Ljubljana, 27. november 2013 - Stališče PS SLS k 18. točki dnevnega reda, to je k drugi obravnavi predloga Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o višjem strokovnem izobraževanju v okviru rednega postopka, je šesti dan zasedanja na 19. redni seji DZ RS predstavil vodja PS SLS Mihael Prevc. Celotno stališče si lahko preberete v nadaljevanju.
Višje strokovno izobraževanje naj bi predstavljalo najbolj neposredno vez med izobraževalnim procesom in gospodarstvom, saj prihaja pri tej vrsti izobraževanja do največjega prepletanja praktičnih in teoretičnih znanj, katerih cilj je ustvarjanje nove dodane vrednosti. Žal se je pri nas, podobno kot na marsikaterem drugem področju, plemenit namen po vzpostavitvi kakovostnega teoretično praktičnega strokovnega izobraževanja izjalovil in trenutno ne opravičuje tega namena in ne dosega ciljev, zaradi katerih je bil uveden. Dokaz za to ugotovitev je po našem mnenju veliko število študentov, ki se vpišejo na tovrsten študij, a ga nikoli ne zaključijo, saj je njihov namen zgolj uveljavljanje pravic, ki izhajajo iz statusa študenta, z drugimi besedami -fiktivni študenti. Ti ne le, da predstavljajo velik strošek za javno blagajno, pač pa tudi jemljejo prostor tistim, ki se vpisujejo na višješolske strokovne programe z iskreno željo po pridobivanju znanj. V PS SLS zato podpiramo predlagane rešitve iz novele Zakona o višjem strokovnem izobraževanju, saj je njihov glavni namen ustvarjanje boljših pogojev za hitrejše prilagajanje višjega strokovnega izobraževanja potrebam gospodarstva, kar v naši državi še kako potrebujemo.
Opozarjamo, da tovrstne spremembe ne bodo dovolj. Za boljše povezovanje izobraževanja in gospodarstva je namreč bistveno bolj pomembno stabilno poslovno okolje, ki podjetnike spodbuja k zaposlovanju strokovnih kadrov iz izobraževalnih institucij ter sodelovanju s temi institucijami pri razvoju novih proizvodov in s tem ustvarjanju višje dodane vrednosti. Takšno okolje pa je mogoče doseči z ustreznimi davčnimi prilagoditvami, z izboljševanjem pogojev za financiranje razvoja s strani bank in ne z dodatnimi obremenitvami gospodarstva, predvsem malega podjetništva in kmetijstva, ki smo jim trenutno priča. S tovrstnimi ukrepi namreč odganjajo investitorje iz naše države, kar posredno pomeni tudi zmanjšanje zaposlitvenih možnosti diplomantov višjega strokovnega izobraževanja. Naj se vrnem k vsebini predlaganega zakona. V PS SLS pozdravljamo namero zakona po izboljšanju načina priprave višješolskih študijskih programov, ki bo po novem temeljila na usklajenih poklicnih standardih in ugotovljenih potrebah trga dela.
Zasnova izobraževalnih programov višjih strokovnih šol bo tako dosledno izhajala iz povezovanja zahtev razvoja stroke in zahtev dela, izhodišča za pripravo višješolskih študijskih programov pa bo v soglasju z ministrom sprejel strokovni svet za poklicno in strokovno izobraževanje. Kot najbolj pozitivno pa ocenjujemo rešitve, ki se nanašajo na pravice študentov višjih strokovnih šol. Te bodo namreč urejene v povezavi z odgovornostjo študentov, da izpolnjujejo obveznosti po študijskih programih. Z namenom preprečevanja tako imenovanih fiktivnih vpisov se pravice iz statusa študenta omejujejo samo na tiste študente višjih strokovnih šol, ki niso izkoristili pravic iz statusa študenta na visokošolskih programih. Predlagani zakon tako določa, da se ne more vpisati v redni študij v višjem strokovnem izobraževanju tisti posameznik, ki je bil že tri leta vpisan v študijski program visokega šolstva. S tem se po našem mnenju močno omejuje fiktivne vpise in tako tudi racionalizira porabo javnih sredstev. Na omenjeno problematiko v PS SLS opozarjamo že dolgo časa. Ukrepanje pristojnih ministrstev na tem področju smo namreč zahtevali že v prejšnjem mandatu, vendar se iz nam neznanih razlogov ni naredilo nič. Naj zaključim. Predlagano spremembo zakona o višjem strokovnem izobraževanju bomo v PS SLS podprli, saj menimo, da so predlagane spremembe dobrodošle in nujne, če želimo višje strokovno izobraževanje narediti bolj učinkovito. Upam, da nam bo to tudi uspelo.