Ljubljana, 28. april 2014 – Stališče Poslanske skupine SLS k 10. točki dnevnega reda, to je k prvi obravnavi Predloga zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o poklicnem in strokovnem izobraževanju, je četrti dan zasedanja Državnega zbora Republike Slovenije na 24. redni seji predstavil vodja Poslanske skupine SLS Mihael Prevc_
»Danes imamo na dnevnem redu izredno pomembno tematiko, o kateri bi morali tako poslanci kot tudi vsi odgovorni v izvršni veji oblasti in izobraževanja oziroma znanstveno raziskovalna stroka in gospodarstvo razpravljati bistveno bolj pogostokrat. Gre namreč za vsebine, ki so ključne za razvoj slovenske države, družbe ter gospodarstva v prihodnje in jih nikakor ne smemo pometati pod preprogo oziroma si, kot to počne aktualna vlada, zatiskati oči, da je s tem področjem, se pravi s poklicnim in strokovnim izobraževanjem, vse v najlepšem redu. V Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke trdimo, da temu še zdaleč ni tako. Korenita reforma slovenskega izobraževalnega sistema po celotni vertikali - od osnovne šole pa do terciarnega izobraževanja - je nujna. Nenazadnje nas h temu opominja že nekaj časa negativni trend padanja na lestvici konkurenčnosti. V okviru te reforme je treba preveriti tudi srednješolsko poklicno in strokovno izobraževanje, ki po našem mnenju še zdaleč ne opravlja svoje funkcije, posledično pa interes za vpis v tovrstne programe že vrsto let pada. A za dosego večje stopnje popularnosti tovrstnega izobraževanja moramo najprej spodbuditi zanimanje za vsebine s področja tehnike in tehnologije v osnovi šoli, to pa bo mogoče doseči šele takrat, ko bo v predmetnikih zagotovljeno višje število oziroma tovrstne vsebine in horizontalna povezanost teoretičnih predmetov s področja naravoslovja s tehnološko tehničnimi predmeti;
da torej že v sami osnovni šoli povežemo teorijo s prakso in tako učencem spodbudimo zanimanje za tehnične vsebine. Učencem moramo začeti predstavljati, da je prihodnost tudi v poklicih, kjer si bodo umazali roke, če se lahko tako izrazim, oziroma v poklicih, ki jim bodo zagotovili zaposlitev. Tako bi se posledično povečal tudi vpis v strokovne in tehniške izobraževalne programe, veliko pa bi pridobilo tudi gospodarstvo. Dejstvo namreč je, da imamo na eni strani izjemno veliko število visoko izobražene populacije, ki ne najde zaposlitve, primerne svoji izobrazbi, medtem ko dnevno slišimo uspešna razvojno usmerjena podjetja, po veliki večini gre za izvoznike, da jim primanjkuje specialnih znanj. Znanj, ki jih slovenski šolski sistem skorajda ne ponuja več, ker pač niso popularna. Pa čeprav je zaposlitev s temi znanji in veščinami zagotovljena, saj povpraševanje po njih presega ponudbo, zato je uvedba sistema vajeništva v slovenski izobraževalni sistem, kar ureja predlagana novela Zakona o poklicnem in strokovnem izobraževanju, po mnenju Poslanske skupine Slovenske ljudske stranke primeren odgovor na trenutno krizno situacijo.
Menimo, da je uvedba neke vrste dualnega sistema izobraževanja nujna predvsem s stališča zagotavljanja dolgoročne stabilnosti določenih gospodarskih panog. Pozitivni zgledi nekaterih držav, kot so Avstrija, Švica, Nemčija, Finska, ki imajo uveden dualni sistem, jasno kažejo, da je to smer, v katero bi moral biti usmerjen naš šolski sistem. Najbrž ni treba posebej poudarjati, da so naštete države med gospodarsko najuspešnejšimi v Evropi. Kot je v svojem mnenju povedala vlada, je za uspešno delovanje vajeništva nujen konsenz med socialnimi partnerji in obsežne spodbude iz javnih sredstev. Delodajalci se zavedajo pomena dualnega sistema oziroma vajeništva na vseh ravneh izobraževalnega sistema, vendar se uvedbe tega nekoliko bojijo - predvsem zaradi povečanja stroškov in seveda tudi obveznosti, zato pričakujejo obsežne spodbude iz javnih sredstev. V Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke, tako kot predlagatelji zakona, ocenjujemo, da je rešitev v financiranju iz javnih sredstev mogoča iz sredstev finančne perspektive 2014–2020, zato bi se morali socialni partnerji že zdaj jasno dogovoriti o načinu uvedbe vajeništva in uvrstitvi tega v ustrezne operativne programe, s čimer bi se določil način financiranja iz evropskih sredstev. Kot rečeno, poslanka in poslanci Slovenske ljudske stranke bomo predlagani Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o poklicnem in strokovnem izobraževanju podprli kot primernega za nadaljnjo obravnavo.«
»Danes imamo na dnevnem redu izredno pomembno tematiko, o kateri bi morali tako poslanci kot tudi vsi odgovorni v izvršni veji oblasti in izobraževanja oziroma znanstveno raziskovalna stroka in gospodarstvo razpravljati bistveno bolj pogostokrat. Gre namreč za vsebine, ki so ključne za razvoj slovenske države, družbe ter gospodarstva v prihodnje in jih nikakor ne smemo pometati pod preprogo oziroma si, kot to počne aktualna vlada, zatiskati oči, da je s tem področjem, se pravi s poklicnim in strokovnim izobraževanjem, vse v najlepšem redu. V Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke trdimo, da temu še zdaleč ni tako. Korenita reforma slovenskega izobraževalnega sistema po celotni vertikali - od osnovne šole pa do terciarnega izobraževanja - je nujna. Nenazadnje nas h temu opominja že nekaj časa negativni trend padanja na lestvici konkurenčnosti. V okviru te reforme je treba preveriti tudi srednješolsko poklicno in strokovno izobraževanje, ki po našem mnenju še zdaleč ne opravlja svoje funkcije, posledično pa interes za vpis v tovrstne programe že vrsto let pada. A za dosego večje stopnje popularnosti tovrstnega izobraževanja moramo najprej spodbuditi zanimanje za vsebine s področja tehnike in tehnologije v osnovi šoli, to pa bo mogoče doseči šele takrat, ko bo v predmetnikih zagotovljeno višje število oziroma tovrstne vsebine in horizontalna povezanost teoretičnih predmetov s področja naravoslovja s tehnološko tehničnimi predmeti;
da torej že v sami osnovni šoli povežemo teorijo s prakso in tako učencem spodbudimo zanimanje za tehnične vsebine. Učencem moramo začeti predstavljati, da je prihodnost tudi v poklicih, kjer si bodo umazali roke, če se lahko tako izrazim, oziroma v poklicih, ki jim bodo zagotovili zaposlitev. Tako bi se posledično povečal tudi vpis v strokovne in tehniške izobraževalne programe, veliko pa bi pridobilo tudi gospodarstvo. Dejstvo namreč je, da imamo na eni strani izjemno veliko število visoko izobražene populacije, ki ne najde zaposlitve, primerne svoji izobrazbi, medtem ko dnevno slišimo uspešna razvojno usmerjena podjetja, po veliki večini gre za izvoznike, da jim primanjkuje specialnih znanj. Znanj, ki jih slovenski šolski sistem skorajda ne ponuja več, ker pač niso popularna. Pa čeprav je zaposlitev s temi znanji in veščinami zagotovljena, saj povpraševanje po njih presega ponudbo, zato je uvedba sistema vajeništva v slovenski izobraževalni sistem, kar ureja predlagana novela Zakona o poklicnem in strokovnem izobraževanju, po mnenju Poslanske skupine Slovenske ljudske stranke primeren odgovor na trenutno krizno situacijo.
Menimo, da je uvedba neke vrste dualnega sistema izobraževanja nujna predvsem s stališča zagotavljanja dolgoročne stabilnosti določenih gospodarskih panog. Pozitivni zgledi nekaterih držav, kot so Avstrija, Švica, Nemčija, Finska, ki imajo uveden dualni sistem, jasno kažejo, da je to smer, v katero bi moral biti usmerjen naš šolski sistem. Najbrž ni treba posebej poudarjati, da so naštete države med gospodarsko najuspešnejšimi v Evropi. Kot je v svojem mnenju povedala vlada, je za uspešno delovanje vajeništva nujen konsenz med socialnimi partnerji in obsežne spodbude iz javnih sredstev. Delodajalci se zavedajo pomena dualnega sistema oziroma vajeništva na vseh ravneh izobraževalnega sistema, vendar se uvedbe tega nekoliko bojijo - predvsem zaradi povečanja stroškov in seveda tudi obveznosti, zato pričakujejo obsežne spodbude iz javnih sredstev. V Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke, tako kot predlagatelji zakona, ocenjujemo, da je rešitev v financiranju iz javnih sredstev mogoča iz sredstev finančne perspektive 2014–2020, zato bi se morali socialni partnerji že zdaj jasno dogovoriti o načinu uvedbe vajeništva in uvrstitvi tega v ustrezne operativne programe, s čimer bi se določil način financiranja iz evropskih sredstev. Kot rečeno, poslanka in poslanci Slovenske ljudske stranke bomo predlagani Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o poklicnem in strokovnem izobraževanju podprli kot primernega za nadaljnjo obravnavo.«