Ljubljana, 20. januar 2014 - Predsednik SLS Franc Bogovič je v pisnem nagovoru spregovoril o aktualnem delu SLS na področju nasprotovanja Zakonu o davku na nepremičnine.
Nagovor predsednika SLS Franca Bogoviča lahko preberete v nadaljevanju.
Ljubljana, 20. januar 2014
Spoštovane članice in člani, prijatelji Slovenske ljudske stranke!
V SLS smo v novo leto 2014 zakorakali delovno in nadaljevali z našimi aktivnostmi. Tako smo v okviru iniciativnega odbora Peticije proti Zakonu o davku na nepremičnine skupaj z Združenjem občin Slovenije, Obrtno zbornico Slovenije in drugimi prvopodpisniki peticije takoj po uveljavitvi zakona s 1. januarjem 2014 vložili Zahtevo za ustavno presojo Zakona o davku na nepremičnine, skupaj s predlogom Ustavnemu sodišču RS, da zakon zadrži. Kot ste najbrž že seznanjeni, je vladna koalicija konec lanskega leta skozi parlamentarni postopek v manj kot enem mesecu speljala sprejem enega najpomembnejših sistemskih zakonov zadnjih let. Vsa naša opozorila, da gre za zelo zahtevno področje, ki zahteva sistemske spremembe, ki odstopajo od sistema sedanjih obdavčitev, so žal ostala preslišana. Niti več kot 80.000 zbranim podpisom proti nepremičninskemu davku niti opozorilom o nezmožnosti sprejemanja novih bremenitev s strani obrtnikov, podjetnikov, kmetov, upokojencev, nezaposlenih in socialno šibkih žal ni uspelo zadržati sprejema tega zakona.
Odbor DZ RS za finance in monetarno politiko je v preteklem tednu tako obravnaval našo zahtevo za presojo ustavnosti tega zakona. Poslankam in poslancem koalicije sem še enkrat poskusil pojasniti, da so bila v vmesnem času pripravljena zelo konkretna strokovna mnenja pravnih strokovnjakov, ki opozarjajo na številne neustavnosti. Nekaj od teh pripomb je bilo celo vključenih v amandmaje med sprejemanjem zakona, a so bili vsi po vrsti zavrnjeni.
Takšna trmoglavost in tiščanje glave v pesek me iskreno spominja na projekt TEŠ 6, kjer se je prav tako sprejela neka začetna odločitev, potem pa se je vmes večkrat izkazalo, da je bila napačna. Pojavljajo se namreč že zdaj številni problemi, stroški in škoda je in bo vsak dan večja. A vseeno Vlada RS zadevo brezglavo vodi naprej, dokler se ne bo ujela v zanko izvršenih dejstev. In točno to se sedaj dogaja. Vse več je dvomov, vse več je nejasnosti, vse več stvari se zapleta okoli tega davka, a stvari tečejo dalje z vladnim izgovarjanjem, da poti nazaj ni več, ker na tem nepremičninskem davku temelji izvrševanje proračuna.
In točno tu je bistveni problem tega zakona, na kar ves čas opozarjam tudi sam osebno. Da osnovni namen vlade pri tem davku na nepremičnine nikoli ni bil tehnična ureditev obdavčitve nepremičnin in zemljišč, temveč je ta zakon v tem primeru uporabljen zgolj kot sredstvo za polnitev vedno bolj prazne proračunske vreče. Zato sem tudi osebno zelo začuden nad mnenjem Zakonodajno-pravne službe Državnega zbora RS, ki pri tem zakonu nastopa kot odvetnik sedanje vlade in na problematiko davka na nepremičnine gleda samo iz enega zornega kota, torej z vidika posledic za proračun v primeru s strani Ustavnega sodišča RS zadržanega izvajanja zakona. Toda takšen pristop ni pravi. Delo pravne stroke ni reševanje težav aktualne oblasti pri sestavljanju proračuna. Dolžnost pravne stroke je, da se postavi na stran ljudi in zagotavlja sprejemanje zakonodaje, ki bo tako z nomotehničnega kot z ustavnega vidika neoporečna. Kajti postranska škoda tega zakona je nedvomno veliko večja kot pa izgubljeni evri v proračunu.
Kot prvo gre za praktičen odvzem avtonomije lokalnim skupnostim pri načrtovanju svojih prihodkov, kar se bo kar hitro pokazalo na kakovosti življenja ljudi, še posebno na podeželju. Občine ne bodo več mogle same odločati o konkurenčnosti svojega okolja za privabljanje investicij, kajti njihova naloga bo postala predvsem zbiranje denarja za obubožani državni proračun. Tu je seveda še nadpovprečna obremenitev tistih, ki so skozi vse življenje visok delež svojega zaslužka vlagali v svoje nepremičnine, v svoje domove oziroma lastno streho nad glavo. Ne zato, ker bi bili premožni. Ne zato, ker bi na ta način izkazovali svoj visok status v družbi. Temveč zato, ker je za vsakega Slovenca, tudi zaradi zgodovinskih okoliščin, njegov dom osrednja vrednota, s katero pa izkazuje tudi svojo suverenost in neodvisnost.
Res je, marsikdo ima v posesti nepremičnine, ki danes presegajo njegove prejemke. Toda ni bilo vedno tako in konec koncev vlaganja večine ljudi v nepremičnine so bila zavestna, vloženega je bilo tudi veliko lastnega dela. Očitno bodo ljudje danes kaznovani za takšno razmišljanje, kajti danes s takšnim davkom na nepremičnine vladajoča koalicija sporoča, da je ne zanima zgodovina, niti posebnosti stanovanjskega fonda v Sloveniji, ki je v veliki meri v lasti ljudi. Po mnenju vladne koalicije je tako vsako lastno domovanje, kot tudi vsak dodaten objekt nekakšen luksuz, ki ga je treba dodatno obdavčiti.
Mi v Slovenski ljudski strani pa menimo drugače: vsako lastno domovanje, ki posamezniku in njegovi družini omogoča topel in varen dom ter človeka dostojno življenje, je osnovna človekova pravica, pa najsi bo to stanovanje lastniško ali najemniško. Sam nikoli ne bom pristal na logiko, da je dom vsakega državljana luksuz!
Koalicija tudi trdi, da naj bi bila bremena tega davka enakomerno porazdeljena. Toda podatki kažejo, da ni tako. Ravno ljudje iz najnižjih dohodkovnih razredov bodo med vsemi skupinami morali največji delež svojega dohodka odvesti za namen tega davka. Več kot polovica slovenskih upokojencev, tistih s pokojninami pod 600 evrov, nedvomno sodi v skupino, ki bo ta davek še najbolj občutila. Napoved vladne koalicije je, da bo davek obdavčil tiste, ki imajo več. Danes je iz podatkov zelo jasno razvidno, da bodo tisti, ki imajo dve ali tri nepremičnine, zemljišča, gospodarska poslopja in še kaj, glede na svoje trenutne prejemke veliko lažje zmogli breme tega davka, kot pa številni Slovenci z eno samo nepremičnino v kateri so si ustvarili svoj dom. Toliko o socialni pravičnosti te vladajoče koalicije!
Nekatere posledice sprejetja zakona so žal vidne že danes, čeprav se še niti ni začel dobro izvajati. Ljudje zasipajo Upravne enote z zahtevki za spremembe stalnega bivališča. Občine opravljajo prekvalifikacije šolskih, kulturnih in drugih objektov v javno dobro. Uradi Geodetske uprave so obremenjeni z množico zahtevkov za spremembe, kot tudi z državljani, ki želijo osebno preveriti in urediti podatke o svojih nepremičninah. Vse to priča o tem, kako brezglavo in nepripravljeno je vladajoča politika izpeljala ta projekt. In vse to samo zaradi predvidenih novih 200 milijonov evrov v državni blagajni.
Dejstvo, da je državljan močno omejen v pritožbenem postopku, je že samo po sebi ogromen poseg v ustavne pravice. Trditev, da bo z zadržanjem tega zakona ogrožena tekoča likvidnost države in njenega proračuna, pa je že pretirana in zavajajoča, še posebno zato, ker se finančni minister dr. Uroš Čufer navkljub opozorilom finančnih strokovnjakov zelo drago zadolžuje vsakih nekaj mesecev na mednarodnih trgih, prvi prilivi iz naslova nepremičninskega davka pa so načrtovani šele v avgustu letos.
Spoštovane prijateljice in prijatelji,
resnično upam, da bo Ustavno sodišče RS čim prej obravnavalo ta zakon. Še najbolje bi bilo, da bi ga zadržalo, tekoče leto pa bi se izpeljalo po stari ureditvi. Državni zbor RS bi imel tako skozi leto dovolj časa, da se zakon ustrezno popravi, naredi bolj pravičen do ljudi in finančno manj obremenjujoč, ter da bi z vsemi pripravljenimi podlagami in evidencami stopil v veljavo z letom 2015. To je bil tudi ves čas predlog Slovenske ljudske stranke ob njegovem sprejemanju.
Za konec lahko še enkrat poudarim, da v Slovenski ljudski stranki nismo proti davku na nepremičnine kot konceptu, da se sedanje nadomestilo za stavbna zemljišča in drugi prispevki iz tega naslova združijo pod krovni, sistemski zakon. Toda brez dodatka, s katerim država jemlje velik kos pogače tudi zase. Nikakor ne mislimo mirno gledati, kako ta zakonodaja sredi hude gospodarske krize postaja poligon za dodatno ožemanje prebivalstva. Zato vam obljubljam, da bo SLS naredila vse, da prav vsi pravni argumenti, ki izpodbijajo člene tega površnega in nepravičnega zakona, na takšen ali drugačen način dosežejo Ustavno sodišče RS. Tako pričakujem, da bo Državni svet RS v naslednjih dneh obravnaval in vložil še eno Zahtevo za presojo ustavnosti Zakona o davku na nepremičnine, ki bo vsebovala tudi dodatno strokovno argumentacijo, pripravljeno v okviru iniciativnega odbora Peticije proti nepremičninskemu davku, ki smo jim jo posredovali v začetku letošnjega leta in do sedaj še ni bila uporabljena. Prepričan sem, da bo našim pomislekom in tako širokemu naboru pravnih argumentov Ustavno sodišče RS v veliki meri pritrdilo.
Dovolite mi, da se za konec zahvalim vsakemu od vas za podporo, ki ste nam jo izkazali v zadnjih mesecih pri nasprotovanju nepremičninskemu davku. Prepričan sem, da toliko glasov, kot se nas je družno oglasilo v zadnjih mesecih, nobena politika ne more spregledati!
S spoštovanjem,
Franc Bogovič,
predsednik Slovenske ljudske stranke