Ljubljana, 3. januar 2014 – Na današnji novinarski konferenci iniciativnega odbora Peticije proti davku na nepremičnine so predsednik Združenja občin Slovenije Robert Smrdelj ter pobudnika peticije predsednik SLS Franc Bogovič in podpredsednik OZS ter predsednik UO OZS Branko Meh skupaj z drugimi prvopodpisniki peticije predstavili Zahtevo za oceno ustavnosti Zakona o davku na nepremičnine (Uradni list RS št. 101/2013; ZDavNepr). Zahtevo s predlogom za začasno zadržanje izvajanja zakona in predlogom za absolutno prednostno obravnavo je zjutraj vložilo Združenje občin Slovenije. Gre za združenje s statusom reprezentativnosti, v katerega je včlanjenih 140 slovenskih občin.
Glavni očitek Zakonu o davku na nepremičnine se po besedah predsednika Združenja občin Slovenije Roberta Smrdelja nanaša na pripadnost davka na nepremičnine kot prihodka tako državnega kot občinskih proračunov. Občinam se namreč jemlje avtonomni vir financiranja lokalnih skupnosti, s tem pa se posega v finančno avtonomijo lokalnih skupnosti kot enega od elementov ustavno zagotovljene pravice do lokalne samouprave. Občine namreč izgubljajo vpliv nad skoraj 10 % prihodkov občin, namenjenih za investicije, razvoj lokalnih skupnosti in izboljševanje kakovosti življenja prebivalcev.
Pri določanju lastnih virov občin namreč ni pomembno samo dejstvo, da se lokalnim skupnostim omogoči razpolaganje s sredstvi, zbranimi prek nepremičninskega davka, pomembno je tudi, da se jim omogoči upravljanje s posameznimi elementi davka (davčna osnova, davčne stopnje, določanje izjem oprostitev, način izterjave…), kar pa Zakon o davku na nepremičnine ne omogoča. Občine so imele prek nadomestila za uporabo stavbnega zemljišča, ki je ena od dajatev, ki ga nadomešča davek na nepremičnine, pomemben instrument občinske prostorske politike, s katerim so občine samostojno upravljale. Zakon z visokimi davčnimi stopnjami občinam dejansko onemogoča pomembnejši vpliv na višino obdavčitve nepremičnin.
Občine z Zakonom o davku na nepremičnine izgubljajo okoli 25 milijonov evrov prihodkov zaradi plačila davka na nepremičnine v javni rabi in zaradi delitve davka med državo in občinami (v prehodnem obdobju bo ta izpad nekoliko manjši). To pa je izpad sredstev, ki grobo posega v strukturo in višino občinskih proračunov.
Nenazadnje se občinam jemlje tudi pomembno razvojno orodje zemljiške, gospodarske, socialne in tudi demografske politike. Visoke davčne stopnje ob siceršnji možnosti povečanja ali zmanjšanja davčnih stopenj za 50 % v delu, ki pripada občini, daje občinam bistveno premalo manevrskega prostora za vodenje njihove razvojne politike, s posegom v razvojno funkcijo občin pa se posega tudi v temeljne, izvirne pristojnosti občin.
Sicer pa Združenje občin Slovenije izpodbija tudi ostale ustavno sporne določbe Zakona o davku na nepremičnine, ki posegajo v ustavno varovane človekove pravice, na katere so opozarjali pobudniki in prvopodpisniki Peticije proti davku na nepremičnine, in zahteve ki jih je podprlo več kot 80 tisoč državljank in državljanov.
Sporna je davčna osnova, to je posplošena tržna vrednost nepremičnin, in iz nje izhajajoča neenakost državljanov zaradi sporno določenih vrednosti nepremičnin, na kar so pokazali v medijih mnogi izpostavljeni primeri. Zakon o davku na nepremičnine zavezancem tudi ne daje učinkovitega pravnega sredstva oziroma sodnega varstva, saj nima možnosti, da oporeka vrednosti nepremičnine. Motijo pa tudi neenake davčne stopnje sicer primerljivih nepremičnin ter neenakost pri določanju oprostitev in izjem.
Predsednik SLS Franc Bogovič je spomnil, da se je več kot 80.000 državljank in državljanov s podpisom peticije izreklo proti Zakonu o davku na nepremičnine, kakršen je, ki je krivičen in po trdnem prepričanju iniciativnega odbora peticije tudi ustavno sporen. »V okviru iniciativnega odbora Peticije proti davku na nepremičnine smo pripravili tudi drugo širšo Zahtevo za oceno ustavnosti Zakona o davku na nepremičnine za vložitev s strani skupine poslancev, ki širše in še na več področjih utemeljuje neustavnost zakona. K podpisu te zahteve vabimo vse opozicijske poslanske skupine, poslanca italijanske in madžarske narodne skupnosti ter nepovezane poslance, kot tudi Državni svet RS, ki je izglasoval veto na ta zakon,« je še dejal Bogovič in opozoril, da je vlada v ihti zbiranja denarja od davkoplačevalcev za sanacijo bančne luknje sprejela resnično neposrečen in krivičen zakon, ki bo posebej škodil delovnim in ustvarjalnim delom slovenske družbe.
Podpredsednik OZS in predsednik UO OZS Branko Meh je uvodoma poudaril, da so v Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije davku na nepremičnine vseskozi ostro nasprotovali. »Davek je namreč nepravičen do obrtnikov in podjetnikov, ki se že sedaj težko spopadajo z gospodarsko krizo. Ne vem, ali so načrtovalci tega zakona tako sovražni do obrti ali pa so takšni nepoznavalci, saj očitno ne razumejo, da v obrti in podjetništvu ni več kaj vzeti. Poleg tega pa davek na nepremičnine dodatno zavira gospodarsko rast, kar utegne biti za Slovenijo pogubno,« je še dejal Meh.
Prvopodpisniki Peticije proti davku na nepremičnine:
Franc Bogovič, predsednik Slovenske ljudske stranke
Branko Meh, podpredsednik OZS in predsednik Upravnega odbora Obrtno-podjetniške zbornice Slovenije
Roman Žveglič, predsednik Sindikata kmetov Slovenije
Dr. Stane Klemenčič, predsednik Slovenske kmečke zveze pri SLS
Cvetko Zupančič, predsednik Kmetijsko gozdarske zbornice Slovenije
Peter Vrisk, predsednik Zadružne zveze Slovenije
Robert Smrdelj, predsednik Združenja občin Slovenije
Franci Rokavec, predsednik iniciativnega odbora in župan Občine Litija
Dr. Mitja Štular, Civilna družba za pravično Slovenijo
Slavko Kmetič, predsednik Zveze sindikatov upokojencev Slovenije
Alojz Kovšca, predsednik Liberalne gospodarske stranke
Andrej Berdajs, predsednik Zveze lastnikov gozdov Slovenije
Aleš Primc, predsednik Civilne iniciative za družino in pravice otrok
Ivan Cencelj, predsednik društva nezaposlenih in socialno ogroženih Slovenije