Čebelarji in čebelarke imamo večinoma radi čebelice in z veseljem čebelarimo, razlogi in motivi pa so različni. Pridelava medu za družino je v začetku čebelarjenja eden najosnovnejših ciljev ljubiteljskih, neprofesionalnih čebelarjev.
Ne glede na razlog čebelarjenja, pa lahko le dobro upravljane čebelje družine proizvedejo več, ne le zase, ne le zase in za družino čebelarja, še več naredijo dobro upravljane čebele, uspešni čebelarji pridobijo iz svojih panjev še presežek medu, ki ga lahko namenijo za prodajo.
Seveda je treba tudi v tem primeru med prodati za dobiček. Je prodaja medu zelo težka? Je, za tiste, ki prodaje niso vešči in še nimajo svojega kroga stalnih kupcev. Kakovosten med je lažje prodati.
Upoštevati pa je treba pri prodaji medu zahteve prodajnega posla s praktičnega, pravnega in finančnega vidika. Kadarkoli zamenjamo izdelek za denar, je pomembno upoštevati predpise in pravila. To še posebej velja za izdelek, namenjen prehrani ljudi.
V času točenja, ko zadiši po medu, tej veličastni zlati sladkobi, se zgodi neverjetna reč. Prijatelji in družina, na katere že dlje niste pomislili, se postavljajo v vrsto za prijateljski, družinski ali dobiš-popust.
In hej, do neke zdrave mere je to v redu. Čudovito je deliti svoj medeni zaklad, ki so ga bile čebele pripravljene deliti z nami. Za čebelarja, ki želi nekaj zaslužiti z letino medu, pa je to lahko težava.
Če ne želite podariti ali prodati svojega pridelka pod ceno, je najbolje, da načrt za prodajo pripravite vnaprej. Nekateri čebelarji se odločijo, da napolnijo nekaj majhnih kozarcev, ki jih podarijo ožji družini, prijateljem in zaslužnim sosedom, preostanek pa prodajo po vnaprej določeni ceni.
Izkušnje učijo, da ko enkrat nekomu daš popust, ta nikoli več ne bo pripravljen plačati polne cene za med. Raje bo odšel k drugemu čebelarju in tam kupil med celo po višji ceni, kot ste jo zahtevali vi. Stroški za pridelavo medu pa se vsako leto povečajo – kozarci, nalepke, hrana in zdravila za čebele, panji, čebelarsko orodje in potrošni material, panjska oprema, zaščitna oprema za čebelarjenje in zdravljenje ...
Koliko bi morali kupci plačati za med? Kolikor le lahko dobite – ne, to ni pohlep. Med je vrhunski in povsem naravni pridelek. Vedno se prepričajte, da dobite pošteno tržno vrednost zanj!
Koliko zaračunavajo drugi neprofesionalni čebelarji na vašem območju? Dodajte le malo več in res lepo predstavite svoje kozarce – običajno boste dobili pričakovano plačilo, če imate le dobre marketinške sposobnosti. Kupce pridobimo v prvih nekaj sekundah na oči in nekaj lepih besed, vse kar je več, je nepotreben trud.
Ko pripravljamo kozarce za prodajo medu, ne pozabimo, da je to živilo. Ne glede na morebitne lokalne ali državne predpise morata biti naša točilnica in polnilnica čista in urejena. Domače kuhinje običajno niso dovoljene zaradi nevarnosti navzkrižne kontaminacije.
Upoštevajmo dobre čebelarske in proizvodne prakse. Da, tudi za nekaj tako preprostega, kot je polnjenje kozarcev z medom! To je prav tako pomembno za našo varnost kot varnost naših kupcev. Smernice dobrih higienskih navad v čebelarstvu na načelih sistema HACCP, https://www.czs.si/Upload/files/Smernice_2015.pdf, so v pomoč vsem čebelarjem pri izpolnjevanju zakonskih zahtev pri zagotavljanju varnih in kakovostnih čebeljih pridelkov ter pri zaščiti svojega dela ter potrošnikov. Zakonodaja s področja zagotavljanja živil nam nalaga zagotavljanje varnih čebeljih pridelkov in vodenje določenih evidenc, ki jih vključujejo Smernice.
Zakonsko so predpisane minimalne zahteve oznake medu, https://www.czs.si/Upload/files/Kartica_tisk_ponatis.pdf – ne gre za to, kako lepo bo izgledala nalepka in prelepka na kozarcu z medom, temveč gre za to, ali vsebuje potrebne informacije za kupca in zagotavlja sledljivost.
Med prodajamo po neto teži, pravzaprav po masi v kg – ne po prostornini v litrih.
Za predpakirani med so dovoljena odstopanja dejanskih količin od označenih (deklariranih) količin pri posameznem predpakiranem medu:
1. za pakiranje do 50g: do 6%;
2. za pakiranje večje od 50g do 100g: do 3,5%;
3. za pakiranje večje od 100g do 500g: do 2,5%;
4. za pakiranje večje od 500 g do 1,5%.
Povprečna neto količina 10 naključno izbranih predpakiranj mora ustrezati deklarirani masi izdelka, pri čemer lahko znaša mejna vrednost ± 2.
Več v Pravilniku o medu, https://www.uradni-list.si/glasilo-uradni-list-rs/vsebina/1999-01-1466/pravilnik-o-medu/#II.%C2%A0POSEBNE%C2%A0DOLO%C4%8CBE.
Mali ljubiteljski čebelarji prodamo višek medu na kmetiji ali mestu pridelave in ni potreben vpis v register živilskih obratov, če izpolnjujemo zakonske zahteve. Kako je s prodajo medu in z izdajo računov, pod kakšnimi pogoji lahko prodajamo ter kako in kdaj moramo izstaviti račun in kaj potrebujemo za prodajo: https://czs.si/objave_podrobno_czs/10406.
Ko gre za zahteve glede dovoljenj, plačevanje davkov in zavarovanja – vprašajmo svojega davčnega svetovalca ali strokovnjake teh področij. Če se čebelarjenja lotevamo podjetniško, lahko pričakujemo, da bomo primorani izvajati veliko več papirologije. Kot vsak posel tudi dobiček, ki ga ustvarimo s čebelarstvom, vključuje številne spremenljivke.
Ko je čebelji pridelek v kozarcih in pravilno označen, smo pripravljeni na ustvarjanje dobička. Vendar pa moramo 'dati glas od sebe' in morebitnim kupcem sporočiti, da smo v poslu. Prodaja je mogoča od doma, na stojnici na kmečki tržnici, ali veleprodaja preprodajalcem.
Eden najmanj zahtevnih načinov za prodajo svojega medu je prodaja od doma. Povejmo ljudem, da imamo naprodaj sveže iztočeni letošnji med, in da ga lahko kupijo neposredno od nas na našem domu. To lahko dosežemo z oglaševanjem od ust do ust ali pa na svoje dvorišče postavimo znak za prodajo medu.
Odlično pri tem je, da nam ni treba iti nikamor. Stranke pridejo k nam. Pomanjkljivost pri tem je, da kupci prihajajo k nam ob vseh urah dneva, ob družinskih dogodkih, ko ste odsotni zaradi oskrbe čebel ipd.
Eden od načinov, kako si narediti prodajo na domu prijaznejšo, je stojalo za med s plačilno ključavnico. Zunaj postavimo nekaj kozarcev naenkrat, jasno označene s ceno in kupec vzame kar želi in pusti denar. Seveda pri tej metodi vedno obstaja možnost kraje.
Ne znižujtmo cene drugim lokalnim čebelarjem – samo zaradi prodaje! To povzroča neprijetne občutke in nas nekega dne nepričakovano udari od zadaj. Bodimo dobičkonosni, a prijazni do čebelarjev v lokalnem okolju.
Stojnica na lokalni kmečki tržnici je eden izmed najbolj izpolnjujočih načinov za prodajo medu, podobno tudi kmečke prireditve in razstave. Prevoz težkih škatel na dogodek in z njega zahteva veliko težkega fizičnega dela. Po drugi plati pa vendar osebno spoznamo ljudi, ki uživajo v našem medu in nekateri med njimi postanejo naše redne stranke. Spremljali nas bodo od dogodka do dogodka, in nekateri postanejo dobri prijatelji. Druga prednost je, da so stroški prodaje na tržnici običajno nizki. To pomeni, da ni treba veliko prodati, da bi povrnili stroške dogodka. Stojnica za prodajo medu naj bo očem privlačna, kozarce razporedimo na prijeten način. Želimo pritegniti pozornost strank, ki hodijo mimo. Cene morajo biti jasno označene – nekatere stranke sramežljivo vprašajo za ceno.
Obiščimo tržnice na svojem območju in preverimo, ali so tam naprodaj lokalni pridelki. Pogovorimo se z upraviteljem tržnice in mu povejmo o svojih pridelkih.
Trgovine z zdravo hrano so dober vir za ponudbo našega naravnega čebeljega pridelka.
Veleprodaja na debelo ima nekaj resnih prednosti. V mnogih primerih lahko odprodamo ves med naenkrat in imamo denar pri roki. Slaba stran veleprodaje je, da običajno ne dobimo niti približno toliko denarja po kozarcu, kot bi ga dobili, če bi sami prodajali na tržnici ali na kmetiji. Treba je upoštevati še pogoste zahteve veleprodajnih kupcev, da imamo urejeno zavarovanje odgovornosti, preden bodo odkupili pridelek. Strošek tega je treba vračunati v veleprodajno ceno.
Priznajmo si, čebelarstvo ni poceni podvig!
Ne glede na to, kako zelo uživamo v svojih čebelah – to stane. Nič ne škodi, če se del teh stroškov povrne s prodajo presežka čebeljih pridelkov. S pomočjo preračuna povprečne cene medu v regiji in stroškov čebelarstva določimo pošteno, donosno ceno in jo uresničimo!
Aug 23, 2022