Ljubljana, 19. junij 2014 – Stališče k 12. točki dnevnega reda, to je na obravnavo Predloga deklaracije o ustavnih vidikih izvršitve odločbe ustavnega sodišča u1 114/11 z dne 9. junij 2011, objavljeno v Uradnem listu Republike Slovenije številka 47 2011, je prvi dan zasedanja na 70. izredni seji Državnega zbora Republike Slovenije predstavil poslanec SLS Jakob Presečnik:
»Naj že kar na začetku povem, da smo v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke zgroženi, da je takšen dokument, kot je predlagana deklaracija, dobil zeleno luč na seji matičnega delovnega telesa in tako dobil mesto na seji državnega zbora. Po naši oceni tako grobe kršitve ustave, predvsem ustavnega načela pravne države, do katere bo prišlo v primeru dokončnega sprejetja navedene deklaracije, si državni zbor ne more in ne sme privoščiti. Kot je obširno navedeno v mnenju Zakonodajno-pravne službe, državni zbor z nobenim aktom ne more ne ocenjevati ne presojati ustreznosti odločitev ustavnega sodišča, kaj šele pozivati na eklatantno nespoštovanje odločb ustavnega sodišča. Sploh pa se ne more takšnih vprašanj, ki se nanašajo na konkretno zadevo, v tem primeru Občino Ankaran, reševati s sprejemanjem splošnih pravnih aktov, kot je deklaracija. Poslanci Slovenske ljudske stranke zato predlagano deklaracijo ocenjujemo kot nedopustno. Pozivanje na neizvrševanje odločbe ustavnega sodišča glede ustanovitve Občine Ankaran je nedopustno in vodi v ponovno neustavnost. Poleg tega državni zbor v konkretnem primeru tudi ni legitimiran za izvršitev navedene ustavne odločbe, saj je v trenutni fazi za izvršitev odločbe potreben le še razpis lokalnih volitev, kar je v izključni pristojnosti in odgovornosti predsednika državnega zbora, in ta je to dolžan storiti, sicer tvega še eno protiustavnost. Naj se vrnem nekoliko nazaj. 9. junij 2011 se bo nedvomno zapisal v zgodovino slovenske pravosodne prakse, vsaj kar se razmerja med zakonodajno in sodno vejo oblasti tiče. Na ta dan je namreč Ustavno sodišče Republike Slovenije odločilo o pobudi ustavnosti Zakona o razpisu rednih lokalnih volitev v Mestni občini Koper, ki smo ga v državnem zboru sprejeli konec maja 2010, in hkrati samo ustanovilo Občino Ankaran ter tako presekalo gordijski vozel, v katerega se je zapletla takratna večina poslancev Državnega zbora. Kmalu po sprejetju navedene ustavne odločbe je bila s strani prvopodpisanega poslanca dr. Luke Jurija v državni zbor vložena resolucija o uresničevanju navedene odločbe, ki se je od danes obravnavane deklaracije razlikovala zgolj po nazivu. Vsebina obeh aktov je praktično enaka in torej v obeh primerih enako protiustavna. V Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke smo že ob sprejetju navedene odločbe ustavnega sodišča 2011 dejali, da se nam zdi takšna poteza ustavnega sodišča razumljiva. Ignoranca takratne večine poslancev v postopku ustanavljanja Občine Ankaran do izražene volje prebivalcev Ankarana na referendumu in do ustavnega sodišča, ki je konec 2010 državnemu zboru prvič naložilo, da mora z zakonom ustanoviti Občino Ankaran, je namreč presegla vse razumne meje, zato je ustavno sodišče s sprejetjem navedene odločbe moralo ustrezno ukrepati. Poslanci Slovenske ljudske stranke menimo, da je namen danes obravnavane deklaracije, ki je bila prisiliti ustavno sodišče priznati, da je naredilo veliko napako in da je državni zbor nad odločbami ustavnega sodišča. A to, kot že omenjeno, vodi v ponovno neustavnost. Ne glede na različna mnenja o pravilnosti posameznih odločitev ustavnega sodišča, smo v Slovenski ljudski stranki tisti, ki vedno govorimo, da je odločbe ustavnih sodišč treba spoštovati. Kam v nasprotnem primeru pa pridemo? Poslanci Slovenske ljudske stranke ugotavljamo, da se bo ustanavljanje Občine Ankaran zapisalo v prakso postopkov ustanavljanja slovenskih občin kot postopek, v katerem se je na koncu zgodil velik spopad različnih interesov oziroma se je pri glasovanju o tem oblikovala zanimiva interesna koalicija, ki je s prepričljivo večino glasovala proti ustanovitvi Občine Ankaran, kar se je pokazalo tudi na seji matičnega delovnega telesa, kjer je bila udeležba porazna. Po našem mnenju gre v celotnem postopku za zelo žalostno zgodbo državnega zbora, ki nedvomno ni pripomogla k zviševanju njegovega ugleda, ki je že tako ali tako na porazno nizkem nivoju. Potem ko so propadli vsi zakonski poskusi ustanavljanja Občine Ankaran, smo v Slovenski ljudski stranki pričakovali neko diskusijo o razumevanju razmerja med zakonodajno in sodno vejo oblasti med državnim zborom in ustavnim sodiščem, ki bi jasno opredelila posledice medsebojnega neupoštevanja z ustavo določenih zavez. A s predlagano deklaracijo se legitimira aroganca državnega zbora, ki si očitno lahko dovoli vse, ne da bi upoštevala sistem zavor in ravnotežij, ki pomeni bistvo vsake parlamentarne demokracije. Če bo deklaracija sprejeta, bo prišlo do izrazite neustavnosti, ki si je državni zbor ne sme privoščiti. Ustavno sodišče ni namenjeno samo sebi, pač pa je to institucija, ki varuje ustavnost in zakonitost. Izvrševanje njegovih odločb pa je obveznost tudi in predvsem za poslance državnega zbora, zato v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke predlagane deklaracije v ustavnih vidikih izvršitve odločbe ustavnega sodišča o Občini Ankaran nikakor ne bomo podprli.«
»Naj že kar na začetku povem, da smo v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke zgroženi, da je takšen dokument, kot je predlagana deklaracija, dobil zeleno luč na seji matičnega delovnega telesa in tako dobil mesto na seji državnega zbora. Po naši oceni tako grobe kršitve ustave, predvsem ustavnega načela pravne države, do katere bo prišlo v primeru dokončnega sprejetja navedene deklaracije, si državni zbor ne more in ne sme privoščiti. Kot je obširno navedeno v mnenju Zakonodajno-pravne službe, državni zbor z nobenim aktom ne more ne ocenjevati ne presojati ustreznosti odločitev ustavnega sodišča, kaj šele pozivati na eklatantno nespoštovanje odločb ustavnega sodišča. Sploh pa se ne more takšnih vprašanj, ki se nanašajo na konkretno zadevo, v tem primeru Občino Ankaran, reševati s sprejemanjem splošnih pravnih aktov, kot je deklaracija. Poslanci Slovenske ljudske stranke zato predlagano deklaracijo ocenjujemo kot nedopustno. Pozivanje na neizvrševanje odločbe ustavnega sodišča glede ustanovitve Občine Ankaran je nedopustno in vodi v ponovno neustavnost. Poleg tega državni zbor v konkretnem primeru tudi ni legitimiran za izvršitev navedene ustavne odločbe, saj je v trenutni fazi za izvršitev odločbe potreben le še razpis lokalnih volitev, kar je v izključni pristojnosti in odgovornosti predsednika državnega zbora, in ta je to dolžan storiti, sicer tvega še eno protiustavnost. Naj se vrnem nekoliko nazaj. 9. junij 2011 se bo nedvomno zapisal v zgodovino slovenske pravosodne prakse, vsaj kar se razmerja med zakonodajno in sodno vejo oblasti tiče. Na ta dan je namreč Ustavno sodišče Republike Slovenije odločilo o pobudi ustavnosti Zakona o razpisu rednih lokalnih volitev v Mestni občini Koper, ki smo ga v državnem zboru sprejeli konec maja 2010, in hkrati samo ustanovilo Občino Ankaran ter tako presekalo gordijski vozel, v katerega se je zapletla takratna večina poslancev Državnega zbora. Kmalu po sprejetju navedene ustavne odločbe je bila s strani prvopodpisanega poslanca dr. Luke Jurija v državni zbor vložena resolucija o uresničevanju navedene odločbe, ki se je od danes obravnavane deklaracije razlikovala zgolj po nazivu. Vsebina obeh aktov je praktično enaka in torej v obeh primerih enako protiustavna. V Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke smo že ob sprejetju navedene odločbe ustavnega sodišča 2011 dejali, da se nam zdi takšna poteza ustavnega sodišča razumljiva. Ignoranca takratne večine poslancev v postopku ustanavljanja Občine Ankaran do izražene volje prebivalcev Ankarana na referendumu in do ustavnega sodišča, ki je konec 2010 državnemu zboru prvič naložilo, da mora z zakonom ustanoviti Občino Ankaran, je namreč presegla vse razumne meje, zato je ustavno sodišče s sprejetjem navedene odločbe moralo ustrezno ukrepati. Poslanci Slovenske ljudske stranke menimo, da je namen danes obravnavane deklaracije, ki je bila prisiliti ustavno sodišče priznati, da je naredilo veliko napako in da je državni zbor nad odločbami ustavnega sodišča. A to, kot že omenjeno, vodi v ponovno neustavnost. Ne glede na različna mnenja o pravilnosti posameznih odločitev ustavnega sodišča, smo v Slovenski ljudski stranki tisti, ki vedno govorimo, da je odločbe ustavnih sodišč treba spoštovati. Kam v nasprotnem primeru pa pridemo? Poslanci Slovenske ljudske stranke ugotavljamo, da se bo ustanavljanje Občine Ankaran zapisalo v prakso postopkov ustanavljanja slovenskih občin kot postopek, v katerem se je na koncu zgodil velik spopad različnih interesov oziroma se je pri glasovanju o tem oblikovala zanimiva interesna koalicija, ki je s prepričljivo večino glasovala proti ustanovitvi Občine Ankaran, kar se je pokazalo tudi na seji matičnega delovnega telesa, kjer je bila udeležba porazna. Po našem mnenju gre v celotnem postopku za zelo žalostno zgodbo državnega zbora, ki nedvomno ni pripomogla k zviševanju njegovega ugleda, ki je že tako ali tako na porazno nizkem nivoju. Potem ko so propadli vsi zakonski poskusi ustanavljanja Občine Ankaran, smo v Slovenski ljudski stranki pričakovali neko diskusijo o razumevanju razmerja med zakonodajno in sodno vejo oblasti med državnim zborom in ustavnim sodiščem, ki bi jasno opredelila posledice medsebojnega neupoštevanja z ustavo določenih zavez. A s predlagano deklaracijo se legitimira aroganca državnega zbora, ki si očitno lahko dovoli vse, ne da bi upoštevala sistem zavor in ravnotežij, ki pomeni bistvo vsake parlamentarne demokracije. Če bo deklaracija sprejeta, bo prišlo do izrazite neustavnosti, ki si je državni zbor ne sme privoščiti. Ustavno sodišče ni namenjeno samo sebi, pač pa je to institucija, ki varuje ustavnost in zakonitost. Izvrševanje njegovih odločb pa je obveznost tudi in predvsem za poslance državnega zbora, zato v Poslanski skupini Slovenske ljudske stranke predlagane deklaracije v ustavnih vidikih izvršitve odločbe ustavnega sodišča o Občini Ankaran nikakor ne bomo podprli.«