Ljubljana, 25. april 2014 – Stališče Poslanske skupine SLS k 12. točki dnevnega reda, to je na prvo obravnavo Predloga zakona o spremembi in dopolnitvi Zakona o ugotavljanju katastrskega dohodka, je tretji dan zasedanja Državnega zbora Republike Slovenije na 24. redni seji predstavil poslanec SLS Janez Ribič:
»Naj že kar na začetku povem, da v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke podpiramo predlagane spremembe Zakona o ugotavljanju katastrskega dohodka, ki jih predlagajo nekateri opozicijski kolegi. Naj spomnim, da smo bili v naši poslanski skupini lanskega maja prvi, ki smo opozorili na sporno metodologijo, na podlagi katere so nastali novi izračuni katastrskega dohodka, ki pomenijo osnovo za obdavčitev kmetijske in gozdarske dejavnosti. Nekatere vrednosti, ocenjene po novi metodologiji, so se namreč povečevale tudi za več kot 10-kratnik stare vrednosti, kar bi pomenilo izrazito povečanje davčne obveznosti za lastnike kmetijskih zemljišč in gozdov. Zaradi tega smo zahtevali nujno sejo odborov za kmetijstvo in finance, na kateri je bilo sprejetih pet vsebinskih sklepov, med katerimi je bil tudi ta, ki je za leto 2013 določal, da višina katastrskega dohodka ne sme presegati 10 % vrednosti iz leta 2012. Poleg tega je bilo tako v razpravi na navedeni seji kot v pogovorih v strokovni javnosti jasno izraženo, da so v metodologiji izrazite nedoslednosti, ki nikakor ne morejo predstavljati podlage za korektno oceno potencialne vrednosti kmetijskih zemljišč in gozdov, na podlagi katere bi sledila poštena obdavčitev. Nenazadnje se je to izkazalo že v razlikah v predvidenem povečanju katastrskega dohodka, ki je po prvotnih izračunih predvideval kar 311 milijonov evrov, po nekajkratnih ponovitvah izračunov na podlagi iste metodologije pa so se te vrednosti bistveno znižale za leto 2014, na približno 113 milijonov evrov, kar je skorajda dvakratnik višine katastrskega dohodka leta 2012, ko je katastrski dohodek znašal okoli 63 milijonov evrov. To je torej jasen pokazatelj, da je metodologija izračunavanja katastrskega dohodka izrazito pomanjkljiva, saj ob istih vhodnih podatkih omogoča velike razlike pri končnih izračunih. Nenazadnje to v svojem mnenju ugotavlja tudi vlada, ki predlaganemu zakonu v osnovi ne nasprotuje. Zaradi vseh nedoslednosti je bila lanskega junija sprejeta novela Zakona o ugotavljanju katastrskega dohodka, ki je poleg 10 % kapice pri katastrskem dohodku za leto 2013, v primerjavi z letom 2012, odpravila tudi nekatere metodološke pomanjkljivosti v gozdarstvu, ker se je izračun katastrskega dohodka poleg bonitete zemljišča vezal tudi na rastiščni koeficient, zakon pa je uveljavil tudi postopek ugotavljanja katastrskega dohodka za leto naprej. To pomeni, da morajo biti novi izračuni objavljeni do 30. junija tekočega leta, kot ocena dohodka pa se upoštevajo v naslednjem letu. Kot je že bilo povedano v imenu predlagatelja, se s predlagano novelo Zakona o ugotavljanju katastrskega dohodka podaljšuje prehodna rešitev uveljavljanja z zadnjo novelo tega zakona 10 % kapica pri višini katastrskega dohodka še na leti 2014 in 2015. Poleg tega se skrajšuje tudi obdobje preverjanja skladnosti kalkulacij z ravnijo tehnologij in produktivnosti kmetijske in gozdarske dejavnosti s petih na tri leta. Poslanka in poslanci Slovenske ljudske stranke predlagane spremembe podpiramo, obenem pa opozarjamo na nujnost celovite obravnave dohodkov iz naslova opravljanja kmetijske in gozdarske dejavnosti. Že večkrat smo namreč opozorili na izjemno povečanje obremenitve kmetijstva letos v obliki vštevanja polne višine kmetijskih subvencij v davčno osnovo, povišanje katastrskega dohodka ter obveznega knjigovodstva za vse, ki opravljajo kmetijsko dejavnost in njihov letni prihodek presega sedem tisoč petsto evrov. Poleg tega je kmetijstvo ogrozil še nepremičninski davek, ki pa ga je, kot vemo, Ustavno sodišče RS k sreči razveljavilo. Vsi našteti parcialni davčni ukrepi torej kličejo k temu, da je treba kmetijstvo celovito davčno prenoviti v smeri ureditve, kot jo, na primer, poznajo v sosednji Avstriji. Kot rečeno, v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke novelo Zakona o ugotavljanju katastrskega dohodka podpiramo in ocenjujemo, da je primerna za nadaljnjo obravnavo. Od vlade pa pričakujemo, da bo v naslednjih letih pripravila takšno ureditev katastrskega dohodka, ki bo šla v smeri celovite reforme obdavčitve kmetijstva z namenom izboljšanja konkurenčnosti te panoge in tudi ustvarjanja večjih priložnosti za to izjemno pomembno gospodarsko panogo.«
»Naj že kar na začetku povem, da v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke podpiramo predlagane spremembe Zakona o ugotavljanju katastrskega dohodka, ki jih predlagajo nekateri opozicijski kolegi. Naj spomnim, da smo bili v naši poslanski skupini lanskega maja prvi, ki smo opozorili na sporno metodologijo, na podlagi katere so nastali novi izračuni katastrskega dohodka, ki pomenijo osnovo za obdavčitev kmetijske in gozdarske dejavnosti. Nekatere vrednosti, ocenjene po novi metodologiji, so se namreč povečevale tudi za več kot 10-kratnik stare vrednosti, kar bi pomenilo izrazito povečanje davčne obveznosti za lastnike kmetijskih zemljišč in gozdov. Zaradi tega smo zahtevali nujno sejo odborov za kmetijstvo in finance, na kateri je bilo sprejetih pet vsebinskih sklepov, med katerimi je bil tudi ta, ki je za leto 2013 določal, da višina katastrskega dohodka ne sme presegati 10 % vrednosti iz leta 2012. Poleg tega je bilo tako v razpravi na navedeni seji kot v pogovorih v strokovni javnosti jasno izraženo, da so v metodologiji izrazite nedoslednosti, ki nikakor ne morejo predstavljati podlage za korektno oceno potencialne vrednosti kmetijskih zemljišč in gozdov, na podlagi katere bi sledila poštena obdavčitev. Nenazadnje se je to izkazalo že v razlikah v predvidenem povečanju katastrskega dohodka, ki je po prvotnih izračunih predvideval kar 311 milijonov evrov, po nekajkratnih ponovitvah izračunov na podlagi iste metodologije pa so se te vrednosti bistveno znižale za leto 2014, na približno 113 milijonov evrov, kar je skorajda dvakratnik višine katastrskega dohodka leta 2012, ko je katastrski dohodek znašal okoli 63 milijonov evrov. To je torej jasen pokazatelj, da je metodologija izračunavanja katastrskega dohodka izrazito pomanjkljiva, saj ob istih vhodnih podatkih omogoča velike razlike pri končnih izračunih. Nenazadnje to v svojem mnenju ugotavlja tudi vlada, ki predlaganemu zakonu v osnovi ne nasprotuje. Zaradi vseh nedoslednosti je bila lanskega junija sprejeta novela Zakona o ugotavljanju katastrskega dohodka, ki je poleg 10 % kapice pri katastrskem dohodku za leto 2013, v primerjavi z letom 2012, odpravila tudi nekatere metodološke pomanjkljivosti v gozdarstvu, ker se je izračun katastrskega dohodka poleg bonitete zemljišča vezal tudi na rastiščni koeficient, zakon pa je uveljavil tudi postopek ugotavljanja katastrskega dohodka za leto naprej. To pomeni, da morajo biti novi izračuni objavljeni do 30. junija tekočega leta, kot ocena dohodka pa se upoštevajo v naslednjem letu. Kot je že bilo povedano v imenu predlagatelja, se s predlagano novelo Zakona o ugotavljanju katastrskega dohodka podaljšuje prehodna rešitev uveljavljanja z zadnjo novelo tega zakona 10 % kapica pri višini katastrskega dohodka še na leti 2014 in 2015. Poleg tega se skrajšuje tudi obdobje preverjanja skladnosti kalkulacij z ravnijo tehnologij in produktivnosti kmetijske in gozdarske dejavnosti s petih na tri leta. Poslanka in poslanci Slovenske ljudske stranke predlagane spremembe podpiramo, obenem pa opozarjamo na nujnost celovite obravnave dohodkov iz naslova opravljanja kmetijske in gozdarske dejavnosti. Že večkrat smo namreč opozorili na izjemno povečanje obremenitve kmetijstva letos v obliki vštevanja polne višine kmetijskih subvencij v davčno osnovo, povišanje katastrskega dohodka ter obveznega knjigovodstva za vse, ki opravljajo kmetijsko dejavnost in njihov letni prihodek presega sedem tisoč petsto evrov. Poleg tega je kmetijstvo ogrozil še nepremičninski davek, ki pa ga je, kot vemo, Ustavno sodišče RS k sreči razveljavilo. Vsi našteti parcialni davčni ukrepi torej kličejo k temu, da je treba kmetijstvo celovito davčno prenoviti v smeri ureditve, kot jo, na primer, poznajo v sosednji Avstriji. Kot rečeno, v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke novelo Zakona o ugotavljanju katastrskega dohodka podpiramo in ocenjujemo, da je primerna za nadaljnjo obravnavo. Od vlade pa pričakujemo, da bo v naslednjih letih pripravila takšno ureditev katastrskega dohodka, ki bo šla v smeri celovite reforme obdavčitve kmetijstva z namenom izboljšanja konkurenčnosti te panoge in tudi ustvarjanja večjih priložnosti za to izjemno pomembno gospodarsko panogo.«