SLS podpira interpelacijo, ker minister ne loči med javnim in zasebnim interesom, ne spoštuje zakonodaje, njegove odločitve so obremenjene z znaki korupcije ter ne obvladuje zahtevne tematike resorja, ki ga vodi
Ljubljana, 29. januar 2014 - Stališče PS SLS k 21. točki dnevnega reda 21. redne seje DZ RS, to je k obravnavi interpelacije o delu in odgovornosti ministra za infrastrukturo in prostor Sama Omerzela, je tretji dan zasedanja predstavil vodja PS SLS Mihael Prevc_
»V PS SLS sicer nismo podpisniki zahteve za interpelacijo ministra za infrastrukturo in prostor Sama Omerzela, pa ne zato, ker tega ne bi hoteli, ampak zato, ker nismo bili povabljeni, da prispevamo svoje podpise. Lahko pa danes s tega mesta zagotovim, da smo v naši poslanski skupini trdni podporniki te interpelacije. Lahko bi celo rekli, da smo vsak dan bolj prepričani, da je v tem državnem zboru treba zelo resno spregovoriti o delu in odgovornosti ministra Omerzela. Upam si celo trditi, da si minister Omerzel kot po tekočem traku nabira točke za interpelacijo in da se, ne le v Slovenski ljudski stranki, ampak tudi širša slovenska javnost čedalje glasneje sprašuje, kam nas bo pripeljala njegova politika. Moj odgovor je, da nas politika ministra Omerzela ne bo pripeljala prav daleč. Zakaj? Zato, spoštovane kolegice in kolegi, ker ima minister Omerzel velike težave ne le s spoštovanjem zakonov in drugih predpisov. Velike težave ima tudi z obvladovanjem resorja, ki ga vodi, in daleč največje težave ima s tem, da je kot predstavnik Vlade Republike Slovenije in eden najvišjih političnih funkcionarjev s svojim početjem v očeh slovenske javnosti izgubil že vso verodostojnost. Spomnimo - minister Samo Omerzel je po fiasku svojega predhodnika Igorja Maherja ta odgovorni in zahtevni resor prevzel 2. aprila lani. Njegovo predstavitev na seji Odbora za infrastrukturo in prostor so zaznamovale zaveze, da ne bo več sklepal nobenih pogodb, če bo imenovan za ministra. Kot vemo iz poročanja medijev, se je podjetje ministra Sama Omerzela lani jeseni s ponudbo prijavilo na razpis za vzdrževanje cestno vremenskih postaj. Minister Omerzel je sicer pohitel z razlago, da še ni podpisal pogodbe, a je bilo njegovo zavajanje povsem prozorno. Vsi, ki poznamo pravila javnega naročanja namreč zelo dobro vemo, kaj pomeni prijava ponudnika na javni razpis in da ima takšen podpis ponudbe že praktično status pogodbe. Kot da to ne bi bilo dovolj, so mediji javno objavili tudi podatke o naročilnici, po kateri je podjetje Lastinski inženiring, d. o. o., med njegovim mandatom v celoti opravilo posel za DARS, čeprav ga kasneje zaradi velike pozornosti javnosti ni zaračunalo. Toda s to zgodbo se je pravzaprav Pandorina skrinjica šele odprla. Kot se je zelo hitro izkazalo, je minister Omerzel od nastopa svoje funkcije poskrbel ne le za podjetniške interese svojega d. o. o, temveč tudi za vrsto kršitev zakonov in za zavajanje javnosti; od Zakona o integriteti in preprečevanju korupcije, ki ga je kršil s tem, da ni posredoval podatkov o svojem podjetju Lastinski inženiring, d. o. o., prav tako pa kot predstojnik ministrstva Komisiji za preprečevanje korupcije tudi ni posredoval seznama subjektov, s katerimi je kot oseba povezan. Vsem poslankam in poslancem v državnem zboru in tudi celotni slovenski javnosti je znano, kaj se dogaja s projektom TEŠ 6. Sam minister je na svoji predstavitvi istega dne, ko je bil izvoljen za ministra, izpostavil, da je TEŠ-6 treba dograditi in ga dati v funkcijo, pri čemer je, citiram, apeliral na to, da se obseg investicije v TEŠ ne sme povečati. Dejansko sta bili lani zaradi problematike TEŠ sklicani seji pristojnih odborov tako za finance in monetarno politiko kot za infrastrukturo in prostor, na katerih so sprejeli pomembne sklepe v zvezi z uresničevanjem pogojev za poroštvo in ugotavljanjem dejanske vrednosti investicije. Niti minister Omerzel niti vlada o ugotovitvah nista poročala, zato je bila julija lani sklicana izredna seja državnega zbora. Novi rok za predložitev poročila je bil 30. november, vendar minister Omerzel in vlada državnemu zboru tudi takrat nista posredovala poročila in državni zbor je o tej problematiki znova razpravljal na izredni seji, ki je bila sklicana prejšnji teden. Investicija v TEŠ-6 pa se medtem veselo bohoti v varnem zavetju državnih poroštev na ramenih davkoplačevalcev. Minister Omerzel pa, kot da ni nič. Podkupnine v avtošolah - še en duh, ki je ušel iz steklenice ministra Omerzela. Seveda je res, da so se nepravilnosti, bolje rečeno, kazniva in koruptivna dejanja, dogajala že pred njegovim prihodom, a res je tudi, da minister po seznanitvi z afero ne le, da ni ukrepal, še več, poskusil je celo prepričati javnost, da o tem do novembra lani ni vedel ničesar. Na laž ga je postavil bivši direktor Agencije za varnost v prometu, ki je javno povedal, da mu je več kot pol leta pred tem osebno izročil poročilo komisije z opozorilom na odkrita kazniva dejanja, skupaj s poročilom kriminalistične policije. Minister Omerzel je na očitke iz interpelacije 9. januarja letos pisno odgovoril z zelo zanimivimi navedbami, zato mi dovolite, da nekatere med njimi posebej izpostavim. Zanimivo je, da je minister prepričan, da gre pri njegovem kršenju zakonov le za, citiram, »manj pomembne birokratske spodrsljaje in nerodnosti«. In v nadaljevanju, citiram, »da gre zgolj za prekrške procesne narave«. Iz njegovega odgovora na očitke je razvidno, da mu kot visokemu funkcionarju ne moremo očitati, ker ne pozna dovolj prava, pri čemer pa sam očita Komisiji za preprečevanje korupcije, da je soodgovorna, ker bi ga morala obvestiti o njegovih zakonskih obveznostih. No, glede teh res izvirnih pojasnil smo v Slovenski ljudski stranki še bolj prepričani, da gre v tem primeru za čisto navadno zavajanje. Če bo državni zbor sprejel to stališče ministra Omerzela kot neko avtentično razlago posameznih določb Zakona o integriteti in preprečevanju korupcije, bi se lahko nanjo kaj hitro oprla in s tem tudi upravičeno oprala suma korupcije vsem dobro znana prvaka obeh največjih političnih strank. Prepričan sem, da sta bila tudi onadva, tako kot v svojem odgovoru zase navaja minister Omerzel, prepričana, da sta v celoti izpolnila svojo zakonsko dolžnost. Na trhlih temeljih stoji tudi zapis v ministrovem odgovoru, da v primeru DARS ne gre za sredstva državnega proračuna. Gre za čisto navadno sprenevedanje. DARS je v celoti v lasti države in se financira iz plačila cestnin. Družba za avtoceste se torej prek cestnin posredno in neposredno financira tudi iz državnega proračuna. Za vsa vozila javnega sektorja se cestnino plačuje iz državnega proračuna, v drugem delu pa se financira iz sredstev fizičnih oseb, državljanov, podjetij, turizma, tranzita. Tudi za financiranje gradnje cest najbrž ni poskrbel DARS sam. Kdo je najemal kredite za avtoceste? Kdo je dajal poroštva? Spoštovani minister, v enem delu vašega odgovora na interpelacijo se sklicujete na nepoznavanje prava. Na naslednji strani pa se greste dlakocepstvo s pravnimi vidiki lastništva DARS. V Slovenski ljudski stranki se upravičeno sprašujemo, ali, spoštovani minister, v te vaše ideje res tako naivno, kot zgleda, verjamete, ali pa tako zelo podcenjujete vso slovensko javnost? Ob tem bi vas še enkrat spomnil - ne glede na status DARS in kršitev predpisov - vi osebno ste na hiringu 2. aprila lani izjavili, da bo vaše podjetje za DARS delalo samo do izteka veljavne pogodbe. Sami veste, in to tudi priznavate, da ste kršili to zavezo, in to je zame dovolj velik dokaz, da so vaše globoko zveneče besede o visokih osebnih načelih zgolj spretna retorika človeka, ki mu za reševanje svojega statusa ni žal ničesar - ne ljudi, ne laži. O vaših visokih osebnih načelih so mediji sicer podvomili že pred vašim nastopom funkcije, ko so opozarjali na vašo zaposlitev v zagorski Ultri in na vaše direktorovanje v enem od povezanih podjetij še tik pred nastopom ministrske funkcije. Danes lahko vidimo, da opozorila niso bila kar tja v en dan in danes se še toliko bolj kot pred slabim letom sprašujemo, kakšni vzgibi neki vodijo direktorja in lastnika tako uspešnega zasebnega podjetja, direktorja še drugega uspešnega podjetja na Hrvaškem, človeka s toliko sposobnostmi in s tako dobrimi dohodki, da se odloči za takšno zahtevno funkcijo ministra ob razmeroma nizki plači. Minister Omerzel je, kot vse kaže, v kratkem času že drugi minister te vlade, ki je funkcijo ministra razumel kot podjetniški izziv in zgolj kot priložnost za privatizacijo državnega denarja. Če temu ne bi bilo tako, se ne bi na vse kriplje oklepal svoje funkcije, ampak bi častno priznal svoje napake in se ministrovanju odpovedal. In bi tako, kot je to storil njegov predhodnik, odstopil, in s tem razbremenil delovanje vlade. Spoštovani minister, razkritje vseh teh afer je močno obremenilo vas, vaše ministrstvo in Vlado Republike Slovenije, zato je pod velikim vprašajem tudi vaša kredibilnost tako pred javnostjo kot tudi vlado. Težave imate na vseh področjih, kar se kaže tako pri serijskih kadrovskih menjavah - od direktorja Agencije za varnost do vrste zamenjav direktorjev direktoratov pa do zadnje menjave direktorja direkcije za ceste. Da imate težave pri delovanju vašega resorja, je vidno iz številnih problemov - od pristopa k reševanju TEŠ do problemov avtošol, pa vse do koalicijskih zavez, ki jih niste izpolnili. Vsaj mi ne vemo, da bi jih. Pa vas bom zdaj spomnil nanje, pa tudi vaše kolege iz ministrske ekipe in vašo šefinjo, aktualno predsednico vlade. Za področje infrastrukture in prostora v vašem dogovoru o sodelovanju na straneh 11 in 12_ »V 6-ih mesecih bomo pripravili izboljšave prostorske zakonodaje, ki bo poenostavila in bistveno skrajšala postopke, umešane v prostor.« Naprej_ »V 4-ih mesecih bomo pripravili in podpisali koncesijske pogodbe ter izdelali idejne zasnove za hidroelektrarne na srednji Savi.« Naprej_ »V treh mesecih bomo spremenili sistem prispevkov za zagotavljanje podpor proizvodnje električne energije iz obnovljivih virov energije s ciljem, da razbremenimo slovensko industrijo z nižanjem cen električne energije za 10 %.« Vaše težave z obvladovanjem resorja se kažejo tudi na čisto operativni ravni. Za področje vzdrževanja in obnove cest so vam nekam poniknila nujna sredstva za obnovo cest in sanacijo mostov ter nadvozov. Ob sprejemanju rebalanse proračuna so vas na to opozarjali številni strokovni sodelavci. Takrat ste zagotovili, da bo denarja dovolj in da bo promet tekel nemoteno. Zdaj, po 3 mesecih, smo priča hudim omejitvam prometa, ki so posledica razpadanja objektov na državnih cestah in ceste, minister Omerzel, so tu zaradi ljudi in zaradi gospodarstva. Za to, da niste ukrepali ob sprejemanju proračuna, za to ni opravičila. Je pa iz vaših odgovorov na poslanska vprašanja mogoče razbrati, da odgovornost deloma prenašate na vaše predhodnike, deloma pa na vlado, ki vas očitno ne razume in ne posluša. Kot ste povedali pred dvema dnevoma tu, v državnem zboru, glede sredstev za sanacijo mostov, vas zdaj citiram_ »Prosim za razumevanje, da dokler jaz nimam podpore svojih kolegov iz vlade, s katerim predlogom iti naprej tudi pred državni zbor, je seveda neproduktivno in nekonstruktivno, da bi s temi predlogi šli naprej.« Kako si lahko to razlagamo? Kot da očitno nimate podpore v lastni vladi in to je, po našem prepričanju, logična posledica izgube vaše verodostojnosti. Pa ste v tem primeru veliko doprinesli tudi sami, da vam v tem državnem zboru ne moremo več verjeti, kaj šele zaupati. Pred dvema dnevoma ste tukaj povedali, da ste bili o slabem stanju državnih mostov in nadvozov seznanjeni šele lani decembra. Zanimivo. Oktobra so vse poslanke in poslanci, ki so se udeležili seje Odbora za infrastrukturo v zvezi s proračunom, na mizo prejeli obširno gradivo Direkcije za ceste iz lanskega septembra, ki je naslovljeno prav na vas, spoštovani minister. V tem gradivu je izrecno zapisano vse o posledicah zmanjšanja proračunskih sredstev za tretjino, to je za 60 milijonov evrov. In v tem gradivu je tudi v celoti popisano stanje na teh premostitvenih objektih, o njihovem razpadanju in omejitvah prometa, če ne bo denarja za sanacijo. Spoštovani minister, ne verjamem, da tega gradiva ne poznate in da ga niste prejeli. Tega vam preprosto ne morem verjeti. In da zaključim. V Slovenski ljudski stranki bomo podprli interpelacijo ministra Omerzela predvsem zato, ker je iz njegovega ravnanja, iz njegovega pristopa k reševanju problematike in nenazadnje tudi iz odgovora na interpelacijo jasno, da minister ne loči med javnim in zasebnim interesom, da ne spoštuje zakonodaje, da so njegove odločitve obremenjene z znaki korupcije in da ne obvladuje zahtevne tematike resorja, ki ga vodi. Iz ministrovega obnašanja je razvidno, da je njegova verodostojnost vprašljiva in njegov ogled okrnjen v tolikšni meri, da funkcije ministra za infrastrukturo in prostor ne more več opravljati.«