V SLS želimo, da Slovenija izkoristi svoje naravne danosti in se odzove na izzive v svoji soseščini
Ljubljana, 28. januar 2016 – Z besedama »drugi tir« slovenska javnost, mediji in Vlada RS označujejo sodobnejšo železniško povezavo med Koprom in Divačo. V SLS smo prepričani, da bi izgradnja te povezave vsaj začasno olajšala prevoz blaga iz Kopra do komitentov v Srednji in Vzhodni Evropi. Vendar osnovnega problema konkurenčnega prevoza blaga iz Luke Koper na te trge ne bi rešila v zadostni meri. Zato moramo na ta problem pogledati širše. Omahovanje Vlade RS glede drugega tira je za Slovenijo škodljivo, zmanjšuje njeno že tako šibko konkurenčnost in ovira razvoj našega edinega pristanišča Luke Koper.
Slovenija se je razvila v industrijsko državo med in po izgradnji tako imenovane Južne železnice. Podatki za bivšo Vojvodino Kranjsko zgovorno govorijo, da so bila njena leta najhitrejšega gospodarskega razvoja med dokončanjem Južne železnice in prvo svetovno vojno. Ta povezava je bila gibalo za industrializacijo Maribora in Celja. Na tej isti povezavi je temeljil gospodarski uspeh zasavskih premogovnikov. Na tej osnovi so slovenske dežele dosegle srednjeevropski nivo razvitosti.
Razmere so danes z obstojem skupnega evropskega tržišča, drugih energentov in modernih tehnologij seveda drugačne. Osnovno dejstvo pa je ostalo nespremenjeno_ slovensko gospodarstvo in njegova konkurenčnost so bistveno odvisni od sodobne in mednarodno konkurenčne povezave severni Jadran–Gradec, kjer se železnica cepi na Dunaj in Budimpešto. Mednarodno konkurenčnost slovenske trase je treba primerjati s sosednima. Na hrvaškem koridorju Reka–Zagreb–Avstrija in Madžarska ni bilo narejeno kaj omembe vrednega, zato ne more služiti kot primerjava. Drugačna je zgodba z italijansko–avstrijskim koridorjem Severni Jadran–Videm–Trbiž–Beljak–Celovec–Gradec. Modernizacija te trase se po dvajsetih letih letos zaključuje z dokončanjem 32 km dolgega tunela med Celovcem in Gradcem, modernizirana proga pa dovoljuje hitrost vlakov 200 km/h in omogoča prevoz tovornjakov.
V SLS smo prepričani, da mora Slovenija, če hoče ohraniti mednarodno konkurenčnost, na svojem koridorju Koper–Ljubljana–Maribor–Gradec zagotoviti vsaj iste zmogljivosti, kot so bile dosežne na italijansko–avstrijskem koridorju. Zato pozivamo Vlado RS, da nemudoma pristopi k pripravi projektne dokumentacije za modernizacijo celotne povezave avstrijska meja–Maribor–Ljubljana–Divača–italijanska meja, vključno z navezavo na Koper, torej drugim tirom. V SLS razumemo, da bo modernizacija celotne železniške povezave potekala po odsekih. Prepričani smo tudi, da je kritični odsek, s katerim moramo začeti, navezava na koprsko pristanišče, torej drugi tir. Vlado RS pozivamo, da z deli na tem odseku začne čim prej, vendar v najslabšem primeru še letos.
V SLS ocenjujemo, da dobi drugi tir svojo pravo vrednost šele takrat, ko bo vodil, vsaj v projektu, če ne že v realnosti, do modernizirane proge slovenskega koridorja. Samo izgradnja drugega tira, ki se v Divači priključuje na progo, ki je slabša, kot je bila v 19. stoletju, ne odpira konkurenčne prometne povezave in ne nudi spodbud za gospodarski razvoj ter konkurenčnost slovenskega gospodarstva in nadaljnji razvoj Luke Koper. Zato po vsej verjetnosti ne bo deležen financiranja s strani EU in mednarodnih finančnih institucij.
V SLS želimo, da Slovenija izkoristi svoje naravne danosti in se odzove na izzive v svoji soseščini. Le tako bomo konkurenčni znotraj EU in širše.