Ljubljana, 4. april 2014 - Stališče PS SLS k 23. točki dnevnega reda, to je na obravnavo interpelacije o delu in odgovornosti ministra za notranje zadeve dr. Gregorja Viranta, je sedmi dan zasedanja DZ RS na 23. redni seji predstavila poslanka SLS Jasmina Opec
Lansko jesen smo v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke kot prvi napovedali interpelacijo zoper ministra za notranje zadeve dr. Gregorja Viranta in jo kasneje, skupaj s kolegi z Nove Slovenije in Slovenske demokratske stranke, tudi vložili. Takrat so bili naši očitki usmerjeni predvsem na nedomišljen in po našem prepričanju zgolj populističen pristop do področja lokalne samouprave, predvsem na napoved o zmanjšanju števila občin, s čimer bi po ministrovih besedah prihranili 200 milijonov evrov letno. Da so bile številke navržene nepremišljeno in da nimajo nikakršne podlage v analizah in študijah, se je izkazalo že kmalu za tem, ko je ta prihranek nenadoma znašal le 10 milijonov evrov.
Do njegovega prvotno napovedanega prihranka bi namreč lahko prišlo le ob izbrisu vseh občin z manj kot 5.000 prebivalci, seveda z njihovimi prebivalci vred. V Slovenski ljudski stranki podpiramo reformo lokalne samouprave, zato se strinjamo, da je smiselno na novo določiti in redefinirati nekatere naloge, jih prenesti z države na upravne enote, nekatere iz upravnih enot na občine, nekatere iz občin morda na državo. Če kje obstaja težnja po združitvi posameznih občin oziroma bi se kje izkazalo, da bi lahko združenji občin delovali bolje in uspešnejše, s tem ni nič narobe. Toda ta pot mora biti pot analize, dialoga, konsenza, predvsem pa strokovnega pristopa. Reformiranje lokalne samouprave je dolgoročen projekt, ki zahteva več kot le enega ministra in en poslanski mandat, predvsem pa vključitev vseh ključnih akterjev na tem področju. Ukrepanje na podlagi trenutnega javnega mnenja je po mnenju Poslanske skupine Slovenske ljudske stranke nedvomno škodljivo za Slovenijo, za vse državljanke in državljane. Kot vemo, takrat interpelacija ni bila uspešna, in minister dr. Gregor Virant ni bil razrešen. Interpelacija zoper ministra, ki jo je vložila skupina 10 poslancev s prvopodpisanim mag. Ivanom Vogrinom in jo obravnavamo danes, pa v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke sproža precej mešane občutke in nekatere pomisleke, saj se vsebina v pretežni meri sploh ne nanaša na delo ministra.
Tako o vsebini današnje interpelacije zaradi njene vsebinske nepovezanosti z opravljanjem funkcije ministra za notranje zadeve ni vredno izgubljati besed. Očitane navedbe in dokumenti so, po našem mnenju, tipičen primer za računsko sodišče, ki revidira smotrnost porabe javnih sredstev oziroma kateri drug državni organ, ki je pristojen za odkrivanje in preiskovanje tovrstnih kaznivih dejanj, če je seveda za to podan utemeljen sum. Zaradi tega in dejstva, da aktualno koalicijo vodi skrajen samoohranitveni nagon, zaradi katerega je vsako ugotavljanje odgovornosti dela ministrov že vnaprej obsojeno na neuspeh, tudi nismo prispevali svojih podpisov pod besedilo interpelacije. Odgovornost nas politikov, še posebej v današnjih časih, ko je zaupanje ljudi v vse, kar je povezano s politiko, na posebej nizki točki, je ne samo, da s svojim delom sprejemamo ukrepe, ki bodo ljudem lajšali življenje, temveč tudi, ali pa predvsem, da s svojim delovanjem in ravnanjem pri ljudeh zbujamo zaupanje. To od nas politikov zahteva ogromno napora in premišljenih potez. Vendar smo tudi politiki zgolj ljudje, ki lahko naredimo kakšno napako. Tudi te napake, tudi če smo jih storili pred prevzemom politične funkcije, je treba priznati in sprejeti odgovornost. Zavajanje javnosti, državljank in državljanov, je najslabša možna izbira, ki si jo noben politik oziroma državnik ne bi smel privoščiti. Čeprav poceni letalske karte Adria Airways, o katerih je zadnje čase veliko govora, niso predmet interpelacije, se temu vseeno ni mogoče izogniti. Državljanke in državljani zadnje čase poslušajo izgovore o izogibanju prevzemanja odgovornosti in o tem, kako bi se vsak obrnil na svojega prijatelja, da mu nekaj »zrihta« in da v takem ravnanju ni nič spornega.
Morda res ne, vendar če gre pri tem za sume sistemske korupcije, ki deluje po načelu daš-dam, se morajo najvišji državni funkcionarji do nje odločno distancirati in jo obsoditi. Še toliko bolj, če so ti funkcionarji izpostavljali določena merila na področju transparentnosti, etike in integritete. Spomnimo se samo moralnih naukov o primernosti oziroma neprimernosti določenih poslancev, ki so se zaradi svojih dejanj znašli v središču pozornosti in so bili velikokrat kar neposredno pozvani k odstopu. Pa je pri tem šlo za očitek iz preteklosti, preden so ti posamezniki sploh bili izvoljeni za poslanca. Pa ostri odzivi na poročila Komisije za preprečevanje korupcije o premoženjskem stanju predsednikov političnih strank, kar je posredno vodilo do padca prejšnje vlade, in nekateri drugi primeri v vrstah sedanjih ali bivših ministrov. Načelnost in spoštovanje visokih moralno etičnih načel ter postavljanje ultimatov oziroma vrednostnih sodb, ki jih dajejo politiki drugim politikom, morajo potem veljati v vseh primerih enako, tudi ali predvsem, ko gre za moje ali naše. V parlamentarnem sistemu smo poslanci kot predstavniki ljudstva, ki ima v tej državi oblast, tisti, ki potrjujemo ministre in jih posledično razrešujemo, ko začutimo, da med našimi ljudmi, med našimi volivci, državljankami in državljani, zaradi svojih dejanj ne uživajo več zaupanja.
Glede na vsa razkritja, do katerih je prišlo v minulih tednih, glede na zanikanje dejstev, ki so se izkazala za resnična in so bila kasneje potrjena tudi z dokumenti, v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke ocenjujemo, da je minister Virant izgubil zaupanje, ne samo opozicijskih poslancev, pač pa vseh državljank in državljanov Republike Slovenije, zato bomo v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke interpelacijo o delu in odgovornosti ministra za notranje zadeve dr. Gregorja Viranta oziroma sklep o razrešitvi ministra z njegove funkcije podprli.
Lansko jesen smo v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke kot prvi napovedali interpelacijo zoper ministra za notranje zadeve dr. Gregorja Viranta in jo kasneje, skupaj s kolegi z Nove Slovenije in Slovenske demokratske stranke, tudi vložili. Takrat so bili naši očitki usmerjeni predvsem na nedomišljen in po našem prepričanju zgolj populističen pristop do področja lokalne samouprave, predvsem na napoved o zmanjšanju števila občin, s čimer bi po ministrovih besedah prihranili 200 milijonov evrov letno. Da so bile številke navržene nepremišljeno in da nimajo nikakršne podlage v analizah in študijah, se je izkazalo že kmalu za tem, ko je ta prihranek nenadoma znašal le 10 milijonov evrov.
Do njegovega prvotno napovedanega prihranka bi namreč lahko prišlo le ob izbrisu vseh občin z manj kot 5.000 prebivalci, seveda z njihovimi prebivalci vred. V Slovenski ljudski stranki podpiramo reformo lokalne samouprave, zato se strinjamo, da je smiselno na novo določiti in redefinirati nekatere naloge, jih prenesti z države na upravne enote, nekatere iz upravnih enot na občine, nekatere iz občin morda na državo. Če kje obstaja težnja po združitvi posameznih občin oziroma bi se kje izkazalo, da bi lahko združenji občin delovali bolje in uspešnejše, s tem ni nič narobe. Toda ta pot mora biti pot analize, dialoga, konsenza, predvsem pa strokovnega pristopa. Reformiranje lokalne samouprave je dolgoročen projekt, ki zahteva več kot le enega ministra in en poslanski mandat, predvsem pa vključitev vseh ključnih akterjev na tem področju. Ukrepanje na podlagi trenutnega javnega mnenja je po mnenju Poslanske skupine Slovenske ljudske stranke nedvomno škodljivo za Slovenijo, za vse državljanke in državljane. Kot vemo, takrat interpelacija ni bila uspešna, in minister dr. Gregor Virant ni bil razrešen. Interpelacija zoper ministra, ki jo je vložila skupina 10 poslancev s prvopodpisanim mag. Ivanom Vogrinom in jo obravnavamo danes, pa v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke sproža precej mešane občutke in nekatere pomisleke, saj se vsebina v pretežni meri sploh ne nanaša na delo ministra.
Tako o vsebini današnje interpelacije zaradi njene vsebinske nepovezanosti z opravljanjem funkcije ministra za notranje zadeve ni vredno izgubljati besed. Očitane navedbe in dokumenti so, po našem mnenju, tipičen primer za računsko sodišče, ki revidira smotrnost porabe javnih sredstev oziroma kateri drug državni organ, ki je pristojen za odkrivanje in preiskovanje tovrstnih kaznivih dejanj, če je seveda za to podan utemeljen sum. Zaradi tega in dejstva, da aktualno koalicijo vodi skrajen samoohranitveni nagon, zaradi katerega je vsako ugotavljanje odgovornosti dela ministrov že vnaprej obsojeno na neuspeh, tudi nismo prispevali svojih podpisov pod besedilo interpelacije. Odgovornost nas politikov, še posebej v današnjih časih, ko je zaupanje ljudi v vse, kar je povezano s politiko, na posebej nizki točki, je ne samo, da s svojim delom sprejemamo ukrepe, ki bodo ljudem lajšali življenje, temveč tudi, ali pa predvsem, da s svojim delovanjem in ravnanjem pri ljudeh zbujamo zaupanje. To od nas politikov zahteva ogromno napora in premišljenih potez. Vendar smo tudi politiki zgolj ljudje, ki lahko naredimo kakšno napako. Tudi te napake, tudi če smo jih storili pred prevzemom politične funkcije, je treba priznati in sprejeti odgovornost. Zavajanje javnosti, državljank in državljanov, je najslabša možna izbira, ki si jo noben politik oziroma državnik ne bi smel privoščiti. Čeprav poceni letalske karte Adria Airways, o katerih je zadnje čase veliko govora, niso predmet interpelacije, se temu vseeno ni mogoče izogniti. Državljanke in državljani zadnje čase poslušajo izgovore o izogibanju prevzemanja odgovornosti in o tem, kako bi se vsak obrnil na svojega prijatelja, da mu nekaj »zrihta« in da v takem ravnanju ni nič spornega.
Morda res ne, vendar če gre pri tem za sume sistemske korupcije, ki deluje po načelu daš-dam, se morajo najvišji državni funkcionarji do nje odločno distancirati in jo obsoditi. Še toliko bolj, če so ti funkcionarji izpostavljali določena merila na področju transparentnosti, etike in integritete. Spomnimo se samo moralnih naukov o primernosti oziroma neprimernosti določenih poslancev, ki so se zaradi svojih dejanj znašli v središču pozornosti in so bili velikokrat kar neposredno pozvani k odstopu. Pa je pri tem šlo za očitek iz preteklosti, preden so ti posamezniki sploh bili izvoljeni za poslanca. Pa ostri odzivi na poročila Komisije za preprečevanje korupcije o premoženjskem stanju predsednikov političnih strank, kar je posredno vodilo do padca prejšnje vlade, in nekateri drugi primeri v vrstah sedanjih ali bivših ministrov. Načelnost in spoštovanje visokih moralno etičnih načel ter postavljanje ultimatov oziroma vrednostnih sodb, ki jih dajejo politiki drugim politikom, morajo potem veljati v vseh primerih enako, tudi ali predvsem, ko gre za moje ali naše. V parlamentarnem sistemu smo poslanci kot predstavniki ljudstva, ki ima v tej državi oblast, tisti, ki potrjujemo ministre in jih posledično razrešujemo, ko začutimo, da med našimi ljudmi, med našimi volivci, državljankami in državljani, zaradi svojih dejanj ne uživajo več zaupanja.
Glede na vsa razkritja, do katerih je prišlo v minulih tednih, glede na zanikanje dejstev, ki so se izkazala za resnična in so bila kasneje potrjena tudi z dokumenti, v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke ocenjujemo, da je minister Virant izgubil zaupanje, ne samo opozicijskih poslancev, pač pa vseh državljank in državljanov Republike Slovenije, zato bomo v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke interpelacijo o delu in odgovornosti ministra za notranje zadeve dr. Gregorja Viranta oziroma sklep o razrešitvi ministra z njegove funkcije podprli.