Od začetka epidemije z virusom, imenovanim covid 19, bo kmalu minilo leto dni, približno toliko pa tudi od sprememb pri političnem vodenju Slovenije. V Sloveniji sta oba dogodka medijsko prevladovala, kar v primeru virusa
pandemijskih razsežnosti seveda ni presenetljivo, saj so se z njim ukvarjale vse
države sveta. Manj razumljiva, a ne pri nas, je medijska politična histerija zdaj
že bivše vladne koalicije, ki je sama odstopila. Kako so ti dogodki zaznamovali
naše življenje, videno skozi moje oči povsem običajnega državljana, ki pa
spremlja politično dogajanje zato, ker se hoče znajti v prostoru, kjer živi, in ker
ve, da mu politika določa okvire družbenega življenja, pa sledi v naslednjih
odstavkih.
Potem ko se je lani pozimi z mesta predsednika vlade umaknil Marjan Šarec, s
čimer je bilo konec njegove koalicije, se je sestavila nova vlada, ki državo vodi
še danes. Nekdanja je, kot se spodobi, pristala v opoziciji. Nisem prepričan, da si
je predsednik LMŠ to želel, bolj verjetno je, da je imel v mislih nove volitve, na
katerih bi po njegovih pričakovanjih dobil na svojo stran še več volivcev in si
tako utrdil položaj v levem delu slovenskega političnega bloka. Toda tudi če bi
se to zgodilo, kaj bi z (morda) boljšim rezultatom sploh počel? Napovedovalci
volilnega razpoloženja med ljudmi so bili namreč jasni samo v tem, da v
parlament po predčasnih volitvah ne bi prišli niti SAB niti SMC in zelo verjetno
tudi DESUS ne. Rezultati drugih strank so bili predvidljivi le v toliko, da bi
svojo premoč spet pokazala SDS, Nsi bi ostala pomemben igralec za vsako
koalicijo, SNS pa bi najverjetneje lahko računal na svoje že tradicionalne
podpornike. Ali bi se uspelo v parlament prebiti kateri od strank, ki čakajo v
čakalnici? Tega si nihče ni upal napovedati. Torej se lahko še enkrat vprašamo:
na kaj je računal Šarec, ko se je zavzemal za volitve? In ali je sploh razmišljal
tako daleč?
Ostaja dejstvo, da se je stara koalicija razšla, kot se razideta dva na smrt
skregana zakonca, se pravi z veliko pranja umazanega perila. Celo uradno so vse
stranke (pred mikrofoni in kamerami različnih tv postaj) nekdanje vladne
koalicije izjavljale, da je bila stopnja nezaupljivosti in nesodelovanja preprosto
prevelika, predstavnica ene izmed strank pa je celo dejala, da v času njihovega
mandata niso naredili nič, pri čemer je mislila na zdravstvo. Ta izjava je bržkone
na mestu, a je bila toliko bolj zaskrbljujoča, ker smo se v tistem času že soočali s
problemom virusa, o katerem je medicinska stroka po vsem svetu vedela le
malo.
Nekdanji premier je torej ustvaril nestabilne politične razmere v nepravem
trenutku in se ni zmenil za nevarnost virusa, ki ga je njegova vladna ekipa skoraj
unisono podcenjevala. Zdravstveno usodo države je (nehote) prepustil tistim, ki
so prepoznali nevarnost epidemije veliko pred njim in so ga na to tudi
opozarjali. Ravnanje LMŠ je bilo strahopetno in precej nepremišljeno dejanje, ki
bi bilo zanj in njegove ambicije lahko pogubno, če bili vsi državljani naše
države osveščeni in bi se zavedali svoje lastne odgovornosti. A do tega nam ob
trenutni koaliciji pristranskih medijev manjka več, kot bi si želeli, morda celo
nekaj desetletij.
No, za nas državljane je bila nenadejana Šarčeva poteza, kot se je izkazalo
pozneje, izjemno srečna. Dokaj hitro se je namreč oblikovala nova in sposobna
(kot že lahko ocenjujemo danes) vladna koalicija pod taktirko predsednika
stranke SDS, ki je premočno zmagal na zadnjih volitvah. V tem pogledu so se
stvari pravzaprav normalizirale, vlado je v vodenje dobila stranka, ki so ji ljudje
na volitvah najbolj zaupali, vlado pa je sestavila z nekoliko presenetljivo
podporo dveh strank nekdanje koalicije. V koaliciji so bile pričakovano (prej)
opozicijska NSi ter precej nepričakovano še stranki SMC in DESUS, ki je takrat
že imela novo vodstvo. Na kongresu upokojenske stranke nekaj prej je namreč
premočno zmagala Aleksandra Pivec in zadala hud poraz Karlu Erjavcu.
Karkoli si že mislimo o nastanku nove koalicije pod vodstvom ministrskega
predsednika g. Janše, pa poteze nove vlade in hitra reakcija na slabe zdravstvene
razmere govorijo same zase. Govorijo namreč o uspešnosti nove vlade, ki se je
znašla v zelo slabih razmerah, sicer predvsem zaradi ozkoglednosti prejšnje
vladne sestave, ki ni zaznala nevarnosti novega virusa. Ta je bil na »pohodu« po
svetu že kar nekaj časa, vendar prejšnja vlada ni znala pravočasno predvideti
možnih posledic. Zmožnost predvidevanja dogajanja v svetu je pomembna
lastnost dobrih vladnih ekip, predvsem premierja, a te g. Šarec ni imel, tudi ni
imel nobenih pravih kompetenc za vodenje vlade in jih še danes nima.
Menim, da je bilo v Sloveniji v takšnih razmerah le malo ljudi, ki so pogrešali
Šarčevo ekipo. V normalnih razmerah bi bili on in njegova stranka prepuščena
pozabi, tako kot se je to zgodilo marsikateri ad hoc ustanovljeni stranki v
Sloveniji. Toda vsi, ki smo upali, da se bo lotil komedijanstva, ki mu je bilo bolj
pisano na kožo, se je odločil, da bo svojo prisotnost v političnem prostoru kazal
s kljubovanjem delovanju nove vlade, pri čemer so mu vneto pomagale stranke
SD, Levica in SAB. O slednji, ki jo vodi užaljena nekdanja za kratek čas
premierka, ne gre izgubljati besed (svoj domet je predsednica te stranke
pokazala, ko je kandidirala za evropsko komisarko). O Levici je mogoče reči
samo to, da ne premore in nikoli ni premogla konsistentnega programa, ki bi
državi zagotovil razvoj in čim bolj enakopravno ter prepoznavno mesto v
evropski skupnosti. Rdeča zvezda je njihova vodnica, a jih ne vodi naprej,
ampak daleč nazaj. In potem je tu še SD, ki se po odhodu Pahorja kot vodilnega
predstavnika te neokomunistične stranke, nikakor ne znajde in drsi v
neprepoznavnost. Od njene demokratičnosti, s katero se ponaša v naslovu, je
ostala samo lažna socialnost. To je sicer slabo, a samo za njih, še zlasti po tem,
ko so se odločili, da se bodo »komolčili« z Levico.
Na levem polu torej vlada očitna gneča, kajti tja nekateri prištevajo tudi LMŠ.
Meni se sicer to zdi krivično, ker ta stranka ni ne leva ne desna in tudi ne
sredinska, če sredina sploh obstaja. V bistvu LMŠ ni nič, saj ponuja preprosto in
preveč primitivno retoriko v slogu baba je žaba. Da je takšnemu nagovarjanju
stranke nasedlo dobrih 10 odstotkov naših državljanov, je zaskrbljujoče. Govori
v prid temu, da del našega volilnega telesa bodisi zelo nekritično sprejema
ponujeno plehko vsebino bodisi meni, da je politični oder neke vrste stand up
gledališče. Po zaslugi LMŠ, nič manj pa tudi drugih voditeljev KUL koalicije,
Bratušek, Fajon, Mesec) to morda res postaja, a na to državljani preprosto ne
smemo pristati.
Na tem mestu mi dovolite kratko digresijo. Je že res, da ima takšna agenda
podporo nekaterih najvplivnejših medijev, predvsem RTV SLO, toda to ne bi
smel biti razlog, da se človek pusti poneumiti. Toliko bolj, ker imamo danes k
sreči tudi nekaj medijev, ki nam lahko pomagajo pri ustvarjanju objektivnejše
slike. Če si to želimo, seveda. Žal je očitno, da prizadevanje po čim bolj
objektivni sliki družbe na različnih ravneh ne prežema vseh državljanov. Takšen
odnos je sicer njihova stvar, menijo nekateri, a meni se zdi, da ni tako. Vsaj ne
takrat, ko ti ljudje odidejo na volitve ali pa jih doseže vprašalnik kakšne od
javnomnenjskih raziskav. Na volitvah namreč vplivajo tudi na to, v kakšnih
družbenih razmerah bom živel tudi sam in moja družina, to pa mi ni vseeno.
Če se vrnemo k razmeram po nastopu sedanje vlade po 13. marcu in sledimo
dogajanjem naprej, lahko vse skupaj strnemo v nekaj splošnih ugotovitev.
Najprej, da se je vladna koalicija zelo trudila, da omeji zdravstveno škodo
epidemije, to je bila njena prioriteta. Pri tem ni bila deležna podpore opozicije,
čeprav je bila ta vabljena k sodelovanju (to je bila razgaljujoča napaka vseh
strank). Ne samo, da v tem boju opozicija ni stopila z vlado skupaj (to bi bilo
dolgoročno zanjo veliko bolje), začela je napadati in kritizirati domnevno
neustrezne ukrepe. Da so bila ta nasprotovanja in dnevne diskreditacije vidne ter
odmevne, so poskrbeli večinski mediji ne glede na neumestnost teh napadov. S
svojim pristranskim poročanjem so postali, figurativno rečeno, peta stranka
opozicije. (pozicijska SNS sicer ves čas podpira vlado) To je javna RTV SLO
še danes, le da je zdaj po odhodu stranke DESUS iz vlade postala šesta stranka.
Zakaj trdim, da so bili ti napadi neumestni? Preprosto, zato, ker nikakor ni
mogoče vedeti, kako bi reševanje vsestranske krize v istih (ne enakih) razmerah
vodila kakšna druga vladna koalicija. Tega nikoli ne bomo vedeli, virtualne
simulacije neke resničnosti nikakor niso isto kot resničnost sama. Kar lahko
storimo, je primerjava ukrepov naše vlade z ukrepi drugih evropskih vlad, pa še
tu primerjave niso pravične.
Objektivno je namreč zelo težko presojati zmožnosti posameznih zdravstvenih
sistemov in jih primerjati. Vemo namreč, da naš zdravstveni sistem ni v najboljši
kondiciji in čeprav krivde za to ne moremo pripisati samo predzadnji vladi, je
njen ne-prispevek najbolj očiten, saj je takratna koalicija delovala v času
evropske in svetovne konjunkture. Kljub neurejenosti zdravstvenega sistema, ki
na svojo reformo čaka že veliko predolgo, vse kaže, da je bila nova slovenska
vlada med najuspešnejšimi, o čemer pričajo tudi nekatere evropske raziskave, ki
je dosežke Slovenije ocenila zelo visoko. O tem večinski mediji skoraj po
pravilu niso poročali, pa to ni le njihova dolžnost v informativnem smislu,
ampak bilo bi tudi etično. V takšnih razmerah se moramo zahvaliti vsem
zdravstvenim delavcem, ki so pod učinkovitim vodenjem vlade dali svoj
neprecenljivi dosežek zdravju naše družbe in onemogočili veliko slabše
scenarije. Vlada jim je to priznala, ustrezno nagraditi jih pa tako ne more, saj se
tej vrsti požrtvovalnosti lahko samo zahvali. Tako čutimo mi državljani ali vsaj
mnogi od nas. Nikoli jim namreč ne bomo mogli poplačati njihove
požrtvovalnosti.
Na tem mestu velja omeniti, da kritiki sedanje vlade pogosto navajajo neko
trditev, ki naj bi zelo jasno kazala na sprenevedanje in zavajanje vlade ter se
glasi: »Ko je vlada uspešna, je zaslužna ona, ko ni, so krivi ljudje, ki se ne držijo
predpisov.« To je do sedanje vlade zelo krivična trditev, kajti velikokrat smo
slišali, tudi iz ust predsednika vlade, da so za uspešnost boja proti virusu,
zaslužni vsi državljani, kar z drugimi besedami pomeni sinergijo ukrepov in
ravnanja ljudi, torej njihovo prostovoljno upoštevanje priporočil in ukazov.
Ukazov? Da, ne vem, zakaj bi se izogibali tej besedi, čeprav jo opozicija
pogosto razume kot del izrazoslovja avtoritarnih režimov. Toda če ravnanje ljudi
ne gre z roko v roki z ukrepi, ali jim je celo nasprotno, je težko trditi, da so za
slabšanje stanja krivi napačni (sic!) ukrepi.
Če se torej zapovedanega ne držimo, ne moremo kriviti vlade. Ali pač. Na tem
mestu lahko kot bumerang dobimo vprašanje, ki se glasi: »Kako pa vemo
(stroka, vlada, državljani), da se določen del prebivalstva ni držal ukrepov, ob
tem pa niti ne vemo, kolikšen del prebivalstva sodi v to kategorijo? Pri tem si
bomo težko pomagali s teoretiziranjem, ki nas pripelje do različnih, tudi
diametralno nasprotnih predpostavk. Po prvi od njih bi ukrepi, ki jih pripravlja
stroka (ta si ni 100% enotna, a tega tudi ne gre pričakovati, ker smo spet pri tem,
da nikoli ne bomo vedeli, ali bi bili kakšni drugačni pristopi boljši) in izvaja
vlada (spet ne vedno enotna, ker je strankarsko pisana in ker mora kljub
koalicijski pogodbi misliti tudi na svoje volivce), morali biti uspešni. Če niso, se
državljani predlogov, priporočil in ukazov očitno niso držali. Ker pa slednjega
ne vemo, je mogoče, da so se ljudje v dokaj velikem številu držali
zapovedanega. V tem primeru ukrepi vlade in stroke niso bili pravi.
To je teorija. Kaj pa praksa? Ta pravi, da imamo pred seboj vladne ukaze,
vendar se jih državljani držimo po sistemu malo ja, malo pa ne, če povemo
nekoliko pod domače in hudomušno. Ali, povedano bolj naravnost: del
državljanov se jih drži, en del pa ne.
Tu se nam zastavlja vprašanje, zakaj je en del državljanov proti? Morda zato,
ker ne verjame vladi (beri: stroki) in si jemlje pravico, da razsoja o stvareh, o
katerih nima pojma. To je zelo neumen razlog, vendar iz svojih vsakdanjih
stikov vem, da je kar precej razširjen. (“Covid 19 je zgolj ena izmed oblik
gripe,” po tvitih gostilniško klepetajo dvomljivci).
Kaj pa drugi del prebivalcev? Vse kaže, kar je ne le neumno, temveč hudobno
sprevrženo, da se en del ljudi tega ne drži, ker jim levica ves čas vsiljuje svojo
sliko, v njej pa igra osrednjo negativno vlogo Janez Janša, ki po njenem mnenju
ni le nesposoben, temveč ob vseh drugih slabih lastnostih, ki mu jih pripisujejo,
še maščevalen. Ali kot slikovito trosi svoje neumnosti Alenka Bratovšek, ki
sedanjo koalicijo primerja z vlakom norosti in nas svari, da se bomo nekega dne
znašli v državi, ki je ne bomo poznali. Ja, njeni javni nastopi so res “splet norosti
in bolečine”
Tisti del opozicije, ki ni zmožen razsodne refleksije (in še manj samo-refleksije)
je po pravilu glasen, kar je ob pomanjkanju argumentov razumljivo. Ker pa je
glasen zaradi pristranskih najvplivnejših medijev in ima po njihovi zaslugi velik
doseg, je to dovolj za zmedo, neorientiranost, nezadovoljstvo in jezo
državljanov, kar vse je voda na mlin agendi zrušimo vlado. Pri tem se jim ne da
dopovedati, da ima vlada (vsakokratna in kjerkoli) EDINA pravico odločati v
imenu državljanov, kajti sestavljajo jo stranka ali stranke, ki so na volitvah
dobile dovolj glasov, da lahko skupaj dosežejo večino v neki koaliciji. In tu bi se
morala nasilno razdiralna vloga opozicije nehati, razen če bi za svoje
nestrinjanje lahko pokazali vsebinske razloge in dokazala »zdrse«.
Vloga opozicije je, da drži vsakokratni vladi ogledalo in da si zapomni, kaj vse
je šlo narobe, nato pa na prvih volitvah vladi izstavi račun. Ker pa opozicija
sedanji vladi ne more dokazati ničesar od očitanega, vse umetne afere padajo kot
domine. Težava je, da jih sfabricirajo res veliko, zato ima enostransko
obveščena javnost vtis, da gre vse narobe. Samo primer: do koliko državljanov
je prišla novica, da si vlada RS lahko izposodi denar po negativni obrestni meri?
Koliko naših prebivalcev ve, da ima Slovenija zelo visok rating gospodarskega
zaupanja? To in še druga takšna sporočila iz Evrope bi morala odmevati v vseh
medijih. Toda ne, v času Blejskega gospodarskega foruma je bila pomembna
novica RTV SLO tudi pobalinski protest na blejskem jezeru.
Zdravstvene razmere pri nas še danes niso dobre, a nedvomno se bodo v
prihodnje izboljšale, čeprav o datumih olajšanja sploh nima smisla ugibati. Še
manj je smiselno napovedovati, kdaj se bo Slovenija znašla med učinkovitimi
parlamentarnimi demokracijami, ki ne dopuščajo spreminjanja vlad na ulici. (bo
to morda celo čakanje na Godota?) Dokler bomo iz vseh zvočnikov poslušali
floskule samozvane koalicije KUL, ki nima nobene prave vsebine, nosi pa težek
nahrbtnik svoje neuspešnosti iz časa, ko je bila na oblasti, tega ne moremo
pričakovati. Nek komentator pravi, da si Slovenci zaslužimo boljše od tega, kar
ponuja KUL, pa tudi od tega, kar predstavlja Janša. To je tisti »analitik«, ki med
drugim tudi navrže, da je tej vladi pri njenem delovanju kar pogosto zdrsnilo,
Nek cipresah dišeči piš, pa je v nek skorumpirani medij odložil očitek nekega
ostarelega politika, češ da ta vlada ne premore empatije do državljanov!?
Najprej odgovor prvemu: ni vlade na svetu, ki bi delala 100%, ker to sploh ni
mogoče; 100% neobstaja. So pa vlade, katerih delo lahko po koncu njihove
vladavine ocenimo kot dobro, pri čemer si pri tej oznaki pomagamo z dosežki
predhodnih vlad ali pa s primerjavami ravnanja vlad drugih držav. (mimogrede,
po evropskih kriterijih smo med najboljšimi državami, ki so se soočile z zdravstveno
in gospodarsko krizo)
V tem pogledu je sedanji premier je po dosežkih te koalicijske vlade daleč pred svojimi
predhodniki, kljub »zdrsom« pred katerimi ni imun nihče. In samo mimogrede:
manjše nekonsistentnosti vladnih odločitev, morebitna nihanja in omahovanja
ali hitra spreminjanja odločitev so po eni strani vedno nove razmere, po drugi
pa inherentna slabost takšnih koalicij. To pa je posledica naega volilnega sistema,
kar je že druga zgodba. Predvsem pa, ali je kdo zares premislil, kaj bi pomenila
morebitna vlada samozvane koalicijeKUL. Če ni bi bilo prav, da bi, stisne zobe
in počaka na nove redne volitve.
In odgovor drugemu:
Empatija ni zgolj v besedah, kot je to značilno za tega nekdanjega družbeno-političnega
delavca, ki stresa floskule s figo v žepu, pač pa v dejanjih. Kako smo živeli v
»njegovih« časih, še danes pričajo arhivi s posnetki dolgih čakalnih vrst za
dobrine, ki so danes tako samoumevne, da jih imajo levičarji za granted!
Empatija? Kaj drugega pa so ukrepi, sprejeti v protikoronskih paketih. Naj samo
spomnimo na številne olajšave državljanom in podjetjem, na turistične vavčerje
ali pa morda na nizko ceno energetikov, ki je v vsaki družini pomemben
mesečni strošek in še in še. Mar ni to empatija?
Naj naredim piko pod člankom, ki noče biti analiza, saj za to preprosto nimam
dovolj prostora na voljo. Sintagme levega pola politike, kakršna je mi znamo, s
katerimi zasipajo državljane, je bedno in je podobno osnovnošolcu, ki potem, ko
je dobil cvek, zatrjuje, da je to krivica, ker je vedel in znal, a je dobil napačna
vprašanja … Bombardiranje državljanov s floskulami najslabše vrste je nasilno
in je povsem v skladu s politično agendo levih prevratnih (beri: prevarantskih)
strank v novejši zgodovini Evrope. Takšna agenda je bila v nekaterih delih
Evrope usodno škodljiva za državljane (vzhodna Evropa), v drugih delih pa na
njihovo srečo nikoli (doslej) ni padla na plodna tla.
Besedilo ni lektorirano!
Uroš Gabrijelčič
Jan 16, 2021