Ljubljana, 31. marec 2014 – Stališče Poslanske skupine SLS k 22. točki dnevnega reda, to je na obravnavo interpelacije o delu in odgovornosti ministra za izobraževanje, znanost in šport dr. Jerneja Pikala, je četrti dan zasedanja na 23. redni seji Državnega zbora Republike Slovenije predstavil vodja Poslanske skupine SLS Mihael Prevc_
»Naj že kar na začetku povem, da bomo v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke predlagano interpelacijo zoper ministra za izobraževanje, znanost in šport dr. Jerneja Pikala, podprli. Razlogov za takšno odločitev je po našem mnenju kar precej. Poslanci Slovenske ljudske stranke se zavedamo, da bo minister, ne glede na naše glasovanje, ostal na svojem položaju, saj je samoohranitveni nagon vladajoče koalicije tako močan, da je pripravljena zamižati na obe očesi, tudi pri sumih grobih nepravilnosti, kot so na primer očitano milijonsko oškodovanje javnih sredstev, nepotizem ter dodeljevanje sredstev na podlagi vez in poznanstev. Videti je namreč, da vsaka interpelacija to vladno koalicijo še bolj poveže in s tem, ko se koalicijske stranke zapletajo v spiralo vzajemnega podpiranja spornih ravnanj svojih ministrov, še bolj strnejo svoje vrste in tako kolektivizirajo sporni način delovanja na vse ministre in na celotno Vlado Republike Slovenije. Tudi današnja interpelacija ministru Pikalu po naši oceni nima nikakršnih realnih možnosti za uspeh. Ponovno bomo zapravili veliko energije in časa za nekaj, o čemer je rezultat že znan. Nikakor pa to ne pomeni, da o jasno očitanih nepravilnostih zoper nekatere najvišje predstavnike oblasti v tem prostoru moramo molčati.
Pa naj se posvetim razlogom, zaradi katerih imamo v Slovenski ljudski stranki pomisleke, ali je dr. Pikalo še primeren za opravljanje funkcije ministra za izobraževanje, znanost in šport. Najprej naj se ustavim pri očitkih, zapisanih v besedilu gradiva za interpelacijo, ki so ga pripravili kolegi v Slovenski demokratski stranki. Vsebina se v pretežni meri nanaša na vloženo kazensko ovadbo zoper nekdanjega šolskega ministra in aktualnega predsednika Socialnih demokratov Igorja Lukšiča ter aktualna prva moža Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport - ministra Jerneja Pikala in državnega sekretarja Aljuša Pertinača - v zvezi z nepravilnostmi pri javnem razpisu šolskega ministrstva z leta 2009, na katerem je zmagal projekt Državljanska vzgoja. Po našem mnenju gre pri interpelaciji sicer za zelo kočljivo zadevo, saj bo, glede na znane okoliščine, minister dr. Pikalo v povezavi z vodjo svoje stranke dr. Lukšičem kot bivšim pristojnim ministrom, zelo težko z argumenti dokazal upravičenost razdelitve in porabe javnih sredstev v očitanem primeru, še težje pa tudi pokazal konkretne rezultate tega projekta.
To je nenazadnje mogoče videti že v odgovoru na interpelacijo, ki je bolj podobna seminarski nalogi z naslovom Formalnopravna ureditev odgovornosti ministra v odnosu do Državnega zbora Republike Slovenije kot pa dejanskemu odgovoru na očitane nepravilnosti z besedila interpelacije. Minister oziroma v njegovem imenu uradnik, ki je pripravljal odgovor, namreč na sedemnajstih straneh analizira tekst interpelacije iz filozofskega, sociološkega, formalno in kazensko pravnega vidika, medtem ko se vsebinskih očitkov ne dotakne niti z besedo. Po mnenju poslancev Slovenske ljudske stranke tako vzvišen in ciničen odgovor ministra na očitke z interpelacije kaže na popoln prezir ministra do instituta interpelacije, ki je legitimna pravica preverjanja odgovornosti ministra in celo ustavna kategorija, zagotovljena v 118. členu Ustave Republike Slovenije. Kot smo danes že slišali, je razvidno, da je bil omenjeni projekt izveden v okviru ozkega kroga sodelavcev sedanjega in nekdanjega ministra za izobraževanje, znanost in šport dr. Pikala in dr. Lukšiča. Navedeni primer je zgolj eden v vrsti nepotističnega stanja na področju izobraževanja v naši državi, ki kaže na jasno sprego med uradno politiko izobraževanja in akademskimi krogi profesorjev Fakultete za družbene vede, katere glavni cilj je narediti čim več študij o tem, da se ne bi ničesar spremenilo. Račune za te študije in ekspertize pa plačujejo - kdo drug kot - davkoplačevalci. Poslanci Slovenske ljudske stranke samo upamo, da bodo pristojni organi pri obravnavi prej omenjene kazenske ovadbe hitro in učinkovito opravili svoje delo. Vpliv akademskega kroga profesorjev Fakultete za družbene vede na oblikovanje izobraževalne politike po celi vertikali se jasno kaže tudi pri določanju števila razpisnih mest za visokošolski študij. Spomnimo se, kakšne apokaliptične napovedi o razpadu slovenskega izobraževalnega sistema smo poslušali v času prejšnje koalicije, ki je omejevala vpis na gimnazijske oziroma družboslovne izobraževalne programe in povečevala vpisna mesta na področju naravoslovja in tehnike. Puščice so v pretežni meri letele iz strokovnih krogov, zbranih na ljubljanski Filozofski fakulteti ter Fakulteti za družbene vede, katere pomemben del ostaja tudi minister Pikalo. Žal zato ni presenečenje, da je aktualna vlada na predlog ministra Pikala za prihajajoče študijsko leto povečala število razpisanih študijskih mest s področja družboslovja in zmanjšala število študijskih mest na strokovno tehničnih programih, na programih, katerih diplomante bi slovensko gospodarstvo zagotovo veliko lažje zaposlilo. S tem se bo število dolgotrajno brezposelnih mladih še povečalo, mladi se bodo še intenzivneje odseljevali, država pa bo še hitreje nazadovala na lestvicah konkurenčnosti. Si resnično želimo tega? V Slovenski ljudski stranki nikakor ne. V Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke menimo, da minister, ki danes, v gospodarski krizi, povečuje študijska mesta v družboslovju, zanemarja in zmanjšuje študijska mesta na področju tehničnih ved in naravoslovja, ne more biti minister, ker se očitno ne zaveda realnosti. Prav tako ne more biti minister nekdo, ki ne razume pomena razvojnega sodelovanja med slovenskim gospodarstvom in visokim šolstvom za ustvarjanje višje dodane vrednosti in predvsem novih delovnih mest. Minister za izobraževanje ne more biti nekdo, ki se v enem letu ni niti dotaknil strukture slovenskega izobraževalnega sistema, ki potrebuje celovito reformo po celotni vertikali, se pravi, od osnovnošolskega do visokošolskega izobraževanja. Ko potrebujemo jasne usmeritve o tem, kako narediti naš šolski sistem konkurenčnejši, kako usmeriti naše otroke v izobraževalne programe, usmerjanje, ustvarjanje visoke dodane vrednosti, ko mladi ne vidijo prihodnosti v svoji domovini, ko tudi številni diplomanti pedagoških izobraževalnih programov v brezupu iščejo službo v izobraževalnem sistemu, sta ignoranca pristojnega ministra in njegova nezmožnost soočanja s problemi, ki so tukaj in zdaj ter terjajo hitro ukrepanje, nesprejemljivi. Minister za izobraževanje ne more biti nekdo, ki se ne zaveda resnosti položaja na trgu dela in velikega razkoraka med povpraševanjem po določenih profilih in diplomantih neperspektivnih študijskih programov. Minister za izobraževanje ne more biti nekdo, ki želi v enem mahu uničiti vse zasebne visokošolske zavode in uvesti plačljiv redni študij, kar predvideva novela Zakona o visokem šolstvu. Nenazadnje, minister za izobraževanje, znanost in šport ne more biti nekdo, ki je vpleten v sporne javne razpise, pri katerih obstaja sum oškodovanja javnih sredstev, četudi so bili izpeljani pred nastopom njegove funkcije.
Navedel sem zgolj nekatere glavne poudarke, zaradi katerih v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke menimo, da minister za izobraževanje, znanost in šport dr. Jernej Pikalo ni primeren za opravljanje funkcije ministra. Kot sem že na začetku dejal, se zavedamo razpleta današnje razprave. Izzvenela bo v večurnem medsebojnem obtoževanju, čemur bo sledila vojaška postrojitev koalicijskih vrst v obliki glasovanja proti razrešitvi ministra Pikala s funkcije. V Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke vsekakor menimo, da bi bilo teh 9 ur razprave koristneje porabiti za temeljito razpravo o učinkovitem razvojnem modelu slovenskega izobraževalnega sistema, rezultat katerega mora biti čim višja stopnja zaposljivosti prihodnjih generacij. Zasuk v glavah je nujen, a žal tega potenciala v aktualnem ministru oziroma pri aktualni vladni zasedbi v Slovenski ljudski stranki ne vidimo, zato bomo predlagani sklep o tem, da se dr. Jerneja Pikala razreši s funkcije ministra za izobraževanje, znanost in šport, podprli.«
»Naj že kar na začetku povem, da bomo v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke predlagano interpelacijo zoper ministra za izobraževanje, znanost in šport dr. Jerneja Pikala, podprli. Razlogov za takšno odločitev je po našem mnenju kar precej. Poslanci Slovenske ljudske stranke se zavedamo, da bo minister, ne glede na naše glasovanje, ostal na svojem položaju, saj je samoohranitveni nagon vladajoče koalicije tako močan, da je pripravljena zamižati na obe očesi, tudi pri sumih grobih nepravilnosti, kot so na primer očitano milijonsko oškodovanje javnih sredstev, nepotizem ter dodeljevanje sredstev na podlagi vez in poznanstev. Videti je namreč, da vsaka interpelacija to vladno koalicijo še bolj poveže in s tem, ko se koalicijske stranke zapletajo v spiralo vzajemnega podpiranja spornih ravnanj svojih ministrov, še bolj strnejo svoje vrste in tako kolektivizirajo sporni način delovanja na vse ministre in na celotno Vlado Republike Slovenije. Tudi današnja interpelacija ministru Pikalu po naši oceni nima nikakršnih realnih možnosti za uspeh. Ponovno bomo zapravili veliko energije in časa za nekaj, o čemer je rezultat že znan. Nikakor pa to ne pomeni, da o jasno očitanih nepravilnostih zoper nekatere najvišje predstavnike oblasti v tem prostoru moramo molčati.
Pa naj se posvetim razlogom, zaradi katerih imamo v Slovenski ljudski stranki pomisleke, ali je dr. Pikalo še primeren za opravljanje funkcije ministra za izobraževanje, znanost in šport. Najprej naj se ustavim pri očitkih, zapisanih v besedilu gradiva za interpelacijo, ki so ga pripravili kolegi v Slovenski demokratski stranki. Vsebina se v pretežni meri nanaša na vloženo kazensko ovadbo zoper nekdanjega šolskega ministra in aktualnega predsednika Socialnih demokratov Igorja Lukšiča ter aktualna prva moža Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport - ministra Jerneja Pikala in državnega sekretarja Aljuša Pertinača - v zvezi z nepravilnostmi pri javnem razpisu šolskega ministrstva z leta 2009, na katerem je zmagal projekt Državljanska vzgoja. Po našem mnenju gre pri interpelaciji sicer za zelo kočljivo zadevo, saj bo, glede na znane okoliščine, minister dr. Pikalo v povezavi z vodjo svoje stranke dr. Lukšičem kot bivšim pristojnim ministrom, zelo težko z argumenti dokazal upravičenost razdelitve in porabe javnih sredstev v očitanem primeru, še težje pa tudi pokazal konkretne rezultate tega projekta.
To je nenazadnje mogoče videti že v odgovoru na interpelacijo, ki je bolj podobna seminarski nalogi z naslovom Formalnopravna ureditev odgovornosti ministra v odnosu do Državnega zbora Republike Slovenije kot pa dejanskemu odgovoru na očitane nepravilnosti z besedila interpelacije. Minister oziroma v njegovem imenu uradnik, ki je pripravljal odgovor, namreč na sedemnajstih straneh analizira tekst interpelacije iz filozofskega, sociološkega, formalno in kazensko pravnega vidika, medtem ko se vsebinskih očitkov ne dotakne niti z besedo. Po mnenju poslancev Slovenske ljudske stranke tako vzvišen in ciničen odgovor ministra na očitke z interpelacije kaže na popoln prezir ministra do instituta interpelacije, ki je legitimna pravica preverjanja odgovornosti ministra in celo ustavna kategorija, zagotovljena v 118. členu Ustave Republike Slovenije. Kot smo danes že slišali, je razvidno, da je bil omenjeni projekt izveden v okviru ozkega kroga sodelavcev sedanjega in nekdanjega ministra za izobraževanje, znanost in šport dr. Pikala in dr. Lukšiča. Navedeni primer je zgolj eden v vrsti nepotističnega stanja na področju izobraževanja v naši državi, ki kaže na jasno sprego med uradno politiko izobraževanja in akademskimi krogi profesorjev Fakultete za družbene vede, katere glavni cilj je narediti čim več študij o tem, da se ne bi ničesar spremenilo. Račune za te študije in ekspertize pa plačujejo - kdo drug kot - davkoplačevalci. Poslanci Slovenske ljudske stranke samo upamo, da bodo pristojni organi pri obravnavi prej omenjene kazenske ovadbe hitro in učinkovito opravili svoje delo. Vpliv akademskega kroga profesorjev Fakultete za družbene vede na oblikovanje izobraževalne politike po celi vertikali se jasno kaže tudi pri določanju števila razpisnih mest za visokošolski študij. Spomnimo se, kakšne apokaliptične napovedi o razpadu slovenskega izobraževalnega sistema smo poslušali v času prejšnje koalicije, ki je omejevala vpis na gimnazijske oziroma družboslovne izobraževalne programe in povečevala vpisna mesta na področju naravoslovja in tehnike. Puščice so v pretežni meri letele iz strokovnih krogov, zbranih na ljubljanski Filozofski fakulteti ter Fakulteti za družbene vede, katere pomemben del ostaja tudi minister Pikalo. Žal zato ni presenečenje, da je aktualna vlada na predlog ministra Pikala za prihajajoče študijsko leto povečala število razpisanih študijskih mest s področja družboslovja in zmanjšala število študijskih mest na strokovno tehničnih programih, na programih, katerih diplomante bi slovensko gospodarstvo zagotovo veliko lažje zaposlilo. S tem se bo število dolgotrajno brezposelnih mladih še povečalo, mladi se bodo še intenzivneje odseljevali, država pa bo še hitreje nazadovala na lestvicah konkurenčnosti. Si resnično želimo tega? V Slovenski ljudski stranki nikakor ne. V Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke menimo, da minister, ki danes, v gospodarski krizi, povečuje študijska mesta v družboslovju, zanemarja in zmanjšuje študijska mesta na področju tehničnih ved in naravoslovja, ne more biti minister, ker se očitno ne zaveda realnosti. Prav tako ne more biti minister nekdo, ki ne razume pomena razvojnega sodelovanja med slovenskim gospodarstvom in visokim šolstvom za ustvarjanje višje dodane vrednosti in predvsem novih delovnih mest. Minister za izobraževanje ne more biti nekdo, ki se v enem letu ni niti dotaknil strukture slovenskega izobraževalnega sistema, ki potrebuje celovito reformo po celotni vertikali, se pravi, od osnovnošolskega do visokošolskega izobraževanja. Ko potrebujemo jasne usmeritve o tem, kako narediti naš šolski sistem konkurenčnejši, kako usmeriti naše otroke v izobraževalne programe, usmerjanje, ustvarjanje visoke dodane vrednosti, ko mladi ne vidijo prihodnosti v svoji domovini, ko tudi številni diplomanti pedagoških izobraževalnih programov v brezupu iščejo službo v izobraževalnem sistemu, sta ignoranca pristojnega ministra in njegova nezmožnost soočanja s problemi, ki so tukaj in zdaj ter terjajo hitro ukrepanje, nesprejemljivi. Minister za izobraževanje ne more biti nekdo, ki se ne zaveda resnosti položaja na trgu dela in velikega razkoraka med povpraševanjem po določenih profilih in diplomantih neperspektivnih študijskih programov. Minister za izobraževanje ne more biti nekdo, ki želi v enem mahu uničiti vse zasebne visokošolske zavode in uvesti plačljiv redni študij, kar predvideva novela Zakona o visokem šolstvu. Nenazadnje, minister za izobraževanje, znanost in šport ne more biti nekdo, ki je vpleten v sporne javne razpise, pri katerih obstaja sum oškodovanja javnih sredstev, četudi so bili izpeljani pred nastopom njegove funkcije.
Navedel sem zgolj nekatere glavne poudarke, zaradi katerih v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke menimo, da minister za izobraževanje, znanost in šport dr. Jernej Pikalo ni primeren za opravljanje funkcije ministra. Kot sem že na začetku dejal, se zavedamo razpleta današnje razprave. Izzvenela bo v večurnem medsebojnem obtoževanju, čemur bo sledila vojaška postrojitev koalicijskih vrst v obliki glasovanja proti razrešitvi ministra Pikala s funkcije. V Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke vsekakor menimo, da bi bilo teh 9 ur razprave koristneje porabiti za temeljito razpravo o učinkovitem razvojnem modelu slovenskega izobraževalnega sistema, rezultat katerega mora biti čim višja stopnja zaposljivosti prihodnjih generacij. Zasuk v glavah je nujen, a žal tega potenciala v aktualnem ministru oziroma pri aktualni vladni zasedbi v Slovenski ljudski stranki ne vidimo, zato bomo predlagani sklep o tem, da se dr. Jerneja Pikala razreši s funkcije ministra za izobraževanje, znanost in šport, podprli.«