ALI V SLOVENIJI POTREBUJEMO MALE OBČINE?
SLS Slovenska ljudska stranka

Ponedeljek, 21. Oktober 2013 ob 22:00

Odgovor je pritrdilen. Male občine so v letih od ustanovitve pa do danes postale osnovni nosilec razvoja ter so praktično edine v državi, ki še kaj investirajo. Z morebitno ukinitvijo bi se ponovno vrnili v obdobje umiranja in propadanja slovenskega podeželja, kot smo ga na Blokah že preživeli v času po nasilni ukinitvi občine Bloke leta 1955.





Kljub številnim protestom in nasprotovanjem, trenutna vladna koalicija nadaljuje s škodljivim procesom, saj si je za enega od najpomembnejših nalog v tem mandatu postavila cilj ukinitve številnih malih občin zgolj na podlagi števila občanov, ne da bi za to predhodno izdelala ustrezne analize. Dodatne razloge za izvedbo teh aktivnosti črpa v poročilu računskega sodišča, ki je bilo na temo delovanja lokalne samouprave izdelano pred nekaj leti.

Ali je lokalna samouprava v  Sloveniji resnično  pretirano  razdrobljena?    V zakonu o lokalni samoupravi je definirano, da se občina lahko ustanovi na območju, kjer živi najmanj 5000 prebivalcev. Številni poznavalci delovanja lokalne samouprave so mnenja, da število prebivalcev, ki živijo na nekem območju ne more biti edini kriterij za ustanovitev občine. Pri ustanovitvi občine je potrebno upoštevati še številne druge kriterije kot na primer zaokroženost in velikost območja, oddaljenost do najbližjega centra, zelo pomembna pa so tudi zgodovinska dejstva, ki so pomembna za identiteto nekega območja. Ukinitev malih občin zgolj na podlagi kriterija »števila prebivalcev« bi pomenila tudi kršitev ratificirane Evropske listine o lokalni samoupravi, ki določa pravico do ustanavljanja takih lokalnih skupnosti, ki bodo sposobne urejati in opravljati pomemben del javnih zadev z lastno odgovornostjo in v korist lokalnega prebivalstva. Enostranska ukinitev malih občin bi bila po mnenju številnih pravnih strokovnjakov tudi ustavno sporna. Če je za ustanovitev nove občine bila potrebna referendumska odločitev, jo  po tej logiki brez soglasja ljudi ne moremo preprosto ukiniti. Neresnične so tudi navedbe, da je lokalna samouprava v Sloveniji pretirano razdrobljena. Znano je, da je lokalna samouprava v Evropi bistveno bolj razdrobljena, saj povprečna občina v EU šteje 4.137 prebivalcev, povprečna občina v Sloveniji pa 9.742 prebivalcev.

Ali male občine res niso sposobne urejati in opravljati pomemben del javnih zadev v korist lokalnega prebivalstva, kot to zahteva tudi Evropska listina o lokalni samoupravi? Tudi navedeni očitki so povsem brez osnove in ne temeljijo na konkretnih analizah. Po našem vedenju so se v zadnjih nekaj letih z analizo delovanja lokalne samouprave še najbolje potrudili pri organizaciji »Zlati kamen«. Z namenom, da bi ugotovili dejansko stanje uspešnosti posamezne občine, so analizirali 43 različnih kriterijev. S to analizo so izdvojili občine, ki ponujajo prebivalcem kakovostno raven življenja, torej jih odlikuje solidna in uravnotežena stopnja doseženega razvoja. Na podlagi te analize so občine razvrstili med uspešne in manj uspešne. Občine, ki so bile po uspešnosti uvrščene v prvo tretjino, so prejele ustrezen certifikat. Tudi na tem spisku najdemo tako manjše kot tudi velike občine. Vsekakor pa je iz analize jasno razvidno, da uspešnost poslovanja ni odvisna od velikosti občine. Z ponosom lahko tudi povem, da je občina Bloke tudi na tem spisku uvrščena zelo visoko. Na ministrstvu za notranje zadeve pa ne čutijo potrebe, da bi se seznanili z rezultati te analize, saj imajo dovolj »strokovnjakov za lokalno samoupravo«, ki lahko brez ustreznih analiz male občine označijo za nesposobne. Odgovorni za organizacijo lokalne samouprave pa imajo možnost, delovanje sistema še izboljšati in sicer z formiranjem drugega nivoja lokalne samouprave, ki bi ga lahko dosegli z ustanovitvijo regiji oziroma pokrajin. Uvedbo drugega nivoja lokalne samouprave nam svetuje tudi Evropska skupnost. Žal pa za ta korak v Sloveniji že celo desetletje ne premoremo zadostne politične volje.

Računsko sodišče je ugotovilo, da je 162 občin odvisnih od presežne solidarnostne izravnave. Ali so zaradi tega male občine finančno nesposobne? - Na podlagi te ugotovitve računskega sodišča bi lahko sklepali, da nerazvite občine izkoriščajo državo. Stoletja se svet sooča s vprašanjem, kdo v resnici koga izkorišča – ali razviti izkoriščajo nerazvite ali obratno. Zaradi tega nerazrešenega vprašanja je verjetno razpadla tudi naša bivša država Jugoslavija. Ob tem pa se nehote postavlja tudi vprašanje, ali je ugotavljanje finančne sposobnosti občin po sedanjem principu sploh verodostojno. V finančno močnejših sredinah so namreč skoncentrirane številne neproduktivne dejavnosti kot na primer banke, zavarovalnice, javna uprava, šolstvo itd. Mogoče bi se bilo potrebno vprašati, koliko nove dodane vrednosti ustvari povprečen prebivalec tako imenovane »finančno sposobne oziroma nesposobne občine«. Izračun finančne sposobnosti občin po tem principu bi verjetno pokazal drugačno sliko. Ob tem pa sem zelo zaskrbljen nad početjem naše aktualne politike, ki se je spustila na tako nizek nivo, da pod vprašaj postavlja sredstva presežne solidarnostne izravnave, ki so nujno potrebna za zagotavljanje osnovnih življenjskih pogojev na celotnem ozemlju države. Popolnoma jasno je, da skladnega razvoja na celotnem ozemlju države, brez solidarnostne izravnave, še dolgo ne bomo uspeli zagotoviti.

Pobudniki ukinitve malih občin nadalje navajajo, da so male občine prezadolžene ter posledično finančno preobčutljive. Ali je ta trditev resnična? – Ta trditev je neresnična in zavajajoča. Analiza zadolženosti občin je namreč nedvoumno pokazala, da je povprečna zadolženost vseh občin v Sloveniji 396 € na prebivalca, povprečna zadolženost v malih občinah pa 229 € na prebivalca. V skupini prezadolženih občin so tudi nekatere od največjih mestnih občin v Sloveniji, ki imajo celo do trikrat večjo zadolženost od povprečja malih občin. Res pa je, da je v skupini prezadolženih tudi nekaj malih občin. Na podlagi teh dejstev pa vsekakor ne moremo enostavno zaključiti, da je problem prezadolženosti problem malih občin. V Sloveniji imamo tudi večje število občin, ki sploh niso zadolžene. V tej skupini so predvsem male in srednje velike občine, med slednje na srečo spada tudi občina Bloke.

Kot razlog za ukinitev malih občin predlagatelji reforme lokalne samouprave navajajo problem števila zaposlenih na občinskih upravah ter posledično izjemno visok delež proračuna, ki ga male občine porabijo za lastno delovanje? Nekatera občine naj bi za lastno delovanje porabile kar 50 % svojega proračuna. Verjamem, da določene občine niso kos nalogam ter da za lastno delovanje porabijo prevelik delež svojega proračuna. Prepričan pa sem, da so to le posamezni negativni primeri, ki jih ne moremo posploševati in dramatizirati. Prepričan sem tudi, da ima večina občin omenjene stroške pod kontrolo. Zgolj za informacijo lahko povem, da občina Bloke za lastno delovanje porabi samo 6 – 8 odstotkov proračuna občine Bloke. Upam, da zaradi enega suhega drevesa še ne bomo posekali celega gozda, kot to v primeru ukinjanja malih občin načrtuje aktualna vladna koalicija.

Predlagatelji ukinitve malih občin nadalje navajajo, da so nekatere občine bile celo vsiljene in organizirane proti volji ljudi. - Smatram, da je na referendumu izražena volja ljudi, ki živijo na nekem zaokroženem geografskem območju, edina verodostojna odločitev, ki jo mora demokratična država spoštovati. Popolnoma se strinjam, da se občine, ki so bile ustanovljene proti volji ljudi, v najkrajšem možnem času ukinejo. Ukinejo se lahko tudi občine, v katerih bi bila na referendumu jasno izražena večinska volja ljudi, da si to želijo. Ne morem pa se strinjati, da se občine ukinjajo tudi na območjih, kjer si ljudje tega ne želijo. Nesprejemljivo bi tudi bilo, da bi o ukinitvi malih občin odločali na referendumu, ki bi ga organizirali na nivoju države oziroma  bi se ukinile celo na podlagi nelegitimnega glasovanja v parlamentu. Smatram, da bi v tem primeru grobo poteptali pravila sodobne demokratične družbe.

Predlog vlade, po katerem bi prišlo do ukinitve malih občin zato razumem kot poskus centralizacije države ter poskus krepitve večjih centrov, ki jih obvladuje aktualna politična koalicija. S to potezo bi se razlike v razvoju med središči in podeželjem še povečale. Male občine so nastale predvsem tam, kjer so bili kraji pozabljeni od centrov moči, danes pa predstavljajo glavno gonilo razvoja, saj so praktično edine, ki še kaj investirajo. S sedanjim konceptom lokalne samouprave smo vsaj deloma dosegli cilj po skladnem oziroma enakomernem razvoju celotne države. V kolikor bomo dovolili, da vladna koalicija dokonča projekt ukinitve malih občin, ji bomo s tem podelili legitimnost za začetek sistematičnega uničevanja slovenskega podeželja.



Jože Doles,župan občine Bloke

Zadnje objave

Sat, 27. Oct 2018 at 18:12

1305 ogledov

V Škofji Loki z dobro voljo in delovno energijo vstopajo na lokalne volitve
Obiskal jih je tudi Robert Strah, županski kandidat SDS, in se zahvalil za podporo SLS pri kandidaturi za župana Škofje Loke. Zbrani člani in svetniški kandidati liste SLS v Škofji Loki pa so obljubili, da se bodo pri svojem delu maksimalno potrudili.

Sat, 27. Oct 2018 at 18:10

2250 ogledov

Pogovorni večer: Zakaj je krščanstvo tako pomembno za dobrobit družbe?
Slovenska ljudska stranka vljudno vabi na pogovorni večer ZAKAJ JE KRŠČANSTVO TAKO POMEMBNO ZA DOBROBIT DRUŽBE? Dogodek bo potekal v dvorani Slovenske matice, Kongresni trg 8, Ljubljana, in sicer v soboto, 3. novembra 2018, ob 19. uri. Skozi zgodovinski oris in kritično refleksijo sedanjosti se bomo vprašali, kako je krščanska misel, tako katoliška, kot protestantska, vplivala na pridobitve naprednih in uspešnih družb, ki jih cenimo še danes, in sicer tako verujoči, kot neverujoči. Osredotočili se bomo tudi na dobo razsvetljenstva in vzroke, ki vodijo Zahod k oddaljevanju od svoje lastne tradicije. Vprašali se bomo, kako se soočati z modernim tokom mišljenja in vsemi ostalimi izzivi, ki bodo neizogibni. Z nami bodo naslednji odlični gostje: dr. Stane Grandadr. Janez Šumradaddr. Jonatan Vinkler Pogovor bo povezoval: Matjaž Lulik Veselimo se srečanja z vami!

Thu, 25. Oct 2018 at 22:19

1692 ogledov

Predstavili kandidate skupne liste SLS in stranke Glas za otroke in družine za ljubljanski mestni svet
Na današnji novinarski konferenci v Ljubljani so se predstavili kandidati skupne liste  SLS in stranke Glas za otroke in družine za mestni svet MO Ljubljana. Nosilec skupne liste Janez Žagar, dr. Jože Osterc, Janez Podobnik, dr. Andrej Umek in Aleks Leo Vest so predstavili ključne poudarke, s katerimi SLS vstopa v kandidaturo za ljubljanske mestne svetnike. Izpostavili so prizadevanje za to, da za vožnjo po ljubljanski obvoznici ne bi več potrebovali vinjete in da se v Ljubljani za potrebe Ljubljančanov  in drugih prebivalcev vzpostavi tržnico in veletržnico z izključno slovensko lokalno pridelano hrano po sprejemljivih cenah. Prizadevali si bodo tudi za to, da bi ljubljanski mestni svet postal prostor spoštljive in odprte komunikacije. Aleš Primc in Polona Naglič pa sta v imenu stranke Glas za otroke in družine izpostavila prizadevanje, da bi Ljubljana postala družinam čim bolj prijazno mesto, da bi v prihodnje posebno pozornost namenili številnim upokojencem in drugim osamljenim ljudem in se zavzela za več rekreacijskih površin v Ljubljani tudi za domače ljubljenčke. Predsednik SLS Marjan Podobnik  pa je ob podpori kandidatom in kakovostni celotni listi izpostavil, da si bo skupaj s sodelavci prizadeval, da se SLS odpre mestu in da enako kot s podeželskim SLS zadiha tudi z mestnim pljučnim krilom. Čeprav je bilo v Ljubljani pod dosedanjim vodstvom župana Zorana Jankovića in njegove ekipe narejenega tudi veliko pozitivnega, SLS – tako kot SDS in NSi – podpira župansko kandidaturo Anžeta Logarja v prepričanju, da lahko dosedanje dobre projekte nadgradi, neoptimalne pa spremeni.

Thu, 25. Oct 2018 at 22:15

1590 ogledov

SLS v Zagorju ob Savi z doslej najmočnejšo listo
SLS Zagorje ob Savi je danes na novinarski konferenci v Gostišču Ribnik predstavila županskega kandidata SLS, kandidatno listo za občinske svetnike ter Razvojni program SLS za občino Zagorje ob Savi. Primož Jelševar, direktor Inštituta dr. Antona Korošca je povedal, da gre za doslej najmočnejšo listo, na kateri je sedem direktorjev oz. lastnikov uspešnih zagorskih podjetij, trije sedanji in več nekdanjih predsednikov KS, guverner Rotary Slovenija, predsednica Zveze kmetic Slovenije, predsedniki športnih društev in ugledni gospodarji kmetijskih gospodarstev ter drugi uspešni Zagorjani. Ker nas poznate, pa je njihov slogan. Županski kandidat Alojz Slavko Jelševar je oče štirih otrok, glasbenik in dolgoletni direktor visokotehnološkega podjetja JE&GR. Kot je dejal, je čas, da Občina Zagorje dobi drzen razvojni program in ambiciozno ekipo, ki ga bo uresničila. Zagorje mora imeti po njegovih besedah posluh za ustvarjanje delovnih mest prihodnosti – to pa so okoljsko ozaveščena podjetja, ki ustvarjajo visoko dodano vrednost. Iztok Živko, direktor družbe Tevel iz Kisovca je predstavil projekt energetsko samozadostne Občine Zagorje ob Savi, ki bi bila lahko največja takšna občina in tako zgled v Evropi. Ker je v občini ponovno povišana raven PM10 delcev, je nujno potrebna sprememba miselnosti. Tako kot je bil eden od znanilcev drugačnega načina razmišljanja projekt Manj svečk za manj grobov, ki so ga začeli člani zagorske SLS in so ga povzeli tudi drugi kraji po Sloveniji, bi bili lahko v Zagorju zgled drugim občinam, kjer bi s serijo manjših vetrnih in plinskih elektrarn ter hidroelektrarn na zasebnih površinah ustvarili dovolj električne energije za potrebe vseh zagorskih gospodinjstev. Janez Lipec, guverner Rotary district 1912, ki pokriva Slovenijo in Makedonijo, si želi, da se Zagorje odpre navzven in izkoristi tržno nišo razvoja turizma. Aktivno je treba podpreti lokalne šole, da bodo zagotavljale potrebe trga dela prihodnosti. Izkoristiti  je treba naravne potenciale in ljudi, ki imajo znanje, voljo in delovne navade, takšnih pa je v Zagorju dovolj. Delo mora znova postati vrednota. Neda Starman Ržišnik, predsednica Konjeniškega kluba Vajkard Valvasor je predstavila projekt razvoja termalnega in eko turizma v Zagorski dolini s postavitvijo informacijskih tabel in zemljevidov ter odprtjem turistično informativne pisarne in info točke v Zagorje. Predstavila je idejni projekt obnove Medijskih toplic kot ekskluzivnih term v stilu časa Vajkarda Valvasorja, ki bi bile povezane z obnovljenim Medijskim Gradom, kjer bi se izvajale grajske poroke. Boštjan Ocepek, predsednik krajevne skupnosti Šentlambert, je povedal, da mu je program SLS zelo blizu, saj temelji na enakomernem razvoju vseh krajev v občini. Tudi za Občino Zagorje bi bilo dobro, da bi namenila več sredstev za obnovo cest in družbenega življenja na okoliških vaseh. Te so sicer lepo urejene tudi zaradi veliko prostovoljnega dela, ki ga naredijo krajani.

Thu, 25. Oct 2018 at 22:14

2553 ogledov

SLS samozavestno na lokalnih volitvah: »Ker nas poznate«
Na predstavitvi v Kobilju je županske kandidate podprl predsednik SLS Marjan Podobnik in predstavil glavne vsebinske poudarke delovanja SLS. Povedal je, da je SLS stranka, ki spoštuje sočloveka, družino, delo, lastnino in domovino in je odprta za vse, razen za podpornike skrajnih stališč. Izpostavil je uspešnost dela županov in občinskih svetnikov SLS, kar je tudi razlog za optimizem pred prihajajočimi volitvami. SLS je imela doslej 32 županov izvoljenih na svoji listi, skupaj z neodvisnimi in skupnimi kandidati s podporo SLS pa je v Klubu županov SLS sodelovalo 42 županj in županov. Podobnik je izrazil pričakovanje, da bo Klub županov SLS tudi v prihodnje ostal številčno najmočnejši. Sledila je predstavitev Roberta Ščapa, župana Občine Kobilje, Cvetke Ficko, županje Občine Grad, Ludvika Novaka, župana Občine Puconci, Franca Horvata, župana Občine Tišina in Antona Törnarja,  župana Občine Črenšovci. Župani so bili enotni, da je treba povečati sredstva za takoimenovano povprečnino, s čimer bi zagotovili intenzivnejši razvoj tudi manjših podeželskih in obmejnih občin. Zavzeli so se tudi za čimprejšnjo ustanovitev pokrajin ter prenos dela državnih pristojnosti in sredstev z državne ravni na prihodnje pokrajine. Marjan Podobnik je predstavljena prizadevanja županje in županov v celoti podprl. Kasneje se je predsednik SLS v občini Kidričevo srečal s kandidatom SLS za župana Damjanom Medvedom in kandidati SLS za občinski svet ter podprl njihovo kandidaturo.

Thu, 25. Oct 2018 at 22:12

2041 ogledov

Dr. Darinka Fakin že petič za županjo Občine Majšperk
Dr. Darinka Fakin živi z možem Brankom in sinom Tomažem v Majšperku. Funkcijo županje opravlja nepoklicno, saj je kot redna profesorica zaposlena na Univerzi v Mariboru, Fakulteti za strojništvo, na Oddelku za Oblikovanje in tekstilne materiale. Osnovno šolo je obiskovala v Majšperku in nadaljevala šolanje na Gimnaziji Dušana Kvedra Ptuj. Dodiplomski študij je končala na takratni Tehniški fakulteti Maribor in se leta 1985 zaposlila v Tovarni volnenih izdelkov v Majšperku. Med delom je kot mlada raziskovalka končala tudi magistrski študij. Po več kot 15-letnem delu v industriji se je leta 2000 zaposlila na Fakulteti za strojništvo, kjer je leta 2004 tudi doktorirala. Med delom je vseskozi aktivna tudi na raziskovalnem področju, je avtorica ali soavtorica številnih izvirnih znanstvenih člankov, patentov, raziskovalnih nalog, elaboratov, študij, strokovnih člankov, avtorica in soavtorica učbenikov in navodil za vaje. V lokalno politiko se je vključila že leta 1994, ko je nastala naša Občina Majšperk. V prvem mandatu je bila predsednica Občinskega sveta, v drugem podžupanja in sedaj opravlja že četrti mandat funkcijo županje. Ta funkcija ji predstavlja velik izziv, saj vemo, da je uvedba lokalne samouprave prinesla tudi lokalnemu okolju velike priložnosti. To se opazi skoraj na vsakem koraku. V teh letih so izvedli številne pomembne investicije na področju infrastrukture, izobraževanja, športa, kulture, turizma, gospodarstva, varovanja in urejanja okolja ter na področju delovanja društev. Vse to jim je uspelo, ker so bili sposobni delati skupaj.
Teme
arhiv

Prijatelji

SLS Sv. Trojica v Slovenskih GoricahSLS Sv. Jurij v Slovenskih goricahSLS Sveta AnaSLS ŠentiljSLS PesnicaSLS LenartSLS KungotaSLS CerkvenjakSLS BenediktSLS PivkaSLS PostojnaSLS SežanaAnton  ŠkofSLS KoperSLS KomenSLS IzolaSLS DivačaSLS Hrpelje-KozinaSLS Ilirska BistricaSLS Gornji GradSLS LjubnoSLS LučeSLS MozirjeSLS NazarjeSLS Rečica ob SavinjiSLS Šmartno ob PakiSLS ŠoštanjSLS VelenjeSLS Središče ob DraviSLS CirkulaneSLS DestrnikSLS Dornava

NAJBOLJ OBISKANO

ALI V SLOVENIJI POTREBUJEMO MALE OBČINE?