Članek
Ep o Gilgamešu
Objavljeno Sep 05, 2017

Književnost Mezopotamije in Babilona je bila zelo bogata: Iz tega obdobja izhajajo velika književna dela epi , legende,miti, himne bogov, basni ,pripovedke in vsekakor eden izmed najlepših epov je EP O GILGAMEŠU za razliko od juakov iz grške in keltske mitologije, je junak iz tega EP-a zgodovinska osebnost kralj ki je vladal Sumerski državi - območju Urukom , približno 2700 p.n. š. Pravijo da je Ep nastajal okoli leta 1700 leta p.n.št. nekateri dela pa naj bi nastajali še mnogo prej.Predvidevajo pa tudi da bi naj celoten EP nastal že mnogo mnogo prej.EP je napisan v Babilonskem jeziku" akkadianu" in je zapisan na 12 ploščah.Plošče imenujejo svojega avtorja kot  Sin-Leqi-Unninni, kar pomeni : Bog meseca, sprejmi mojo molitev Ep je bil dolgo časa pozabljen dokler ga ni anleški popotnik Austen Henry Layard, leta1839. izkopal ter tudi  več od 25.000 glinenih plošč iz ruševin Ninive. Ko  ga je George Smith prevedel in sicer enajst plošč Epa o Gilgamešu je izval veliko senzacijo,razlog za to je bil opisan potop in reševanje, tistemu, ki ga opisuje BIBLIJA.

Zanimivo je, da se ime GILGAMEŠ prevaja oziroma pomeni "Oče-junak" ali "Stari oče- junak" Enkidu pa po ninivski verziji  ni prijatelj in soborec Gilgamešu ampak njegov služabnik.Pomen njegovega imena se tolmači tudi kot gospodar močvirij, kanalov in tudi kot bitje boga Ea (Enkija) .

 

Ep o Gilgamešu

Gilgameš je mogočen, pravičen in moder kralj Uruka. Nihče se ne more meriti z njim po pogumu, saj leve grabi za grivo in jih prebada s sulico, z lokom in puščico pa lovi divjega bika. Dve tretjini je bog in le eno tretjino človek. Je pastir in varuh svojega ljudstva. Je tudi velik graditelj Uruka, njegovo obzidje pa skupaj s svojim ljudstvom gradi dan in noč.

Sčasoma je postala njegova vladavina za ljudi pretežko breme, ker je od njih zahteval isto kot tudi od samega sebe, tj. popolnost v dejanjih in največjo pravičnost, čemur seveda niso bili kos. Ljudje se potožili bogovom in jih prosili, da v Gilgameševo srce vsadijo drugačne težnje, ki ga bodo prevzele. Njihove prošnje je uslišal veliki Anu, bog neba, in boginji stvarnici Aruru ukazal, naj iz gline naredi njemu podobnega junaka – velikega bojevnika Engiduja.

V tem času je imel Gilgameš nenavadne sanje, v katerih so mu bogovi napovedali, da bo kmalu dobil prijatelja, dvojnika, ki ga bo nenehno spremljal. V enih od teh sanj je v Uruk z neba padla dvojna sekira, okoli katere so se zbrali ljudje in jo začeli občudovati. Ta sekira se je nato spremenila v Engiduja, svetlečega se dvojnika, s katerim se je Gilgameš moral boriti. V sanjah ga je premagal in po tej zmagi sta postala neločljiva tovariša v pustolovščinah, ki so sledile.

Engidu je bil sprva divji, z dlakami poraščen človek, podoben zlemu gorskemu duhu. Ni poznal ljudi, družil pa se je le z živalmi. Lovcu Tsaidu ni dovolil loviti divjadi, zato se je ta pritožil svojemu vladarju Gilgamešu. Gilgameš je ukazal, naj k Engiduju pripeljejo prelepo devico Ukhat, eno od svečenic boginje Ištar. Z njo je Engidu preživel sedem dni in noči v ljubezenskem objemu, nakar so se mu živali začele izogibati.

Ukhat ga je odpeljala v Uruk, kjer je izzval Gilgameša na dvoboj, v katerem ga je Gilgameš premagal. Vendar je Gilgameš, namesto da bi svojega nasprotnika ponižal, Engiduja sprejel kot prijatelja. Odtlej sta postala neločljiva in skupaj sta se podala v svet novim pustolovščinam naproti.

Na teh potovanjih sta opravila mnogo junaških dejanj. V nekem boju sta ubila grozovitega velikana Humbabo, varuha cedrovega gozda, ki vodi do prebivališča bogov. Humbaba se je zameril bogovom, ker je brez njihovega dovoljenja ubil vsakogar, ki se je približal gozdu. Bil je tako zloben, da je že samo pri omembi njegovega imena med ljudmi zavladala velika groza. Ta boj je poleg Gilgameševega iskanja nesmrtnosti osrednja tema epa.

Po zmagi je prelepa boginja Ištar vabila Gilgameša v svojo palačo in mu ponujala svojo ljubezen, brezmejne užitke in vse zemeljske dobrine. Gilgameš je vse ponujeno zavrnil, saj se je zavedal, da je to le slepilo. Ištar je zavrnitev razbesnela, zato je od svojega očeta Anuja zahtevala, da ustvari nebeškega bika in ga pošlje nad Gilgameša. Nebeški bik se je pognal v dir proti mestnemu obzidju, pohodil vse pred seboj in v dveh požirkih spil reko Evfrat. Toda Gilgameš ga je z Engidujevo pomočjo vseeno premagal in bikove rogove odnesel v svetišče svojega boga zaščitnika Lugalmarade.

Neko noč se je Engiduju sanjalo nekaj, kar ga je navdalo s črnimi slutnjami. Medtem ko je govoril Gilgamešu, se je pojavila Irkalla, boginja podzemnega sveta, in ga odpeljala v podzemlje. V sanjah je k vladarici pristopil pisar Belit-Šeri s knjigo imen tistih, ki naj bi odšli v podzemni svet, in jih začel prebirati. Med prebranimi imeni je bilo tudi njegovo.

Že med pripovedovanjem sanj je Engiduja začela tresti vročica in ga napadla težka bolezen. Dvanajst dni je ležal v blodnjah in ves ta čas je Gilgameš skrbel zanj. V trenutku, ko je Engidu umrl, je Gilgameš sprva pomislil, da je njegov prijatelj padel v globok spanec, zaradi katerega se ni mogel gibati, čutiti, poslušati in govoriti … Ko pa je dojel, kaj se je zgodilo, je ves obupan šest dni in noči objokoval svojega prijatelja. Sedmega dne ga je pokopal in zapustil Uruk. Taval je po hribih in dolinah ter premišljeval o Engidujevi smrti. Spraševal se je, ali bo tudi sam umrl, ali se bo enako zgodilo tudi z njegovim telesom, ali bo prišel trenutek, ko mu roke ne bodo več služile, ko njegove oči ne bodo več videle, ušesa slišala, usta govorila, ko se bo njegovo telo spremenilo v prah …? Ali čaka enaka usoda vse ljudi?

Takrat se je odločil, da bo svojega prijatelja pripeljal nazaj iz podzemnega sveta inMedtem ko je plul po Šamašovih morjih, so mu preroški glasovi govorili, naj poišče Utnapištima, tistega, ki so mu bogovi podarili nesmrtnost. Šel je mimo ljudi - škorpijonov, grozljivih in strašnih varuhov dolge in temačne soteske, ki je vodila skozi kraje brez sonca in zvezd, kraje groze, vse do vrta bogov. Tu se ga je bog Sonca Šamaš usmilil in ga napotil k Siduri Sabituji, modri ženski z nebeške gore, ki varuje drevo življenja. Ta ga je odvrnila od nadaljnjega iskanja nesmrtnosti, kajti slednja pripada le bogovom. Gilgamešu je svetovala naj preneha iskati nesmrtnost in raje uživa življenje vse do njegovega izteka. Gilgameš nasveta ni sprejel, temveč jo je prosil, naj mu pokaže pot čez "vode smrti", da bi lahko prišel do Utnapištima.

Po težkih preizkušnjah je naposled le prispel do Utnapištima, ki mu je povedal, da so ga bogovi nagradili z nesmrtnostjo, ker jih je ubogal in v čudežni barki rešil pred potopom predstavnike vseh živih bitij, tudi človeka. Prav tako mu je razkril skrivnost nesmrtnosti. Dejal mu je, da na dnu svetovnega oceana raste čudežna zel, tisti, ki jo zaužije, pa pridobi večno mladost. Utnapištim je prav tako odvračal Gilgameša od iskanja nesmrtnosti in mu pojasnil, da ima vse človeško svoj konec, kajti človek je zaznamovan s pečatom smrti pridobil lastno nesmrtnost.

Gilgameš kljub temu ni odnehal in je s pomočjo Uršanabija, Utnapištimovega čolnarja, prišel do globokega oceana. Na noge je zavezal težke kamne in se spustil čisto do dna. Našel je zel večnega življenja in se odpravil nazaj proti Uruku, da bi ljudem prinesel nesmrtnost. Po dolgi in težavni plovbi je naposled le zagledal kopno in se odločil, da si bo končno malo odpočil. Medtem, ko se je Gilgameš kopal v majhnem, bistrem jezeru, je neka kača zaznala vonj bilke nesmrtnosti in jo ukradla.

 Gilgameš se je poln žalosti in obupa vrnil v Uruk. Poskušal mu je vladati, vendar sta ga še zmeraj preganjala Engidujeva smrt in neuspešno iskanje večnega življenja. Odločil se je, da se bo spustil v podzemni svet, cesarstvo Irkalle, da bi poiskal Engiduja in spoznal smrt. Preslišal je nasvete svojih najvišjih svečenikov in prekršil zakone boga mrtvih. Prijatelja ni več mogel rešiti in bogovi so mu omogočili samo kratko srečanje z njegovo senco, ki je nato za vedno izginila.

Po babilonski različici mita so bogovi Gilgamešu podarili nesmrtnost. Nekaj časa je srečno živel, toda kasneje je uvidel, da so se ljudje, ki jih je imel rad, postarali in umrli, da so se njegova najljubša drevesa posušila, reke so izginjale, mesto Uruk pa se je spremenilo v prah.Vse se je spreminjalo – razen njega.


				 engidu in gilgameš

(vir: internet)

haapy yack - oprosti za zamudo v odgovoru ;) odličen kometar - navdušena - hvala ! :)

Radmila in Abram - hvala za vajin poučen dodatek :)

Nekateri menijo, da je zgodba v Bibliji o Noetovi barki le kopija opisa potopa v Epu o Gilgamešu. Vendar temu ni tako, saj ima Noetova barka (za razliko od Utnapištimove) idealne dimenzije za uspešno plovbo po visokih valovih potopnih voda. V Epu o Gilgamešu in Atrahasis pa je opisana kocka, ki ne more pluti po morju. Ker je bilo potopov v zgodovini več, menim, da Biblijska zgodba o Noetu opisuje veliki potop pred 12.000 leti, babilonski ep pa verjetno opisuje potop Črnega morja pred 7.600 leti, ki je prizadel tudi Mezopotamijo. Genetske raziskave so namreč pokazale, da je Noe živel pred 12.000 leti ( ko naj bi se potopila Atlantida) Abram......tudi Gautama Budha je v Lotos sutri napisal: vaša hiša se podira in je polna nesnage in mrčesa. Zato, otroci moji, jo zapustite in se rešite.

gabrijel-čić Vtikaš se v zadeve,ki so ti popolnoma tuje. To se opazi iz tvojih komentarjev. Ne bodi sodnik,ker to nisi. Sprijazni se z dejstvom,da ti te zadeve niso gensko položene v zibelko. Ti uživaj v prani še naslednjih 100 let.Ko boš postal posušena mumija boš lahko tako hranil svoj genski material za vsaj par tisoč let in v taki obliki čakal na morebitno vstajenje..Mogoče boš za koga zanimivil. ;)** hec!

EA je naročil Utnapištimu : Podri svojo hišo,sovraži premoženje, reši življenje,pobrigaj se za življenje.Zgradi ladjo,da rešiš življenje..pred vesoljnim potopom- 11ploščica Epa o Gilgamešu.Zapisa iz 11 ploščice nihče v resnici ne razume.da pa bi kdo uresničeval naročilo EA Utnapištimu pa nikomur niti na kraj pameti ne pride. Lp :)***