Ljubljana, 21. oktober 2013 - Poslanec SLS Mihael Prevc je danes na 18. redni seja Državnega zbora RS naslovil ustno poslansko vprašanje ministru za infrastrukturo in prostor Samu Omerzelu_
»Poslansko vprašanje postavljam ministru za infrastrukturo in prostor, predvsem v povezavi s proračunom, in sicer z rebalansom proračuna za 2014 in 2015.
Dejstvo je, spoštovani minister, da najbolj bodejo v oči prav postavke na vašem ministrstvu in lahko rečem, da ste potegnili najkrajši konec pri branjenju teh postavk, kajti predvsem na področju Direkcije RS za ceste, ki upravlja z državnimi cestami, ste izgubili ogromno denarja, če pogledam samo te številke. V sprejetem proračunu za 2014 je bilo še 183 milijonov evrov sredstev, zdaj jih je 61, to se pravi, v rebalansu proračuna za 2014 jih je 61 milijonov več in še večja katastrofa je na postavki, ki govori o upravljanju cest in tekočem vzdrževanju. V sprejetem proračunu za 2014 je bilo 80 milijonov sredstev, ostalo jih je samo še 8. Spoštovani minister, sprašujem vas_ kam so poniknila že tako skromna sredstva, ki so bila za obnovo in gradnjo cest namenjena v proračunu za 2014 in seveda tudi v naslednjih letih za izvedbo projektov, ki so bili predvideni v načrtih razvojnih programov? V predlaganih proračunih za prihodnji dve leti praktično ni zagotovljenega nobenega denarja za gradnjo in posodobitev državnih cest, seveda z izjemo tistih, ki so financirane iz evropskih sredstev. Kot je nedavno povedal na seji Odbora za infrastrukturo direktor Direkcije RS za ceste, denar ni zagotovljen niti za izvedbo že podpisanih pogodb, zmanjkalo ga bo celo za plačilo že izvedenih del. Zato me zanima, spoštovani minister, če se zavedate, da lahko država zaradi tega pričakuje zelo visoke odškodninske tožbe zaradi neizpolnjevanja pogodbenih obveznosti, visoke zamudne obresti zaradi neplačevanja izvedenih del. Zanima me tudi, spoštovani minister, kako vi, kot pristojni za področje cestne infrastrukture, ocenjujete posledice zmanjšanja proračunskih sredstev za gradnjo in obnovo državnih cest v prihodnjih dveh letih. Ali boste kot pristojni minister prevzeli odgovornost za škodo, za finančne in druge posledice?«
Minister Omerzel je odgovoril_
»Najprej se bom dotaknil celotnega proračuna. Kar nekaj člankov v medijih sem videl, kjer se na nek način v resnici na naše ministrstvo gleda z drugega aspekta, in sicer da smo v resnici najboljše izšli iz proračuna z 800 milijoni, ki jih imamo na razpolago. Torej govorimo o povečanju proračuna 100 milijonov evrov za naše ministrstvo. Seveda je to na račun intenzivnih investicij in črpanja evropskih sredstev. Na drugi strani govorim o zmanjšanju dela, ki je iz integralnega proračuna.
Ko govorim konkretno o samih investicijah, konkretno o DRSC in državnih cestah, se moram najprej dotakniti letošnjega rebalansa, na katerega vsi pozabljamo. Letos smo državnim cestam zagotovili dobrih 40 milijonov evrov več, kot so jih imele kadarkoli v zgodovini. Torej - dobrih 180 milijonov evrov za letos je bil rebalans in delo te vlade in teh dodatnih 40 milijonov smo zagotovili, ne zaradi tega, ker bi imeli presežek sredstev, ampak zaradi tega, ker se zavedamo pomembnosti državnih cest, in zaradi tega, ker smo imeli izredno neugodno zimo 2012/2013 in smo ravno zato ta dodatna sredstva tudi zagotovili. Ko govorimo o proračunu 2014 in sredstvih, ki jih imamo na razpolago, moram reči, da sem del te vlade in ta vlada je imela na razpolago sredstva, kakršna je imela, in jih je bilo treba temu primerno razdeliti. Ta vlada se je skupaj odločila za prioritete. Odločili smo se, da smo socialna država in da bomo na nekem področju morali ta sredstva rezati. Sam absolutno nisem želel pristati na rezanje investicij na področju tistih projektov, ki so sofinancirani iz evropskih sredstev. Torej, kar se tiče projektov, sofinanciranih iz evropskih fondov, gredo vsi, absolutno vsi naprej, vse investicije se peljejo dalje, tisti del, kjer je nujna lastna udeležba, je pa seveda situacija takšna, kakršna je. Sredstev imamo na razpolago, kolikor jih imamo. Če me sprašujete, koliko sem srečen ali nesrečen s tem proračunom, s temi sredstvi - srečen oziroma nesrečen sem toliko kot večina slovenskih družin. Imaš na razpolago sredstva, kolikor jih imaš, in večina slovenskih družin seveda vsa sredstva, ki jih ima, namenja preživetju, ne pa novim investicijam. In ravno tako je tudi na našem področju. Za 2014 smo zagotovili 60 milijonov evrov za investicije in za vzdrževanje ter 58 milijonov evrov za tekoče vzdrževanje. In to je 121 milijonov, ki jih imamo na razpolago, in s katerimi mora direkcija letos korektno opraviti vse svoje dolžnosti. Prepričan sem, da bo v okviru teh sredstev direkcija korektno in uspešno izvajala vse vzdrževanje, ki je nujno za nemoteno odvijanje prometa v Sloveniji, posebej govorim o zimskih službah. Strinjam se, da bi morali neprimerljivo več denarja nameniti investicijam na državnih cestah. Intenzivno bomo delali na tem, da pridemo s predlogom še pred koncem tega leta do novih rešitev, na kakšen način financirati državne ceste, pred ta parlament, najprej vlado, potem parlament in seveda pred ljudstvom je, ali nas bodo podprli ali ne. In če bomo imeli sredstva za to, če jih bomo lahko zbrali, ne vidim nobene ovire, nasprotno, z veseljem bomo vse te investicije tudi izvedli.«
Poslanec SLS Mihael Prevc je izrazil željo po dopolnitvi odgovora_
»Razumem vaše argumente, ki ste jih navedli, da denarja ni dovolj za vse. Seveda pa ne razumem, da so prav ceste tiste, ki so pravzaprav v tej racionalizaciji utrpele največji davek, predvsem imam v mislih državne ceste. Poglejte, spoštovani minister, bojim se, da če bo letošnja zima podobna lanski, se potem pravzaprav bojim, da bomo že januarja imeli na naših državnih cestah pravo katastrofo.
Tu me vendarle zanima še nekaj. Poglejte, spoštovani minister, v predlogu rebalansa proračuna za 2014 je, kot sem že prej poudaril, samo 8 milijonov sredstev za vzdrževanje državnih cest. Nekje sem slišal iz ust strokovnjaka, ki se malo spozna na upravljanje in vzdrževanje cest, da je omenil, da to niti ne bo dovolj za sol, ki jo je treba kupiti za normalno vzdrževanje cest. Tako da se sprašujem, kako je ta denar razporejen. Ugotovil sem, da gre kar 3 milijone od 8 tega denarja za področje Ljubljane in samo 5 milijonov za celotno ostalo Slovenijo. Resnično vas sprašujem minister_ kako bova pogledala v oči najinim sokrajanom, vi kot minister, sam kot poslanec, vi na Dolenjskem, jaz na Gorenjskem, seveda ob tako majhnih sredstvih za vzdrževanje cest in zlasti, ko se bodo te ceste - upam, da zima ne bo prehuda -znašle v katastrofalnem stanju.«
Minister Omerzel je dopolnil svoj odgovor z naslednjim_
»Za teh 8 milijonov predlagam, da se usedeva in podrobno pogledava skupaj, kje ste jih našli. Za opravljanje in vzdrževanje cest imamo na razpolago za 2014 - 58 milijonov evrov. In seveda, jaz imam zagotovila direktorja Direkcije za državne ceste, kar se tiče rednega vzdrževanja, predvsem govorim tukaj o zimi in pluženju, nimamo nikakršnih težav, da bodo vse službe opravile korektno svoje delo in da bo celoten promet v Sloveniji nemoteno tekel ne glede na to, kakšna bo zima.«
Po dopolnjenem odgovoru ministra Omerzela je poslanec SLS Mihael Prevc podal proceduralni predlog_
»Proceduralni predlog, zlasti zaradi tega, ker nisem dobil odgovorov na vsa vprašanja in zato v skladu s poslovnikom predlagam, da se opravi širša razprava, kajti prepričan sem, da je tema obnova in vzdrževanje državnih cest tako pomembna, da si takšno širšo razpravo nenazadnje tudi zasluži. Predvsem, spoštovani minister, na tista prva vprašanja, ki sem vam jih postavil, to se pravi, kaj se bo zgodilo z odškodninami, ki bodo oziroma kako bomo pokrili tiste odškodnine, ki se bodo zgodile zaradi neizvajanja pogodb, to se pravi finančnega neizvajanja pogodb s strani države, predvsem za tista dela, kjer so bile pogodbe podpisane oziroma kjer so dela že celo izvedena. Tukaj sem seveda pričakoval vaš odgovor. Nisem ga dobil in resnično mislim, da si ta problematika, problematika državnih cest, predvsem vzdrževanje državnih cest res zasluži širšo razpravo in verjamem, spoštovani minister, da v tem kratkem času zelo težko zagotovite nek širši odgovor. Prepričan sem pa, da boste to lahko storili v širši razpravi, seveda če bo Državni zbor širšo razpravo tudi sprejel v četrtek, ko bomo glasovali o mojem predlogu.«