V petek, 27. marca, je začel teči 60-dnevni rok za zbiranje podpisov volivcev v podporo sprememb zakonov o dohodnini in skladu kmetijskih zemljišč in gozdov.
Že pri sprejemanju zakona o dohodnini je Kmetijsko gozdarska zbornica Slovenije opozarjala na te- žave in stroške, ki jih bo prinesla uvedba obveznega knjigovodstva ob tako nizkem vstopnem pragu. Tudi kasneje, ko je bilo izvajanje teh členov zakona prestavljeno na začetek leta 2014, smo ponovno opozarjali na to, a ni bilo posluha s strani predlagateljev zakona.
Prav tako nismo naleteli na posluh pri vladi, ko smo pripravili pripombe na delo sklada kmetijskih zemljišč in gozdov. Tako nam ni preostalo drugega, kot da sami pripravimo predloga zakonov in hkrati izberemo najbolj demokratičen mo- žen način za vlaganje predlogov zakona, to pa je s podporo volivcev. To je tudi možnost in priložnost, da ne samo naši člani, temveč vsi volivci na demokratičen način izrazijo svojo voljo in podprejo prizadevanja KGZS za spremembo zakona na boljše
Zakaj je treba spremeniti zakon o dohodnini
Ko je bil leta 2007 uveljavljen Zakon o dohodnini, je ta prinesel kar nekaj novosti, ki so se začele uveljavljati po korakih in so pomembne vplivale na delo kmetij. Med najpomembnej- še spremembe zagotovo sodi uvajanje praga za vstop v obvezno knjigovodstvo, in sicer pri 7.500 evrih prihodkov kmetije. Zakon je namreč določil obvezno ugotavljanje davčne osnove na podlagi dejanskih prihodkov in dejanskih odhodkov ali na podlagi dejanskih prihodkov in normiranih odhodkov za tiste nad predpisanim pragom 7.500 evrov dohodkov kmeč- kega gospodinjstva iz osnovne kmetijske in gozdarske dejavnosti. Med dohodke iz osnovne kmetijske in gozdarske dejavnosti se vštevajo katastrski dohodek kmetijskih in gozdnih zemljišč, pavšalni dohodek na čebelji panj ter prejete obdav- čljive subvencije. Vsi tisti, ki so presegli ta prag, morajo obvezno knjigovodstvo potem voditi vsaj pet let.
S 1. januarjem 2014 je tako moralo obvezno knjigovodstvo uvesti nekaj manj kot 1.300 kmetij. Za leto 2015 je obvestilo o preseženem pragu 7.500 evrov prejelo še 172 kmečkih gospodinjstev. Ker so se z letom 2014 začele v davčno osnovo vštevati obdavčljive subvencije v celoti (prej le v 50-odstotnem deležu), bi s 1. januarjem 2016, ko bi bil prag računan kot povprečje dohodkov v letih 2013 in 2014, v obveznost vodenja računovodstva zapadlo še bistveno večje število kmetij.
V zvezi s pragom je potrebno opozoriti še na dejstvo, da se med obdavčljiva plačila za ukrepe kmetijske politike vštevajo tudi nekatere podpore, ki so izplačane zgolj v posebnih primerih. To so podpora za promocijo vina na trgih tretjih držav, finančne pomoči za nadomestilo škode zaradi požara ali strele, pomoč ob smrti, invalidnosti in nesposobnosti za delo, podpora zaradi slabšanja ekonomskih razmer v posameznih dejavnostih in druge. Vse naštete podpore so izplačane zgolj ob naštetih dogodkih (torej nimajo značaja rednih letnih prejemkov), vplivajo pa na izračun praga in s tem lahko tudi na obveznost vodenja računovodstva oziroma evidenc za davčne namene, čeprav dohodki po vsej verjetnosti že v naslednjem letu padejo pod predpisan prag (kmečko gospodinjstvo pa mora po sedaj veljavnih zakonskih določbah ostati v sistemu še nadaljnja štiri leta).
Osnovna cilja sprememb zakona o dohodnini: • ukinitev praga za obvezni vstop v računovodstvo, • nižja obdavčitev neposrednih plačil za 30 odstotkov.
Ker bo zaradi razširjenega obsega obdavčljivih prihodkov vsako leto več kmetij preseglo prag 7.500 evrov in ker imajo zaradi tega kmetije vse več nepotrebnih stroškov, na KGZS predlagamo odpravo praga. S tem bi slovensko podeželje na leto prihranilo okoli pol milijona evrov.
Na KGZS prav tako predlagamo, da se v besedilo določbe, ki določa, od katerih dohodkov se ne plača dohodnine, spremeni tako, da se vanj vključi tudi dve plačili, ki ju uvaja nov Program razvoja podeželja in po svoji vsebini sodita med ukrepe, od katerih se že doslej ni plačevala dohodnina. Kot prvo je to plačilo za zeleno komponento, ki ima zna- čaj kmetijsko okoljskih ukrepov, in drugo plačilo za zagon dejavnosti mladih kmetov, ki ima značaj ukrepov v zvezi z dolgoročnimi vlaganji v osnovno kmetijsko in gozdarsko dejavnost.
Zakaj je treba spremeniti zakon o skladu kmetijskih zemljišč in gozdov
Sklad kmetijskih zemljišč in gozdov (v nadaljevanju: sklad) je bil ustanovljen leta 1993 z namenom upravljanja in razpolaganja s kmetijskimi zemlji- šči, kmetijami in gozdovi v lasti Republike Slovenije. Organ upravljanja sklada je svet sklada. Člane sveta po veljavni ureditvi imenuje vlada na predlog ministra, pristojnega za kmetijstvo. In prav sestava sveta je tisto, kar žuli najemnike. Najemniki namreč nimajo svojega predstavnika v svetu in s tem prav nobenega vpliva na odločitve sklada, ki pa včasih ne upoštevajo ciljev, zaradi katerih je bil sklad ustanovljen.
Pri izvajanju nalog naj bi namreč sklad sledil nacionalnemu interesu in strategiji, ki sta zapisana v dokumentih s področja kmetijstva in gozdarstva, zlasti v Strategiji razvoja slovenskega kmetijstva in v Programu razvoja gozdov v Sloveniji, ter izvajal slovensko kmetijsko zemljiško politiko kot dober gospodar zemljišč v lasti Republike Slovenije, vodil promet s temi zemljišči in opravljal druge, z zakonom določene naloge.
Osnovni cilji sprememb zakona o skladu kmetijskih zemljišč in gozdov: • Zastopanost uporabnikov v svetu sklada, • jasna pravila pri prometu in zakupu kmetijskih zemljišč, gozdov in kmetij. • soglasje vlade pri aktih sklada.
Ena izmed poglavitnih nalog, s katero sklad intenzivno in dosledno izpolnjuje svojo funkcijo ter sledi namenu ustanovitve, je promet s kmetijskimi zemljišči in gozdovi. Gospodarjenje s kmetijskimi zemljišči, kmetijami in gozdovi je zagotovo v širšem javnem interesu, ne le v interesu ustanovitelja sklada, zato je primerna zastopanost v organih upravljanja sklada, ki gospodari s premoženjem v lasti RS, velikega pomena. Prav zato predlagamo ponovno uvedbo sodelovanja uporabnikov v svetu sklada. Tako bo sklad učinkoviteje izvajal zemljiško politiko, saj bodo pri odločanju o vprašanjih, ki so v pristojnosti sveta, sodelovali tudi uporabniki.
Po predlogu zakona bo predstavnike uporabnikov predlagala Kmetijsko gozdarska zbornica Slovenije, saj ta skladno z Zakonom o Kmetijsko gozdarski zbornici Slovenije združuje večino lastnikov, zakupnikov in dejanskih uporabnikov kmetijskih zemljišč in gozdov v Sloveniji. Tako bodo pri načrtovanju kmetijske politike imeli vpliv tudi tisti, ki skrbijo za samooskrbo in trajnostni razvoj. Predlagana sprememba sestave sveta in način imenovanja predsednika sveta bi torej omogočala širšo zastopanost v svetu sklada in možnost soodločanja deležnikov, ki dejansko obdelujejo kmetijska zemljišča, gozdove in kmetije.
Druga predlagana sprememba zakona se nanaša na sprejemanje podzakonskih aktov sklada, ki natančneje urejajo postopek prometa in zakupa kmetijskih zemljišč, gozdov in kmetij. Poleg ureditve v Zakonu o kmetijskih zemljišč je sklad s sprejemom podzakonskih aktov oblikoval dolo- čeno zemljiško politiko, ki daje prednost finančnim zmožnostim in ne razvoju kmetijske dejavnosti. Tak primer je licitacija, ki se uporabi v primeru, da je treba izbrati med enakovrednimi prednostnimi upravičenci. Predlagana sprememba uvaja obvezno določitev vrstnega reda med enakovrednimi prednostnimi upravičenci. Glavno merilo ne bo več denar, temveč bo lahko vsak natančno poznal pravila, ki bodo omogočala tudi oceno možnosti za pridobitev novih obdelovalnih površin.
Komu koristijo spremembe Sprememba zakona o dohodnini bi vplivala na približno 60.000 ljudi, to je na vse tiste, ki vlagajo zbirne vloge za neposredna plačila (tako imenovane subvencije). V njihovem primeru bi se namreč zmanjšal obseg neposrednih plačil za obdavčitev s 100 na 70 odstotkov. Z ukinitvijo obveznega praga za vodenje računovodstva bi kmetje po grobih ocenah lahko prihranili okoli pol milijona evrov (500.000 evrov) na leto. Sprememba zakona o skladu kmetijskih zemljišč in gozdov bi posredno vplivala na vse zakupnike sklada, katerih je pribli- žno 17.000; od teh je kmetov okoli 8.000.
Nadalje sprememba zakona določa še obvezno pridobitev soglasja vlade k podzakonskim predpisom, ki urejajo podro- čja zakupa kmetijskih zemljišč, gozdov in kmetij. Tako bo sklad lahko izvajal le zemljiško politiko, ki bo skladna z namenom primarne zakonodaje in skladna s temeljnimi cilji delovanja sklada.
Kako oddati svoj podpis
Vsak državljan Republike Slovenije z volilno pravico lahko svoj podpis podpore odda na upravni enoti ali krajevnem uradu (ali na e-upravi z digitalnim potrdilom), tako da podpiše predpisan obrazec. Za vsak predlog zakona se podpi- še svoj obrazec. Podpisan in s strani uradne osebe potrjen obrazec je potrebno vrniti na sedež KGZS, Gospodinjska ulica 6, 1000 Ljubljana, oziroma na najbližjo območ- no enoto KGZS najkasneje do konca aprila letos. Vse informacije, navodila in obrazce je mogoče dobiti na spletni strani: www.kgzs.si ali pri predsednikih območnih enot KGZS.
Zbornični urad
Obrazce najdete na spodnji povezavi:
http://www.kgzs.si/Portals/0/Dokumenti/glasilo/zelena_dezela_127%20splet.pdf