Vloga morale, etike in prava
Profesor dr. Šime Ivanjko je zapisal o morali in etiki!
Citiram: "Pogosto slišimo oceno določenega človeškega ravnanja: »To je moralno in etično«, kar se pogosto napačno šteje kot tavtologija oziroma istorečje..
Morala se spreminja in izraža mnenja vsakokratne družbe. Etika pa je vrednotenje življenja nasploh z vidika splošnih trajnih in univerzalnih načel.
Skratka: morala nas usmerja, kako je treba delati in etika, kako je treba živeti, da bi bili bolj srečni in da bi bolj osrečevali druge. Pravo pa nas prisiljuje, da se moramo ravnati po pravilih, ki vrednotijo in usmerjajo medsebojne odnose ljudi v povezanosti z družbenim pojmovanjem dobrega in slabega. Ta pravila praviloma niso trajna in tudi ne univerzalna.
Etika se opredeljuje, kot filozofska disciplina o morali in se povezuje z Nikomahovo etiko, ki vsebuje predavanja Aristotela o najvišjem dobrem, srečnem življenju in pravičnosti. Zapise omenjenih predavanj je objavil Aristotelov sin Nikomah. Etika je tudi skupek najvišjih moralnih, univerzalnih in trajnih načel, kar je najbližje starogrškemu pojmu ethos, kar bi sicer lahko prevedli, kot pozitivni značaj človeka.
Da bi se razumela oba pojma, ni enostavno pojasniti, zlasti ker sta posredno ali neposredno povezana s pravom!
Pravo je skup prisilnih norm, za katere država meni, da so dobre in potrebne za posameznika in za družbo ter kot take predstavljajo minimum morale. Morala je vrednotenje vsakodnevnega sprotnega človeškega ravnanja z vidika dobrega oziroma slabega, na podlagi določene družbene ureditve, da posameznika in drugih ne onesrečujemo" konec citata!
Vidimo da gre za zelo preprosto in razumljivo razlago pojmov morale in etike, ki so pri večini ljudi nekaj ne dojemljivega, saj gre pogosto za zlorabo obeh pojmov, ne pa za avtentično interpretacijo njunega bistva in pomena!
Pri pravu pa gre za "objektivno ali naravno pravo" (ali zakonitosti življenja v naravi), kar nekateri to poimenujejo tudi božji zakoni in seveda "subjektivno pravo", ki je plod ali produkt človeške pameti in celo domišljije!
Ta abstraktna domišljija je lahko tudi plod iluzije, ki nima nič skupnega z objektivni pravom (ali konkretnim življenjem), saj je lahko celo njegovo nasprotje, zato lahko škodljivo in uničujoče, kajti deluje destruktivno in ustvarja splošni konflikt ali kaos, ki je nasprotje pravega reda, ki ga definira narava, zato naravni red definira "univerzalno naravno dinamično ravnovesje" in posledično zakon evolucije (vse se spreminja) po objektivnem ali naravnem pravu!
To je osnovni razlog, zakaj je nov družben sistem neposredne demokracije Bio-humanizem grajen na naravnih zakonih življenja, oz. objektivnem pravu ali bionomiji, kot znanost, ki te zakone raziskuje! Prav "bionomija" nam omogoča, da najdemo resnico le, kadar izrazimo svojo radovednost ali iščemo resnico na osnovi ljubezni do življenja in narave, ki takšno svobodno življenje omogoča z vsemi svojimi dobrinami in pogoji življenja za vsa živa bitja.
Najbolj znan in razvit sistem moralno etičnih vrednot do danes, ki upošteva vsa načela pozitivnih moralno etičnih vrednot življenja, pa je "humanizem", kajti vsebuje univerzalni filozofski pogled na svet in življenje človeka, zato je temelj pozitivnega razvoja vseh vrst znanosti in znanstvenih disciplin, saj le objektivno pravo sloni na resnici in ljubezni, kajti brez "resnice in ljubezni" ni svobode za katero-koli človeško bitje na zemlji.
Brez "Resnice in Ljubezni - ni Svobode"!!!
Apr 18, 2022