Ljubljana, 12. junij 2014 – Stališče Poslanske skupine SLS k 1. točki dnevnega reda, to je na obravnavo Predloga priporočila v zvezi z izvajanjem okoljskih projektov, sofinanciranih iz kohezijskih sredstev finančne perspektive 2007–2013, je drugi dan zasedanja Državnega zbora Republike Slovenije na 69. izredni seji predstavil poslanec SLS Franc Pukšič:
»Sprejeti predlogi sklepov, ki so bili dani na seji odbora, so bili popolnoma logični in take sklepe bi seveda bilo smiselno tudi sprejeti. Sprejeti sklepi Vlade Republike Slovenije z omejenimi možnostmi so sprejeti sklepi omejene vlade, bi lahko rekli. In s tako omejenimi sklepi omejene vlade si slovenski župani in slovenske občine pri projektih resnično ne morejo pomagati. Enostavno ne razumem tistih, ki danes tukaj za govornico govorijo, da je možno podpisati v skladu s sprejetimi sklepi vlade, ki v četrtem sklepu napoti k podpisom pogodb z izvajalci iz druge in tretje točke, če je sama sprejela sklep, in sicer da Vlada Republike Slovenije ocenjuje, da je mogoče pričeti. Vlada Republike Slovenije ni eno prostovoljno turistično ali pa športno društvo, ki bi ocenjevalo, da je nekaj mogoče. Prostovoljno športno društvo ocenjuje, da je mogoče v naslednjem letu igrati z državno reprezentanco. Oni to lahko ocenjujejo, ne more pa vlada ocenjevati; imeli naj bi jo za to, da bi vladala, da bi odločala. Vendar z omejenimi možnostmi - sploh ne gre za omejeno možnost, ampak gre bolj za omejeno vlado, pa ne zdaj od časa odstopa, ampak se mi zdi, že nekaj časa. Pravzaprav se nam to dogaja od 2009 naprej. V tretjem sklepu vlada ocenjuje, da bo mogoča izvedba štirih okoljskih projektov. Tudi v tem primeru je popolnoma enako. Vsakemu slovenskemu županu najmanjše slovenske občine je jasno, da lahko pogodbo podpiše, če je zaključena finančna konstrukcija. To seveda ni jasno Zoranu Jankoviću, ni bilo jasno v Ljubljani in to ni bilo potrebno in zato se tudi seveda nič ni zgodilo in se tudi ne bo zgodilo. To očitno ni jasno vladi. Ko sem razmišljal in ko smo se o tem pogovarjali v poslanski skupini, gre v tej smeri, da vlada želi s takšnim navideznim manevrom, torej brez zaključene finančne konstrukcije, župane pripeljati v ne samo neodgovorno, ampak celo v nepravno rešitev. Takšna pravna rešitev, kot je bila danes tu predstavljena s strani ministra - brez odločb - ni rešitev. To je zavajanje. Kaj se bo zgodilo? Letos so tudi lokalne volitve. Proti vsem tem županom, če ne bodo izvoljeni, bodo naslednji župani gotovo vložili ovadbe, upravičeno. Zato, ker bodo nekaj naredili, kar je nezakonito, na način, kot jih je zapeljala vlada. Kot posledice bodo podjetja v stečaju, na koncu evropskega denarja ne bo, v novi finančni perspektivi tega ne bo zagotovljenega, ni prerazporeditev. Po moje bo ostalo veliko denarja na prometni infrastrukturi, ki bi ga lahko prenesli na okoljsko. Tega ni. Posledično bodo občine šle tako rekoč v stečaj ali drugače povedano, načrt ukinjanja manjših občin s takšnimi projekti bi se lahko začel. Izdati odločbo za nekaj, za kar ni pokrite finančne perspektive, je vsem jasno, da je nezakonito. Danes govorimo - nekateri so rekli celo petič ali ne vem kolikokrat že - o tej problematiki. Od 2009 v Slovenski ljudski stranki opozarjamo na koriščenje evropskih sredstev. 4,2 milijarde treh operativnih programov bo ostalo v Bruslju. Nekaj tega bo ostalo v Bruslju tudi zaradi tega, ker je bil vedno problem ob zamenjavi vlade, kdo bo organ upravljanja. Samo spomnimo se prerivanja v času Pahorjeve vlade med dvema ministrstvoma - ministrstvom za lokalno samoupravo in ministrstvom za evropske zadeve, kjer je celo takratna državna sekretarka, tudi danes je gospa državna sekretarka na ministrstvu za kmetijstvo, ki je pomembno pri odločanju in koriščenju evropskih sredstev, nastal takšen spor po njenem posredovanju v Bruslju, da je minister Gjerkeš pisal tako predsedniku vlade kot ministru za finance in mislim, da ministru Gaspariju. Upam, da se kdo danes tudi zaveda svoje odgovornosti! Kakšne bodo posledice? In te bi zdaj prevalili na župane slovenskih občin! Za slovenske občine je nedopustno, da bi sredstva vračale v bruseljsko blagajno prav zaradi takšnih napak in prestižnih bojev znotraj ministrstev v zvezi z organom upravljanja. Vesel sem, da je danes minister Židan omenil gospodarsko rast in temelje, ki jih je postavilo ministrstvo za kmetijstvo ob prihodu gospoda Bogoviča 2012. Vsak teden je ministrska ekipa sedela skupaj in razpravljala o problematiki koriščenja evropskih sredstev. Gospodarsko rast imamo iz dveh naslovov, to je iz povečanega koriščenja evropskih sredstev - seveda je bilo vse treba pripraviti prej, če si hotel to narediti v 2013 - in seveda zaradi izvoznikov. Župani nimajo tiskarn, da bi lahko tiskali denar in zagotavljali sredstva za to, za kar jim vlada samo nekaj obljublja. Takšni sklepi so za moje pojme seveda popolnoma nesprejemljivi in popolnoma neodgovorni. Še vedno se bo vlada sklicevala, da je ocenila, da je mogoče določene zadeve narediti, ampak seveda njena ocena je bila pač napačna. V času, od kar v Slovenski ljudski stranki opozarjamo na to in smo vsaj tridesetkrat opozorili na to ter razpravljali o koriščenju evropskih sredstev, lahko rečemo, tudi v času Pahorjeve vlade, ob zadolževanju približno za 2 milijardi evrov na leto, žal niso bila sredstva usmerjena v sofinancerski delež Republike Slovenije za izvedbo projektov. V tem je problem. Bila so pač usmerjena v javno porabo in navidezno ohranjanje delovnih mest. Pokazalo se je, kaj vse je iz tega izpadlo. Nobenega razloga torej ni, da ne bi vlada sprejela in se držala določenih obljub, ki smo jih Evropi dali že 2004. Obljubili smo, da bomo na področju pitne vode in čiščenja voda speljali vse, kar je na tem področju treba storiti, do 2017. Tudi v novi finančni perspektivi, kot je že bilo rečeno, pa gre 2014 proti koncu, ker seveda imamo omejeno vlado, ker imamo državnozborske volitve in tako dalje, torej je politično proti koncu, nimamo ne partnerskega sporazuma in ne operativnih programov. Še več. Ta ista omejena vlada ni spoštovala in ne spoštuje sklepov državnega zbora, ki so bili tukaj sprejeti, da mora pripraviti operativne programe v skladu z veljavno zakonodajo. V veljavnem zakonu imamo zapisano, da imamo dve kohezijski regiji, in to ni narejeno. Tudi tega ni poslala v Bruselj in to je neodgovorno in zaradi tega ne bomo izkoristili očitno ne tudi sredstev nove finančne perspektive oziroma s pospešitvijo tega bi se seveda lahko določeni projekti bistveno drugače odvijali. Edini cilj in neodgovornost te vlade je torej zagovarjanje, tako je šlo prek, torej v Bruselj, zato je bil tudi sporazum zavrnjen, dobesedno raztrgan z nekimi mega projekti v centru. To si je ta vlada zastavila in seveda to ne pelje v regionalni razvoj, to ne pelje v izpolnjevanje obljub, ki smo jih dali Bruslju v zvezi z okoljsko problematiko. Če kaj, potem prav to, bi bil zagon gospodarstva oziroma gradbeništva, nekaj delovnih mest, seveda niti slučajno ne tistih 60 tisoč ali o čem je že bilo govora. Spoštovane kolegice in kolegi, v Slovenski ljudski stranki popolnoma podpiramo predloge občin, županov, ki so seveda jasno povedali, da je treba nekaj narediti v zvezi s pripravljenimi projekti, nimajo pa izdanih odločb s strani vlade in to tako, da bo zavezovalo Vlado Republike Slovenije. Nenazadnje bi lahko v parlament prišli tudi s kakšnim zakonom in verjemite, da bi se tukaj našli ne glede na opozicijo, pozicijo, sicer zdaj to tako ali tako več ne funkcionira, ampak glede na vsebino, tako kot smo se zadnji mesec našli že pri nekaj projektih. Vprašanje glede zakonitosti podpisov; pogodba z izbranim izvajalcem brez odločbe je nemogoča in ni pravna in je v nasprotju z veljavno zakonodajo in izražena bojazen s strani županov, da bodo morale posamezne občine za projekte, ki ne bodo dokončani v roku, evropska sredstva vračati, je upravičena. Predloge, ki so jih dali župani, je treba torej ovekovečiti - ali s sklepi vlade, ki bodo temu sledili, ali pa, če je treba, tudi s kakšnim zakonom. Dejstvo je, da je v tem trenutku dovolj sredstev znotraj operativnega programa. Vemo, da bo na prometu verjetno veliko ostalo. Kdo bo za to odgovarjal, tudi materialno? Seveda se to žal v tej državi še ni zgodilo. Upam, da bo kdaj do tega res prišlo in da bodo tisti, ki napeljujejo na nezakonito delovanje, za to tudi kazensko odgovarjali.«
»Sprejeti predlogi sklepov, ki so bili dani na seji odbora, so bili popolnoma logični in take sklepe bi seveda bilo smiselno tudi sprejeti. Sprejeti sklepi Vlade Republike Slovenije z omejenimi možnostmi so sprejeti sklepi omejene vlade, bi lahko rekli. In s tako omejenimi sklepi omejene vlade si slovenski župani in slovenske občine pri projektih resnično ne morejo pomagati. Enostavno ne razumem tistih, ki danes tukaj za govornico govorijo, da je možno podpisati v skladu s sprejetimi sklepi vlade, ki v četrtem sklepu napoti k podpisom pogodb z izvajalci iz druge in tretje točke, če je sama sprejela sklep, in sicer da Vlada Republike Slovenije ocenjuje, da je mogoče pričeti. Vlada Republike Slovenije ni eno prostovoljno turistično ali pa športno društvo, ki bi ocenjevalo, da je nekaj mogoče. Prostovoljno športno društvo ocenjuje, da je mogoče v naslednjem letu igrati z državno reprezentanco. Oni to lahko ocenjujejo, ne more pa vlada ocenjevati; imeli naj bi jo za to, da bi vladala, da bi odločala. Vendar z omejenimi možnostmi - sploh ne gre za omejeno možnost, ampak gre bolj za omejeno vlado, pa ne zdaj od časa odstopa, ampak se mi zdi, že nekaj časa. Pravzaprav se nam to dogaja od 2009 naprej. V tretjem sklepu vlada ocenjuje, da bo mogoča izvedba štirih okoljskih projektov. Tudi v tem primeru je popolnoma enako. Vsakemu slovenskemu županu najmanjše slovenske občine je jasno, da lahko pogodbo podpiše, če je zaključena finančna konstrukcija. To seveda ni jasno Zoranu Jankoviću, ni bilo jasno v Ljubljani in to ni bilo potrebno in zato se tudi seveda nič ni zgodilo in se tudi ne bo zgodilo. To očitno ni jasno vladi. Ko sem razmišljal in ko smo se o tem pogovarjali v poslanski skupini, gre v tej smeri, da vlada želi s takšnim navideznim manevrom, torej brez zaključene finančne konstrukcije, župane pripeljati v ne samo neodgovorno, ampak celo v nepravno rešitev. Takšna pravna rešitev, kot je bila danes tu predstavljena s strani ministra - brez odločb - ni rešitev. To je zavajanje. Kaj se bo zgodilo? Letos so tudi lokalne volitve. Proti vsem tem županom, če ne bodo izvoljeni, bodo naslednji župani gotovo vložili ovadbe, upravičeno. Zato, ker bodo nekaj naredili, kar je nezakonito, na način, kot jih je zapeljala vlada. Kot posledice bodo podjetja v stečaju, na koncu evropskega denarja ne bo, v novi finančni perspektivi tega ne bo zagotovljenega, ni prerazporeditev. Po moje bo ostalo veliko denarja na prometni infrastrukturi, ki bi ga lahko prenesli na okoljsko. Tega ni. Posledično bodo občine šle tako rekoč v stečaj ali drugače povedano, načrt ukinjanja manjših občin s takšnimi projekti bi se lahko začel. Izdati odločbo za nekaj, za kar ni pokrite finančne perspektive, je vsem jasno, da je nezakonito. Danes govorimo - nekateri so rekli celo petič ali ne vem kolikokrat že - o tej problematiki. Od 2009 v Slovenski ljudski stranki opozarjamo na koriščenje evropskih sredstev. 4,2 milijarde treh operativnih programov bo ostalo v Bruslju. Nekaj tega bo ostalo v Bruslju tudi zaradi tega, ker je bil vedno problem ob zamenjavi vlade, kdo bo organ upravljanja. Samo spomnimo se prerivanja v času Pahorjeve vlade med dvema ministrstvoma - ministrstvom za lokalno samoupravo in ministrstvom za evropske zadeve, kjer je celo takratna državna sekretarka, tudi danes je gospa državna sekretarka na ministrstvu za kmetijstvo, ki je pomembno pri odločanju in koriščenju evropskih sredstev, nastal takšen spor po njenem posredovanju v Bruslju, da je minister Gjerkeš pisal tako predsedniku vlade kot ministru za finance in mislim, da ministru Gaspariju. Upam, da se kdo danes tudi zaveda svoje odgovornosti! Kakšne bodo posledice? In te bi zdaj prevalili na župane slovenskih občin! Za slovenske občine je nedopustno, da bi sredstva vračale v bruseljsko blagajno prav zaradi takšnih napak in prestižnih bojev znotraj ministrstev v zvezi z organom upravljanja. Vesel sem, da je danes minister Židan omenil gospodarsko rast in temelje, ki jih je postavilo ministrstvo za kmetijstvo ob prihodu gospoda Bogoviča 2012. Vsak teden je ministrska ekipa sedela skupaj in razpravljala o problematiki koriščenja evropskih sredstev. Gospodarsko rast imamo iz dveh naslovov, to je iz povečanega koriščenja evropskih sredstev - seveda je bilo vse treba pripraviti prej, če si hotel to narediti v 2013 - in seveda zaradi izvoznikov. Župani nimajo tiskarn, da bi lahko tiskali denar in zagotavljali sredstva za to, za kar jim vlada samo nekaj obljublja. Takšni sklepi so za moje pojme seveda popolnoma nesprejemljivi in popolnoma neodgovorni. Še vedno se bo vlada sklicevala, da je ocenila, da je mogoče določene zadeve narediti, ampak seveda njena ocena je bila pač napačna. V času, od kar v Slovenski ljudski stranki opozarjamo na to in smo vsaj tridesetkrat opozorili na to ter razpravljali o koriščenju evropskih sredstev, lahko rečemo, tudi v času Pahorjeve vlade, ob zadolževanju približno za 2 milijardi evrov na leto, žal niso bila sredstva usmerjena v sofinancerski delež Republike Slovenije za izvedbo projektov. V tem je problem. Bila so pač usmerjena v javno porabo in navidezno ohranjanje delovnih mest. Pokazalo se je, kaj vse je iz tega izpadlo. Nobenega razloga torej ni, da ne bi vlada sprejela in se držala določenih obljub, ki smo jih Evropi dali že 2004. Obljubili smo, da bomo na področju pitne vode in čiščenja voda speljali vse, kar je na tem področju treba storiti, do 2017. Tudi v novi finančni perspektivi, kot je že bilo rečeno, pa gre 2014 proti koncu, ker seveda imamo omejeno vlado, ker imamo državnozborske volitve in tako dalje, torej je politično proti koncu, nimamo ne partnerskega sporazuma in ne operativnih programov. Še več. Ta ista omejena vlada ni spoštovala in ne spoštuje sklepov državnega zbora, ki so bili tukaj sprejeti, da mora pripraviti operativne programe v skladu z veljavno zakonodajo. V veljavnem zakonu imamo zapisano, da imamo dve kohezijski regiji, in to ni narejeno. Tudi tega ni poslala v Bruselj in to je neodgovorno in zaradi tega ne bomo izkoristili očitno ne tudi sredstev nove finančne perspektive oziroma s pospešitvijo tega bi se seveda lahko določeni projekti bistveno drugače odvijali. Edini cilj in neodgovornost te vlade je torej zagovarjanje, tako je šlo prek, torej v Bruselj, zato je bil tudi sporazum zavrnjen, dobesedno raztrgan z nekimi mega projekti v centru. To si je ta vlada zastavila in seveda to ne pelje v regionalni razvoj, to ne pelje v izpolnjevanje obljub, ki smo jih dali Bruslju v zvezi z okoljsko problematiko. Če kaj, potem prav to, bi bil zagon gospodarstva oziroma gradbeništva, nekaj delovnih mest, seveda niti slučajno ne tistih 60 tisoč ali o čem je že bilo govora. Spoštovane kolegice in kolegi, v Slovenski ljudski stranki popolnoma podpiramo predloge občin, županov, ki so seveda jasno povedali, da je treba nekaj narediti v zvezi s pripravljenimi projekti, nimajo pa izdanih odločb s strani vlade in to tako, da bo zavezovalo Vlado Republike Slovenije. Nenazadnje bi lahko v parlament prišli tudi s kakšnim zakonom in verjemite, da bi se tukaj našli ne glede na opozicijo, pozicijo, sicer zdaj to tako ali tako več ne funkcionira, ampak glede na vsebino, tako kot smo se zadnji mesec našli že pri nekaj projektih. Vprašanje glede zakonitosti podpisov; pogodba z izbranim izvajalcem brez odločbe je nemogoča in ni pravna in je v nasprotju z veljavno zakonodajo in izražena bojazen s strani županov, da bodo morale posamezne občine za projekte, ki ne bodo dokončani v roku, evropska sredstva vračati, je upravičena. Predloge, ki so jih dali župani, je treba torej ovekovečiti - ali s sklepi vlade, ki bodo temu sledili, ali pa, če je treba, tudi s kakšnim zakonom. Dejstvo je, da je v tem trenutku dovolj sredstev znotraj operativnega programa. Vemo, da bo na prometu verjetno veliko ostalo. Kdo bo za to odgovarjal, tudi materialno? Seveda se to žal v tej državi še ni zgodilo. Upam, da bo kdaj do tega res prišlo in da bodo tisti, ki napeljujejo na nezakonito delovanje, za to tudi kazensko odgovarjali.«