Ljubljana, 8. september 2016 – SLS ob mednarodnem dnevu pismenosti in začetku novega šolskega ter študijskega leta poziva k reformi izobraževalnega sistema. »Po našem mnenju je slovenski izobraževalni sistem dozorel za novo sistemsko prenovo, v kateri naj sodelujejo enakopravno vsi relevantni deležniki, tudi gospodarstvo. Rešitev vidimo v smeri njegovega preoblikovanja v servis, ki bo kvantitativno in kvalitativno pokrival potrebe slovenskega trga dela, ter zagotavljal ustrezno količino primerno izobraženih kadrov. Dobra prenova bi tako lahko igrala pomembno rešitev za vse večjo nezaposlenost in nezaposljivost mladih,« poudarja predsednik SLS mag. Marko Zidanšek.
»Sedanja nezaposlenost mladih, ki je ves čas izrazito visoka, je za SLS nesprejemljiva. Soočeni smo z velikimi nesorazmerji v izobraževalnem sistemu, ki imajo za posledico veliko brezposelnost, predvsem med mladimi. Dobršen del generacij, ki končujejo šolanje, je nezaposljiv – njihova izobrazba ne ustreza zahtevam trga dela ali svojih študijev ne zaključijo,« poudarja mag. Zidanšek in dodaja_ »Ob tem pa ostajajo predvsem v gospodarskih panogah, ki so kritične za zagon novega razvojnega cikla, številna delovna mesta nezasedena. Za njih enostavno ni ustrezno izobraženih človeških virov, kar kaže na sistemske napake v slovenskem izobraževalnem sistemu«.
To situacijo po mnenju SLS zgovorno ponazarjajo podatki, da se v Sloveniji 75 % generacije vpisuje v terciarno izobraževanje, medtem ko se v drugih tehnološko in industrijsko najrazvitejših državah s 40 %. Pri tem vpisu so še vedno preveč zastopani družboslovno-humanistični programi. Njihovo razmerje s tehniško-naravoslovnimi je 2,2–2,8:1. V referenčnih državah je to razmerje 1_1. »Zato je nujen osnovni ukrep na tem področju - uskladitev izobraževalnega sistema s sedanjimi in pričakovanimi, prihodnjimi potrebami trga dela. V tem kontekstu se v SLS zavzemamo za objektivnejše in podrobnejše informiranje staršev ter mladih o poklicih, ki zagotavljajo zaposlitev na eni strani, in o poklicih, kjer je zaposljivost majhna ali nična ter za prilagoditev vpisa v vse stopnje izobraževalnega sistema potrebam trga dela in ponovno vpeljavo dualnega sistema izobraževanja, vključno z vajeništvom,« pravi mag. Zidanšek.
Izobrazbena struktura mladih, ki bo prilagojena potrebam trga dela, bo pomembno prispevala h konkurenčnosti in rasti slovenskega gospodarstva, ki bo ustvarjalo nova, kakovostna delovna mesta ter jim tako omogočilo dostojen začetek samostojnega življenja. »Na znanju mladih naj svet stoji, naj bo uspeh države in družbe zrcalo zadovoljstva in samoizpolnitve mlade generacije. Današnje razmere so mladim izrazito nenaklonjene, s tem pa je ogrožena tudi naša skupna prihodnost. Dolžnost države in njenih nosilcev je, da skozi natančno in pravilno načrtovanje scenarijev prihodnosti ponudijo konkretne rešitve na problem nezaposlenosti in nezaposljivosti mladih že danes. Reforma izobraževalnega sistema je tako nujna in mora vsebovati odgovore tudi na izzive trga dela,« še dodaja predsednik SLS.
Sicer pa SLS ob začetku novega šolskega ter študijskega leta vsem nadobudnim učencem ter znanja željnim študentom želi uspešno in kreativno šolanje v prihajajočem letu.
»Sedanja nezaposlenost mladih, ki je ves čas izrazito visoka, je za SLS nesprejemljiva. Soočeni smo z velikimi nesorazmerji v izobraževalnem sistemu, ki imajo za posledico veliko brezposelnost, predvsem med mladimi. Dobršen del generacij, ki končujejo šolanje, je nezaposljiv – njihova izobrazba ne ustreza zahtevam trga dela ali svojih študijev ne zaključijo,« poudarja mag. Zidanšek in dodaja_ »Ob tem pa ostajajo predvsem v gospodarskih panogah, ki so kritične za zagon novega razvojnega cikla, številna delovna mesta nezasedena. Za njih enostavno ni ustrezno izobraženih človeških virov, kar kaže na sistemske napake v slovenskem izobraževalnem sistemu«.
To situacijo po mnenju SLS zgovorno ponazarjajo podatki, da se v Sloveniji 75 % generacije vpisuje v terciarno izobraževanje, medtem ko se v drugih tehnološko in industrijsko najrazvitejših državah s 40 %. Pri tem vpisu so še vedno preveč zastopani družboslovno-humanistični programi. Njihovo razmerje s tehniško-naravoslovnimi je 2,2–2,8:1. V referenčnih državah je to razmerje 1_1. »Zato je nujen osnovni ukrep na tem področju - uskladitev izobraževalnega sistema s sedanjimi in pričakovanimi, prihodnjimi potrebami trga dela. V tem kontekstu se v SLS zavzemamo za objektivnejše in podrobnejše informiranje staršev ter mladih o poklicih, ki zagotavljajo zaposlitev na eni strani, in o poklicih, kjer je zaposljivost majhna ali nična ter za prilagoditev vpisa v vse stopnje izobraževalnega sistema potrebam trga dela in ponovno vpeljavo dualnega sistema izobraževanja, vključno z vajeništvom,« pravi mag. Zidanšek.
Izobrazbena struktura mladih, ki bo prilagojena potrebam trga dela, bo pomembno prispevala h konkurenčnosti in rasti slovenskega gospodarstva, ki bo ustvarjalo nova, kakovostna delovna mesta ter jim tako omogočilo dostojen začetek samostojnega življenja. »Na znanju mladih naj svet stoji, naj bo uspeh države in družbe zrcalo zadovoljstva in samoizpolnitve mlade generacije. Današnje razmere so mladim izrazito nenaklonjene, s tem pa je ogrožena tudi naša skupna prihodnost. Dolžnost države in njenih nosilcev je, da skozi natančno in pravilno načrtovanje scenarijev prihodnosti ponudijo konkretne rešitve na problem nezaposlenosti in nezaposljivosti mladih že danes. Reforma izobraževalnega sistema je tako nujna in mora vsebovati odgovore tudi na izzive trga dela,« še dodaja predsednik SLS.
Sicer pa SLS ob začetku novega šolskega ter študijskega leta vsem nadobudnim učencem ter znanja željnim študentom želi uspešno in kreativno šolanje v prihajajočem letu.