Ljubljana, 24. februar 2014 – Stališče Poslanske skupine SLS k 2. točki dnevnega reda, to je na ponovno odločanje o Energetskem zakonu, je na 56. izredni seji Državnega zbora RS podal poslanec Janez Ribič:
»V Slovenski ljudski stranki smo bili do Predloga energetskega zakona kritični že od prve obravnave v Državnem zboru. Že takrat smo jasno povedali, da bi od predlagatelja pričakovali, da bo najprej predstavil spodoben energetski koncept, da bi tudi odprto spregovorili o tem, v katero smer se bo razvijala slovenska energetika in šele za tem v zakonodajni postopek vložil sam predlog energetskega zakona. Tako smo v Slovenski ljudski stranki skozi ves zakonodajni postopek opozarjali, da je zakon megalomanski, da so njegova določila v medsebojni koliziji in, kar je najbolj bistveno, da na praktično vseh področjih prinaša grožnje novih podražitev. V treh obravnavah je bilo sicer sprejetih veliko amandmajev, tudi nekateri dobri, a najbolj sporne določbe so ostale. Tako kot doslej smo v Slovenski ljudski stranki tudi danes trdno prepričani, da Energetski zakon, ki ga spremlja priročni izgovor, da gre za prenos evropskih direktiv, v resnici državljanom prinaša predvsem nove podražitve, pa naj gre za področje elektrike, ogrevanja ali nove energetske izkaznice. Pa bom še enkrat povzel naše ključne pomisleke. Predlagani Energetski zakon izenačuje pogoje malih podjetij s pogoji gospodinjstev, pri tem ima različne kriterije za različne energente. Pri elektriki je pomembna moč, pri plinu pa je pomembna letna poraba. Sprašujemo se, zakaj. Zakon tudi uvaja redne in akcijske cenike za energente, kar nikakor ne sodi v resen energetski zakon, ampak kvečjemu morda v Zakon o varstvu potrošnikov. Zakaj je treba končnemu kupcu časovno omejiti izbiro paketov na 12 mesecev? Sprašujemo se, komu koristi zmanjšanje ponudbe na trgu in komu ni po volji večja konkurenca med ponudniki. Zanimivo bi bilo vedeti, v čigavem interesu je zaščita določenih ponudnikov energetskih storitev, zaradi katerih Energetski zakon tako direktno omejuje zdravo konkurenco. In seveda so tukaj za krono vsega še energetske izkaznice. Stroka in Zveza potrošnikov sta povedali svoje o teh energetskih izkaznicah, ki so sicer načeloma dober ukrep, a se je zaradi očitnega vpliva določenih lobijev že ob svojem spočetju izrodil in katerega jasen namen je, da tlakuje pot novim zaslužkarjem. Evropska direktiva resda predpisuje energetske izkaznice, a po primerjavah, ki so na voljo, naj bi bile slovenske energetske izkaznice kar 10-krat dražje od britanskih. In tudi ni v zakonu predvidenih nobenih stimulacij, na primer olajšave pri nepremičninskem davku ali ugodnosti pri kreditih in subvencijah. Tako, kot je zdaj zapisano v Energetskem zakonu, bo uvedba energetskih izkaznic povzročila nepotrebne nove stroške za ljudi, podjetja in državo na eni ter izdatno služenje denarja izdelovalcev teh izkaznic na drugi strani. Vse našteto nam v Slovenski ljudski stranki le še potrjuje našo že izraženo dilemo, da je tu spet na delu nek vplivni energetski lobi, ki mu je podleglo ne le resorno ministrstvo, ampak tudi celotna vlada in koalicija. Vse to in še marsikaj drugega je prepričalo tudi svetnike Državnega sveta, da so na Energetski zakon izglasovali odložilni veto. In zdaj je tu še ena priložnost, da se ta nespodobni zakon umakne in da vlada še enkrat premisli tudi o tem, da bi bilo za tako obširno področje, kot je energetika, smiselno vsebino tega razdeliti na več zakonov, saj bi tako dobili bolj kakovostne in vsebinsko zaokrožene sklope. Če zaključim - iz razlogov, ki sem jih navedel, Energetski zakon tudi danes ne bo dobil podpore poslancev Slovenske ljudske stranke.«
»V Slovenski ljudski stranki smo bili do Predloga energetskega zakona kritični že od prve obravnave v Državnem zboru. Že takrat smo jasno povedali, da bi od predlagatelja pričakovali, da bo najprej predstavil spodoben energetski koncept, da bi tudi odprto spregovorili o tem, v katero smer se bo razvijala slovenska energetika in šele za tem v zakonodajni postopek vložil sam predlog energetskega zakona. Tako smo v Slovenski ljudski stranki skozi ves zakonodajni postopek opozarjali, da je zakon megalomanski, da so njegova določila v medsebojni koliziji in, kar je najbolj bistveno, da na praktično vseh področjih prinaša grožnje novih podražitev. V treh obravnavah je bilo sicer sprejetih veliko amandmajev, tudi nekateri dobri, a najbolj sporne določbe so ostale. Tako kot doslej smo v Slovenski ljudski stranki tudi danes trdno prepričani, da Energetski zakon, ki ga spremlja priročni izgovor, da gre za prenos evropskih direktiv, v resnici državljanom prinaša predvsem nove podražitve, pa naj gre za področje elektrike, ogrevanja ali nove energetske izkaznice. Pa bom še enkrat povzel naše ključne pomisleke. Predlagani Energetski zakon izenačuje pogoje malih podjetij s pogoji gospodinjstev, pri tem ima različne kriterije za različne energente. Pri elektriki je pomembna moč, pri plinu pa je pomembna letna poraba. Sprašujemo se, zakaj. Zakon tudi uvaja redne in akcijske cenike za energente, kar nikakor ne sodi v resen energetski zakon, ampak kvečjemu morda v Zakon o varstvu potrošnikov. Zakaj je treba končnemu kupcu časovno omejiti izbiro paketov na 12 mesecev? Sprašujemo se, komu koristi zmanjšanje ponudbe na trgu in komu ni po volji večja konkurenca med ponudniki. Zanimivo bi bilo vedeti, v čigavem interesu je zaščita določenih ponudnikov energetskih storitev, zaradi katerih Energetski zakon tako direktno omejuje zdravo konkurenco. In seveda so tukaj za krono vsega še energetske izkaznice. Stroka in Zveza potrošnikov sta povedali svoje o teh energetskih izkaznicah, ki so sicer načeloma dober ukrep, a se je zaradi očitnega vpliva določenih lobijev že ob svojem spočetju izrodil in katerega jasen namen je, da tlakuje pot novim zaslužkarjem. Evropska direktiva resda predpisuje energetske izkaznice, a po primerjavah, ki so na voljo, naj bi bile slovenske energetske izkaznice kar 10-krat dražje od britanskih. In tudi ni v zakonu predvidenih nobenih stimulacij, na primer olajšave pri nepremičninskem davku ali ugodnosti pri kreditih in subvencijah. Tako, kot je zdaj zapisano v Energetskem zakonu, bo uvedba energetskih izkaznic povzročila nepotrebne nove stroške za ljudi, podjetja in državo na eni ter izdatno služenje denarja izdelovalcev teh izkaznic na drugi strani. Vse našteto nam v Slovenski ljudski stranki le še potrjuje našo že izraženo dilemo, da je tu spet na delu nek vplivni energetski lobi, ki mu je podleglo ne le resorno ministrstvo, ampak tudi celotna vlada in koalicija. Vse to in še marsikaj drugega je prepričalo tudi svetnike Državnega sveta, da so na Energetski zakon izglasovali odložilni veto. In zdaj je tu še ena priložnost, da se ta nespodobni zakon umakne in da vlada še enkrat premisli tudi o tem, da bi bilo za tako obširno področje, kot je energetika, smiselno vsebino tega razdeliti na več zakonov, saj bi tako dobili bolj kakovostne in vsebinsko zaokrožene sklope. Če zaključim - iz razlogov, ki sem jih navedel, Energetski zakon tudi danes ne bo dobil podpore poslancev Slovenske ljudske stranke.«