Ljubljana, 11. junij 2014 – Stališče Poslanske skupine k 6. točki dnevnega reda, to je na obravnavo Predloga zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o političnih strankah, skrajšani postopek, je prvi dan 69. izredne seje Državnega zbora Republike Slovenije predstavil poslanec SLS Janez Ribič:
»Konec prejšnjega leta smo v državnem zboru sprejeli revolucionarno novelo Zakona o političnih strankah, ki je zelo zaostrila nadzor nad poslovanjem političnih strank, omejila njihovo financiranje, poleg tega pa je uredila še določena vprašanja, ki so se pojavila pri izvajanju zakona. Sprejeti zakon je tako uveljavil prepoved financiranja političnih strank od vseh pravnih oseb in samostojnih podjetnikov, kar smo v Slovenski ljudski stranki ves čas podpirali. Smo pa ob tem opozarjali, da tako ostre prepovedi financiranja političnih strank s strani zasebnih virov nima skorajda nobena država v Evropski uniji, poleg tega lahko to realno predstavlja večji pritisk na državne in lokalne proračune. Zakon je omejil tudi višino prispevkov fizičnih oseb, ki jih te namenjajo stranki, ter določil maksimalno višino gotovinskih prispevkov pri 50-ih evrih. Donacije, ki presegajo to višino, je namreč treba obvezno plačati prek bank, hranilnic ali drugih izvajalcev plačilnih storitev. A v praksi se je izvajanje teh določb zakona izkazalo za nemogoče, zato imamo danes na mizi novo novelo Zakona o političnih strankah, ki na podlagi priporočila Združenja bank Slovenije spreminja določbo 22. člena zakona. Tako se določa, da mora fizična oseba, ki prek banke izvede prispevek stranki, poleg njegove višine posredovati še podatke o imenu, priimku, datumu rojstva in seveda naslovu. Drugi razlog, zaradi katerega v tako kratkem času spreminjamo Zakon o političnih strankah, je določnejša ureditev določbe 21. člena zakona, ki stranki predvideva možnost pridobitve do 50 % sredstev državnega proračuna, dodeljenih istoimenski poslanski skupini za strokovno pomoč oziroma izobraževanje poslancev, kar naj bi se določilo v pogodbi med stranko in državnim zborom. Tudi te določbe v praksi ni bilo mogoče izvajati, saj ni bila jasna skupna količina sredstev, zato se z današnjo novelo nedvoumno določa, da gre pri omenjeni zadevi za sredstva, ki so določena v finančnem načrtu za dodatno strokovno pomoč poslanskim skupinam, predlog za sklenitev pogodbe pa je v izključni pristojnosti vodje poslanske skupine in ne več posameznega poslanca. Nazadnje predlagani zakon še jasneje določa financiranje strank v času volitev, konkretno v primeru vložitve skupne liste več strank. V poslanski skupini podpiramo večjo transparentnost poslovanja političnih strank, ki v javnosti, roko na srce, ne uživajo skorajda nikakršnega ugleda. To smo potrdili tudi s podporo zadnji noveli Zakona o političnih strankah. Je pa sprejetje te novele jasno pokazalo, da je pri poskušanju zagotavljanja večje transparentnosti treba imeti v mislih predvsem izvajanje posameznih določb zakona; s kakšnimi težavami se bodo torej spopadali tisti, ki jih zakon najbolj zadeva. Naj samo omenim obveznost številčenja volilnih plakatov, kar je v življenje spravila novela Zakona o volilni in referendumski kampanji, ki je bila sprejeta v paketu z zadnjo novelo Zakona o političnih strankah. Poleg izjemnega povečanja stroškov tiska plakatov, ki jih mora plačati organizator kampanje, ta določba ni prinesla prav nobene dodane vrednosti večji transparentnosti.
V Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke upamo, da smo se iz te lekcije nekaj naučili in nam bo to predstavljalo nauk, kako se rokohitrske in všečne poteze obnesejo bistveno bolje v teoriji kot v praksi. Ne glede na to bomo poslanka in poslanci Slovenske ljudske stranke predlagano novelo Zakona o političnih strankah podprli.«
»Konec prejšnjega leta smo v državnem zboru sprejeli revolucionarno novelo Zakona o političnih strankah, ki je zelo zaostrila nadzor nad poslovanjem političnih strank, omejila njihovo financiranje, poleg tega pa je uredila še določena vprašanja, ki so se pojavila pri izvajanju zakona. Sprejeti zakon je tako uveljavil prepoved financiranja političnih strank od vseh pravnih oseb in samostojnih podjetnikov, kar smo v Slovenski ljudski stranki ves čas podpirali. Smo pa ob tem opozarjali, da tako ostre prepovedi financiranja političnih strank s strani zasebnih virov nima skorajda nobena država v Evropski uniji, poleg tega lahko to realno predstavlja večji pritisk na državne in lokalne proračune. Zakon je omejil tudi višino prispevkov fizičnih oseb, ki jih te namenjajo stranki, ter določil maksimalno višino gotovinskih prispevkov pri 50-ih evrih. Donacije, ki presegajo to višino, je namreč treba obvezno plačati prek bank, hranilnic ali drugih izvajalcev plačilnih storitev. A v praksi se je izvajanje teh določb zakona izkazalo za nemogoče, zato imamo danes na mizi novo novelo Zakona o političnih strankah, ki na podlagi priporočila Združenja bank Slovenije spreminja določbo 22. člena zakona. Tako se določa, da mora fizična oseba, ki prek banke izvede prispevek stranki, poleg njegove višine posredovati še podatke o imenu, priimku, datumu rojstva in seveda naslovu. Drugi razlog, zaradi katerega v tako kratkem času spreminjamo Zakon o političnih strankah, je določnejša ureditev določbe 21. člena zakona, ki stranki predvideva možnost pridobitve do 50 % sredstev državnega proračuna, dodeljenih istoimenski poslanski skupini za strokovno pomoč oziroma izobraževanje poslancev, kar naj bi se določilo v pogodbi med stranko in državnim zborom. Tudi te določbe v praksi ni bilo mogoče izvajati, saj ni bila jasna skupna količina sredstev, zato se z današnjo novelo nedvoumno določa, da gre pri omenjeni zadevi za sredstva, ki so določena v finančnem načrtu za dodatno strokovno pomoč poslanskim skupinam, predlog za sklenitev pogodbe pa je v izključni pristojnosti vodje poslanske skupine in ne več posameznega poslanca. Nazadnje predlagani zakon še jasneje določa financiranje strank v času volitev, konkretno v primeru vložitve skupne liste več strank. V poslanski skupini podpiramo večjo transparentnost poslovanja političnih strank, ki v javnosti, roko na srce, ne uživajo skorajda nikakršnega ugleda. To smo potrdili tudi s podporo zadnji noveli Zakona o političnih strankah. Je pa sprejetje te novele jasno pokazalo, da je pri poskušanju zagotavljanja večje transparentnosti treba imeti v mislih predvsem izvajanje posameznih določb zakona; s kakšnimi težavami se bodo torej spopadali tisti, ki jih zakon najbolj zadeva. Naj samo omenim obveznost številčenja volilnih plakatov, kar je v življenje spravila novela Zakona o volilni in referendumski kampanji, ki je bila sprejeta v paketu z zadnjo novelo Zakona o političnih strankah. Poleg izjemnega povečanja stroškov tiska plakatov, ki jih mora plačati organizator kampanje, ta določba ni prinesla prav nobene dodane vrednosti večji transparentnosti.
V Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke upamo, da smo se iz te lekcije nekaj naučili in nam bo to predstavljalo nauk, kako se rokohitrske in všečne poteze obnesejo bistveno bolje v teoriji kot v praksi. Ne glede na to bomo poslanka in poslanci Slovenske ljudske stranke predlagano novelo Zakona o političnih strankah podprli.«