Članek
Med manj pismenimi več kriminalcev?
Objavljeno Mar 08, 2016

Pred kratkim sem v prispevku z mislimi tunizijskega učenjaka Abdelfattaha Mouroua zapisala tudi njegove besede v zvezi s pismenostjo. Izrazil je zaskrbljenost, ker je v islamskem svetu visoka nepismenost. Rekel je, da povprečen Japonec prebere na leto 40 knjig, medtem ko povprečen Arabec prebere manj kot eno knjigo v enakem času.

Sama sem sicer mnenja, da je zelo pomembno tudi, kaj beremo, ne le, koliko beremo. Morda je še bolj pomembno: kaj in ne koliko!

Dodajam še to, da gotovo ne smemo poenostavljati teh trditev v zvezi z branjem, saj sicer ne bi bilo modrih ljudi tudi v kulturah, kjer knjig niso še niti poznali.

Po moje nas oblikuje marsikaj (morda ne ravno vse, kar beremo, marsikaj pa), s čimer se srečamo tudi v pisani besedi. Lahko si zamislimo, kakšen je miselni svet človeka, ki bere le bolj ali manj le rumeni tisk. Ali ki dan za dnem bere predvsem črno kroniko. Ali ki sledi vsakodnevnim TV "življenjskim" nadaljevankam.

Kaj oblikuje svet otrok, miselni svet, sposobnost širine razmišljanja? Gotovo tudi knjige. Zelo sem vesela, kadar vidim otroka, ki res rad bere - in ne (le) zato, da bo osvojil bralno značko! Včasih prav čutim, kakšno širino misli imajo otroci, ki berejo raznolike in "debele" knjige.

Ne brati samo knjig ... :) (Ne samo iz knjig, pač pa iz življenja samega!)

---

V zvezi z otroki, piše Tina Košir:

Paul Tough v knjigi How Children Succeed piše, da ne drži, kot se je dolgo verjelo, da so uspešni predvsem tisti otroci, ki imajo visok inteligenčni količnik, ki znajo že od malega računati in nimajo težav z učenjem. Otroci morajo biti radovedni in motivirani. Za doseganje dolgoročnejših ciljev v življenju je najpomembnejša zagrizenost oziroma mešanica vztrajnosti in strasti. Najpomembnejši je značaj, ki se, kot uči že Dennett, oblikuje tako, da se zna človek že od malih nog srečevati z neuspehi in jih premagovati, saj neuspeh ni nekaj trajnega. Zanimivo je, so ugotovili, da če dijaki berejo nevrološke knjige o tem, kako se z branjem in učenjem spreminjajo tudi naši možgani, bodo še bolj motivirani za pridobivanje novega znanja.

Kajti res je, da se, če beremo dobro knjigo in se vživljamo v glavne junake, vse to dejansko in merljivo pozna na naših možganih, ugotavljajo nevrologi. V možganih se povečajo povezave in pojavijo se nevrološke spremembe, predvsem v tistih predelih, ki so odgovorni za jezik, pa tudi v predelih za senzorična dojemanja. Če beremo o fizičnih naporih glavnega junaka, so ob tem aktivirani tisti deli možganov, ki so odgovorni za naše fizično premikanje. Doživljamo stvari, ki jih doživlja junak, in povezujemo novo znanje s tistim, ki ga že imamo.

                                                                            * * *

Pisatelj Neil Gaiman je lani za Guardian napisal daljši esej o branju; da nas branje uči o novih mislih, drugih realnostih, imaginaciji. Branje od nas zahteva več domišljije kot recimo gledanje televizije, kajti če beremo, si v glavi ustvarimo čisto svoj svet, ki ga opisuje knjiga, naša domišljija ustvari barve, obraze junakov, pokrajine, mesta. Branje nas nauči čutiti stvari, o katerih sicer ne bi vedeli nič, uči nas, kako je, če si nekdo drug. In ko se vrnemo v svoj svet, pravi Gaiman, smo vsaj malo drugačni kot prej. Empatija je pomembno čustvo bralca in prav empatija je orodje, ki ljudi druži v skupine, da ne ostajamo le samozagledani in vase zaljubljeni individualci. Pisatelj pravi še, da je ena najlepših življenjskih popotnic, ki jih lahko dajo starši svojim otrokom, to, da jih naučijo ljubiti knjige.

In še nekaj! V današnjih časih v razvitem svetu si komaj moremo misliti, da ne bere vsak, ki le hoče. Marsikakšen otrok bere samo to, kar mora za šolo. Ali pa sploh ne berejo, pomagajo si z vsebinami na spletu, ki jih je ustvaril nekdo drug. Poiščejo razne obnove in preberejo samo te.

Če pomislim na to, kar sem brala o severnokorejskem taborišču - tako je bilo še pred kakšnimi 15 let!): v vsem taborišču 14 - tam je bilo v šoli kakšnih 1000 otrok - je bila komaj katera knjiga. Učitelj je imel eno samo knjigo in otroci niso imeli nikoli knjige v rokah. Naučili so se komaj kaj brati in računati zelo malo, glavni junak knjige Pobeg iz taborišča 14 se je naučil le seštevati in odštevati.

Pa poglejmo še, kako "načrtujejo" zapore v ZDA:

"V ZDA so zapori zelo velika industrija, saj so v zasebnih rokah. Gre za posel, ki je v stalnem porastu. Za lastnike zaporov je zelo pomembno, da znajo načrtovati, koliko novih zaporov bodo morali zgraditi v naslednjih petnajstih letih. To izračunajo zelo preprosto. Pogledajo statistiko in ugotovijo, koliko je desetletnikov, ki ne znajo brati ali berejo zelo slabo. Ti otroci imajo namreč zelo veliko možnosti, da se čez petnajst let znajdejo v zaporu."

Kako je pa s tem pri nas? Koliko je med zaporniki nekdanjih uspešnih učencev in koliko neuspešnih ...? Aha, kaj je to: uspeh ...

---

Irena Štaudohar: Branje in možganske vijuge

http://www.delo.si/zgodbe/sobotnapriloga/branje-in-mozganske-vijuge.html

15. 3. 2016:

Dodajam citat iz knjige Duhovnik pri barabah z ulice, avtor knjige je prav ta duhovnik: Guy Gilbert.

"Vedeti je treba, da imajo tipčki z ulice zelo omejen besednjak. Fantje, ki jih srečujem, uporabljajo največ kakšnih 400 besed. Nekoč sem to povedal med predavanjem bodočim sodnikom in videl sem, kako so si vsi brža zapisali to številko: "Mladi prestopniki, ki jih boste imeli pred seboj, bodo poznali kvečjemu štiristo besed!" Toliko da znajo brati in pisati; večinoma se tega naučijo šele v zaporu. Berejo tako rekoč ničesar; celo v ilustriranih revijah, predvsem v tistih najbolj svinjskih, se omejijo zgolj na gledanje slik. Intelektualni napori jim povzročajo nemalo težav ..."

Abram, se strinjam glede razlogov, ki peljejo v to, da postanejo mladi prestopniki. V mnogih primerih je jasno videti dvoje: družino, ki ne stoji otroku ob strani, in družbo, ki ji je figo mar za mladino. Citat, ki sem ga prepisala iz knjige, se nadaljuje tako: ... Intelektualni napori jim povzročajo nemalo težav, saj je njihova edina skrb vselej namenjena le neposredni stvarnosti: "Kaj bo, ko se bom nocoj vrnil domov? Se bosta spet prepirala? Kje bom spal? Kje bom našel kaj za pod zob?" /.../ Med poulično mladino je strašno veliko alkoholizma. Pravzaprav so mladoletnim osebam alkoholne pijače načeloma prepovedane. Vendar ..." !!!! Nekje drugje sem pri istem avtorju prebrala, kako na sodišču mladoletnik sploh ni razumel sodbe! Niso se tisti s sodišča potrudili, da bi otrok sploh zares vedel, kaj ga čaka! :(( P.S.: In še to: posamezniki vedo, zakaj gre in skušajo mladim z ljubeznijo pomagati. In Guy Gilbert, duhovnik v kavbojskih škornjih, jim zares pomaga. Pred seboj imam dve njegovi knjigi Alba in kavbojski škornji in Duhovnik pri barabah z ulice.

ANA Vsi ti,ki modrujejo o nepismenih prestopnikih nikoli,ampak nikoli ne povedo,da je prestopništvo soodvisno od družine in družbenega okolja v katerem živijo. NI krivda otrok,da so predstopniki ,ampak je to krivda družbenih anomalij.Nepravično porazdeljeno bogatstvo,zatiranje in getizacija revnih.Kriminalci v večini primerov izhajajo iz družbenega okolja,ki jim že v štartu onemogoča osebnostni razvoj.Kdo je krivec za to? Družba sama,ki vse bolj namensko rine mlade ljudi v kriminal,prestopništvo in nerazgledanost.Družba z nerazgledanimi in nesamostojnimi osebam lažje manipulira.Osnova kriminala,terorizma je nepravična in pohlepna družbena elita,ki potem licemersko obsoja takšne ljudi,ki so v resnici brez možnosti živeti človeka vredno življenja in so jih oni sami onemogočili.

"Vedeti je treba, da imajo tipčki z ulice zelo omejen besednjak. Fantje, ki jih srečujem, uporabljajo največ kakšnih 400 besed. Nekoč sem to povedal med predavanjem bodočim sodnikom in videl sem, kako so si vsi brža zapisali to številko: "Mladi prestopniki, ki jih boste imeli pred seboj, bodo poznali kvečjemu štiristo besed!" Toliko da znajo brati in pisati; večinoma se tega naučijo šele v zaporu. Berejo tako rekoč ničesar; celo v ilustriranih revijah, predvsem v tistih najbolj svinjskih, se omejijo zgolj na gledanje slik. Intelektualni napori jim povzročajo nemalo težav ..." Citat iz knjige Duhovnik pri barabah z ulice, avtor knjige je ta duhovnik: Guy Gilbert.

VinKos, statistike razlagajo same sebe :D No, nekaj že povedo .... da se jih pa tudi prirediti, saj v marsičem ni mogoče gledati s čisto enakega zornega kota. In hkrati marsikakšna ocena ne zajame nekega pojava scelega.

Aleksander, vsak od nas se lahko o čem moti, česa ne ve. Navsezadnje se zato tudi pogovarjamo! Ne vem veliko o zaposlenosti gluhih, poznam pa eno bližnjo, ki ima službo le občasno, potem jo pa spet izgubi.

N

In kako naj vnaprej vemo, da je nekaj, kar preberemo, tabu? Sem že dregnil v osje gnezdo, v dobri veri, da bo ok, če nekaj povem... Npr. brezposelnost gluhih - po vseh statistikah in ukrepih sem mislil, da ni problem, da so vsi po službah, no, potem pa ti zinem tam eno v društvu gluhih in dobim eno na gobec.

VinKos, pa res: ni potrebno vsega povedati ... :)

Aleksander, res je, v pisani besedi so zapisane tudi stvari, ki jih ni potrebno vedeti, in zapisane so, žal, tudi laži. Ne vem, kdo, ampak nekdo je rekel tole: "Ne berite dobrih knjig, berite samo najboljše knjige!" Se strinjam s tem človekom! (Se pa lahko vprašamo, kdo je tisti, ki bo ocenil, kaj je dobro in kaj je najboljše!)

N

Lahko pa z branjem preberemo tudi kaj takega, kar je lahko kamen spotike. Npr., v družbi, ki ceni bivši režim (tega je pri nas ogromno), v eni reviji prebereš, da so partizani požali vas. S to iformacijo greš med ljudi, ki cenijo partizane in te, ker to poveš, čudno gledajo. Nauk: Ni dobro vse vedeti.

Knjižni molj, lepo, lepo! To z gorami knjig mi je znano in domače! Mi je blizu! Je pri nas doma podobno! Se pa včasih tudi jezim ... ko bi morali vendar delati tudi drugo, ne samo brati! ;) Prav tako pa vem zase, da včasih kar ne morem nehati brati. No, pred leti je bilo težje. Zdaj pač odložim, ko že moram ;)

Abram, kaj vse je po svetu, ne vem, razen delčkov, to, ko omenjam S Korejo, to sem brala v biografski knjigi fanta, ki se je rodil v taborišču, uspel pa pobegniti na Zahod. Tisto je prav grozljivka. Ne smao zaradi nepismenosti, ampak nasploh, ker ljudem sploh niso dovoljena čustva. Sicer pa: če pomislim na nas, na našo državo, vidim predvsem velik problem v tem, da so otroci tako množično na računalnikih in to predvsem na igricah ali pa v klepetih. Tudi gledanje TV človeku menda manj da kot branje knjige o isti tematiki. (No, kdaj pa kdaj rada pogledam kakšen film.) Pri nas je mnogo otrok, ki bi lahko brali, kolikor bi hoteli, starši bi bili veseli, navdušeni, učitelji tudi! Pri nas se otroke nagrajuje za prebrane knjige! Pri nas je na razpolago veliko knjig. V želji, da bi otroci vendar brali, se včasih čisto znižujejo merila, kaj naj bi brali ... Samo da berejo. Pa četudi "neumnosti". Žal kakšne knjige res niso dobre. :(

Lector, hehe, to o častnem članstvu pa so preroške besede, kaj? ;) Drugi odstavek: lepo izraženo! Berimo torej dobre knjige, da bodo naše posode trdne.

ANA Normalno,če jim je družba že ob rojstvu namenila takšno pot.Vse težje se bo izkopati iz revščine.Nepravična družba sama ustvarja porast kriminala in revščine,ki otrokom onemogoči uresničiti vse njihove individualne življenjske danosti.Kako naj revež bere knjige,če se mora že kot otrok vsakodnevno boriti za golo preživetje? Lepe želje tu ne pomagajo,ampak prava dejanja.