PS SLS bo kot pobudnik in sopodpisnik interpelacije glasovala za razrešitev ministra za notranje zadeve dr. Gregorja Viranta
Ljubljana, 12. december 2013 – Na današnji 50. izredni seji DZ RS je vodja PS SLS Mihael Prevc predstavil stališče PS SLS glede interpelacije o delu in odgovornosti ministra za notranje zadeve dr. Gregorja Viranta. Razloge, zakaj je SLS podpisnica zahteve za interpelacijo, si lahko preberete v nadaljevanju.
Od imenovanja nove vlade še ni minilo niti devet mesecev pa ja pred nami že druga interpelacija. V SLS smo tudi podpisniki zahteve za interpelacijo ministra za notranje zadeve in lokalno samoupravo, saj se je v zadnjih mesecih pokazalo, da bi lahko bilo ravnanje ministra za notranje zadeve dr. Gregorja Viranta škodljivo za to državo.
Najbolj v nebo vpijoče je vsekakor ministrov načrt centralizacije Slovenije. Njegova lahkotna napoved zmanjšanja števila občin v Sloveniji je prišla v spremstvu zelo čudnih številk. Iz prve roke torej smo lahko izvedeli, da imamo v Sloveniji 90 občin preveč in da bomo z njihovo ukinitvijo letno prihranili 200 milijonov evrov. Da so bile številke navržene nepremišljeno, in da nimajo nikakršne podlage v analizah ali študijah se je izkazalo že nekaj dni kasneje, ko je pristojni minister dr. Virant skušal popraviti spodrsljaj, prihranek na letni ravni pa ocenil na pol manj, se pravi 100 milijonov evrov. Od kje ministru te številke, se je spraševala strokovna javnost, spraševali se ljudje in spraševali smo se v političnih strankah. Nazadnje je minister svojim napovedanim prihrankom postopoma pristal pri nekaj 10 milijonih evrov letno, ob vseh navrženih številkah pa še vedno ni pojasnil, od kje ti podatki in kako jih je izračunal.
Da pojasnim, kako se je ministru lomilo pri izračunih. Skupna primerna poraba občin, ki imajo manj kot 5000 prebivalcev, znaša nekaj manj kot 200 milijonov evrov. Prihranek v tej višini bi bil možen samo v primeru, da bi te občine minister dr. Virant izbrisal z zemljevida Slovenije z njihovimi prebivalci vred. Vsi se zavedamo, da je potrebno varčevanje, tega se v SLS še kako zavedamo. Še posebej je treba ukrepati tam, kjer se denar porablja po nepotrebnem in postopki niso racionalni. Gledano od daleč bi se zato s takšnim ministrovim pristopom in načinom varčevanje marsikdo v Sloveniji celo strinjal. Zelo pavšalna populistična govorica očitno deluje in ravno zato je nam v SLS tako zelo pomembno, da minister konkretizira, da vsi slišimo, kje konkretno pričakuje prihranke, in kolikšni bodo ti prihranki. Zelo jasno je namreč, da tu ni šlo za študije, ni bilo nobenih analiz in izračunov. Zakaj smo tako prepričani? Zato, ker je denar za lokalno samoupravo v prvi vrsti namenjen za vzdrževanje šol, vrtcev, zdravstvenih domov, kulturnih domov pa nenazadnje za oskrbo socialno najšibkejših.
V SLS se sprašujemo in z nami se sprašuje še precejšen del slovenske javnosti, kateri je torej tisti denar, ki ga boste, spoštovani minister dr. Virant, prihranili, ker šol verjetno ne boste ukinili, vrtcev najbrž tudi ne, ceste bo treba še naprej vzdrževati, pa vodovode bo tudi treba graditi, predvidevam. Če imate v mislih prihranek pri plačah, nas v SLS težko prepričate glede na vaše dosedanje pogajalske uspehe in vaše dosedanje delo na plačnem sistemu javnega sektorja. Lahko še tako združujte ministrstva, pa organe v sestavi, pa zavode, na koncu ni nihče izgubil službe in to velja tudi za vaše ministrstvo in bo veljalo tudi za lokalno samoupravo. Dela zaradi združevanja občin namreč ne bo nič manj, bo pa veliko slabe volje in veliko potrošenega denarja ter energije za referendume, strategije, sestanke in selitve, da se bo na koncu izkazalo, da od tega ni nobenega konkretnega prihranka. Največji prihranki, spoštovani minister, spoštovana Vlada RS, bodo tisti, ko se bo zmanjšala birokracija, vse vrste postopkov in približali javne storitve ljudem. To je pa potrebno in smiselno tako pri občinah kot tudi pri upravnih enotah in drugih državnih organih.
V SLS podpiramo reformo lokalne samouprave, zato se strinjamo, da je smiselno na novo določiti in redefinirati, katere naloge prenesti iz države na upravne enote, katere iz upravnih enot na občine, katere iz občin morda na državo. Tudi če kje obstaja težnja po združitvi posameznih občin oziroma bi se kje izkazalo, da bi lahko v združeni občini delovali bolje in uspešnejše, s tem ni nič narobe, toda ta pot mora biti pot analize, dialoga, konsenza, predvsem pa strokovnega pristopa. Reformiranje lokalne samouprave je dolgoročen projekt, ki zahteva več kot le enega ministra in en poslanski mandat. Občine smo ustanavljali s pomočjo enega najvišjih institutov demokracije, z referendumom, in to ne kar tako počez, kajti čeprav smo se v tistih letih šele učili demokracije, ni nikomur prišlo na misel, da bi meje občin risali kar v neki pisarni na kakšnem ministrstvu.
Spoštovani minister, vse slovenske občine so ustanovili njihovi občani in ta ustavna pravica mora biti občanom zagotovljena tudi pri spremembi območij teh občin. V SLS smo prepričani, da kot doktor prava zelo dobro veste, kako je z ustavnimi pravicami državljanov. Pristop ministra kaže na cilj, da bi bili prihodki lokalnih skupnosti odvisni le še od števila prebivalcev. In tu se skriva vaša največja razvojna zabloda. Kar počnete vi, spoštovani minister, je, da neposredno in posredno zmanjšujete sredstva občin za investicije. Toda pri tem vas opozarjamo na previdnost. Neizpodbitno dejstvo je, da daleč najbolj uspešno evropska sredstva črpajo ravno lokalne skupnosti, torej občine. Približno 7 % evropskih sredstev počrpajo slovenske občine, kar je povsem logično, in temu je lokalna samouprava tudi namenjena. Lokalni ljudje vedo, kaj potrebujejo, vedo kaj želijo in to tudi z vsem srcem delajo, pa naj bo to v Ljubljani, v Bovcu, v Radencih ali v Šentrupertu. Zato se tega ustroja ne spreminja na način, ki ste ga zastavili vi.
V večini občin pridno z mnogokratniki plemenitijo investicijske evre prav s črpanjem evropskih sredstev, kjer je to le mogoče, in če jim boste še naprej odvzemali ta investicijski denar, boste prihranili na povsem napačnem koncu. Evropska sredstva so edini razvojni denar, ki ga bo Slovenija imela v prihodnjih letih. In ker nam ta sedanja vlada neprestano dviguje davke in še uvaja dodatne, je jasno, da na drug razvojni denar, kot na evropski denar, niti ne bomo mogli računati. Tudi ministrov argument, da so majhne občine najbolj zadolžene občine v Sloveniji je resno zavajanje slovenske javnosti. Po pregledu vseh dostopnih podatkov je bilo hitro jasno, da so male slovenske občine svoje prebivalce zadolžile pol manj kot ostale velike občine. Kot primer_ samo Mestna občina Ljubljana ima skoraj trikrat večji dolg kot vse občine z manj kot 5.000 prebivalci skupaj, čeprav je skupno število prebivalcev v teh občinah višje kot v ljubljanski občini. Še večji nesmisel pokaže primerjava slovenskih občin z evropskimi. V Italiji, Avstriji, Švici, Nemčiji, povsod je povprečno število prebivalcev občin precej manjše od slovenskih. V povprečju znaša v EU število prebivalcev občine 4.100, kar je pol manj kot v Sloveniji. Mi imamo v povprečju več kot 9.000 prebivalcev na občino. Torej, tudi na tem mestu ne izstopamo iz povprečja.
Da pa minister Virant misli resno s centralizacijo države ni pokazal samo z namero ukinjanja občin. Poleg tega je namreč brezkompromisno podprl tudi predlog zmanjšanja primerne porabe in zmanjševanje investicijskega denarja občinam. Po drugi strani je podprl tudi koncept nepremičninskega davka, za katerega je sedaj že vsem jasno, da se bo denar iz podeželja in od občinskih nepremičnin, torej šol, vrtcev, kulturnih domov, stekel naravnost v državni proračun. Pa ne le to, poleg njega je za siromašenje podeželja in manjših krajev poskrbel še njegov strankarski kolega gospod Samo Omerzel, ki je v proračunu za prihodnja leta dobesedno prepolovil že tako skromna sredstva namenjena za vzdrževanje državnih cest. Pa vendar centralizaciji ministra Viranta še ni videti konca. Podprl je tudi novi predlagani volilni sistem, po katerem naj bi se ukinjali volilni okraji in bi se poslanci volili v okviru volilnih enot. Vprašajmo se, komu to koristi?
Že na prvi pogled je očitno, da bodo na tak način izvoljene zgolj najbolj prepoznavne osebnosti in politiki iz večjih slovenskih mest. Za povečanje učinkovitosti lokalne samouprave bi moral minister z občinami najprej vzpostaviti konstruktivni dialog, njihove predstavnike pa vključiti tudi v pripravo razvojne strategije lokalne samouprave v Sloveniji. In zdaj še k drugi ministrovi zgodbi. Dr. Virant je namreč v letošnjem letu pod krinko varčevanja s sindikati javnega sektorja podpiral vrsto škodljivih dogovorov, ki škodijo v prvi vrsti državnemu proračunu, po drugi vrsti pa tudi javnim uslužbencem. Spomnimo se na prvega, s katerim je zagotovil, da se bo število zaposlenih v javnem sektorju letos in v prihodnje zmanjšalo za največ 1 %. Za največ 1 %. Naravni odliv zaradi upokojevanja je okoli 3 %, morda malo manj. Če to povem v nekoliko bolj razumljivem jeziku, minister Virant je sindikatom obljubil, da bo javni sektor celo na novo zaposloval. Torej, če preračunamo, v teh dveh letih se bo v javni upravi po zaslugi ministrovega dogovora s sindikati na novo zaposlilo vsaj 5 tisoč ljudi, to pa pomeni, da se bo državni proračun dodatno obremenil za c. c. a. 90 milijonov evrov.
Toliko, spoštovane kolegice in kolegi o prihrankih in varčevanju ministra Viranta.
Druga zadeva je ravno tako sporen dogovor, ponovno sindikati, da se del neizplačanih plač javnim uslužbencem izplača skupaj z zamudnimi obresti. Zamudne obresti znašajo 8,5 % in tukaj, spoštovani, odpove vsaka ekonomika. Tako samo nadaljujemo prakso, da država svoje obveznosti odlaga v prihodnost, četudi bo takrat treba plačati bistveno več. In to je še en sporni dogovor, ko gre za sindikate. Po novem so namreč javni uslužbenci, ki so člani sindikatov, vredni za to državo več. Konkretno in minister in Vlada RS priznavata 20 % višje jubilejne nagrade. Ta dogovor s sindikati bi bil pa zagotovo potreben ustavne presoje in je samo še pika na i v seriji ministrovih škodljivih dogovorov s sindikati javnega sektorja. Po prepričanju PS SLS je minister dr. Virant v času svojega ministrovanja dokazal, da ni primerna oseba za vodenje Ministrstva za notranje zadeve in javno upravo RS, saj navedenega področja, še zlasti področja lokalne samouprave, vsebinsko ne obvladuje. S svojim ravnanjem povzroča škodo državnemu premoženju, hkrati pa je njegovo ravnanje sporno tudi z moralno etičnega vidika. V PS SLS bomo kot pobudniki in sopodpisniki interpelacije glasovali za razrešitev ministra za notranje zadeve dr. Gregorja Viranta.