Ljubljana, 26. september 2013 - Stališče Poslanske skupine SLS glede 2. točke dnevnega reda - obravnave Predloga zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o gospodarskih družbah, nujni postopek, je predstavilvodja Poslanske skupine SLS Mihael Prevc. Celotno stališče si lahko preberete v nadaljevanju...
Spoštovani predstavniki vlade, kolegice in kolegi,
pri današnji noveli Zakona o gospodarskih družbah, ki jo obravnavamo po nujnem postopku, gre za določene popravke tistega Zakona o gospodarskih družbah, ki je bil z veliko večino sprejet v prejšnjem mandatu, vložila pa ga je naša poslanska skupina s prvopodpisanim Radovanom Žerjavom. Naj na kratko osvežim spomin. Takrat smo predlagali omejitev oziroma prepoved možnosti ustanavljanja, vodenja in nadziranja tistim osebam, ki so kot direktorji podjetij ta spravili v stečaj ali prisilno poravnavo oziroma prepoved verižnega ustanavljanja podjetij, prisilno poravnavo, razen če v postopku dokažejo, da s svojim ravnanjem niso prispevali k stečaju oziroma so obstajali drugi izredni dogodki, in tudi odvzem upravičenja za vodenje poslov in odpoklic z mesta člana nadzornega organa istim osebam v vseh podjetjih, kjer še opravljajo kakršnokoli funkcijo poslovodenja ali pa nadziranja. Kakorkoli že, tovrstni odziv je bil nujen glede na dogajanje v slovenskem prostoru, ko so številni posamezniki na očeh celotne javnosti namerno uničevali podjetja ob ustanavljanju novih, z verižnimi transakcijami prečrpavali kapital iz podjetja v podjetje, za sabo pa puščali zgolj neplačane terjatve in obubožane upnike. V mnogih primerih so bili ljudje s takšno prakso vodenja podjetij še nadzorniki v drugih podjetjih - brez kakršnegakoli občutka odgovornosti - seveda pa z dobro plačanimi sejninami in nagradami. In čeprav morda res zakon v kateri od točk ni bil popoln, pa je kot celota pomenil velik napredek pri zahtevah moralne in kazenske odgovornosti vodstvenih in nadzornih kadrov teh slovenskih podjetij. Ustavno sodišče RS je aprila letos res razveljavilo nekaj določb, a v zakonu pustilo 10.b člen, ki sodišču omogoča odvzem pooblastila oziroma upravičenja za vodenje poslov statusa direktorja, povedano po domače, in odpoklic z mesta člana nadzornega organa tistim osebam, ki so bili direktorji ali nadzorniki podjetij v stečaju ali prisilni poravnavi. Zelo jasno namreč piše, da po mnenju Ustavnega sodišča RS ta ureditev ni prekomerna, saj je posamezniku omogočeno, da v sodnem postopku, v katerem so mu zagotovljena vsa ustavnoprocesna jamstva poštenega postopka in pravnega sredstva, dokaže, da s svojim ravnanjem ni prispeval k postopku zaradi insolventnosti ali ga povzročil. Spoštovani, v vaši noveli so vse te določbe črtane, kar ves10.b člen ste preprosto črtali, ker se nihče ni želel potruditi in najti rešitev za težave, ki se pojavljajo z evidencami. To, kar ostaja v tej noveli, je le še slaba lupina. Ostaja le še prepoved ustanovitve podjetja pravnomočno obsojeni osebi in tistim z nepravnimi obveznostmi do države. To je vendar najbolj logično. Sprašujem pa vas, spoštovana koalicija, kje je dodana vrednost tega zakona? Še vedno bodo mogoče zlorabe, še vedno bo mogoče veriženje podjetij, prepisi, stečaji, vse z namenom izigravanja upnikov, bank in podobnega. To, da obstajajo določene težave z evidencami in s pridobivanjem podatkov ter da so te določbe že zapisane v drugih zakonih, je res poceni izgovor, ki samo napeljuje, da se je Vlada RS tega problema lotila po liniji najmanjšega odpora. Iz vseh teh razlogov bi se bilo treba samo malo potruditi in popraviti že obstoječe člene. V Poslanski skupini SLS, ne glede na to, da novela vsebuje tudi nekaj drugih minornih popravkov, zakona preprosto ne moremo podpreti.