Da ne bo nesporazuma: solidarnost je - če pozabimo Hobbesa - danes tako rekoč splošna vrednota vseh
modernih družb. Brez temeljne, vsaj minimalne solidarnosti si ni mogoče predstavljati javnega
zdravstva, zavarovalništva in bančništva, da ne govorimo o pokojninah, socialnih podporah,
štipendijah itn. Solidarnost je pomembno družbeno vezivo, saj brez nje družbe praktično ne morejo
obstajati niti ne obstajajo. Pomembna vrsta solidarnosti je t.i. pozitivna diskriminacija oz. - kot jo tudi
imenujejo - pomoč pri uveljavljanju (affirmative action), kar pomeni pristransko delovanje v korist
pomoči potrebnih, revežev, manjšin, invalidov... Solidarnost je nemara eden najbolj usodnih in
najresnejših problemov človeštva.
9. Stvarna solidarnost
Ne oziraje se na Durkheima gre vsaj za dve vrsti solidarnosti: za stvarno utemeljeno in ideološko
utemeljeno solidarnost. Solidarnost lahko postane sredstvo za družabno in politično afirmacijo svojih
zagovornikov, z njo je mogoče (denimo v predvolilnih obljubah) manipulirati.
Ko se voditelji Evropske unije odločajo o finančni pomoči Grčiji ali o sprejemanju beguncev iz Sirije
in Libije, imajo nemara pred očmi tudi moralni vtis, ki ga ustvarjajo s svojimi odločitvami, vendar v
njihovem ozadju prevladujejo racionalni premisleki o koristih in o pomenu odločitev za veliko sliko.
Nobenega znamenja ni, da bi želeli ustvariti nekakšno socialno ali celo socialistično skupnost, v kateri
bi politika skrbela za življenje državljanov od zibelke do groba in v kateri bi lahko nekateri brezskrbno
živeli na račun drugih.
Sicer je solidarna Evropska unija bolj stabilna in varnejša Evropska unija, predvsem pa je s stvarno
(preračunljivo?) solidarnostjo tlakovana pot v »vse tesnejšo zvezo«, k skupnosti, ki bo bolj kot
mednarodni organizaciji podobna zvezni državi (sui generis). S solidarnostjo v korist Ukrajine EU ne
kaže le svoje moči (ki je v tem trenutku pomanjkljiva), ampak napoveduje svojo obrambno sposobnost
v prihodnosti. Če bo podpirala Ukrajino, bo morala to podporo tudi fizično in diplomatsko zavarovati,
kar pomeni, da bo oblikovala skupno evropsko obrambo in zunanjo politiko. Torej je solidarnost
dejansko glavni izziv.
Na koncu še važen pomislek v zvezi z univerzalno veljavnostjo prizadevanja za boljše življenje. V
načelu so do boljšega življenja - v skladu s primernostjo in uspešnostjo svojega prizadevanja -
upravičeni vsi ljudje. Države v primeru »dviganja zapornic« ne bi smele ravnati naključno in
arbitrarno, ampak v skladu z mednarodnimi merili in državnimi zakoni. Torej ne po pravilu »kdor prej
pride, prej melje«, ki je v Sloveniji že kar udomačeno. Za sklep bi ponovil vprašanje, ki ga je v
osebnem pismu postavil Peter Jambrek: ali gre za arbitrarno "reševanje" ali za začetek globalnega
procesa selitve svetovnega prebivalstva na ozemlja in v oskrbo držav zahodne civilizacije?
10. Tridesetletna vojna in vestfalski sistem
Ko poslušam evropske razprave o migrantih in beguncih, mi pride na misel sestanek med voditeljema
Francije in Slovenije aprila 2001.
Dimitrij Rupel, Selitve, str. 9
Visoki francoski sogovornik je slovenskemu predsedniku vlade razkril,
da - zaradi težavnih izkušenj z Muslimani v Franciji - nasprotuje
članstvu Turčije v EU, vendar bo podprl nemškega kolega, ki zagovarja
članstvo Turčije, ker turški priseljenci večinoma glasujejo za njegovo
stranko.
Voditelja sta seveda govorila o širjenju Evropske unije in o tem, da bi vanjo vključili novo državo.
Podobna razprava danes zadeva Ukrajino pa seveda balkanske države. Državljani držav članic se
svobodno premikajo, selijo... v okviru EU, znotraj schengenskega področja pa je gibanje praktično
neomejeno, kot da gre za potovanje v okviru ene države.
Nekaj tednov bo tega, kar sem v korespondenci s sociološkim kolegom prebral kritično (pravzaprav
zaničljivo) stališče do »vestfalskega sistema«, tj. do ureditve, ki vse od
tridesetletne vojne med katoličani in protestanti (1618-1648)
pa do danes velja kot mednarodnopravna podlaga državne suverenosti nasproti naddržavni
(univerzalni, cerkveni...) suverenosti. Pred tem sporočilom, ki je sovpadalo z begunsko krizo, ta pa je v
tistih dneh dosegla enega svojih vrhuncev, kar lep čas nisem razmišljal o internacionalizmu, o
naddržavnih idealih in o državljanih sveta. V osemdesetih letih smo se Slovenci osvobajali od
komunistične retorike in frazeologije. Nehali smo se slepiti, da napredni ljudje, npr. proletarci, nimajo
domovine, in začeli smo se zavedati, da ne bomo preživeli, če ne določimo meja svojega sveta, svoje
kulture, premoženja... V upanju, da bo v tem pogledu koristno, če si bomo vladali sami, smo si
Slovenci postavili nacionalno državo.
S postavitvijo samostojne nacionalne države - ki je v Evropi tako rekoč pravilo - menda nismo
pokazali nestrpnosti do drugih narodov. Na plebiscitu (1990) smo se po eni strani odločali za skrbno
varovanje nacionalne istovetnosti, na referendumu (2003) pa po drugi strani za povezavo z narodi EU
in NATO. Poleg Slovenije je naš svet tudi zahodna civilizacija, ki ima svoje značilnosti in svoje meje.
Poleg drugega smo si prizadevali doseči demokracijo, gospodarski napredek in blaginjo.
Spopad med manjšinsko šiitsko in večinsko sunitsko islamsko
skupnostjo, ki ju najbolj značilno predstavljata Iran in Savdska Arabija, v marsičem spominja na
evropske vojne v 17. stoletju.8 Nekateri komentatorji namigujejo, da je mogoče o zaostalosti
muslimanskega sveta sklepati po muslimanskem štetju: po šiitskem koledarju naj bi bili letos leta
1394, po sunitskem pa leta 1436; vendar gre za bolj ali manj duhovito domislico, ki ji nasprotujejo
nekatera zgodovinska in tehnološka dejstva.9 V 14. ali 15. stoletju onstran krščanskega sveta ni bilo
razvitejše civilizacije, ki bi ji kristjani napovedali vojno in kamor bi se hoteli preseliti.
Kot je v svoji najnovejši knjigi Svetovni red zapisal že Henry Kissinger, so (radikalna) islamska
gibanja s svojo sveto vojno in svetovno napadalnostjo nasprotniki vestfalskega sistema, ki je nastal po
tridesetletni vojni in ki je uveljavil suverenost držav. Na neki način je »premagovanje« državnih meja
8 Države s sunitsko večino so Savdska Arabija, Egipt, Jemen, Pakistan, Indonezija, Turčija, Alžirija, Maroko in Tunizija. Šiiti so vodilni v Iranu, Iraku, Bahreinu in Azerbajdžanu, pomembne manjšine pa predstavljajo v Afganistanu, Kuvajtu, Libanonu, Pakistanu, Savdski Arabiji, Siriji in Jemnu. Sunitov je precej več (85-90%) kot šiitov (10-15%), njihovi spori in razlike pa spominjajo na spore in razlike med krščanskimi katoliki in protestanti.
9 Glej zanimiv intervju z Gregorjem Preacom v reviji Reporter (7. septembra 2015, str. 32)..
Dimitrij Rupel, Selitve, str. 10
in državnih pravil povezano z bistvom islamskih gibanj, kot je, denimo, t.i. Islamska država Iraka in
Sirije (ISIS).
11. Premagovanje državnih meja
Premagovanje državnih meja znotraj schengenske skupnosti je preprosto in pogosto celo neopazno.
Tisti, ki smo nekoč cele ure čakali na Fernetičih ali na Škofijah, postanemo dobre volje, ko brez
ustavljanja brzimo mimo modrih tabel z evropskim ozvezdjem. Kdor potuje v London ali kamorkoli
zunaj schengenskega področja, bo moral potrpežljivo čakati v z železnimi pregradami ograjenem
koridorju pred okencem, za katerim sedi strogi policijski uradnik, ki preverja potne liste, morda tudi
vize.
K članstvu v EU spadata - razen izjemoma ali v času prilagajanja - tudi članstvi v schengenskem in
evrskem območju. Vstopanje v schengenski sistem - tudi ko gre za priseljence ali begunce - spominja
na vstopanje v ZDA. EU je na tem področju uvedla relativno stroge predpise in postopke. Evropski
obrazci tistim, ki želijo vstopiti v EU, ponujajo omejeno izbiro. Prosilci morajo izbrati enega od štirih
odgovorov:
1. sem delavec,
2. sem študent,
3. sem raziskovalec,
4. želim se pridružiti svoji družini.
Poleg običajnih prosilcev, ki se morajo predstaviti evropskim organom pred prihodom, je seveda tudi
veliko prosilcev za azil. V preteklih letih so številke prosilcev nihale med 200.000 in 400.000. Letos
naj bi se na sredozemske obale zateklo 400.000 beguncev, Nemčija pa je napovedala sprejem do
800.000 prosilcev za azil.
V zvezi s temi številkami je treba povedati, da niso istovetne s številom beguncev, ki azil tudi zares
dobijo. Mednarodne organizacije in Evropska unija imajo dolžnost poskrbeti za begunce, ki zapuščajo
domove zaradi takšnega ali drugačnega preganjanja, politične ali verske diskriminacije, zaradi
življenjske nevarnosti... Zanje države in organizacije skrbijo na različne načine, v vseh primerih jim
zagotavljajo varnost, v mnogih primerih jim ponujajo provizorično ali trajno bivanje, tudi
državljanstvo.
Bistveno pa je to, da države priseljevanja vse prosilce za vstop obravnavajo kot posameznike. Vsak
priseljenec ali begunec je oseba, s katero se državne oblasti ukvarjajo posamič, upoštevaje posebne in
osebne okoliščine.
V nekaterih primerih in mnogih razpravah pa se zdi, kot da ne gre za preseljevanje posameznih oseb,
ampak za premagovanje državnih meja s pritiski in protesti, s političnimi zborovanji in medijskimi
senzacijami. Množice priseljencev na mejah, med mejami, v pristaniščih, pred predori in na postajah
zbujajo vtis, kot da se bojo državne meje zrušile, kot se je zrušil Berlinski zid.
12. Rimski, Berlinski in kitajski zid
Dimitrij Rupel, Selitve, str. 11
9. novembra 1989 so državljani Nemške demokratične republike lahko prestopili mejo Zvezne
republike Nemčije, ki jo je bil dotlej varoval leta 1961 zgrajeni Berlinski zid. Poznamo več vrst zidov:
zidove, ki preprečujejo vstop/vdor (v mesta, države, trdnjave...), in zidove, ki preprečujejo izhod/beg
(iz taborišč, jetnišnic, držav...). Med prvimi je bil ljubljanski
Rimski zid,
katerega ostanke vidimo na ljubljanskem Mirju, med slednjimi pa recimo
Berlinski zid.
Je ta zid - poleg tega, da jih je reševal pred skušnjavami zahodnjaškega življenja - vzhodne Nemce
varoval pred zahodnimi vplivi?
Kitajski zid
pa je v različnih časih služil za različne namene. Zgodovina in leposlovje sta polna zidov. Kdajpakdaj
ujetniki bežijo iz ujetništva, da bi se pozneje zaustavili pred policijskimi in carinskimi ograjami
pribežališč. Danes vse številnejši državljani Afganistana, balkanskih držav, Iraka, Libije, Pakistana,
Sirije... bežijo čez bolj ali manj utrjene meje, ograje in zidove, da bi se v nekem trenutku znašli pred
trdnjavami in zidovi Evrope. Poznavalci migrantske in begunske problematike ugibajo, kako bi
zaustavili preseljevanje, pri čemer njihove dileme niso preproste. Zaradi izkušenj z Berlinskim zidom
ne želijo omejevati izseljevanja, zaradi evropskih pritiskov in bremen niso navdušeni glede
priseljevanja. Azijski, bližnjevzhodni in afriški migranti/begunci se primerjajo z zgodovinskimi
ljubitelji svobode in z nekdanjimi ujetniki totalitarnih režimov. Na prvi pogled se zdi, da se nadaljuje
preseljevanje, ki se je začelo 9. novembra 1989.
17. maja 1994 je nekdanji predsednik Milan Kučan v španskem dnevniku El Pais objavil članek z
naslovom »La Europa del futuro - El muro se desplomó a ambos lados« (Evropa prihodnosti: zid
se je zrušil na obe strani);
7. junija 1994 pa je STA poročala o predsednikovem predavanju s podobnimi sporočili (»Evropski
integracijski procesi in Slovenija«) v zagrebški Evropski hiši. Kučanovo izjavo, da »se je Berlinski zid
podrl na obe strani« lahko - ker jo je slišal na lastna ušesa - potrdi tudi pisec teh vrstic.
Milan Kučan je v svojih nastopih - spomladi leta 1994, niti pet let po padcu Berlinskega zidu -
ugotavljal, da so se po padcu zidu na obeh straneh pojavili novi problemi, ekstremizmi in
fundamentalizmi, iracionalni protesti zaradi nezaposlenosti, zaradi moralnega razkroja, pomanjkanja,
socialne in pravne negotovosti... Posebej ga je vznemirjal odnos med Evropo in Rusijo: z razkrojem
Sovjetske zveze naj bi Zahod izgubil tekmeca, ki je bil faktor homogenizacije. Glavni problem
evropske prihodnosti naj bi bila velikanska razlika med razvitostjo njenih (dveh) delov, zato bi bilo
treba v Evropi zajamčiti skupen gospodarski razvoj. Za ta namen bi bila potrebna nova evropska
arhitektura.
O teh izjavah je mogoče reči marsikaj in o njih je bilo marsikaj - predvsem iz Kučanu nasprotnega
političnega tabora - tudi rečeno. Kot je splošno znano, so
Berlinski zid s sovjetsko pomočjo leta 1961 postavili vzhodnonemški
komunisti, da jim državljani ne bi bežali na Zahod.
Nekaj fantazije bi bilo potrebne za domnevo, da so zid zgradili zaradi navala zahodnih Nemcev na
pridobitve vzhodnonemškega socializma. Predsednikovi nasprotniki so večinoma sklepali, da je šlo za
poskus prevrednotenja prelomnih dogodkov leta 1989 oz. slovenske pomladi; za poskus izenačenja ali
ekvidistance... za zagovarjanje enakovrednosti socialističnega in kapitalističnega sistema. Prispodoba o
zidu, ki naj bi se bil porušil na obe strani, je ustvarjala vtis, kot da sta vzhodni in zahodni svet s
Dimitrij Rupel, Selitve, str. 12
padcem zidu pridobila ali nemara tudi izgubila vsak svoje lastnosti in prednosti, kar bi lahko pomenilo,
da sta imela pred padcem vsak svoj prav in da je prišel čas konvergence vzhodnih in
zahodnih konceptov.
Kučanovi kritiki so trdili, da gre z eno besedo za poskus rehabilitacije socializma.
Naj bo tako ali drugače, evropski komunisti in tudi socialisti so padec Berlinskega zidu doživljali kot
propad priljubljenega sistema, konservativci - s piscem teh vrstic vred - pa so ga razumeli kot
premikanje vzhodne meje priljubljenega Zahoda proti Vzhodu. Seveda smo širitev EU in NATO,
»evropsko sosedstvo« in Natovo »partnerstvo za mir« razumeli kot označevanje zunanjih meja, ki pa
so se nam zdele bolj ali manj začasne, rahle in prehodne. Splošno veselje so motili »zamrznjeni
konflikti« in sporne države, kot so
Pridnjestrje, Abhazija in Južna Osetija
- da ne govorimo o spopadih med Rusijo in Ukrajino, o Lugansku, Donecku ali Krimu. Vendar niti
Zahod niti Vzhod nista ocenjevala, da potrebujeta nov Berlinski zid.
V ozadju vsega tega dogajanja je tlelo prepričanje nekaterih bolj ali manj levičarskih krogov, da je
Kučan svoji napovedi, da »nič več ne bo tako, kot je bilo« pozabil dodati besedico »žal«. To
prepričanje se je izrazilo v različnih protestih in demonstracijah nevladnih organizacij in novih strank,
od katerih je ena celo prodrla v Državni zbor. Najnovejši dogodki z migranti in begunci iz Afrike,
Azije in Bližnjega vzhoda nemara izzivajo nove poglede in nove premisleke o mejah Evropske unije,
nemara Zahoda sploh. Nekoč »napredne sile« z Vzhoda svojim članom niso dovolile oblegati zahodnih
meja, ki so bile za simpatizerje z Vzhoda seveda odprte. Zahod je velikodušno sprejemal ujetnike in
ubežnike iz vzhodnih držav, pri čemer sta se njegov vpliv in ozemlje širila. Danes migranti, nekdanji
ujetniki in begunci, ki jih je več, kot je bilo nekoč migrantov, ujetnikov in beguncev iz Jugoslavije ali
Sovjetske zveze, na Zahodu doživljajo bolj ali manj hladen sprejem. Posebej hladni so nekdanji
vzhodnjaki. Kdo pa je naklonjen odpiranju evropskih meja in sprejemanju nekdanjih ujetnikov,
migrantov in beguncev? Nemara so med njimi tisti, ki so ob rušenju Berlinskega zidu obžalovali
pešanje pridobitev socializma?
Ob navedenih bi bilo mogoče razpravljati še o nekem vidiku. Če sta se namreč Berlinski zid oz. meja
Zahoda porušila na vzhodno in zahodno stran in če je - o čemer navsezadnje z obujanjem
demokratičnega socializma in rdečih zvezd pričajo različne Sirize in druge levičarske stranke - ob
Zahodu slavil tudi Vzhod, potem je nemara načrt v tem, da se podiranje v zahodno smer lahko
nadaljuje s pomočjo bolj ali manj odločnih Muslimanov in drugih vzhodnjakov.
Sep 21, 2015