov evrov, potem se zopet dvignemo na 275 milijonov in tako do 300, potem pa zopet obveznosti počasi padajo. Dars je po trenutni shemi sposoben servisirati maksimalno od 110 do 120 milijonov evrov obveznosti letno. S tem bomo Darsu omogočili programiranje programov in dolgoročno finančno vzdržnost in s tem seveda kompletno shemo in kompleten koncept naših avtocest. Pri samem uvajanju nove vinjete za kombinirana vozila
smo se posvetovali s širšim področjem strokovnjakov in moram reči, da kar se tiče samega odziva na dodatno vinjeto v tem razredu, je bil v resnici dokaj pozitiven odziv. Argumenti so bili naslednji_ na naših cestah opažamo izredno veliko število tujih kombijev, predvsem romunskih in bolgarskih registracij, ki so v tranzitu čez Slovenijo. Predvsem je pomembno, da imamo pri teh kombijih opravka z ekološko bolj spornimi vozili, torej je bil to en argument, zakaj je bilo pomembno ta razred posebej obravnavati. Ta drugi segment znotraj samih branž oziroma prevoznikov, ki je bil ravno tako pomemben, da pa na nek način tiste, ki kombije uporabljajo za prevoze, ne postavljamo v boljšo pozicijo, da so na nek način nelojalna konkurenca kamionskim prevozom. Kar se tiče same cene vinjete, povezane z invalidi in z družinami z več otroki - to je del, ki ga bomo reševali oziroma ga že rešujemo. Ena zadeva je izredno pomembna pri temu vprašanju. Moramo se zavedati, da če posamezno skupino naslovimo s popustom za posamezni razred, smo potem diskriminatorni do ostalih v Evropi. Konkretno bi to pomenilo, da če omogočimo popust recimo družinam z več otroki v Sloveniji, bi identičen popust bilo treba omogočiti tudi družini iz Romunije ali pa Nemčije. In zato se zavedamo te problematike. Z resorno ministrico sva imela kar nekaj pogovorov na to temo in absolutno ne bi želeli, da na kakršen koli način izpade, da ne razumemo oziroma ne želimo razumeti situacije družin z več otroki in da ne razumemo situacije invalidov in podobnih skupin. Ne bi pa želeli na to takoj odreagirati in problema ne reševati sistemsko. Zato mislim, da je prav, da se z resorno ministrico posvetujemo, skupaj iščemo rešitev in pridemo s sistemsko rešitvijo, ki bo pravična in korektna do vseh.«
Nato je spregovorila še ministrica delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti dr. Anja Kopač Mrak.
ANJA KOPAČ MRAK_ »Moj kolega je že povedal, da rešitev iščemo skupaj. Na žalost je na Vlado prišlo malce po neobičajni proceduri, tako da že v samem postopku sprejema ministrstvo ni uspelo dati pripomb na to¬. Mi bi vsekakor opozorili, da je položaj velikih družin in predvsem invalidov treba varovati, tako kot so že zdaj v zakonodaji varovani z različnimi ukrepi. Tako imajo na primer velike družine poleg višjih davčnih olajšav za tretjega in nadaljnje otroke izplačan tudi dodatek za velike družine. So pa take družilne tudi upravičene do povračila davka na motorna vozila in plačujejo nižjo letno dajatev za uporabo vozil v cestnem prometu, in sicer kar v višini 50 % letne dajatve za osebna vozila. Torej imamo že v različnih sektorskih politikah ukrepe, ki nižajo stroške družinam z več otroki. Verjamem, da bomo našli neko skupno rešitev, ki bo v polju tega, da jih obravnavamo na način, ki jim pritiče, in da ne bomo diskriminatorni do drugih državljanov znotraj Evropske unije.«