Komisija za lokalno samoupravo in regionalni razvoj je na 80. seji 28. 3. 2022 na pobudo državnih svetnikov Bojana Režuna in Francija Rokavca obravnavala problematiko v zvezi z izpolnjevanjem kriterijev pri določanju krajev za opravljanje praktičnega dela vozniškega izpita.
Pobudnika sta predlagala obravnavo navedene problematike, ker nista bila zadovoljna z odgovorom Ministrstva za infrastrukturo z dne 2. 3. 2022 na njuno svetniško vprašanje, ki ga je Državni svet obravnaval na 47. seji 26. 1. 2022. Zanimalo namreč ju je, na podlagi katerih kriterijev Idrija in Litija nista bili v Pravilniku o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o vozniškem izpitu (Uradni list RS, št. 199/21) dodani med kraje, v katerih je možno opravljati praktični del vozniškega izpita za posamezne kategorije motornih vozil. Kot sta opozorila pobudnika, je bil odgovor resornega ministrstva nezadovoljiv in pomanjkljiv ter tudi zavajajoč v delu, ko je trdilo, da »kandidate za voznike motornih vozil ni mogoče veljavno oceniti, ali so zmožni samostojne in varne vožnje v vseh običajnih prometnih situacijah, saj obseg in prometna infrastruktura omogočata učenje na pamet. Med drugim sta poudarila, da sta tako Idrija kot Litija od najbližjega priključka na avtocesto oddaljena 30 kilometrov, kar pomeni, da ima več krajev, kjer se izvajajo praktični deli vozniških izpitov B kategorije, podobno ali celo večjo oddaljenost od avtoceste (Ilirska Bistrica, Slovenj Gradec, Kočevje, Tolmin), vendar je v njih možno opravljati praktični del vozniškega izpita. Poleg tega morajo kandidati ob usposabljanju opraviti vse vaje, ki so predpisane s Pravilnikom o usposabljanju kandidatov za voznike motornih vozil (Uradni list RS, št. 95/21 in 108/21 – popr.), ki vsebuje tudi vožnjo po avtocesti, in to so kandidati v preteklosti, ko je bilo v Idriji oz. Litiji še možno opravljati praktični del vozniškega izpita, tudi opravljali. V zvezi z navedbami Ministrstva za infrastrukturo v odgovoru glede minimalnih zahtev za ocenjevanje preizkusa spretnosti in ravnanj v cestnem prometu, kot naj bi izhajale iz Direktive 2006/126/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 20. decembra 2006 o vozniških dovoljenjih, pobudnika opozarjata na 11. točko Priloge II navedene direktive, iz katere ne izhaja obveznost, ampak je jasno navedeno, da se posamezno znanje preveri le, če so možnosti za to. Kot izhaja iz direktive, mora biti čas vožnje izkoriščen v največji možni meri, da se kandidat oceni v vseh različnih prometnih območjih, kar pa je v praksi prepuščeno instruktorju oz. izpitni komisiji. Pri tem sta pobudnika opozorila, da v Idriji in Litiji izpolnjujejo vse kriterije za ocenjevanje preizkusa.
Občini Idrija in Litija sta že leta 2014, ko jima je bila odvzeta možnost opravljanja praktičnega dela vozniškega izpita, temu nasprotovali in predlagali ponovno izvajanje praktičnega dela vozniškega, vendar nista bili uspešni. Občini nista prejeli nobenih informacij, da potekajo aktivnosti glede ponovnega uvajanja praktičnega dela vozniškega izpita v krajih, v katerih je ta možnost v preteklosti že obstajala, ampak so na občinah šele po sprejetju zadnje novele Pravilnika o vozniškem izpitu (Uradni list RS, št. 199/21) ugotovili, da sta izpadli le Idrija in Litija, ki tako ostajata edini občini brez možnosti izvajanja praktičnega dela vozniškega izpita od enajstih občin, v katerih so bili 2014 izpitni centri ukinjeni, vendar lahko danes v njih kandidati ponovno opravljajo praktični del vozniškega izpita. Pobudnika sta predlagala, da se izvajanje praktičnega dela vozniškega izpita za posamezne kategorije motornih vozil ponovno dopusti tudi v Idriji in Litiji, saj v nasprotnem primeru ne moremo govoriti o enakopravni obravnavi oz. se lahko celo pojavi dvom v transparentnost. Komisija je sicer pozdravila odločitev Ministrstva za infrastrukturo, ki je z zadnjo novelo Pravilnika o vozniških izpitih v Ajdovščini, Ilirski Bistrici in Tolminu ponovno omogočilo izvajanje praktičnega dela vozniškega izpita, vendar se je strinjala s pobudnikoma, da je nerazumljivo, da med dodatne kraje, kjer je mogoče ponovno opravljati praktični del vozniškega izpita, ni uvrstila tudi Idrije in Litije, ki izpolnjujeta kriterije za ocenjevanje preizkusa spretnosti in ravnanja v cestnem prometu. Po njenem mnenju uporabljen selektiven pristop ni ustrezen, saj Ministrstvo za infrastrukturo pri urejanju tega področja ni enakovredno obravnavalo krajev s primerljivim prometnim okoljem. To je še toliko bolj nerazumljivo, če vemo, da so bili leta 2014 pri določanju krajev, kjer se lahko izvaja praktični del vozniškega izpita, v primeru nekaterih krajev sprejeti kompromisi (npr. Kočevje, Slovenj Gradec). Komisija se je zavzela, da se praktični del vozniškega izpita izvaja čim bližje okolju, kjer kandidati živijo, delajo ali se šolajo, pri čemer je pomembna enakopravna obravnava vseh kandidatov in preverjanje vseh elementov vožnje, ki so zahtevani s predpisi. Po mnenju komisije je ključnega pomena kakovostno izvajanje programov usposabljanja kandidatov v šolah vožnje, v katerih se kandidati naučijo upravljati z motornimi vozili in varne vožnje v cestnem prometu ter pridobijo izkušnje, da postanejo varni vozniki. S tega vidika je pomembno dosledno izvajanje strokovnega nadzora Javne agencije Republike Slovenije za varnost prometa v šolah vožnje. Poleg tega je velikega pomena tudi stalno izvajanje aktivnosti za zagotavljanje ustrezne varnostne kulture v prometu. Komisija je ocenila, da kandidati v šoli vožnje v okviru praktičnega dela usposabljanja, ki se izvaja v trajanju najmanj 20 ur, verjetno težko izkusijo vse prometne okoliščine, s katerimi se soočajo kasneje kot vozniki. K temu je komisija dodala, da so današnji starejši vozniki pridobili vozniški izpit pred desetletji, ko niti niso imeli možnosti usposabljanja na avtocesti ali krožnih (semaforiziranih) krožiščih, saj Slovenija tovrstne infrastrukture takrat sploh ni imela, kljub temu so kot odgovorni in usposobljeni vozniki prilagodili obnašanje v prometu glede na zahtevnost prometne infrastrukture. Glede na navedeno je Komisija za lokalno samoupravo in regionalni razvoj sprejela pobudo in jo naslovila na Ministrstvo za infrastrukturo, da naj spremeni in dopolni Pravilnik o vozniškem izpitu na način, da bo zagotovil enako obravnavo vseh krajev, ki izpolnjujejo pogoje za izvajanje praktičnega dela vozniškega izpita za posamezne kategorije motornih vozil, ter ponovno prouči možnost opravljanja praktičnega dela vozniškega izpita za posamezne kategorije motornih vozil v Idriji in Litiji. Komisija je pobudo podala v luči dviga prometne kulture in varnosti ter zniževanja stroškov. Komisija je tudi menila, da ni treba čakati na leto 2023, ko naj bi resorno ministrstvo pripravilo spremembe in dopolnitve Pravilnika o vozniškem izpitu, ampak naj se, glede na izraženo pobudo občin Idrije in Litije ter izpolnjevanje kriterijev, čim prej pristopi k spremembi in dopolnitvi Pravilnika o vozniškem izpitu.