Ljubljana, 30. oktober 2013 – Poslanec SLS Franc Pukšič je vložil pisno poslansko vprašanje v zvezi v zvezi s spremembo Uredbe o ravnanju s komunalnimi odpadki, ki ga je naslovil na ministra za kmetijstvo in okolje mag. Dejana Židana. Sprašuje ga_
»Spoštovani minister, sprašujem vas, zakaj ste se odločili za tako radikalno rešitev, zlasti glede na to, da veljavni predpisi drobnega odkupa ne omogočajo?
Prav tako me zanima, glede na to, da je Slovenija v gospodarski krizi, ki jo čuti sleherni med nami, ali ste na ministrstvu naredili izračune, za koliko bo ta legalizacija sedanjega divjega odkupa določenih vrst komunalnih odpadkov državljanom podražila življenjske stroške, z drugimi besedami, ali ste izračunali, za koliko se jim bodo povišali zneski na položnicah, ki jih vsak mesec prejmejo
za ravnanje z odpadki?
Spoštovani minister, s kakšnimi argumenti lahko sploh zagovarjate to novo uredbo in kako boste ta nov udarec po žepih državljank in državljanov, ki je ne morete opravičevati niti s pozitivnim učinkom na državni proračun, obrazložili slovenski javnosti?«
Celotno pisno poslansko vprašanje, vključno z uvodno argumentacijo pred vprašanji, lahko preberete v nadaljevanju_
Spoštovani minister,
na vašem ministrstvu je v postopku spreminjanja Uredba o ravnanju s komunalnimi odpadki (v nadaljevanju_ Uredba). V osnutku Uredbe, ki je objavljen na spletnih straneh vašega ministrstva, je predvideno, da bodo imeli povzročitelji odpadkov iz gospodinjstev možnost izbire glede prepuščanja odpadnega papirja in kartona ter kovin izvajalcu javne službe ali oddaje teh odpadkov za plačilo drugemu zbiralcu (drobni odkup).
Če bodo povzročitelji odpadkov iz gospodinjstev prepuščali odpadni papir in kovine drugim zbiralcem namesto izvajalcem javnih služb, to v praksi pomeni, da bodo slednji prikrajšani za del svojih prihodkov. Posledično pa to pomeni, da bodo državljanke in državljani plačevali višje cene storitev obveznih gospodarskih javnih služb ravnanja s komunalnimi odpadki.
Lani uveljavljen sistem določanja cen (Uredba o metodologiji za oblikovanje cen storitev obveznih občinskih gospodarskih javnih služb varstva okolja Ur. l. RS št. 87/2012) predvideva njihovo nižanje, v kolikor so prihodki javnih služb višji od stroškov. Če bi torej te odpadke prodali izvajalci javnih služb, bi bil prihodek od njihove prodaje upoštevan pri naslednjem izračunu cene komunalnih storitev , ki bi se tako znižala, z uveljavitvijo vašega predloga Uredbe pa se bodo cene komunalnih storitev za uporabnike nedvomno zvišale. Po vašem predlogu Uredbe bodo gospodarske družbe, ki niso izvajalci javnih služb in katerih primarni cilj je pridobivanje dobička, prodajali te odpadke in tako bo šel zaslužek v zasebne žepe. Za razliko od zasebnikov so izvajalci javnih gospodarskih služb zavezani vse prihodke vključiti v izračun cene za končnega uporabnika in tako vsi njihovi »zaslužki« neposredno znižujejo cene komunalnih storitev in s tem tudi življenjske stroške državljankam in državljanom.
Prav tako je potrebno poudariti, da gre pri izvajanju gospodarskih javnih služb primarno za zagotavljanje javnih dobrin in je cilj ustvarjanja dobička v celoti podrejen cilju zadovoljevanja javnih potreb. Družbe, ki izvajajo drobni odkup, pa so »klasične« gospodarske družbe, katerih primarni cilj je zagotavljanje donosa na vložen kapital, oziroma preprosto povedano, delitvi dobička.
Prepričani smo, da ste tudi vi, spoštovani minister, seznanjeni z dejstvom, da se v praksi že leta izvaja nelegalen drobni odkup, ki ga izvajajo zasebne družbe oziroma zasebniki, čeprav to nikakor ni v skladu z veljavnimi predpisi. Po oceni Zbornice komunalnega gospodarstva znaša vrednost nelegalnega drobnega odkupa na letni ravni približno 15 milijonov evrov. Z novo Uredbo pa predlagate, da bo drobni odkup v celoti legaliziran, zato lahko pričakujemo, da bo obseg drobnega odkupa vsekakor še nekajkrat večji.
Prvi predlog Uredbe, ki je bila predstavljena v decembru 2012, je sledil veljavnim predpisom in drobnega odkupa (z izjemo šol in humanitarnih organizacij) ni dovoljeval, pod vašim vodstvom pa se je ministrstvo (kot je bilo videti v medijih in slišati od pristojnih na ministrstvu) podleglo določenim lobijem in se uklonilo interesom zasebnih podjetij, ki se že sedaj nelegalno ukvarjajo z zbiranjem tržno zanimivih (beri: dobičkonosnih) vrst komunalnih odpadkov. S takšno rešitvijo bodo tržno zanimive vrste odpadkov na stroškovno ugodnih destinacijah odkupili zasebniki oziroma zasebna podjetja, ki bodo tako "pobrali smetano", tržno nezanimive in z visokimi stroški obremenjene vrste odpadkov in neugodne destinacije pa bodo ostale javnim podjetjem, ki bodo zaradi tega morala dvigniti cene komunalnih storitev svojim uporabnikom.
Spoštovani minister, sprašujem vas, zakaj ste se odločili za tako radikalno rešitev, zlasti glede na to, da veljavni predpisi drobnega odkupa ne omogočajo?
Prav tako me zanima, glede na to, da je Slovenija v gospodarski krizi, ki jo čuti sleherni med nami, ali ste na ministrstvu naredili izračune, za koliko bo ta legalizacija sedanjega divjega odkupa določenih vrst komunalnih odpadkov državljanom podražila življenjske stroške, z drugimi besedami, ali ste izračunali, za koliko se jim bodo povišali zneski na položnicah, ki jih vsak mesec prejmejo za ravnanje z odpadki?
Spoštovani minister, s kakšnimi argumenti lahko sploh zagovarjate to novo uredbo in kako boste ta nov udarec po žepih državljank in državljanov, ki je ne morete opravičevati niti s pozitivnim učinkom na državni proračun, obrazložili slovenski javnosti?
Za odgovore se vam zahvaljujem.