Ljubljana, 27. januar 2014 - V imenu Poslanske skupine SLS je prvi dan 21. redne seje Državnega zbora RS ustno poslansko vprašanje ministru za infrastrukturo in prostor Samu Omerzelu postavil vodja PS SLS Mihael Prevc_
»Kot resorni minister za promet ste prvi in najbolj odgovorni za katastrofalno stanje naših državnih cest. Vsi vemo, da ste oktobra, ko se je sprejemal rebalans proračuna 2014, praktično za tretjino zmanjšali sredstva za vzdrževanje in obnovo državnih cest. V Slovenski ljudski stranki smo vas zelo glasno opozarjali, kaj to pomeni za nadaljnje slabšanje stanja državnih cest. Opozarjali so vas tudi strokovnjaki. Direktor Direkcije RS za ceste Gregor Ficko, zdaj že odstopljeni, vas je takrat jasno in brez dlake na jeziku opozoril, kaj pomeni tako drastično zmanjšanje sredstev. Da to pomeni, da bo zaradi tega treba zapreti 50 gradbišč, da bo to potegnilo za sabo ogromne stroške, da bo zmanjkalo denarja za zimsko službo. Že takrat je opozarjal tudi na to, da je katastrofalno stanje na premostitvenih objektih, to je na mostovih, na nadvozih, ki ogrožajo varnost, in da je treba nemudoma pristopiti k sanaciji teh objektov. Takrat ste zagotovili, da ni nobenih problemov, da se bo vse to dalo rešiti. Če citiram vaš stavek, takrat ste rekli takole_ »Prepričan sem, da bo v okviru teh sredstev direkcija korektno in uspešno izvajala vse vzdrževanje, ki je potrebno za nemoteno odvijanje prometa v Sloveniji.« Zato vas, spoštovani minister, sprašujem: ali ste še vedno prepričani, da je bilo teh sredstev dovolj, in zakaj se kljub vašim obljubam promet po Sloveniji ne odvija več nemoteno, kar ste nam tule zagotavljali še oktobra. In drugič: ali boste poiskali, če ne 60, pa vsaj 30 milijonov evrov, za sanacijo mostov oziroma nadvozov, ki so postali že nevarni za udeležence v prometu, ali pa boste pustili, da bodo še naprej propadali? In naslednje vprašanje: kako boste ukrepali tudi na drugih cestnih objektih in cestah, ki so v razpadajočem stanju, in ogrožajo varnost udeležencev v prometu ter so nujno potrebni obnove? In še zadnje vprašanje. Vprašam vas, kdo bo prevzel odgovornost za to stanje in za škodo, ki se zaradi opustitve potrebnih sanacij povzroča gospodarstvu?
Minister za infrastrukturo in prostor Samo Omerzel je odgovoril_
»Pa bom najprej začel z najbolj perečim vprašanjem glede premostitvenih objektov in tega, kar je tudi v vašem vprašanju nekako najbolj izpostavljeno kot problematično. Pri sami direkciji so pomembna naslednja dejstva. Direkcija upravlja s 1403 premostitvenimi objekti, ki so v razponu nad pet metrov, in ocena stanja, ki je bila podana, prosim, da ste pozorni na datume, 17. 12. 2013, torej po rebalansu oziroma po proračunu za 2014, je bila naslednja - 55 zelo slabih premostitvenih objektov, 245 slabih, 495 z oceno v redu, 290 in 318 takšnih, ki so brez kakršnih težav. Ko govorimo o sredstvih za državne ceste - želel bi, da pogledate moj celoten mandat. Lani smo v zadnjih letih za državne ceste praktično namenili največ sredstev - skoraj 190 milijonov evrov pri rebalansu za leto 2013. To je bilo malce manj kot 50 milijonov več kot 2012. Ko govorimo o letošnjem letu, moramo biti korektni. Ves čas se govori o tem, da smo vzeli neka sredstva. Nikomur nismo vzeli nikakršnih sredstev. Teh sredstev ni. Ko govorimo o stanju na premostitvenih objektih in državnih cestah, se bom najprej fokusiral na premostitvene objekte. Večina teh, ki so spoznani za kritične in problematične, teh 15, na katerih so bile dane omejitve, so objekti, starejši od 50 let. V času debelih krav se je vedelo, da je v te objekte treba investirati. Pa ni nihče poskrbel za to. To poročilo o tem, v kakšnem stanju so ti objekti in da je treba na njih postaviti omejitve, je prišlo malce pred lanskim božičem. Torej ko je bil proračun za leto 2014 že sprejet. Spet ena zgodba, tista, ki bi jo že zdavnaj morali reševati, in spet jo rešujemo mi kot resorno ministrstvo in spet jo rešuje ta vlada. Nekaj iz preteklosti. Napake, ki so bile storjene v preteklosti. Ampak to je zatečeno dejstvo in s tem se tudi borimo in glede na to tudi operiramo. Pri samih pristopih za naprej, na kakšen način to situacijo reševati. Imamo dva izredno pomembna objekta, ki sta glede na analizo, ki smo jo pripravili, zelo kritična. Za teh 15 ključnih objektov smo pripravili informacijo in seznanitev vlade s stanjem na teh objektih in tudi na državnih cestah predvsem zaradi tega, ker ta situacija na državnih cestah ni samo situacija resornega ministra. To je naloga celotne vlade in na koncu tudi tega parlamenta. Upam, da vam je jasno, da z omejenimi sredstvi, ki jih imamo za 2014 in 2015, se pač naredi maksimalno, kar se da narediti. Se bom navezal še na vaše citiranje moje izjave ob tem ko sem zagovarjal proračun 2014. Sami ste citirali, jaz sem rekel, da sem prepričan, da bo vzdrževanje cest nemoteno potekalo. Premostitveni objekti in problematika, o kateri govorimo danes, je problem investicij in investicijskega vzdrževanja. Za te objekte bi morali nameniti več sredstev zato, da bi jih obnovili. Ko govorimo o vzdrževanju, pa dobro vemo, kaj pomeni vzdrževanje državnih cest – zimske službe in vse, kar gre v ta paket. Tako da prosim, da smo pri tem res korektni, kaj za kakšno vsebino stoji. Poročilo, ki smo ga dali na vlado kot seznanitev s stanjem na državnih cestah_ ključna sta dva mostova - Socka, Črnova-Arja vas in Pivka pri cesti Postojna-Pivka. Za ta dva objekta smo nemudoma za vsakega namenili dodaten milijon evrov, torej skupaj dodaten milijon evrov zato, da rešujemo situacijo, ker se zavedamo pomembnosti te povezave, in to smo se odločili tudi na osnovi pristopa, na osnovi številk in analize. Pogledali smo, kakšno je dnevno štetje prometa po posameznih mostovih in moram reči, da imamo pri Socki 13 tisoč in pri Pivki 11 tisoč vozil na dan, in zato smo ju tudi postavili v prioriteto. Kar pa se tiče delovanja naprej, absolutno bomo iskali sredstva. Trenutna ocenjena vrednost je dodatnih 30 milijonov evrov za ureditev vseh teh premostitvenih objektov. Vlada je bila seznanjena s tem, zavedamo se resnosti tega problema. Sodelujemo z Ministrstvom za gospodarstvo, da ocenimo tudi škodo, ki bi lahko nastajala v gospodarstvu in primerno dimenziji težave bomo resno pristopili tudi k reševanju.«
Vodja Poslanske skupine SLS Mihael Prevc je izrazil zahtevo za dopolnitev odgovora_
»Hvala lepa, minister, za te odgovore, s katerimi seveda nisem povsem zadovoljen, ker bi od vas pričakoval bolj konkretne odgovore. Mimogrede, ne očitamo vam, da ste, da je nekdo vzel denar. Ne, absolutno ne. Vendar vi kot resorni minister in tisti, ki se prvi morate zavedati stanja naših državnih cest in koliko sredstev potrebujemo zanje, bi morali predvsem s temi strokovnimi podlagami, strokovnimi argumenti, braniti svojo pogačo takrat, ko se je ta pogača »talala« znotraj državnega proračuna. Verjamem, da so pač ta sredstva, ki jih zdaj ni, ki so poniknila, bom rekel, na tem resorju za državne ceste, da so nekje znotraj druge postavke proračuna.
Glejte, minister, prosil bom za eno konkretno vprašanje, konkretni odgovor, zato se bom tudi lotil enega konkretnega problema. Sam sem vezan na to severno vpadnico v Ljubljano, ki je v tem trenutku tudi deležna enosmernega prometa. To je nadvoz v Mednem, gotovo poznate to zgodbo. 12 tisoč vozil je vezano na ta del in tu bodo veliki, veliki problemi, zlasti ob konicah, ker na to cesto gravitirajo prebivalci Medvod, Škofje Loke, Sevške, Poljanske doline in bojimo se, da se bo tu zgodil pravi kaos, zato vas konkretno sprašujem: kdaj bo saniran ta odsek, da bo lahko spet nemoteno stekel promet? To je moje konkretno vprašanje.«
Minister za infrastrukturo in prostor Samo Omerzel je odgovoril_
»Ne vem, če sva se glede konkretnega dobro razumela, verjetno govorite o premostitvi Mlinski potok, to je ta del, kjer imamo res 12 tisoč vozil in o cesti v Mednem. Moram reči, da tega premostitvenega objekta na tem popisu 15 kritičnih objektov nimam. Bom pa preveril situacijo, tehničnih podatkov glede omejitev na tem premostitvenem objektu nimam. Tisto, kar pa lahko v tem trenutku rečem, je to, kar je povezano z objekti, kjer imamo v rangu 10, 12.000 vozil dnevno, torej govorimo o res zelo obremenjenih odsekih. Absolutno se zelo zavedamo, kaj to pomeni za gospodarstvo, kaj pomeni za ohranitev. Poglejte, zagotavljam vam, da k temu na ministrstvu pristopamo izredno resno, da iščemo dodatna sredstva, ne samo v okviru ministrstva, tudi v okviru vlade, zato da preprečimo, da bi prihajalo do zastojev in s tem na nek način tudi težav v gospodarstvu. Tako da to bomo poskušali čim prej urediti. Vemo, da čas ni na naši strani. Žal mi je, da se ti objekti niso reševali takrat, ko je bil čas za to. To so objekti, stari po 50 let. In seveda davno prej se je že vedelo, da je bilo te objekte treba investicijsko vzdrževati, da ne bi bili danes v situaciji, v kakršni smo. Tisto, kar bi pa želel še enkrat poudariti, je tole_ uporabili ste besedo, da je »poniknilo« nekje na ministrstvu. Še enkrat bom poudaril. Mi kot vlada in jaz kot resorni minister smo imeli na razpolago sredstva, kolikor smo jih imeli. Poskušali smo jih po najboljših močeh korektno razporediti na vse resorje glede na prioritete politik in pomembnost posameznih resorjev. Za državne ceste smo pač imeli namenjenih 120 milijonov evrov. Zavedam se, sploh glede na spoznanja oziroma dognanja iz decembra, da je teh sredstev premalo, zato smo tudi seznanili vlado s stanjem na državnih cestah in na koncu bo odločitev te vlade, s katerim predlogom in na kakšen način želimo zagotoviti državna oziroma dodatna sredstva, da bomo lahko vzdrževali državne ceste, predvsem v tistem investicijskem delu, ki je nujen za to, da ne bomo več v podobnih situacijah, kot smo danes s temi premostitvenimi objekti na državnih cestah.«
Še enkrat je besedo povzel vodja Poslanske skupine SLS Mihael Prevc_
»V skladu z 246. členom poslovnika predlagam, da se na to temo opravi širša razprava. Prepričan sem, da bo ta problem, problem zapore cest, problem omejitve cestnega prometa, da bo prej ali slej sodu izbilo dno. To se pravi - kaos na teh cestah bo kmalu pravzaprav nerešljiv. Ceste se bodo še naprej praktično podirale. Treba jih bo zapirati. Varnost teh cest bo vedno bolj ogrožena, zato mislim, da se tudi poslanke in poslanci strinjate, da je prav, da o tej problematiki širše spregovorimo. In nenazadnje, da na nek način pomagamo tudi ministru in Ministrstvu za promet. Čeprav zelo težko verjamem, ko minister pravi, da teh sredstev ni. Veste, gre za 60 milijonov evrov, ki bi jih bilo treba zagotoviti oziroma za tiste najbolj nujne premostitve bi bilo treba zagotoviti okoli 30 milijonov evrov. Seveda to ni tako majhen denar, vendar primerjamo ga s štirimi milijardami evrov, o katerih govorimo pravzaprav vsak dan, ki jih bomo kar tako namenili sanaciji bank. Gre za denar tajkunskih kreditov. Gre za denar, ki je bil lahko meni nič tebi nič odnešen v tujino, na Ciper ali kam drugam. Poglejte, ceste so pa naše. Ceste ostanejo tu. Cest ne moremo nikamor prenašati. Za naše državljane gre. In prosim, da vendarle poslanke in poslanci jutri na glasovanju podprejo širšo razpravo in da s skupnimi močmi dobimo neko rešitev, kako pravzaprav zagotoviti tista sredstva, da se državne ceste ne bodo še naprej podirale, da bomo sanirali najbolj nujne stvari.«
O predlogu vodje Poslanske skupine SLS Mihaela Prevca bo Državni zbor v okviru glasovanj odločil jutri, 28. januarja.