Kdor nosi narodno nošo, predstavlja Žumberak in ne sebe!

Pravilno nošenje noše predstavlja odnos posameznika do svojega kraja in njegove identitete. Pomembno je tudi posvetiti pozornost pravilni izdelavi, uporabi in še posebej pravilnemu nošenju noše v Žumberku. Opazili smo, da se noše predstavljajo v različnih varijantah, ki so največkrat plod domišljije posameznikov in zaradi tega izgubljajo svoj pomen. Poraja se vprašanje ali je bolje, da ljudje nosijo narodno nošo po svojem okusu in na svoj način, ali pa je sploh ne. Noša predstavlja naše poreklo, vero in identiteto. 

Za ženske narodne noše obstaja zares odlična literatura. Moška je večji problem. O njej obstajajo samo zapisi iz različnih virov. Ko govorimo o moških narodnih nošah, je potrebno povleči jasno mejo med vojaško obleke in nošo. To sta dva različna pojma. Nepravilno predstavljanje vojaške obleke je še večja napaka. V projektu Krabat smo večkrat prišli do spoznanja, kako pomembni so bili žumberaški uskoki in Huzarji za obrambo in razvoj celotne Evrope. Zato ne smemo dovoliti, da vojaške obleka izgleda kot pustna maska ali pa celo neke vrste trendovska etno obleka. Narodna noša, še posebej uskoška vojaška noša predstavlja, plemenito s krvjo zasluženo, v boju za obrambo krščanstva. Brez pretiravanja lahko trdimo, da Evropa in demokracija kot jo poznamo danes ne bi obstajala brez teh plemenitih vojakov- stražarjev meje. Vojaško nošo je zato potrebno nositi previdno, z veliko odgovornosti in predvsem ponosno.

V tem članku bomo več govorili o ženski narodni noši. Obstajajo pravila, katera so naše prababice in babice stoletja prenašale iz roda v rod. Bilo bi žalostno in škoda, da bi kar pozabili nanje.


							 

Pravila:

  • Rdečo kapo so nosila dekleta pred zaroko, pripravljene za poroko;
  • Po napolnjenem 30. letu, pa čeprav še vedno neporočene, ne smejo več nositi rdeče kapice. Nikdar niso gologlave;
  • Veženke (naglavne rute, na katerih je rob rute barvno izvezen) so nosile snahe do rojstva prvega otroka;
  • Od rojstva prvega otroka dalje pa do smrti so nosile bele premetače (rute);
  • Vezi so zloženi v treh vrstah na obeh straneh prsi;
  • dekleta in mlajše žene so nosile svetlejše odtenke rdeče, starejše pa temnejše;
  • Žumberški vez na srajci je vedno vezen v tehniki dvostranega vboda (ploski ni tradicionalen). Obvezno je v treh vrstah, ker predstavljajo naše Sveto Trojstvo in s tem versko opredeljenost;
  • Srajca je iz konopljinega platna po bombažu ali konoplja preko konoplje. Lan na tamkajšnji nadmorski višini ni uspeval. Najdemo ga ob Kolpi, ne pa tudi v Žumberku;
  • Predpasniki morajo imeti na strani pletene resice dolžine 10-14 cm, spodaj pa od 20-24 cm. Obvezno mora prevladovati rdeča barva;
  • Ženske nosijo pletene torbe. Samo moške torbe lahko imajo resice.