Ljubljana, 28. januar 2014 - Stališče Poslanske skupine SLS k 7. točki dnevnega reda, to je na tretjo obravnavo Predloga energetskega zakona, ki je v okviru rednega postopka, je drugi dan zasedanja na 21. redni seji Državnega zbora RS predstavil poslanec SLS Janez Ribič:
»Preden bom kot prvi od opozicijskih poslancev predstavil stališče svoje stranke, Slovenske ljudske stranke, do Predloga energetskega zakona, bi najprej pohvalil koalicijo. Pohvalil bi jo zato, ker je uspela tako obširen in megalomanski zakon vsaj v tretjem branju uvrstiti na redno sejo Državnega zbora RS. Energetski zakon s svojimi več kot 500 členi se v Državnem zboru RS sprejema po rednem postopku, kar je za aktualno koalicijo sicer redkost. Kljub temu pa sta bili prva in druga obravnava Energetskega zakona opravljeni na dveh izrednih sejah konec lanskega leta. Povrh vsega je bila prva obravnava opravljena celo pred sklicem javne predstavitve mnenj, kar je, milo rečeno, vsaj nenavadno in po moje tudi nesprejemljivo. V Slovenski ljudski stranki smo že v prvi obravnavi Predloga energetskega zakona povedali, da bi od predlagatelja pričakovali, da bo v Državnem zboru RS najprej predstavil spodoben energetski koncept, da bi odprto spregovorili tudi o tem, v katero smer bo šla slovenska energetika, in bi ta zakon v zakonodajni postopek vložil šele potem. Tudi obravnava predloga zakona na Odboru za infrastrukturo in prostor se je ob pomanjkljivostih tega strateškega dokumenta vlekla kot jara kača in bojim se, da ima tudi ta predlog, ki ga imamo danes na mizi, toliko pomanjkljivosti, da bi mu v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke težko dali podporo. V Slovenski ljudski stranki smo prepričani, da predlagani Energetski zakon, ki ga spremlja priročni izgovor, da gre za prenos evropskih direktiv, v resnici prinaša državljanom predvsem nove podražitve, pa najsi gre za področje elektrike, ogrevanja ali pa nove energetske izkaznice.
Pa pojdimo po vrsti. Predlagani zakon izenačuje pravice malih podjetij z gospodinjstvi in ima različne kriterije za različne energente - pri elektriki je pomembna moč, pri plinu pa je pomembna letna poraba. Zakaj? Zakon uvaja redne in akcijske cenike za energente, kar nikakor ne sodi v resen energetski zakon, ampak kvečjemu v Zakon o varstvu potrošnikov. Zakaj je treba časovno omejevati izbiro paketov končnemu kupcu na eno leto? Sprašujem se, komu ni povšeči večja ponudba paketov na trgu, komu ni po volji večja konkurenca med ponudniki? Kdo mi lahko razloži,
kakšna je razlika med ponudniki mobilnih storitev in ponudniki energetskih storitev, da je treba na energetskem trgu ukrepati s takimi nerazumnimi posegi za preprečevanje zdrave konkurence? Naj se zdaj dotaknem še energetskih izkaznic. Stroka je povedala svoje o teh energetskih izkaznicah, ki so sicer dober ukrep, a se je zaradi očitnega vpliva določenih lobijev izrodil že ob svojem spočetju. Čemu je treba takšno, sicer koristno novost, vpeljevati čez noč, če ne za to, da se spet omogoči nekaterim, da pridejo do hitrih in lahkih zaslužkov. Res je, da evropska direktiva predpisuje tak ukrep, vendar so si tako strokovna javnost kot predstavniki potrošnikov enotni. Ukrep je premalo domišljen, energetske izkaznice bodo predrage, ne vsebuje dovolj informacij in nima vgrajenih stimulacij kot recimo nižjega nepremičninskega davka ali večjih ugodnosti pri pridobivanju kreditov in subvencij. Tako, kot je pripravljena v tem zakonu, bo uvedba energetskih izkaznic povzročila samo dvig cen nepremičnin na eni in bogato služenje denarja izdelovalcev na drugi strani. In če ne bodo sprejeti amandmaji glede prehodnega obdobja, lahko pričakujemo tudi, da se bo zaradi tega že tako šibek nepremičninski trg še dodatno ohromil.
In vse našteto nam v Slovenski ljudski stranki le še potrjuje našo že izraženo dilemo, da je tu spet na delu nek vplivni energetski lobi, ki mu je podleglo ne le ministrstvo, ampak tudi celotna vlada in koalicija. Predvidevam sicer lahko, da bo koalicijski volilni stroj izglasoval podporo Predlogu energetskega zakona, sem pa prepričan, da bo ta zakon zaradi številnih anomalij kaj kmalu treba novelirati. In morda bi bilo za tako obširno področje energetike in glede na obseg zakona vendarle treba razmisliti, da bi vsebino Energetskega zakona razdelili na več zakonov, saj bi tako dobili bolj kakovostne in vsebinsko zaokrožene sklope. Bom pa kljub temu še izkoristil to priložnost in v imenu Slovenske ljudske stranke ponovno pozval ministra in Vlado Republike Slovenije, da res čim prej pripravijo energetski koncept, da torej pripravijo strategijo razvoja slovenske energetike. Zakaj? Smo že s tega mesta to povedali, pa bom povedal še enkrat - zato, da se nam ne bodo več dogajali razni TEŠ 6, da bomo vedeli, koliko in kakšne hidroelektrarne hočemo, da bo jasno zapisano, ali bomo imeli ali ne drugi blok jedrske elektrarne, da bomo končno postavili energetski zemljevid in da bomo v okviru finančnih zmožnosti zarisali tudi časovno zaporedje izvedbe energetskih projektov. Če zaključim - ta Predlog energetskega zakona zaradi vsega, kar sem povedal, ne bo dobil podpore poslanke in poslancev Slovenske ljudske stranke. Bomo pa podprli amandma, ki omogoča prehodno obdobje v zvezi z energetskimi izkaznicami.«