Zdravstvena reforma, ali res?
SLS Slovenska ljudska stranka

Četrtek, 2. Februar 2017 ob 14:33

V medijih predstavljena vsebina reforme zdravstva, zaenkrat žal le financiranja, kaže na pomanjkljiv pristop k reševanju nakopičenih problemov v zdravstvu. Brez dvoma je financiranje zdravstva problem, vendar še daleč ni edini. Nič manjši problem ni nedorečena mreža zdravstvene dejavnosti na primarni in sekundarni ravni, zastarela organizacija zdravstvenih zavodov, slab nadzor nad kakovostjo izvajanja zdravstvenih storitev in s tem nad racionalno porabo denarja ter nedorečenost dolgotrajne oskrbe in nege bolnikov in starostnikov, ki to potrebujejo.  Zaradi tega je nujno pristopiti k spremembam vseh zakonov, ki regulirajo zdravstvo. Le na tak način bi bilo možno predvideti, kje in kako bomo racionalno porabili dodatno zbrani denar. Tako smo naredili tudi leta 1992, ko je bilo zdravstvo v katastrofalnem finančnem položaju, kljub sedanjim trditvam nekaterih, kako dobro je bilo v tistem času. Sistem je treba preurediti tako, da bo ob vzdržnem financiranju bolj učinkovit ter bolj prijazen in varen za bolnike. To pa je težko, ker nimamo številnih ustreznih podatkov, ki bi dopuščali reorganizacijo dela v zdravstvenih zavodih in prestrukturiranje mreže.

Na konkretnih primerih želim prikazati, da dodatni denar v sistem zdravstva ne bo prinesel bistvenih sprememb, koristnih za bolnike. Kot prvo naj navedem dejstvo, da se podatki o nepredvidenih nevarnih dogodkih (napakah), ki jih imamo iz tujine in tistimi, ki jih imamo pri nas, močno razlikujejo. Pri nas teh dogodkov tako rekoč ni! Ali res? Vprašanje je, kako posamezni oddelki in zdravniki izpolnjujejo danes v medicini uveljavljene kriterije za varno delo? (V povprečju je treba opraviti 150 postopkov letno, da si zanesljiv pri samem posegu ali pri interpretaciji videnega!) Tudi stroka na tem področju ne deluje pošteno do javnosti. Dejstvo je, da zavarovalnica ob slabih možnostih nadzora plačuje marsikatero »komplikacijo«, ki ni komplikacija, ampak je posledica ne najboljšega dela. Tudi v primarnem delu zdravstva zaenkrat nimamo ustrezne kontrole. Kako naj torej ob takem poznavanju, bolje rečeno nepoznavanju, realne slike opravljenega dela opredelimo nujne spremembe v smislu reorganizacije dela v zdravstvu? Vsakdo, predvsem pa lokalna oblast bi nam lahko očitala, da delamo nekaj na pamet.

Dejstvo je, da ob dosedanji neurejenosti zdravstvenega sistema več denarja pomeni le večjo porabo sredstev na dosedanji neracionalen, morda strokovno ne povsem ustrezen način, v slabo organiziranih, razdrobljenih zdravstvenih zavodih.

Kot drug primer neresnega pristopa k reševanju problemov v zdravstvu lahko navedem primer zakona o dolgotrajni oskrbi in negi. Zakon si Ministrstvo za zdravje in Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti že nekaj let podajata kot vročo žerjavico. Problem je, da se ne moreta dogovoriti, kako priskrbeti denar za vse večje število ljudi, ki to potrebujejo in koliko bo plačalo vsako od ministrstev. Skrajno neodgovorno od politike, da ta dogovor ni možen že vrsto let.

Kako naprej? Vsekakor je potreben celovit pristop k reformi in ne samo uvedba novega davka. Ministrstvo obljublja, da je vse  pripravljeno. Tudi v preteklih letih je bilo pripravljeno že večkrat, a zgodilo se potem ni nič! Zgodilo se je tudi, da je nova vlada že sprejete dokumente kot so plan zdravstvenega varstva, zakon ali resolucijo, sprejeto na predhodni vladi, enostavno vtaknila v predal. Sedanja vlada ravna drugače: nove davke in spremembe financiranja, kot so povedali, naj bi se realizirale šele do leta 2019, torej v naslednjem vladnem mandatu? Ali so resni?

Naj ta del razmišljanja zaključim z ugotovitvijo, da za povrh vsega še naprej ohranjajo košarico pravic v enakem obsegu, kar kljub predvideni dodatni vsoti denarja, ob dosedanji neorganiziranosti zdravstva, slabi kontroli porabe denarja, staranju prebivalstva, vse večji zahtevnosti bolnikov in dragi opremi, ne bo zagotovilo vzdržnosti financiranja niti v krajšem obdobju. Nadaljevalo se bo sedanje stanje, ko imamo zagotovljene vse pravice, do njih pa ne moremo. Postavljali nas bodo v čakalno vrsto.

Po drugi strani je za bolnike vsekakor največji problem dostop do specialista oziroma čakalna doba. Slednja je najprej povezana s pomanjkanjem finančnih sredstev. Vedeti je treba, da bolnišnice in zdravstveni domovi narede veliko več, kot je določeno v njihovem dogovoru z ZZZS in kolikor dobe plačano. Zaradi dosedanjega načina financiranja je dodatno delo, ki ga opravijo zdravstveni zavodi, opravljeno v njihovo škodo in nekateri zavodi imajo zaradi tega tudi del izgube. Ampak kljub temu dodatnemu delu imamo čakalne vrste. Ob tem je smešen zaključek mednarodne analize pod okriljem Ministrstva za zdravje_ »Sistem financiranja je dober glede dostopnosti. Enaka dostopnost, z izjemno malo nezadovoljenimi zdravstvenimi potrebami, je ohranjena«. Ob številu čakajočih tega zaključka ne razumem.

K dolgim čakalnim dobam nadalje prispeva slaba organiziranost in razdrobljenost zdravstva, predvsem bolnišnic. Vsi delajo tako rekoč vse. Sprememb v organizaciji in delu posameznih oddelkov, bolnišnic ne dopušča niti lokalna politika. Nerazumljivo in nedopustno. To se dogaja ker državna politika in ministrstvo ne delujeta tam, kjer bi morala, in ne prevzameta odgovornosti. Odločitve glede organiziranosti sekundarne, t. j. bolnišnične dejavnosti bi morale biti povsem v rokah vlade. Seveda ob ustreznih podatkih! Ker to ne deluje, ostaja vse po starem, zahtevna in draga medicinska tehnična oprema je ob tem slabo izkoriščena in bolnišnice delujejo v polnem obsegu v največ  50 % časa. Bolniki pa čakajo!

K čakanju prispeva tudi neizkušenost, morda nesigurnost posameznih zdravnikov ter s tem povezano naročanje k specialistom tudi za lažje zdravstvene probleme, torej defenzivna medicina. Tudi nezaupanje bolnikov svojemu zdravniku ter njihove zahteve povečujejo čakalne vrste.

Bistven vzrok za čakalne dobe je tudi slaba komunikacija med zdravniki.  Ključnega pomena pri obravnavi bolnikov, za njihovo varnosti in tudi pri zmanjševanju čakalnih vrst je vsekakor dobra povezanost in komunikacija med zdravniki različnih ravni in različnih specialnosti. Bolnika z več boleznimi se danes pošilja k različnim specialistom, ki vsak za sebe oceni le svoj del zdravstvenega problema. Prav bi bilo, da bi se ob takem bolniku soočili specialisti, pregledali njegovo dokumentacijo in se odločili, kaj je za bolnika najboljše. Vse navedeno prispeva k podaljševanju čakalnih dob s ponavljajočim naročanjem na preiskave. Medicina se vse bolj birokratizira, bolnik je obravnavan po delih, celotnega problema bolnika pa ne pozna nihče. In bolnik hodi od specialista do specialista. Mi pa govorimo o celostni medicini! Pika na i v smislu birokratizacije je elektronska napotnica. Uredila naj bi čakalne vrste. Morda bodo te res bolj pregledne. Po drugi strani bo dodatno poslabšala kontakte med zdravniki. Medicina postaja tako vse bolj brezosebna. Res je, da je bila že sedaj na napotnici, ki smo jo dobili v roke, napisana največkrat le diagnoza ter stopnja nujnosti obravnave. Nujnost je bila  velikokrat odvisna od »sitnosti« bolnika oziroma »prijaznosti« zdravnika in včasih ni odražala resnične nujnosti. Enako bo tudi sedaj! Res je tudi, da ob normativih zavarovalnice za delo v ambulantah za kontakt, tudi telefonski, med zdravniki ni časa! Zdravnikom, vključenim v kolektivno pogodbo in z od zavarovalnice odmerjenim časom, zmanjkuje časa za natančen prijazen pogovor in pregled bolnika. Žal tisti, ki načrtujejo reformo, očitno nimajo vpogleda v neposredno delo z bolniki ali pa si zatiskajo oči.

Priznati je treba, da je v tem pogledu tudi stroka do sebe premalo kritična in povem jasno ne opozori politike na resnost problema. Za povrh je slišati, da je bila stroka vsaj do sedaj tudi odrinjena pri pripravi zakonodaje.

Resen problem našega zdravstva, skrit pred javnostjo, kot sem že zapisal, je tudi vprašanje kakovosti zdravstvenih storitev in varnost bolnikov. Ministrstvo je sicer uzakonilo obveznost akreditacij za bolnišnice, ki naj bi izboljšale kakovost in večina bolnišnic to tudi ima. In rezultati? Če pogledamo posamezne primere nesrečnih dogodkov, ki pridejo v javnost, je  jasno, da v realnem življenju ne delamo skladno z zapisanim v akreditacijskih protokolih. V tujini imajo poročila od 8 do10 % nepredvidenih nevarnih dogodkov med vsemi zdravljenimi bolniki. Ko vedo, kaj je narobe, napake oz. razloge za njih odstranjujejo in s tem prispevajo k racionalnejši porabi denarja. Kaj pa pri nas? Kje so razlogi, da teh podatkov ministrstvo nima? V kulturi in zakonodaji! Tudi to je treba urediti. O tem bi morali razmisliti na Ministrstvu za zdravje. Potrebno bi bilo sodelovanje med medicinsko in pravno stroko. Žal med njima zaenkrat ne najdemo poti k dobri rešitvi.

Probleme neracionalne porabe denarja, tudi korupcije, bi morali rešiti z opredelitvijo zdravstvenih zavodov kot neprofitnih  javnih gospodarskih družb, ki praviloma ne bi smele imeti izgube. Za to bi bili odgovorni direktorji in sveti zavodov. S tem bi prisilili vlado in zavarovalnico k resnejšemu premisleku ob spremembah financiranja zdravstvenih storitev, ki se sedaj dogajajo kar sredi pogodbenega obdobja, praviloma v škodo zdravstva, stroki pa bi s tem povedali, da lahko deluje le v okviru razpoložljivega denarja. Naj zaključim z ugotovitvijo, da je reforma bistveno več, kot si pod tem pojmom predstavlja gospa ministrica.

V Ljubljani, 1. 2. 2017

prim. Janez Remškar, dr.med.

Zadnje objave

Sat, 27. Oct 2018 at 18:12

1306 ogledov

V Škofji Loki z dobro voljo in delovno energijo vstopajo na lokalne volitve
Obiskal jih je tudi Robert Strah, županski kandidat SDS, in se zahvalil za podporo SLS pri kandidaturi za župana Škofje Loke. Zbrani člani in svetniški kandidati liste SLS v Škofji Loki pa so obljubili, da se bodo pri svojem delu maksimalno potrudili.

Sat, 27. Oct 2018 at 18:10

2252 ogledov

Pogovorni večer: Zakaj je krščanstvo tako pomembno za dobrobit družbe?
Slovenska ljudska stranka vljudno vabi na pogovorni večer ZAKAJ JE KRŠČANSTVO TAKO POMEMBNO ZA DOBROBIT DRUŽBE? Dogodek bo potekal v dvorani Slovenske matice, Kongresni trg 8, Ljubljana, in sicer v soboto, 3. novembra 2018, ob 19. uri. Skozi zgodovinski oris in kritično refleksijo sedanjosti se bomo vprašali, kako je krščanska misel, tako katoliška, kot protestantska, vplivala na pridobitve naprednih in uspešnih družb, ki jih cenimo še danes, in sicer tako verujoči, kot neverujoči. Osredotočili se bomo tudi na dobo razsvetljenstva in vzroke, ki vodijo Zahod k oddaljevanju od svoje lastne tradicije. Vprašali se bomo, kako se soočati z modernim tokom mišljenja in vsemi ostalimi izzivi, ki bodo neizogibni. Z nami bodo naslednji odlični gostje: dr. Stane Grandadr. Janez Šumradaddr. Jonatan Vinkler Pogovor bo povezoval: Matjaž Lulik Veselimo se srečanja z vami!

Thu, 25. Oct 2018 at 22:19

1693 ogledov

Predstavili kandidate skupne liste SLS in stranke Glas za otroke in družine za ljubljanski mestni svet
Na današnji novinarski konferenci v Ljubljani so se predstavili kandidati skupne liste  SLS in stranke Glas za otroke in družine za mestni svet MO Ljubljana. Nosilec skupne liste Janez Žagar, dr. Jože Osterc, Janez Podobnik, dr. Andrej Umek in Aleks Leo Vest so predstavili ključne poudarke, s katerimi SLS vstopa v kandidaturo za ljubljanske mestne svetnike. Izpostavili so prizadevanje za to, da za vožnjo po ljubljanski obvoznici ne bi več potrebovali vinjete in da se v Ljubljani za potrebe Ljubljančanov  in drugih prebivalcev vzpostavi tržnico in veletržnico z izključno slovensko lokalno pridelano hrano po sprejemljivih cenah. Prizadevali si bodo tudi za to, da bi ljubljanski mestni svet postal prostor spoštljive in odprte komunikacije. Aleš Primc in Polona Naglič pa sta v imenu stranke Glas za otroke in družine izpostavila prizadevanje, da bi Ljubljana postala družinam čim bolj prijazno mesto, da bi v prihodnje posebno pozornost namenili številnim upokojencem in drugim osamljenim ljudem in se zavzela za več rekreacijskih površin v Ljubljani tudi za domače ljubljenčke. Predsednik SLS Marjan Podobnik  pa je ob podpori kandidatom in kakovostni celotni listi izpostavil, da si bo skupaj s sodelavci prizadeval, da se SLS odpre mestu in da enako kot s podeželskim SLS zadiha tudi z mestnim pljučnim krilom. Čeprav je bilo v Ljubljani pod dosedanjim vodstvom župana Zorana Jankovića in njegove ekipe narejenega tudi veliko pozitivnega, SLS – tako kot SDS in NSi – podpira župansko kandidaturo Anžeta Logarja v prepričanju, da lahko dosedanje dobre projekte nadgradi, neoptimalne pa spremeni.

Thu, 25. Oct 2018 at 22:15

1592 ogledov

SLS v Zagorju ob Savi z doslej najmočnejšo listo
SLS Zagorje ob Savi je danes na novinarski konferenci v Gostišču Ribnik predstavila županskega kandidata SLS, kandidatno listo za občinske svetnike ter Razvojni program SLS za občino Zagorje ob Savi. Primož Jelševar, direktor Inštituta dr. Antona Korošca je povedal, da gre za doslej najmočnejšo listo, na kateri je sedem direktorjev oz. lastnikov uspešnih zagorskih podjetij, trije sedanji in več nekdanjih predsednikov KS, guverner Rotary Slovenija, predsednica Zveze kmetic Slovenije, predsedniki športnih društev in ugledni gospodarji kmetijskih gospodarstev ter drugi uspešni Zagorjani. Ker nas poznate, pa je njihov slogan. Županski kandidat Alojz Slavko Jelševar je oče štirih otrok, glasbenik in dolgoletni direktor visokotehnološkega podjetja JE&GR. Kot je dejal, je čas, da Občina Zagorje dobi drzen razvojni program in ambiciozno ekipo, ki ga bo uresničila. Zagorje mora imeti po njegovih besedah posluh za ustvarjanje delovnih mest prihodnosti – to pa so okoljsko ozaveščena podjetja, ki ustvarjajo visoko dodano vrednost. Iztok Živko, direktor družbe Tevel iz Kisovca je predstavil projekt energetsko samozadostne Občine Zagorje ob Savi, ki bi bila lahko največja takšna občina in tako zgled v Evropi. Ker je v občini ponovno povišana raven PM10 delcev, je nujno potrebna sprememba miselnosti. Tako kot je bil eden od znanilcev drugačnega načina razmišljanja projekt Manj svečk za manj grobov, ki so ga začeli člani zagorske SLS in so ga povzeli tudi drugi kraji po Sloveniji, bi bili lahko v Zagorju zgled drugim občinam, kjer bi s serijo manjših vetrnih in plinskih elektrarn ter hidroelektrarn na zasebnih površinah ustvarili dovolj električne energije za potrebe vseh zagorskih gospodinjstev. Janez Lipec, guverner Rotary district 1912, ki pokriva Slovenijo in Makedonijo, si želi, da se Zagorje odpre navzven in izkoristi tržno nišo razvoja turizma. Aktivno je treba podpreti lokalne šole, da bodo zagotavljale potrebe trga dela prihodnosti. Izkoristiti  je treba naravne potenciale in ljudi, ki imajo znanje, voljo in delovne navade, takšnih pa je v Zagorju dovolj. Delo mora znova postati vrednota. Neda Starman Ržišnik, predsednica Konjeniškega kluba Vajkard Valvasor je predstavila projekt razvoja termalnega in eko turizma v Zagorski dolini s postavitvijo informacijskih tabel in zemljevidov ter odprtjem turistično informativne pisarne in info točke v Zagorje. Predstavila je idejni projekt obnove Medijskih toplic kot ekskluzivnih term v stilu časa Vajkarda Valvasorja, ki bi bile povezane z obnovljenim Medijskim Gradom, kjer bi se izvajale grajske poroke. Boštjan Ocepek, predsednik krajevne skupnosti Šentlambert, je povedal, da mu je program SLS zelo blizu, saj temelji na enakomernem razvoju vseh krajev v občini. Tudi za Občino Zagorje bi bilo dobro, da bi namenila več sredstev za obnovo cest in družbenega življenja na okoliških vaseh. Te so sicer lepo urejene tudi zaradi veliko prostovoljnega dela, ki ga naredijo krajani.

Thu, 25. Oct 2018 at 22:14

2553 ogledov

SLS samozavestno na lokalnih volitvah: »Ker nas poznate«
Na predstavitvi v Kobilju je županske kandidate podprl predsednik SLS Marjan Podobnik in predstavil glavne vsebinske poudarke delovanja SLS. Povedal je, da je SLS stranka, ki spoštuje sočloveka, družino, delo, lastnino in domovino in je odprta za vse, razen za podpornike skrajnih stališč. Izpostavil je uspešnost dela županov in občinskih svetnikov SLS, kar je tudi razlog za optimizem pred prihajajočimi volitvami. SLS je imela doslej 32 županov izvoljenih na svoji listi, skupaj z neodvisnimi in skupnimi kandidati s podporo SLS pa je v Klubu županov SLS sodelovalo 42 županj in županov. Podobnik je izrazil pričakovanje, da bo Klub županov SLS tudi v prihodnje ostal številčno najmočnejši. Sledila je predstavitev Roberta Ščapa, župana Občine Kobilje, Cvetke Ficko, županje Občine Grad, Ludvika Novaka, župana Občine Puconci, Franca Horvata, župana Občine Tišina in Antona Törnarja,  župana Občine Črenšovci. Župani so bili enotni, da je treba povečati sredstva za takoimenovano povprečnino, s čimer bi zagotovili intenzivnejši razvoj tudi manjših podeželskih in obmejnih občin. Zavzeli so se tudi za čimprejšnjo ustanovitev pokrajin ter prenos dela državnih pristojnosti in sredstev z državne ravni na prihodnje pokrajine. Marjan Podobnik je predstavljena prizadevanja županje in županov v celoti podprl. Kasneje se je predsednik SLS v občini Kidričevo srečal s kandidatom SLS za župana Damjanom Medvedom in kandidati SLS za občinski svet ter podprl njihovo kandidaturo.

Thu, 25. Oct 2018 at 22:12

2044 ogledov

Dr. Darinka Fakin že petič za županjo Občine Majšperk
Dr. Darinka Fakin živi z možem Brankom in sinom Tomažem v Majšperku. Funkcijo županje opravlja nepoklicno, saj je kot redna profesorica zaposlena na Univerzi v Mariboru, Fakulteti za strojništvo, na Oddelku za Oblikovanje in tekstilne materiale. Osnovno šolo je obiskovala v Majšperku in nadaljevala šolanje na Gimnaziji Dušana Kvedra Ptuj. Dodiplomski študij je končala na takratni Tehniški fakulteti Maribor in se leta 1985 zaposlila v Tovarni volnenih izdelkov v Majšperku. Med delom je kot mlada raziskovalka končala tudi magistrski študij. Po več kot 15-letnem delu v industriji se je leta 2000 zaposlila na Fakulteti za strojništvo, kjer je leta 2004 tudi doktorirala. Med delom je vseskozi aktivna tudi na raziskovalnem področju, je avtorica ali soavtorica številnih izvirnih znanstvenih člankov, patentov, raziskovalnih nalog, elaboratov, študij, strokovnih člankov, avtorica in soavtorica učbenikov in navodil za vaje. V lokalno politiko se je vključila že leta 1994, ko je nastala naša Občina Majšperk. V prvem mandatu je bila predsednica Občinskega sveta, v drugem podžupanja in sedaj opravlja že četrti mandat funkcijo županje. Ta funkcija ji predstavlja velik izziv, saj vemo, da je uvedba lokalne samouprave prinesla tudi lokalnemu okolju velike priložnosti. To se opazi skoraj na vsakem koraku. V teh letih so izvedli številne pomembne investicije na področju infrastrukture, izobraževanja, športa, kulture, turizma, gospodarstva, varovanja in urejanja okolja ter na področju delovanja društev. Vse to jim je uspelo, ker so bili sposobni delati skupaj.
Teme
čakalne vrste davki dr. Janez Remškar Milojka Kolar Celarc ministrica za zdravje Ministrstvo za delo družino socialne zadeve in enake možnosti RS Ministrstvo za zdravje RS Obvestila reforma upravljanje zdravje zdravstvena reforma zdravstvo

Prijatelji

SLS Sv. Trojica v Slovenskih GoricahSLS Sv. Jurij v Slovenskih goricahSLS Sveta AnaSLS ŠentiljSLS PesnicaSLS LenartSLS KungotaSLS CerkvenjakSLS BenediktSLS PivkaSLS PostojnaSLS SežanaAnton  ŠkofSLS KoperSLS KomenSLS IzolaSLS DivačaSLS Hrpelje-KozinaSLS Ilirska BistricaSLS Gornji GradSLS LjubnoSLS LučeSLS MozirjeSLS NazarjeSLS Rečica ob SavinjiSLS Šmartno ob PakiSLS ŠoštanjSLS VelenjeSLS Središče ob DraviSLS CirkulaneSLS DestrnikSLS Dornava

NAJBOLJ OBISKANO

Zdravstvena reforma, ali res?