Slovenija mora takoj izdelati celovit načrt konkurenčne povezave Koper–Gradec in se potegovati za evropska sredstva
Ljubljana, 27. junij 2016 – V SLS z veliko zaskrbljenostjo opazujemo pospešeno neustrezno kadriranje vodilne v strateška državna podjetja, tudi v Luki Koper. Predsednik Vlade RS dr. Miro Cerar je ponovno požrl predvolilno obljubo, da bo njegova Vlada nadzorne svete in uprave podjetij v pretežno državni lasti imenovala na osnovi strokovnosti, delovne uspešnosti in mednarodnih referenc, ne pa samo na osnovi politične pripadnosti. Dogajanje v Luki Koper je samo kamenček v tem mozaiku kadrovskega lomastenja po vodstvih državnih podjetij. Nadzorni sveti in uprave, ki so namesto po običajnih kriterijih strokovne usposobljenosti, mednarodnih referenc in delovne uspešnosti, izbrani glede na svoje zveze, so razlog za nedonosnost podjetij v pretežno državni lasti, nezaposlenost in trajajočo krizo v slovenskem gospodarstvu in družbi.
Luka Koper, kot podjetje na mednarodnem trgu pristanišč, bi morala biti konkurenčna z najboljšimi evropskimi pristanišči v vseh pogledih poslovanja, v vseh dejavnikih in vseh rezultatih. Njene konkurenčnosti ne moremo reševati samo z drugim tirom, ki v Divači pripelje na obstoječo progo po trasi iz 19. stoletja, ampak je treba poiskati rešitve za celotno traso od Luke Koper do namembnih destinacij njenih odjemalcev obenem pa poskrbeti tudi za konkurenčnost njenih logističnih verig. Povezava Koper–Gradec mora imeti za dosego konkurenčnosti Luke Koper vsaj iste kazalnike pretočnosti kot proga Videm–Beljak–Celovec–Gradec. Brez jasnega projekta vsaj za odsek Ljubljana–Koper ne moremo trditi, da bo nova trasa potekala skozi Divačo. To pa pod vprašaj postavlja smiselnost sedaj načrtovanega drugega tira. Nesposobnost sedanje Vlade ustvariti spodbudno gospodarsko okolje se kaže tudi pri zapletih z gradnjo drugega tira. Slovenija mora takoj izdelati celovit načrt konkurenčne povezave Koper–Gradec (s povezavami do Prage, Dunaja in Budimpešte), jo razdeliti na smiselne odseke in se z njimi potegovati za evropska sredstva s podporo zainteresiranih srednjeevropskih držav.
Če bi se Luka Koper še vedno ocenjevala po evropskem modelu odličnosti, kot predvideva priporočilo SDH, bi bile jasno razvidne primerjave z najboljšimi evropskimi pristanišči in ne bi Vlada RS ter njena podaljšana roka SDH po nepotrebnem razgrevala že tako vroče krvi na Primorskem. Luka Koper se je v preteklosti že ocenjevala po tem modelu ter uporabljala sodobna orodja upravljanja za izboljševanje poslovnih rezultatov. Kot rezultat teh prizadevanj je pridobila Priznanje Republike Slovenije za poslovno odličnost ter bila finalist enake evropske nagrade. Kasneje so kadrovska lomastenja vladajoče politike in lobijev po podjetju prekinila to dobro prakso.
V SLS pričakujemo takojšnjo prekinitev tovrstne prakse in začetek kadrovanja v vodstva strateških državnih podjetjih po profesionalnih postopkih na osnovi mednarodno primerljive strukture organov nadzora in upravljanja, opisa potrebnih nalog in voditeljskih sposobnosti ter referenc na osnovi strateških ciljev itd. Veljalo bi upoštevati tudi direktivo EU glede pristanišč ter tako zagotoviti uravnotežen vpliv vseh deležnikov na poslovanje. Glede na to, da imamo samo eno pristanišče, bi bilo treba ustrezne kadre, če ni vseh doma, poiskati tudi v vodstvih uspešnih evropskih pristanišč s ciljem pretoka znanja in izkušenj, kar je tudi eden od ciljev EU!
Pričakujemo tudi, da bo minister za infrastrukturo Peter Gašperšič še pred razpravo o interpelaciji podal svoj odstop. Enako naj storijo vsi, ki zavedno zlorabljajo svoj položaj v lastno korist ali namerno oškodujejo državno premoženje ter s tem povzročajo škodo slovenskemu gospodarstvu in ogrožajo delovna mesta. Ne le, da bi morali prevzeti politično odgovornost za takšno ravnanje, pač pa tudi finančno.