Manipulacija, nezavedno, psihoanaliza - 1. del

Objavil/a Roman Vodeb, dne 2013-11-21 ob 14:35:36

MARIBORSKI ŠTUDENTI PSIHOLOGIJE SO ME NAPROSILI, DA NAPIŠEM NEKAJ O MANIPULACIJI (SKOZI PSIHOANALIZO) ZA NJIHOVO REVIJO PSIHOLOŠKI INKUBATOR. IN KO SEM SE ZANJE (BREZPLAČNO) POTRUDIL, SO ME CENZURIRALI. IN ... EVO, TULE - NECENZURIRANO (1. DEL):

Manipulacija pomeni nekakšno upravljanje in manevriranje z ljudmi – ne da bi si le-ti tega zavedali. Ljudje s katerimi se upravlja, se z njimi manevrira, so nekakšne marionete v rokah drugih, manipulatorjev. Zmanipulirani ljudje so prelisičeni na ta ali oni način – neposredno (s triki oziroma ukanami/zvijačami), ali pa posredno (skozi to ali ono ideologijo). In ljudje so vselej (z)manipulirani – to je pač sestavin (inherentni) del njihov narave duševnega funkcioniranja.

Če bi Freud neposredno pisal o manipulaciji z ljudmi, bi verjetno nastala najdebelejša knjiga, kar jih je napisal. Na srečo, ali pa na žalost, se Freud z manipulacijo (skozi psihoanalizo) ni ukvarjal. V njegovem času ni bila razvita niti (parlamentarna) demokracija niti (tržni) kapitalizem kakršnega poznamo danes. Paradigma monarhičnega vladanja in (autokratskega) upravljanja z državo oziroma z ljudmi ima druge zakonitosti in značilnosti – večinoma so vezane na transfer – kot parlamentarna demokracija. V Freudovem času tudi tržni kapitalizem še ni bil razvit do stopnje neusmiljenega manipuliranja s potrošnikom. V njegovem času oziroma proti koncu njegovega življenja se je patološki potrošnik, kakršnega poznamo danes, šele rojeval.

 http://www.publishwall.si/roman.vodeb/photos/photo/23729

Pametni Edy in »glupi«[1] Jack

V to kislo in hkrati sočno jabolko – torej v patološko potrošništvo – je ugriznil šele Freudov (»dvojni«) nečak Edward Bernays (1891-1995), ki se mu je sprva zgolj »malo (divje, nedeljsko) sanjalo« o psihoanalizi. In ravno psihoanaliza s svojimi koncepti lahko resnično največ pove o manipulaciji z ljudmi. Bernays se je pri svoji aplikaciji psihoanalize na manipulacijo z ljudmi (sprva) osredotočal na oglaševanje različni proizvodov, pozneje pa so njegova znanja in ideje hitro prešle na področje politike, torej na »upravljanje« z ljudmi (javnostjo) za potrebe politike oziroma za pridobivanje (in/ali ohranjanje) moči in oblasti, nadvlade, tudi v mednarodnem kontekstu. Bernays se je – zato, da se je v svojih manipulativnih prijemih bolj znašel (beri: z marketinškimi zvijačami/triki/ukanami prelisičil ljudi, torej potrošnike) – moral sprva obračati na malce bolj podkovane psihoanalitike. Abraham A. Brill je bil v resnici tisti, ki je Bernaysu »prišepnil«, da je cigareta simbol penisa, torej možatosti in moške moči. In šele s tem interpretativnim psihoanalitičnim namigom se je Bernays znašel, pri oglaševalski (reklamni, propagandni) kampanji za ameriško tobačno industrijo (American Tobacco Company). Pri svoji prvi manipulaciji s kupci cigaret (z aktualnimi in potencialnimi kadilci) je računal na nekaj temeljnih fenomenov oziroma konceptov, ki jih je v psihološko oziroma psihoanalitično stroko plasiral njegov stric, oče psihoanalize, Sigmund Freud.

Manipulacija – bodisi skrbno načrtovana, ali pa tiho pričakovana, pa tudi nehotna in spontana – temelji na nekaterih (psihoanalitičnih) izhodiščih oziroma (teoretskih) dejstvih:

  • Človeka obvladuje nezavedno; nezavedno je središče človekove duševnosti,
  • Temeljni atribut človekovega nezavednega (podzavesti) je nezavedna želja,
  • Vzroki zavestne želje oziroma hotenja so vselej nezavedni,
  • Človek je v osnovi (načeloma) sugestibilno bitje; voditi se pusti neki avtoriteti, morda zgolj ideji – ki ga vodi/usmerja, ga »vleče za nos«, z njim manipulira/upravlja (na da bi se, s pozicije zavesti, tega zavedal),
  • Človeka obvladuje načelo ugodja (uživanja), katerega temelji/fundamentalni atribut je seksualnost (tako latentna, kot manifestna – torej seksualnost je mišljenja v zelo širokem smislu, kot tudi v ožjem smislu),
  • Ekvivalent načela ugodja je denar, ki je hkrati analni in tudi falični atribut – denar je po eni strani tako simbol prvega otrokovega darila – njegovega izločka (dreka) –, kot tudi simbol (moškega) penisa,
  • Inherentni del paradigme manipulirana z ljudmi je pogosto – v nekaterih kontekstih –znameniti transfer, ki ga je Freud vpeljal pri razumevanju psihoterapevtske prakse; včasih je prav zaradi transferja (pre)lisičenjr oziroma (z)manipulirano upravljanje z ljudmi sploh mogoče,
  • V manipulativne praks pa je vtkana še želja kot (vselej, na nek način) »želja (intrapsihičnega) Drugega«;

Olepševalni izraz za raznorazne manipulativne prijeme (zvijače, trike, ukane, (pre)lisičenja, »prefilmavanja«, »vlečenja za nos«, »pranje možganov« …) je »odnos(i) z javnostjo«. Po domače povedano se je Bernays ukvarjal z vprašanjem/idejo: kako prelisičiti ljudi, kako jih ukaniti, jim »oprati možgane«, da sprejmejo neko vsiljeno (politično) idejo/mnenje ali pa, kako kupiti oziroma prodati proizvod, četudi ga kupci ne rabijo, le proizvajalec/trgovec (kapitalist) ga bi strašansko rad prodal in s prodajo zaslužil. Pri manipulaciji oziroma pri (marionetnem) upravljanju/»rokovanju« z ljudmi oziroma z javnostjo (z maso ljudi) gre torej vselej za aplikacijo določenih »prijemov« oziroma trikov/ukan/zvijač. In Edward Bernays se je v svojem poslu (in teoriji) dobro znašel – zahvaljujoč svojemu stricu Sigmundu Freudu in/oziroma psihoanalizi. Če se človek hoče iz knjig naučiti veščin manipulativnega upravljanja z ljudmi naj si prebere obe Bernaysovi knjigi Oglaševanje (Propaganda, 1928) in Odnosi z javnostjo (Public relations, 1945) ter esej Veščina soglašanja/strinjanja  oziroma Inženiring konsenza/ (Engineering of consent, 1947). Z istim naslovom je leta 1955 izšla še knjiga več avtorjev. Bernays je bil zagotovo mojster manipulacije z ljudmi, kar pa ne pomeni, da je vedel za vso teoretsko ozadje svojih idej, svojega »feelinga« oziroma intuitivnega (nezavednega) občutka – seveda je tukaj pomembna še ena malenkost: bil je dovolj »pokvarjen«, da se mu je manipulacija z ljudmi zdela moralno sprejemljiva – hkrati pa je bil še precej narcističen, saj je bil obseden s častjo in slavo, ki mu jo je prinašala njegova sposobnost/veščina manipuliranja z ljudmi.

Ravno v tem oziroma s tem moralnim kontekstom imamo nekateri, ki imamo psihoanalitična znanja s katerimi je mogoče (z)manipulirati množice, probleme in zadržke. Ne zdi se nam – vsaj meni ne – moralno sprejemljivo, da bi ljudi (na vsak način, načrtno in ciljno) prepričali, bolje rečeno prelisičili (»nadmudrili«, jih »prefilmali« z raznimi triki, ukanami, zvijačami, jim t. r. »oprali možgane«), z njimi manipulirali – pod pretvezo, da gre za (klasično) »politično komuniciranje« oziroma za »sodobne tržne/marketinške pristope«.

Čeprav: sedanja družbeno politična kriza in/oziroma gospodarska recesija terja od vseh nas – še posebno tistih, ki imamo »posebna« znanja/veščine –, da tiste bogataše, ki imajo v bankah denar (kapital, nepremičninsko imovino), pripravimo do tega – četudi s triki iz registra manipulacije in »v imenu dobrega/dobrote/etike« –, da bi ta denar začel zapravljati, da bi le-ta  (kapital) zopet začel krožiti. Znanja – beri: veščine manipulacije – torej obstajajo, le nekdo (iz politike, države/Vlade) se mora obrniti na tiste, ki imamo ta znanja.

 

Ko ovce ne vedo koga v resnici volijo, niti zakaj – primer Peter Bossman

Po drugi strani se največ načrtne manipulacije dogajajo ravno v politiki – v obliki političnega marketinga, torej prepričevanja oziroma nagovarjanju (potencialnih) volivcev. Da je na zadnjih županskih volitvah v Piranu (l. 2010) zmagal črnopolti kandidat Peter Bossman (rojen v Afriki/Gani), zagotovo ni posledica odličnosti kandidata (stranke SD), pač pa prefinjene, da ne rečemo, v številnih kontekstih, dovršene (pred)volilne kampanje – beri: spretnega prepričevanja volivcev naj volijo Bossmana. Kampanjo je koncipiral strateg/ideolog – tudi sam član stranke SD – Sebastjan Jeretič, ob asistenci Igorja Vlačiča. Koliko atributov oziroma primesi takšne ali drugačne manipulacije je imela dotična kampanja, je nemogoče (do)reči, ker niso povsem znani vsi detajle aplikacije vseh kampanjskih pristopov in/oziroma prijemov. Na tej točki diskurza moramo seveda odmisliti, ali je (bilo) (kakršnokoli) kampanjsko manipuliranje in indoktriniranje z idejo, da je Bossman najboljši/najprimernejši županski kandidat, »dobro« ali »slabo« – ker: pojem »dobrega« in »slabega« je vselej subjektivna, torej (hkrati) relativna kategorija.

Ker mi osebno srce bije na levi in ker je bil Bossman kandidat ene od levih strank (SD), bo »kritika« oziroma analiza takratnega političnega oglaševanja (skozi optiko manipulacije) toliko bolj legitimna. Številni novinarji in politični analitiki so takrat hvalil Bossmanovo kampanjo kot odlično, eno najboljših. Ugledni univerzitetni profesor dr. Vlado Miheljak, sicer psiholog in psihoanalitično dobro podkovan, je bil – in je zagotovo še vedno – »prepričan, da bi elementi kampanje, če bi jo vodili za kakšno veliko politično osebnost v veliki državi, šli v literaturo kot zgled dobre kampanje, ki iz kandidata izvleče najboljše.« Podoben superlativni kontekst je v svojih komentarjih ubral tudi Miheljakov FDV-jevski kolega dr. Miha Kline. Delov novinar Boris Šuligoj je o prejšnjem piranskem županu, Bossmanovem protikandidatu, dejal, da »niti pomislil ni, da obstaja morda kakšna disciplina, na primer politično oglaševanje, v kateri so mojstri svetlobna leta pred njim.« Biti pred »nekom svetlobna leta«, in to v političnem oglaševanju, bi v resnici pomenilo biti zverziran v »pristopu« k volivcem oziroma v manipulaciji z njimi. In v kampanji so – kot so si bili enotni domala vsi komentatorji, politični analitiki in novinarji – »pri nagovarjanju volivk in volivcev uporabili veliko novih in učinkovitih pristopov.« (Slavica Tucakov, 2012)[2] Z mojega oziroma psihoanalitičnega vidika bi bilo mogoče reči, da bi bilo (v bistvu) mogoče govoriti o učinkoviti manipulaciji z volivci.

Manipulacije je pač širok pojem, ki zajema različne derivati in pristope oziroma prijeme v političnem marketingu. V register manipulacije sodijo – ob realnih – tudi različen lažne in (pre)drzne obljube, ki jih domala vsi kandidati za to ali ono politično funkcijo uporabljajo zato, da bi bili izvoljeni. Preprosto rečeno: lažejo oziroma si izmišljujejo stvari, za katere že v naprej vedo, da jih (verjetno) nikoli ne bodo realizirali. Prazno obljubljanje se seveda obrestuje, če vemo, kako naivni so (lahko nekateri) volivci. V teme kontekstu bi bilo povsem legitimno in »sočno« vpeljati dikcijo o »učinkovitem manipuliranju z (vodljivimi) ovcami«. Posmehljivo in generalno načelo, ki v paradigmi demokratičnih volitev še kako drži se glasi: »Ovcam je treba z učinkovito indoktrinacijo skozi različne trike, (pre)lisičenja, ukane (obljube, laži) oprati možgane z ide(olog)jo« – v piranskem primeru je bilo treba volivcem pač »na vsak način« dopovedati, da je Peter Bossman odličen/najboljši kandidat za župana. Ob vsem tem (strokovnem) hvaljenju – predvsem levo-pristranskih novinarjev, komentatorjev in političnih analitikov – bi se pikra pripomba lahko glasila: »Le kako naj bi bila Bossmanova kampanja grajana, če je pa kandidat zmagal?!«

Moja osebna, pa vendarle strokovno (psihoanalitično, teoretsko) legitimna pripomba, da je (morda) bila Bossmanova kampanja zgolj in samo »dovolj dobra«; v ozadju pa so se (morda/verejtno/zagotovo) skrivali nekateri drugi fenomeni, zaradi katerih je Bossman zmagal. Recimo: piranska SD-esovska (»rdeča«) volilna klientela se obnaša kot izjemno homogena, »zavedna«, falična (tekmovalna) in zato nepremagljiva – kar pomeni, da »ve« oziroma se prepoznava kot najmočnejša, ruši in premaguje vse pred seboj, četudi s (črn(opolt)im) kandidatom Bossmanom ... Nadalje: kot črn(opolt)i »afriški prišlek« je Bossman na Pirančane/volivce deloval kot mana, torej kot »mašilo v manku smisla«, kot se reče v antropologiji. Tisto »več«, kar je Pirančanom/volivcem (doslej) manjkalo, je bilo »nekaj« (drugega, drugačnega – v obliki črnega, dobesedno »za-morskega«, afiriškega), nekaj, kar bi lahko označili kot mana, kot »mašilo v manku smisla«. Bossmanova radikalna drugost/drugačnost – v obliki črne polti, tujosti in (afriške) »za-morskosti« – je na Pirančane/volivce delovala manično oziroma mansko (beri: navezujoč se na mano). Če se rešitev za Pirančane – beri: boljše življenje – nekje (že) skriva, je to zagotovo onstran nečesa, za pri-morce je najprikladneje reči, da onstran morja, torej »za morjem«, in Bossman je (bil) dejansko za-morec. Kot tak je volivce zadel posredno, na svojstven (nezaveden) način – zaradi efekta mane. Povsem mogoče in legitimno je reči, da je pri Bossmanovi izvolitvi šlo za povsem druge mehanizme, povezane z nezavednim (volivcev). Ta nezavedni in svojevrstno manipulativni kontekst bi lahko razložila kvečjemu psihoanaliza (v povezavi z antropologijo). Torej: piranski volivci so sicer bili na nek način zmanipulirani – in to precej bolj zapleteno, na povsem drug način in preko druge logike, kot so jo zaznavali in predvidevali konceptualni snovalci (ideologi) Bossmanove kampanje. Tovrstna manipulacija je tako zapletena – že zato, ker je spontana in nenačrtovana (vsaj ne na tak način kot se je zgodila) – da jo je potrebno vsaj omeniti, če se je že razložiti ne da povsem detajlno.

Ob tem je treba pikro in malce retorično reči, da piranski volivci v bistvu sploh niso vedeli koga so volili in zakaj so ga volili.[3] Zgroženost priznanega zamejskega akademika Borisa Pahorja se je ob Bossmanovi izvolitvi pač glasila: »Toliko smo dali za tisti košček zemlje, zdaj pa imaš črnega župana. Moj Bog, kje je tu narodna zavest? Nič proti temu, da je temnopolt. A če so že izvolili Neslovenca, bi kvečjemu morali izvoliti člana italijanske skupnosti, ki tam živi. To, da daš tujca za župana, je slab znak.«[4]

Triki z megalomanskimi obljubami so sicer ceneni, a učinkoviti – odvisno sicer od tega, kdo obljube izreka: če jih izreka avtoriteta, torej »subjekt, za katerega se predpostavlja, da ve/zna/zmore«, so obljube – gre pa vselej za obljube ugodja (užitka) – učinkovite. Če kandidat nima statusa avtoritete, ukana z obljubami ne zaleže. Takrat so prikladni drugi manipulativni triki/ukane oziroma pristopi – npr. s (posrednim mini) podkupovanjem. Mnogi županski ali poslanski kandidati pri nas kuhajo golaž ali pa delijo kranjske klobase (in kuhano vino, žganje, čaj, medico …) in kakšen priročne drobnarije – ovce je pač treba »pitati« z ugodjem, bodisi z materialnimi ali pa z obljubami (ugodja). V bolj prefinjenih kampanjah so manipulativni prijemi subtilnejše narave. Sebastajn Jeretič se je v Piranu – za Bossmana – domislil (le) nekaterih; zagotovo pa obstaja še kopica predrznejših (čistih) manipulacij, večinoma iz registra t. i. sublimnega oziroma nezavednega oglaševanja, ki se bolj kot v političnem marketingu prakticira v potrošniškem oglaševanju proizvodov za praktično uporabo. Sem pa nekoč že zapisal: »Nezavedno oglaševanje je v našem političnem marketingu bolj slučajni (nezavedni) spodrsljaj, kot pa premišljena poteza oglaševalskih kreativcev. Teh 'spodrslajev' pa niti ni tako malo, toda redki jih opazimo.«[5]

 

Primer Borut Pahor

Na zadnjih predsedniških volitvah (l. 2012) se je na prestol predsednika države zavihtel Borut Pahor, in to s »poceni«, da ne rečemo cenenimi triki/zvijačami/ukanami – torej ravno na račun manipulacije z ljudmi/volivci (po načelu: »Ljudje so glupi – treba jih je prelisičiti!«).[6]

Skrajno perverzno – torej moralno pokvarjeno, ampak to je sestavni/inherentni del demokracije – je, da svetovalci v (pred)volilnih kampanjah računajo ravno na »glupost« naroda, torej volilnega telesa. Zmaga tisti, ki je bolje in spretneje jemal v zakup »glupost« volivcev, vodljivih ovc. Pahor se je v svoji (pred)volilni kampanji najbolj vživel v svojo vloga, torej v igro/igranje, ljudskega človeka – kar pomeni, da verjetno/morda sam niti vedel ni, kako v resnici spretno manipulira z ljudmi; in (zmanipulirani) ljudje so ga potem tudi res volili. Njegovi svetovalci so seveda morali vedeti precej več o zakonitostih manipulacije – namreč: celotna demokracija (kot politična paradigma) temelji na manipulaciji z volivci, torej z »vlečenjem za nos«. In spet moramo odmislit, ali je to »dobro« ali »slabo« – pojem »dobrega« ali »slabega« se vzpostavi šele z vpeljavo gledišča, ki je vselej subjektivno in/oziroma relativno.

Če citiram samega sebe – o Pahorjevi (pred)volilni kampanji sem se razgovoril (Delo[7]) in razpisal (v Večeru in svojem blogu[8]) takrat, ko je bilo to aktualno in potrebno – naj ponovim: »Demokracija je strukturno mesto legla norosti, 'psihotičnosti'. Slovenci imamo problem pri uporabi najprimernejšega izraz za poimenovanje nekompetentnosti volilnega telesa ('ki ima vedno prav'). Volivcem je mogoče povesem upravičeno reči, da so (kot vodljive) ovce. Tem 'vodljivim ovcam' bi lahko rekli, da so 'ravno prav', ali pa 'predpisano glupi', slovenski izraz bi bil morda res 'butasti' – ker klasično nori, torej psihotični res niso. Vsi ljudje imajo en volilni glas – od tistih najbolj 'glupih' oziroma 'butastih', do senilnih, preko modrih in preudarnih ljudi, do tistih, ki poznajo poti iz sedanje krize. Je že tako: demokracija je pač tehnologija 'prefilmavanja' oziroma (pre)lisičenja ('nadmudrivanj', zvijačenje) volivcev. Preko demokracije je (bilo) mogoče pri nas in v svetu ustoličiti enega od najbolj ponesrečenih političnih oziroma družbenoekonomskih sistemov: (divji) kapitalizem. Srž in adut in hkrati temeljni zdrs demokracije je v tem, da imajo ljudje (volivci) idejo svobodne volje, in ne vedo, da jih je mogoče ukaniti. Ne samo, da je ukana mogoča, ukana se na volitvah tudi vselej zgodi – tudi takrat, kadar zmaga (relativno) dober kandidat. Ravno strokovnjaki za politični marketing so eksperti za to, da ukanijo volivce – da jih naredijo usmerjeno in predpisano nore, da jim operejo možgane z zaželeno norostjo.
Pahorjevi 'eksperti za (politično, volilno) ukano' in razni pomagači so bili v tem poslu najbolj uspešni oziroma učinkoviti, in to na precej perverzen način. Sposobnost politične manipulacije z volivci v resnici ni veščina, ki gravitira k pameti in znanju, pač pa v register moralne (ne)razsodnosti. Strokovnjak za politični marketing mora biti predvsem dovolj pokvarjen, da je sposoben tovrstne, po svoje (na)gnusne, manipulacije. Videti je, da Türkovi in Zverovi 'prišepetovalci' niso uporabljali vseh možnih trikov (zvijač), ki so se jih posluževali v Pahorjevem (pred)volilnem štabu. Političnega marketinga se ne more lotiti vsakdo – in ni problematično znanje o vplivanju na maso in vodljivosti ljudi, problem(atična) je moralna razsodnost tistih, ki natančno vedo, da imajo opravka z 'glupimi' ('butastimi') volivci, in ravno njih je treba prelisičiti oziroma ukaniti. Karikirano rečeno: če se volivcem kandidat za predsednika 'userje' na krožnik, morajo volivci misliti, da jim je bila servirana sladica, ali pa vsaj vitaminska hrana. Ker: vodljive ovce, torej 'glupi' volivci so vselej v večini – in tistemu kandidatu, ki bo v drugem krogu izgubil, bi se – z malce racionalizacije – moralo zdeti v čast, da je zanj volilo manj volivcev zato, ker nekritična čreda ovac navadno voli slabega kandidata oziroma slabo politično opcijo. Problem oziroma tendenca vseh političnih predvolilnih bojev je: kako vplivati na norost ljudi – torej, ne kako jih narediti bolj pametne, pač pa, kako jih narediti predpisano nore oziroma dovolj 'glupe'. Zdi se, da so Pahorjevi eksperti našli konsenz z 'ravno pravšno' norostjo, tako tisto, ki domuje na levi, kot deloma tisto, ki domuje na desni. Zverovim volivcem in samemu Zveru po tej plati ne gre zameriti – desni bazen volivcev je pač manjši od levega, norost pa je 'pravično' porazdeljena po levi in desni. Türk je imel problem z nagovorom levih in sredinskih »ravno prav glupih« volivcev. Türk se preprosto ni znal vživeti v manipulacijo klientele 'ravno prav glupih', in to mu lahko, in tudi njegovemu štabu, (po svoje) štejemo v čast. Koncept oziroma dikcija 'daleč najmočnejše kampanje' – kar so za Pahorja ugotavljali (klasični) politični analitiki – je v resnici poniževalna. Pahorjeva kampanja je bila koncipirana tako, da je vplivali na največ volivcev, torej na največ 'ravno prav glupih', ki so nasedli političnemu kiču in (prozorni) všečnosti, in ga volili. Zdi pa se, da so v prvem krogu mnogi levi volivci podprli Pahorja tudi zato, da slučajno v drugi krog ne bi prišel Zver, v drugem krogu pa nameravajo voliti Türka. Ali bodo v svoji drži vztrajali pa se, zaradi narave človekove duševnosti, še ne ve – določene javnomnenjske raziskave tega ne kažejo. Problem demokracije je ravno v tem, da na volitvah kompetence dobiva večina 'ravno prav glupih'. Le kako ima lahko večina prav?! Večina je bila, in vselej bo, nora, 'ravno prav oziroma 'predpisano glupa'. V resnici ne drži teza, da 'imajo volivci vedno prav' – v prvem krogu jo je patetično ponavljal ravno (Türkov) Janković. Volivci nikoli nimajo prav, in (skoraj) vselej zavozijo. Večina ima prav, ko vzklika: 'Lačni smo in služb nimamo!', nima pa prav, ko misli, da pozna rešitev iz svoje zagate, oziroma da pozna svojega odrešitelja. Demokracija je zgolj ponesrečena politična paradigma – taka, ki daje volivcem (vedno) prav. Če človek nima svobodne volje, če ga vselej obvladujejo nezavedni procesi, če naseda lepim besedam (praznim obljubam), če je vodljiv kot ovca, potem volivci v resnici nikoli nimajo prav – včasih se le zgodi, da z 'brcanjem v temo' slučajno najdejo oziroma naletijo na kakšno pametno stvar, npr. 'pametnega' predsedniškega kandidata, ali pa 'pametno' politično stranko oziroma njihov 'pameten' program. No, pojem 'pametnosti' v politiki moramo vendarle dati pod narekovaje, ker: vse, kar je dandanes političnega (sploh) ne more biti pametno – že zato ne, ker je politično. Dikcije političnih analitikov so se po Pahorjevi zmagi v prvem krogu glasile nekako takole: 'Pahorjevo trdo delo se je (v prvem krogu) obrestovalo.' Obrestovalo se je to, da je Pahor, skupaj, oziroma na pobudo svojih svetovalcev, računal na norost oziroma slepo vodljivost (sugestibilnost) volivcev. 'Ravno prav' oziroma 'predpisano glupi' so mu, spričo (prozorne) všečnosti in latentnega kiča, nasedli. Pahorjeva pozicija v 'prefilmavanju' oziroma 'nadmudrivanju', '(pre)lisiče(van)nju' je v resnici skrajno perverzna – in Pahorja ter njegove prišepetovalce to (sploh) ne moti. …/…/… V vseh teh (pred)volilnih kampanjah v resnici ne gre za to, da bi kandidati vlekli oziroma potegnili slabe poteze – ne Pahor, ne Türk, niti ne Zver v svojih kampanjah niso potegnili nobene slabe poteze. V resnici gre za to, da 'dovolj glupi' naivni in sugestibilni volivci – beri: čreda ovac – nasedajo temu ali onemu politično-marketinškemu triku, torej všečni drži in obljubam. Paradoks demokracije je v tem, da se nikoli ne obrestuje kandidatova predvolilna iskrenost – Türku in Zveru se zagotovo ni, vendar to ne smemo imeti za napako kandidatov, pač pa sistemski paradoks demokracije. …/…/… Po drugi strani pa bi bil (ali celo bo) tudi Pahor klasično '(dovolj) dober' predsednik (in tudi Zver bi bil) – in tudi če bi se trudil, ne bi mogel biti 'preveč slab', razen, če bi se nehal igrati – ker: za igro si je Pahor že doslej zaslužil nekaj Oskarjev.«

Demokracija = manipulacija

Demokracija je v resnici – vsaj kar se mene tiče[9] – torej (povsem) spodletela politična paradigma zato, ker se volivci (načeloma) ne odločajo koga bodo volili s svobodno voljo. Vselej so na nek način (konstitutivno) zmanipulirani, vselej jih nekaj vleče za nos, vselej jih nekaj oziroma nekdo prelisiči, jih ukani in ni nujno, da ta »nekdo« to (manipulacijo) dela projektno oziroma načrtno. Volivcem so načeloma vselej tako ali drugače »oprani možgani«  Manipulacija pri ljudeh oziroma z ljudmi je mogoča zaradi (uvodoma omenjenih) temeljnih zakonitosti, ki so značilne za človekovo duševnost. Fundamentalna zakonitost, na kateri je mogoče graditi manipulacijo, se glasi: »Zavest (v resnici) ne ve, kaj nezavedno (resnično) misli.« Paradoks celotnega manipulativnega konteksta je v tem, da za lastno zmanipuliranost ne vesta niti zmanipuliranec (žrtev manipulacije), pogosto pa ne niti manipulator, ki ne ve točno kako v resnici manipulira z ljudmi, po drugi strani (in na drug način) pa je izkoriščan, pogosto tudi povsem zmanipuliran s strani naročnika manipulacije. Svoje zmanipuliranosti – s strani lastnega nezavednega in z, lacanovsko rečeno, »željo Drugega« – se prav tako ne zaveda naročnik intervencije z manipulacijo. To, da nekdo želi izkoristiti drugi, jih zmanipulirati, se polastiti nečesa (iz registra ugodja/užitka), je v resnici »želja (intrapsihičnega) Drugega« oziroma določenih, zavesti neznanih, procesov, motivov oziroma vzrokov. Ves (širši) manipulativni kontekst je torej totalno in absolutno začaran.

Največji strokovnjaki za manipulacijo z ljudmi so zadnje stoletje najbolj plačani in družbeno (uradno) spoštovani ljudje. Z etičnega vidika gre v tem primeru za enega največjih etičnih zdrsov človeške družbe. Že omenjeni Bernays je v svojem času in celem 20. stoletju, veljal za enega najvplivnejših ljudi v ZDA, strahospoštovan pa je bil tudi v svetu, in to zaradi svojega znanja oziroma manipulativnih sposobnosti. Glede na to, da je (politična, družbena) moč in oblast kot droga, s katero so »zadevajo« oziroma omamljajo predvsem moški v politiki (seveda tudi v gospodarstvu), je jasno, da se največji projekti iz registra manipulacije z ljudmi dogajajo ravno v politiki, tudi mednarodni in vojaški (in gospodarstvu oziroma poslu/biznisu). Veščine in »prijemi« iz registra političnega marketinga v resnici gravitirajo v register manipulacije oziroma (pre)lisičenja. Strokovnjaki za politični marketing uporabljajo zvijače/trike/ukane preko katerih ljudi prepričajo, da nekoga volijo ali/in/oziroma »kupijo« neko ide(ologi)j. Za te svoje sposobnosti so – in to je z etičnega vidika po svoje (včasih) paradoksalno in nesprejemljivo – nagrajeni z denarjem, družbenim ugledom in mnogimi drugimi privilegiji. V klasičnem (potrošniškem) marketingu se tihi imperativ strukturira okrog ide(ologije)je, da bi se potrošnike izkoristili in pripravi do tega, da kupijo nekaj, kar v resnici ne rabijo oziroma (prvotno) sploh niso želeli kupiti. In prava/resnična manipulacija je tista, ki je načrtna oziroma projektna, planirana in realizirana s strani neposrednega manipulatorja ali pa naročnika dotične manipulacije. Kulminacija čiste manipulacije je sublimno oziroma nezavedno oglaševanje (z vsemi derivati)

ČEZ NEKAJ DNI SLEDI ŠE 2. DEL.

[1] V slovenskem jeziku ni pravega, dovolj »sočnega« izraza za »neumen« (angl. stupid), zato se je izraz »glup« v Sloveniji bolj prijel kot »butast« oziroma »zabit«: http://www.balkanmagazin.net/nauka/cid144-32159/pametni-edi-i-glupi-dzek

[2] http://dk.fdv.uni-lj.si/diplomska/pdfs/tucakov-slavica.pdf

[3] Podoben komentar – da, volivci v resnici sploh niso vedeli koga so volili in zakaj so ga volili – je mogoč v primeru izvolitve kamniškega župana Marjana Šarca (»Srpentinška«). Bolje rečeno: kamniški volivci niso volili Marjana Šarca pač pa »Srpentinška« (gre za komičen lik iz Radia ga ga, ki ga je komik Marjan Šarec imitiral).

[4] http://www.rtvslo.si/slovenija/boris-pahor-temnopolt-zupan-moj-bog-kje-je-tu-narodna-zavest/247240

[5] http://web.vecer.com/portali/vecer/v1/default.asp?kaj=3&id=2010101405583950 oziroma http://www.rtvslo.si/blog/roman-vodeb/politicno-marketinski-zdrsi-ali-sabotaze/49443#1

[6] Na »glupost« volivcev so se v času referendumske kampanje skušali upreti državni strategi: http://web.vecer.com/portali/vecer/v1/default.asp?kaj=3&id=2011052605649287 oziroma http://www.rtvslo.si/blog/roman-vodeb/urska-cepin/59327

[7] http://www.delo.si/zgodbe/ozadja/vodeb-predsednik-ima-podobno-hecen-problem-kot-nogometni-zvezdniki.html

[8] Citati so iz daljše (spletne) verzije: http://www.rtvslo.si/blog/roman-vodeb/predvolilne-ukane-oskar-in-2-runda/78162

[9] http://www.rtvslo.si/blog/roman-vodeb?&page=26

profileimage
Všeč mi je
1
Komentarji
38
Roman Vodeb
0
Feb 10, 2015
Tale link sodi zraven: http://topdocumentaryfilms.com/the-century-of-the-self/

The Century of the Self (2002) - Top Documentary Films

This series is about how those in power have used Freud's theories to try and control the dangerous crowd in an age of m
#38
lazhu narod
0
Nov 23, 2013
http://www.istokpavlovic.com/blog/tag/online-pr/

Online Pr | Istok Pavlović

Danas je Ministarstvo pravde napravilo spot u kojem predstavlja svoje rezultate za godinu dana rada. Međutim, skoro svi
#37
se pojasnilo
0
Nov 23, 2013
Sta kruhoborca, ki jima je posel prodajati zgodbo in resnico, pa to ni resnica. Kar se dogaja sedaj okoli Popovica je se eno poglavje v zgodbi, ki ni za narod. Ta slika tu zgoraj pove vse. Kot bi Jeretica gledal.
#36
jeretic in vlacic
1
Nov 23, 2013
Jeretic in Vlacic sta dresirane barabe.
#35
Roman Vodeb
2
Nov 23, 2013
Evo, to, da se Borisa Pahorja označuje za nestrpnega rasista - izrečeno z milo dikcijo, da "zgrazanje Borisa Pahorja meji na nestrpnost in rasizem" - je manipulacija prve vrste oz. posledica manipulacije, torej zmanipuliranosti. Le zmanipuliran in z anarholiberalno ideologijo kontaminiran človek lahko misli o Pahorju na tak način. No, manipulacija je res človeška vrlina.
#34
Alexio Dickson
0
Nov 22, 2013
Tole zgrazanje Borisa Pahorja meji na nestrpnost in rasizem :) Manipulacija je nasa vrlina.
#33
Branko Gaber
1
Nov 22, 2013
Igor Vlacic Saj tale teorija zelo dobro sede in se logično sliši. Tudi pri uporabi pridevnikov je treba biti previden, ker če nekdo preveč direktno nekaj izjavi, to nikakor ni v njegovo dobro. Iz tega vidika si dal Vodebu odlično lekcijo, kaj se pa to pravi, imeti volivce za bedake. Ampak, kljub vsemu, Vodeb ni politik (je pa psihoanalitik ) in se ne bori za kakšen predsedniški stolček in iz tvojega opisa bi tudi lahko brez težav rekli, da s(m)o volivci - "bedaki" (če nas vodi podzavestno programovje še toliko bolj). Vem, sliši se grdo, zoprno, arogantno, bedasto in še avtor takšnih besed se takoj postavi v položaj, ko se bo moral braniti .... Kakorkoli .. potrjujejo se tiste besede, da med vsemi pojavi so očitnosti pravzaprav najbolj nejasne. Še posebej težko jim je priti do dna potem, ko se nanje nalepijo takšne in drugačne etikete. Sicer pa dobra debata. lp
#32
Igor Vlacic
0
Nov 22, 2013
Imamo dva prevladujoca politicna koncepta: politika pasivnega in politika angaziranega. Spet, politika smo ljudje. Ljudje smo si vsi tako razlicni kot enaki. Ce ljudje niso angazirani, najveckrat ne zelijo prevzeti odgovornost za ne-rezultat ter v veliki vecini nastopajo iz pozicije zrtve in nemoci. Angazirani so tisti, ki sooblikujejo in sokreirajo s svojim glasom, s svojo prisotnostjo (tu se lahko naslonimo na kvantno fiziko, ki trdi, da ze sama pojavnost ima svoj vpliv v prostoru), s svojimi idejami in kritikami. Eno je tisto, kar si 'zelimo', spet drugo je dojemanje 'povezanosti' ter relacij, in na koncu konkreten angazma z aktivnostmi, ki manifestirajo te nase zelje. Vse je povezano in vsi vplivamo na vse. S tem odpade predpostavka nemoci (zrtev). Se pa strinjam s trditvijo v clanku, da je demokracija 'slaba', saj nam predvsem postavlja v ospredje idejo o svobodi izbire. Koliko je dejansko svobodne volje in s tem lastnih odlocitev pa je to danes itak top tema na podrocju kognitivizma. Vlatko Vedral zelo lepo opise teorijo informacij v knjigi Decoding Reality (http://www.amazon.com/Decoding-Reality.../dp/0199695741) in zelo dobro argumentira precenjenost svobodne volje (free will), ki pa je eden izmed temeljev demokracije.Na makro nivoju (morfogentsko polje-Sheldrake, Jung-Synchronicity) ni svobodne volje, je samo kokreacija. Na mikronivoju pa nam telo (mozgani) omogocajo, da imamo obcutek, da smo se sami odlocili. Mehanizem je v realnosti povsem drugacen. Vse je podzavestno (nezavedno), racionalno (zavedno) le opravicujemo odlocitve podzavesti na osnovi moralnega vrednostnega sistema ter informacij, ki smo jih pridobili preko 5 zaznavnih poti

Decoding Reality: The Universe as Quantum Information: Vlatko Vedral: 9780199695744: Amazon.com: Boo

Decoding Reality: The Universe as Quantum Information [Vlatko Vedral] on Amazon.com. *FREE* shipping on qualifying offer
#31
matea jamnik
1
Nov 22, 2013
Manipulacije potekajo vsak trenutek v naših življenjih, kako ne bi v politiki.Dejstvo pa je da ima politika najraje ljudi - ovce s črednim nagonom brez razmišljanja.Nekdo ki ne sledi črednim nagonom je sam, zapostavljen, odrinjen, zasmehovan s strani črede, saj je črna ovca.
Še sreča, da ne živimo v srednjem veku, ker bi nas take, ki nismo del črede itak obglavili.
#30
AdapA
1
Nov 22, 2013
Povprečna življenjska naravnanost se odvija v območju med cilji in uresničevanjem ciljev.

Ob predpostavki, da velike ribe jedo male, si le-te v določenem obdobju ustvarijo svoj ribnik, kjer imajo manjše ribice za prehranjevanje in za drugo izkoriščanje. V Indiji to zgleda kot kaste, pri nas (na zahodu) kot parlamentarna demokracija.

Kapital kupi skoraj vse. Velika riba ima idejo, plača strokovnjake (pri nas v večini dobro poučeni, na osnovi razdelanih tehnik od oktobrske revolucije naprej), da ji izvedejo cilj in naprej raste kot super riba, ki generalno uresničuje svoje velikopotezne cilje. Tako se kaste rib počasi dvigajo nad ribnik in si tlakujejo pot svojih prihodnjih dni. Za uspehe so seveda vedno individualno odgovorne, pa napake pa imamo kolektivno odgovornost parlamenta, skupin, svetov in ostalih namišljenih tvorb.

Indija prihajamo.
#29
Vlatka Kozlovič
0
Nov 22, 2013
Roman,

lepo. Kar daj ga.

BOm preletela, ker me zanima tvojo psihoanaliziranje.
#28
Roman Vodeb
0
Nov 22, 2013
Bom dal gor kmalu še 2. del. Tekst sem pisal avgusta. Sedaj ga nisem še enkrat prebral. In sem že malo pozabil kaj sem pisal. Vem da sem pisal o manipulativnih sposobnostih Jeretiča - v kampanji Bossmana - in dodal, da se mi to ne zdi etično - tudi Pahorjava kampanja se mi zdi "huda" in ponesrečena, a učinkovita. Sploh se mi demokracija ne zdi OK. Mislim pa, da sem omenjal tudi nekega sodelavca Jeretiča, ki se je pisal ravno Vlačič... Sorry, sem pozabil.
#27
Vlatka Kozlovič
0
Nov 21, 2013
Ojoj, Roman,

dolg si ko cigansko leto! (Lahko bi vsak dan napisal nekaj tega, kar si zdaj objavil tukaj. Da te bolje beremo. :D )

Na nek način imaš zagotovo prav. V večini primerov za ovce. Zagotovo.

Glede Bosmana (ne vem ali je pravilno z dvema s-jema, ali enem. Če ima dva s-ja, potem je pač šef, nimaš kaj....), pa si mislim, da so ga izvolili zato, ker je odličen zdravnik. Res, to potrdim iz prve roke, moje lastne izkušnje.

In veliko ljudi poznam, ki so hodili k njemu. Nikoli, ma res nikoli, ni bil neprijazen. Vedno je sprejel vse ljudi, ki so potrebovali pomoč, četudi ni bil njihov osebni zdravnik.

Zato mislim, da ni bilo s te strani kakšne manipulacije! (Če bi poznal - dure- istrijane, ki ne marajo nikoger razen istrijanov, bi vedel, o čem govorim. Istrijani ne marajo hrvatov, bosancev, kaj šele, da bi marali črnega človeka! )

Je pa res, da so nekateri, zaradi lastne foušije, raje stavili nanj, kot na drugega kandidata za župana, ki je včasih že bil. Fičurja.

Fičur pozna domače razmere, pozna ljudi. A bil je v svojem mandatu, verjetno, premehak.

Po drugi strani, pa zdravnik Bosman, pozna tudi ljudi, domačine, ki mu jamrajo, kako in kaj. V zasebni ambulanti.

In mogoče je, da je, Bosman, res bolj primeren za župana, ker je od drugod in drugače vidi stvari, ki jih sami ne vidijo.

Moje osebno mnenje je, da je Bosman prava izbira, čeprav ne bi bila slaba izbira, če bi izbrali Fičurja.

Mogoče so pa ljudje naredili Fičurju uslugo?

Glede Pahorja pa to: kar je on počel v predvolilni kampanji, je pa res prava manipulacija. (Da je nekoč izjavil, da ne more živeti z tritisočimi evri, bi ga jaz sunila v ta zadnjo. To je bil totalni posmeh ljudem.) A ovce so ga sprejele, ker se je sprehajal med njimi in izigraval klovna.

Kako so vodljive ovce, si dovolj nazorno povedal. In kako so ovce sprejele Pahorja, je očiten znak, da se je sprehajal med njimi. Tam, kjer ni bilo ovac, ga pač ni bilo!

Ker bi ga tam sunili v ta zadnjo.

Freuda ne poznam, poznam le njegovo knjigo o razlagi sanj. Za katero se mi zdi, da je zadetek v črno. Ker so vse sanje vezane na človeka samega.

P.S.

In ko poslušam ljudi, da imajo stare sanjske bukve, pa razčlenjujejo, kaj naj bi kaj pomenilo. mi gre na smeh. Niti približno niso razlaga sanj!!!

#26
Branko Gaber
0
Nov 21, 2013
Strinjam se z Igorjem, ki govori, da se predpostavke napačne. Ampak, če se postavimo v kožo volivca, navadnega državljana, ki je večino dneva zaposlen s čim drugim, kot politiko, ki je dezinformiran in hkrati premalo informiran ter "oborožen" z določenimi prepričanji ki segajo celo v otroštvo, kaj dobimo?
#25
Igor Vlacic
0
Nov 21, 2013
Tu ne gre za odpor, niti vas ne poznam, motece so predpostavke in orodja, ki so uporabljena pri analizi. Ampak to je spet zgolj individualni pogled, moja realnost in ne nujno 'prava'. Eticni smo lahko le do lastne izkusnje. Psihonaliza omogoca zgolj interpretacijo na ravni patologije, medtem ko sam stavim na salutogenicni pristop. Mehanika mozgana je danes ze precej bolj razdelana kot v Freudovem casu, in s tem omogoca nov etos in moralni koncept. Je pa Freud odprl pot Jungu in ostalim, ki so vpeljali koncept duhovnosti v analizo uma. Bolj mehek pristop, predvsem pa bolj ekoloski.
#24
Branko Gaber
0
Nov 21, 2013
Mislim, da je kakršnakoli užaljenost popolnoma nepotrebna. Vsaj v tem primeru.
#23
P. J.
0
Nov 21, 2013
Težava tega članka je, da "ne teče". Sicer izredno dobra vsebina, ki pa je zelo težko berljiva, brez prave rdeče niti. Bernays npr. se veliko lažje bere. So to (ta zapis) morda izseki iz nekega drugega (daljšega) zapisa?
#22
Branko Gaber
0
Nov 21, 2013
ontherecord: prenesel sem razpravo, ki se dogaja na fb strani Sebastjana Jeretiča. Razlog je v ideji mojega kolega Teodorje Ortla, da bi morali nekako urediti prenose komentarjev med različnimi socialnimi omrežji. Me seveda tudi zanima, kako se bo nadaljevala razprava tako na Facebooku kot PublishWallu. :)
#21
Roman Vodeb
0
Nov 21, 2013
Sem videl. nekateri ljudje imajo odpore do mene osebne, ne glede na to, kaj napišem.
#20
Igor Vlacic
0
Nov 21, 2013
Odgovor na celoten clanek je tale slika:
#19
Pokaži več komentarjev
Roman Vodeb
Roman Vodeb
Objavil/a 2013-11-21 14:35:36 (Nov 21, 2013)
Starejša objava Novejša objava
KATEGORIJE OBJAVE
ZADNJE OBJAVE
Agresivnost
Razočarana gospodinja Liza Kurtz Potrebuješ
Dijaški protesti, globe ...
Tožarjenje
Samo JA je JA in NE je NE?!
Moje portretiranje
Intervju – o marsičem (»Roman Vodeb Live«)
Roman Vodeb 'Live' - o marsičem
Mila Alečković in v teorije zarote ukleščena Srbija
Cepljenje in teorija zarote
ZADNJI KOMENTARJI
KATEGORIJE
ŠPORT
(19)
LGBT
(17)
ZZZDR
(13)
Freud
(10)
CSD
(6)
RAAM
(5)
eu
(4)
1968
(4)
geji
(4)
MOM
(3)
Film
(3)
FDV
(2)
WC
(2)
oče
(1)
mati
(1)
NOB
(1)
SURS
(1)
RKC
(1)
tek
(1)
FSD
(1)
Jung
(1)
gurs
(1)
OKS
(1)
SKZP
(1)
ONA
(1)
FF
(1)
RTH
(1)
LMŠ
(1)
seks
(1)
self
(1)
DUTB
(1)
sd
(1)
sex
(1)
IŠČI PO ARHIVU
Maj 2021
PTSČPSN
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

Oglasi

3017.) iskanje

Kategorija: Leposlovje

Cena: 8.99 €

hager werken embalming powder +27640518120 (pink and white) compound/fluids for sale in south africa hager werken embalming compounds, pink and white powder are general items from germany. embalming is the art and science of preserving human remains by treating them in its modern form with chemicals to forestall decomposition. the intention is to keep them suitable for public display at a funeral,for religious reasons, or for medical and scientific purposes such as their use as anatomical specimens. embalming compound in powder form both pink and white radio active and (hot and not hot) its all available. at preferably adorable prices starting from one kilogram upwards ,we are looking for a good buyer. typically embalming compound (fluid) contains a mixture of formaldehyde, methanol, and other solvents. the formaldehyde content generally ranges from 50 to 97 percent and the methanol content may range from 9 to 89 percent.the types of embalming powder depends on the purity and colour. purity:98% ,100% hot compound origin:germany brand. hager werken purity on colour. pink 98% white 100% distributor dentist / dental technician.  hager & werken products are sold through the dental trade worldwide.  we are leading suppliers of germany made embalming compound to clients in south africa and other african states. . contact: +27640518120 or watsup.

Kategorija: Antikvariat in Antikvitete

Cena: 100 €

@europe universal ssd chemical solution+27660432483 in uk,norway,egypt, turkey, libya, thailand, belgium, spain, netherlands, brazil, switzerland we have ssd automatic chemical solution for cleaning black money and any color of defaced currency available in our laboratories worldwide. our ssd automatic solution is also used in the cleaning of bank notes with anti-breeze quality, bills like usd, euros, pounds and other local currencies. we are direct manufacturer and the main supplier of chemicals that includes ssd solution, super automatic solution. we have different types of chemicals that can perfectly clean out your notes, black notes, red notes, green notes, stained notes, stamped notes and also coded notes. we also melt frozen chemicals in our laboratory and our services are professional. we therefore provide legal document for all our products. contact us for more information: 

Kategorija: Storitve

Cena: 200 €

@universal suppliers of ssd chemical solution +27660432483 in south africa, protea glen , chiawelo , protea north , mthatha nelspruit newcastle pietermaritzburg pinetown polokwane port elizabeth potchefstroom pretoria randburg roodepoort rustenburg sebokeng soshanguve e, harare, namibia, windhoek, botswana to purchase best ssd solution clean black notes dollars we also? sale chemicals like ssd automatic solution form cleaning black dollars currencies. i hereby use this media to inform you, that our company can clean out black deface currency, (stained money) bank notes, we have all kinds of chemicals used for cleaning of black money or stained money in currencies such as u.s dollar, euro, pound, and all local currencies, even if your defaced note is 20 years old, we sale chemicals like tourmaline, s.s.d. chemical / solution , castro x oxide, a4. and many like activation powder & ssd solution for cleaning black money chemical and allied product incorporated is a major manufacturer of industrial and pharmaceutical products with key specialization in the production of s.s.d automatic solution used in the cleaning of black money,defaced money and stained bank notes with anti breeze 

Kategorija: Storitve

Cena: 200 €

$$100% universal chemical ssd solution & activation powder +27660432483 in south africa,uk,johannesburg,witbank,soweto,cape town,burgersfort,eastern cape,vanderbijlpark,polokwane, thohoyandou, phalaborwa,mokopane, bochum, lebowakgomo, mankweng, seshego, dendron, giyani, lephalale, musina,alexandra johannesburg lenasia midrand randburg,roodepoort, sandton, alberton, germiston, benoni,boksburg,rakpan,daveyton,duduza,edenvale ,germiston impumelelo, isando katlehong kempton park, kwathema, nigel reiger park springs, tembisa, thokoza,tsakane, vosloorus wattville atteridgaeville centurion hammanskraal ,we only deals on high quality s. s. d. chemicals solution for cleaning black money we are manufacturer and seller of all sort of chemicals like super automatic ssd solution z. w. v. 8 model activation powder and reactivation powder, anti air powder, mercury powder, automated money developer machines congeal chemical melting equipments,

Kategorija: Storitve

Cena: 200 €

free state ssd chemical solution suppliers for cleaning black money +27660432483 in lenasia , lawley , protea glen , chiawelo , protea north , zakariyya park , eldorado park a/h , orlando , ennerdale , mid-ennerdale , zondi , zola , soweto , pimville , orlando west , nancefield , naledi , mohlakeng , dobsonville , bram fischerville , diepkloof , kagiso , rangeview , homes haven , boltonia , lewisham , mindalore , west village , luipaardsvlei , silverfields , breaunanda , greenhills , randgate , finsbury , eikepark , carletonville , oberholzer , protea south , wolfelea ah , magaliesburg , eldorado estate , tladi , klipspruit west , meadowlands , thulani , devland , mofolo north , jabulani , dhlamini , molapo , phiri , doornkloof bellville benoni bloemfontein boksburg cape town centurion durban east london empangeni george germiston ibhayi johannesburg katlehong kempton park khayelitsha kimberley klerksdorp mamelodi mitchells plain mthatha nelspruit newcastle pietermaritzburg pinetown polokwane port elizabeth potchefstroom pretoria randburg roodepoort rustenburg sebokeng soshanguve soweto springbok stellenbosch tembisa thohoyandou umlazi upington vanderbijlpark vereeniging welkom witbank eastern cape free state gauteng kwazulu-natal limpopo mpumalanga zambia, zimbabwe in johannesburg, london, england, uk, usa, california, south africa, cape town, pretoria, zambia, lusaka, zimbabwe, harare, namibia, windhoek, botswana call +27660432483 to purchase best ssd solution clean black notes dollars we also? sale chemicals like ssd automatic solution form cleaning black dollars currencies.

Kategorija: Storitve

Cena: 200 €

@switz land & denmark ssd chemical/activation powder +27660432483 in uk,usa,sweden,germany,kuwait, nelspruit newcastle pietermaritzburg pinetown polokwane port elizabeth potchefstroom pretoria randburg roodepoort rustenburg sebokeng soshanguve e, harare, namibia, windhoek, botswana to purchase best ssd solution clean black notes dollars we also? sale chemicals like ssd automatic solution form cleaning black dollars currencies. i hereby use this media to inform you, that our company can clean out black deface currency, (stained money) bank notes, we have all kinds of chemicals used for cleaning of black money or stained money in currencies such as u.s dollar, euro, pound, and all local currencies, even if your defaced note is 20 years old, we sale chemicals like tourmaline, s.s.d. chemical / solution , castro x oxide, a4. and many like activation powder & ssd solution for cleaning black money chemical and allied product incorporated is a major manufacturer of industrial and pharmaceutical products with key specialization in the production of s.s.d automatic solution used in the cleaning of black money,defaced money and stained bank notes with anti breeze 

Kategorija: Storitve

Cena: 200 €

@cape town ssd chemical solution +27660432483 in uk,kuwait,     bellville benoni bloemfontein our vision to be the leading premier super automatic ssd solution, anti-breeze bank notes in bellville benoni bloemfontein boksburg cape town ....call or whatsapp +27660432483 knocks at our door step is uniquely   positioned to consistently provide high-value solutions and world-changing   chemicals and services to our clients.we are specialized in chemistry for anti-breeze   bank notes. we also do chemicals melting and recovering of all type of bad   money from black to white as you can see below.   anti-freezing preparations and prepared de-icing   fluids, ssd solution. victrola paste, tebi-manetic solution, defaced currency,   cleaning chemical

Kategorija: Storitve

Cena: 200 €

@ssd chemical solution/activation powder in south africa +27660432483 in bellville benoni bloemfontein our vision to be the leading premier super automatic ssd solution, anti-breeze bank notes in bellville benoni bloemfontein boksburg cape town ....call or whatsapp +27660432483 knocks at our door step is uniquely   positioned to consistently provide high-value solutions and world-changing   chemicals and services to our clients.       we are specialized in chemistry for anti-breeze   bank notes. we also do chemicals melting and recovering of all type of bad   money from black to white as you can see below.       anti-freezing preparations and prepared de-icing   fluids, ssd solution. vectrol paste, tebi-manetic solution, defaced currency,   cleaning chemical. darkened currency, black coated notes, cleaning black money

Kategorija: Storitve

Cena: 200 €

@limpopo suppliers of ssd chemical/activation powder+27660432483 in south africa   malaysia, johannesburg,lebanon, zambia,usa,kenya, california,    dallas,england,german,spain, jamaica,st,lucia, brasil,austria,vancouver, denmark,hong kong,    china,,pretoria, durban, australia, wales, france,cairo,china, norway,, botswana,    namibia,tanzania,northern cape,new york,limpopo sweden, kenya, denmark, rwanda,    oman,qatar,dubai,poland,lesotho,canada, united kingdom,we are specialized in chemistry for anti-breeze   bank notes. we also do chemicals melting and recovering of all type of bad   money from black to white as you can see below.contact us on +27660432483

Kategorija: Storitve

Cena: 200 €

  @mpumalanga best ssd chemical solution suppliers +27660432483 in south africa, protea glen, mpumalanga, secund, witbank, soweto bellville benoni bloemfontein boksburg cape town centurion durban east londongeorge germiston ibhayi johannesburg katlehong kempton park nhayelitsch polet neve kempton park randburg roodepoort rustenburg sebokeng soshanguve soweto springbok stellenbosch tembisa vanderbijlpark vereeniging welcome witbank eastern cape free state gauteng kwazulu-natal limpopo mpumalanga zambia, zimbabwe in johannesburg, london, england, uk, usa, california, south africa, cape town, pretoria, zambia, lusaka , zimbabwe, harare, namibia, windhoek,botswana call +27660432483 to purchase best ssd solution clean black notes dollars we also? sale chemicals like ssd automatic solution form cleaning black dollars currencies. i hereby use this media to inform you, that our company can clean out black deface currency, (stained money) bank notes, we have all kinds of chemicals used for cleaning of black money or stained money in currencies such as u.s dollar, euro, pound, and all local currencies, even if your defaced note is 25 years old, we sale chemicals like tourmaline, s.s.d. chemical / solution , castro x oxide, a4. and many like activation powder & ssd solution for cleaning black money chemical and allied product incorporated is a major manufacturer of industrial and pharmaceutical products with key specialization in the production of s.s.d automatic solution used in the cleaning of black money,defaced money and stained bank notes with anti breeze quality.others for damaged notes, bills like usd,euro, pounds, transferring

Kategorija: Storitve

Cena: 200 €

59.) aspirin za tomaža

Kategorija: Mladinska literatura

Cena: 8.99 €

Prikaži več
Zapri predvajalnik
Prikaži seznam predvajanja
Prestavi predvajalnik
Povečaj