Ljubljana, 6. november 2013 - Poslanska skupina SLS je danes vložila pet zahtev za sklice nujnih sej odborov Državnega zbora. Tu lahko preberete zahtevo za sklic nujne seje odbora za delo, družino, socialne zadeve in invalide.
Odbor za delo, družino, socialne zadeve in invalide
Predsednica
dr. Andreja Črnak Meglič
ZADEVA: ZAHTEVA ZA SKLIC NUJNE SEJE ODBORA ZA DELO, DRUŽINO, SOCIALNE ZADEVE IN INVALIDE
Poslanska skupina Slovenske ljudske stranke zahteva, da se na podlagi drugega odstavka 48. člena, v povezavi z 32. členom Poslovnika Državnega zbora Republike Slovenije, skliče nujna seja Odbora za delo, družino, socialne zadeve in invalide z obravnavo naslednje točke dnevnega reda_
1. Posledice uveljavitve Zakona o davku na nepremičnine na socialni položaj državljank in državljanov Republike Slovenije
Obrazložitev:
Vladna koalicija v zadnjih dneh po nujnem postopku sprejema enega najpomembnejših sistemskih zakonov zadnjih let - Zakon o davku na nepremičnine, ki bo vplival na povečanje izdatkov vseh državljanov.
Vladna koalicija z novim davkom predvideva spremembo koncepta obdavčevanja nepremičnin, kjer bi si finančna sredstva razdelila 50% med lokalne skupnosti in 50% neposredno v državni proračun. Že v letu 2014 si iz tega vira obeta za 205 milijonov evrov svežih sredstev ob predpostavki, da bo občinam vseeno zagotovila v enakemu znesku, ki so ga občine odmerile za nadomestilo za uporabo stavbnih zemljišč v letu 2012, zmanjšanim za znesek prihodka občine v letu 2012 iz naslova pristojbine za vzdrževanje gozdnih cest.
To preprosto pomeni približno 200 milijonov dodatnih obremenitev za gospodinjstva, posameznike, podjetja, obrtnike, kmete in vse ostale lastnike nepremičnin in zemljišč v Republiki Sloveniji in to v času, ko se slovensko gospodarstvo nahaja v globoki recesiji in se bo tako stanje po zadnjih napovedih nadaljevalo še najmanj 1 leto. Prav gotovo lahko zatrdimo, da gre za spremembo, ki ne upošteva specifičnosti lastništva nepremičninskega fonda v državi, hkrati pa dodatno obremenjuje gospodarstvo, predvsem malo podjetništvo in kmetijstvo ter se zajeda v razpoložljivi dohodek Slovenk in Slovencev, ki so zaradi številnih vzrokov iz preteklosti v veliki večini tudi lastniki nepremičnin.
Povsem neprimerne so tudi višine davčnih stopenj, ki predvidevajo, da bodo lastniki nepremičnin in zemljišč že v prvem letu v povprečju plačali dvakratne, nekateri pa celo večkratnike sedanjih zneskov.
Velike luknje obstajajo tudi pri vrednotenju nepremičnin, problem pa predstavljajo tudi nepopolne evidence in obstoječi podatki, ki ne ustrezajo več stanju v naravi. Vse to so osnovni pogoji za normalno izvajanje takšnega zakona, ki jih ni možno urediti v le nekaj tednih, kot jih je vladna koalicija namenila sprejemanju tega zakona.
Državni zbor RS je na 19. redni seji dne 25.10 2013 sprejel tudi Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju (ZZVZZ-M)- EPA-1497-VI, po nujnem postopku, ki začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu RS, nekatere določbe pa s 1. februarjem 2014 (členi: 17., 50.,51.,54.,55. a, 55.a in 57.člen), ki prinaša večje prispevke za avtorske in druge pogodbe civilnega prava, za zavarovance, ki samostojno opravljajo gospodarsko ali poklicno dejavnost kot edini ali glavni poklic ali opravljajo dopolnilno dejavnost. Povečuje se prispevke tudi za študente nad 26. letom starosti in brezposelnim, ki si sami plačujejo prispevek. Prinaša tudi dodatno obremenitev za zavarovance po 15. členu in za njihove družinske člane, ki so že plačevali prispevek.
Istočasno sta v postopku spremembi dveh zakonov s področja dodeljevanja socialnih prejemkov ter predlog Zakona o starševskem varstvu in družinskih prejemkih, s katerim naj bi se zmanjšala sredstva za otroške dodatke za skupno 643.872 EUR. Vsi predlogi zakonov spreminjajo in posegajo v pravice državljanov, zato je nujno ugotoviti skupni učinek vseh navedenih predlogov zakonov na socialni položaj državljanov.
S povečanjem prispevkov po zakonu o zdravstvenem varstvu in z dodatnimi obremenitvami z davkom na nepremičnine bodo obveznosti za marsikaterega podjetnika ali kmeta, ki si je s svojo dejavnostjo zagotavljal delovno mesto ali zgolj z dopolnilno dejavnostjo zagotavljal nujno potrebna sredstva za preživljanje sebe in družine, za šolanje otrok ipd. postale enostavno prevelike in bodo prisiljeni zapreti dejavnost. To pomeni, da bodo vstopili med brezposelne in tako sami in njihovi družinski člani tudi med upravičence do socialne pomoči.
Posledice uveljavitve Zakona o davku na nepremičnine EPA 1543-VI bodo prizadele vse državljane, mala in mikro podjetja, kmete, samozaposlene in veliko večino državljanov, ki so že pod pragom revščine ter tudi tiste, ki so do uveljavitve Zakona o davku na nepremičnine še zmogli ostati nad pragom revščine. Skozi možnost izdaje odločbe o prepovedi odtujitve in obremenitve nepremičnine v korist države oz. občine v primeru, da lastnik ne zmore plačevati davka, pa smo na pragu novega kroga nacionalizacije premoženja.
Zato, ker bo zakon prizadel tudi gospodarstvo, ki bo postalo še manj konkurenčno ter imel zato negativne posledice na prihodke proračuna, na brezposelnost in na bruto domači proizvod, je nujno posvetiti obravnavi zakona več časa in opraviti široko javno razpravo.
Prek obdavčitve javne infrastrukture se obeta močan pritisk na cene storitev v zdravstveni in socialni dejavnosti. Obdavčitvi se ne bo moglo izogniti niti šolstvo in vzgojno-varstvene ustanove. Najbolj obremenjena pa bi bila s tem zakonom starejša populacija Slovencev, ki se bo morala zaradi nizkih dohodkov v starosti, odpovedovati tistemu, v kar je vlagala skozi celo življenje - lastnemu domu!
Če je še pred leti veljalo, da je zaposlitev tista, ki najbolj učinkovito varuje pred revščino, očitno danes temu ni več tako. Nove in večje obremenitve v obliki večjih prispevkov in novih davkov, dodatno zmanjšujejo dohodke in sredstva državljanov, ki so še komaj zadostovala za njihove potrebe in za preživljanje družine. S temi novimi obremenitvami bo zato mnogo državljanov padlo pod prag revščine.
Zaradi pomembnih finančnih posledic, ki jih bo imela uvedba predlaganega zakona, zlasti za tiste državljane z nizkimi prejemki, za družine, za socialno ogrožene, za mlade, za upokojence, za brezposelne, nedvomno pa tudi za gospodarstvo, za podjetništvo, za kmetijstvo in gozdarstvo, bi bilo potrebno tak sistemski zakon kot je Zakon o davku na nepremičnine, brez izjeme sprejemati po rednem postopku, z javno predstavitvijo mnenj, z upoštevanjem pripomb in predlogov vseh deležnikov in s temeljito proučitvijo in ob upoštevanju vseh možnih posledic, ki jih prinese uvedba takega zakona.
Predlagatelji nujne seje Odbora za delo, družino, socialne zadeve in invalide predlagamo, da na sejo odbora, poleg pristojne ministrice dr. Anje Kopač Mrak, povabite še naslednje goste_
– dr. Uroš Čufer, minister za finance;
– dr. Mitja Štular, Civilna družba za pravično Slovenijo;
– Slavko Kmetič, predsednik Zveze sindikatov upokojencev Slovenije;
– Aleš Primc, predsednik Civilne iniciative za družino in pravice otrok;
– Ivan Cencelj, predsednik Društva nezaposlenih in socialno ogroženih Slovenije.
V poslanski skupini Slovenske ljudske stranke predlagamo, da Odbor za delo, družino, socialne zadeve in invalide sprejme naslednje sklepe_
1. Odbor za delo, družino, socialne zadeve in invalide predlaga Vladi Republike Slovenije, da datum uveljavitve predloga Zakona o davku na nepremičnine premakne na 1. januar 2015.
2. Odbor za delo, družino, socialne zadeve in invalide predlaga Vladi Republike Slovenije, da pred nadaljnjo obravnavo Zakona o davku na nepremičnine opravi analizo in preuči posledice, ter z njimi seznani poslance in ta odbor, ki jih bo imel zakon na socialni položaj državljanov, na morebitno povečanje brezposelnosti zaradi bankrota oziroma zapiranja malih in mikro podjetij, kmetij ter samozaposlenih, ki s povečano obremenitvijo zaradi plačevanja davka na nepremičnine ne bodo več likvidni oziroma ne bodo več zmogli plačevati vseh svojih obveznosti in bodo zato prisiljeni odpuščati ali celo zapreti podjetje, ali prodati kmetijo.
3. Odbor za delo, družino, socialne zadeve in invalide predlaga Vladi Republike Slovenije, da pred uveljavitvijo Zakona o davku na nepremičnine opravi analizo in predstavi učinke tega zakona na socialni položaj državljanov v povezavi z ostalimi predlogi sprememb socialne zakonodaje in že sprejetimi spremembami s povečanjem zdravstvenih prispevkov v zdravstveni zakonodaji, ter z njimi seznani poslance in ta odbor.
4. Odbor za delo, družino, socialne zadeve in invalide predlaga Vladi Republike Slovenije, da preuči vpliv zakona na večjo obremenitev proračunov občin, ki zaradi tega ne bodo zmogle izpolnjevati svojih obveznosti do občanov, ki jih imajo na področju sociale in zdravstva.
5. Odbor za delo, družino, socialne zadeve in invalide predlaga Vladi Republike Slovenije, da ponovno preuči vrednotenje nepremičnin in predlog Zakona o davku na nepremičnine ter pripravi nov predlog, ki bo bolj pravičen in bo v večji meri upošteval socialni položaj lastnikov, zmožnosti kmetij in podjetnikov ter občin.
Mihael Prevc
Vodja poslanske skupine SLS