Članek

Fantomske vabe

Fantomske rožice in izbira

Fantomske vabe so trgovski prijem: trgovec oglašuje izdelek po nenavadno nizki ceni, vendar – nenavadno? - izdelka ni naprodaj. Kupec seveda kupi drug izdelek, trgovec uporabi fantomsko vabo kot vzpodbudo za nakup določenih izdelkov.

Objavljeno Dec 16, 2023

Raziskave v Avstraliji so pokazale, da fantomske vabe vplivajo na živali, vključno z mačkami, azijskimi čebelami in opicami. Vendar pa ni vse preprosto. Fantomske vabe lahko očitno povzročijo, da valabiji porabijo več časa za raziskovanje vseh razpoložljivih možnosti hrane, vendar vabe ne spodbujajo njihovih odločitev.

Medonosne čebele (Apis mellifera) so pomembne opraševalke kmetijskih pridelkov po vsem svetu. Čebele obiskujejo rože, da naberejo nektar in cvetni prah, ki jim zagotavlja ogljikove hidrate in beljakovine. Pri tem procesu tudi oprašijo rastline, kar je bistveno za razmnoževanje rastlin. Preizkušanje učinkov fantomske vabe nam lahko pomaga razumeti, zakaj se živali odločajo za določene stvari. To ima lahko koristi za kmetijstvo, ohranjanje in celo zatiranje škodljivcev.

Vendar vse rože ne zagotavljajo čebelam nektarja: nekatere so pravzaprav fantomske vabe. Rože, ki so bile prej bogate z nektarjem, ga morda nimajo več, bodisi zato, ker so ga druge žuželke že nabrale, bodisi zaradi variacije v proizvodnji nektarja čez dan. Nekatere rože sploh nikoli ne vsebujejo veliko nektarja, ampak pritegnejo opraševalce tako, da so podobne tistim rožam, ki imajo več nektarja.

Avstralski raziskovalci so preizkusili, ali zahodne medonosne čebele padajo na fantomske vabe. Namesto pravih rož so uporabili umetne rože iz kaširanega papirja, v sredini katerega je cev z nektarjem. Da bi ustvarili različne "vrednosti" cvetov, so prilagodili kakovost nektarja cvetov s povečanjem vsebnosti sladkorja v nektarju. Prilagodili so tudi dostopnost nektarja tako, da smo čebele prisilili, da lezejo po ceveh, da pridejo do njega. Kratke cevi so bile "lahek dostop"; zaradi daljših cevi so bile rože "težko dostopne".

Nato so čebele naučili letati v škatlo z umetnimi cvetovi: do prvega cveta je bilo čebelam lahko dostopati, vendar je imel nizko kakovost nektarja; drugi cvet je imel visokokakovosten nektar, vendar je bil težko dostopen, in tretji cvet je imel lahek dostop in veliko bolj kakovosten nektar kot druga dva cveta. Ni presenetljivo, da so čebele hitro izbrale cvet številka tri. Da bi ugotovili, ali je na čebele vplival učinek fantomske vabe, so jim dali enako možnost izbire med tremi cvetovi, le da v enostavnem in visokokakovostnem cvetu ni bilo nektarja.

Za razliko od ljudi, ki bi verjetno izbrali katero koli razpoložljivo možnost, ki je najbolj podobna praznemu cvetu, se čebele po srečanju z »razprodanim« praznim cvetom niso odločile na predvidljiv način. To nakazuje, da vsaj v tem primeru niso bile dovzetne za fantomske vabe.

Namesto tega so čebele, ko so naletele na prazen cvet fantomske vabe, pustile vse tri cvetove pri miru. To je v nasprotju z ljudmi, pri katerih predmeti, ki niso na voljo, pogosto ustvarjajo občutek nujnosti, zaradi česar je večja verjetnost, da bodo porabili denar za druge predmete.

Obnašanje čebel je podobno, kot da bi človek odkril, da je njegov najljubši sladoled razprodan in namesto da bi kupil sladoled z drugim najljubšim okusom, zapusti trgovino brez sladoleda.

Čebele so se v prisotnosti praznega cveta bolj premikale med vsemi tremi cvetovi, verjetno zato, ker so pričakovale, da se bo prazen cvet sčasoma ponovno napolnil. Rastline, ki jih oprašujejo žuželke, se za razmnoževanje zanašajo na žuželke, da prenašajo cvetni prah s cveta na cvet, zato lahko prazni cvetovi koristijo bližnjim rožam s povečanjem gibanja opraševalcev, kar posledično poveča gibanje cvetnega prahu – vendar le, če se dovolj dolgo povešajo okoli cvetov.

Avtorji raziskave: C. Forster, E. Middleton in T. Latty iz avstralskih raziskovalnih inštitucij.
V Avstraliji je čebelarska industrija vredna 14 milijard avstralskih dolarjev na leto v proizvodnji medu in storitvah opraševanja.

Fantomske vabe so trgovski prijem: trgovec oglašuje izdelek po nenavadno nizki ceni, vendar – nenavadno? - izdelka ni naprodaj. Kupec seveda kupi drug izdelek, trgovec uporabi fantomsko vabo kot vzpodbudo za nakup določenih izdelkov, ljudje pač naredimo zelo predvidljivo drugo izbiro, če predmeta, ki ga želimo, ni na polici. Nenavadno pri fantomski vabi je dejstvo, da vpliva na izbiro nekaj, kar ne obstaja … Čebele pa ne bodo sprejele druge najboljše izbire!

#Medoviterastline #fantomskavaba #izbira #raziskava